Mckt intressant, detta. Jag trodde det rådde trafikförbud för trävagnar i p-tåg redan fr o m den 1 januari 1966. Är detta helt fel??
En fråga till: Kan personvagn 4 i tsä här vara den sista trafikvagnen med lanternin?
Trävagnar gick i p-tåg även efter 1 januari 1966, t.ex. följande den 8 april 1966:
Tåg 1366 Trelleborg-Malmö Bo8a 2710.
Tåg 1402 Malmö norrut på SSB Bo8ca 3163, ABo7a 2474 och Bo14a 2005.
Jag har inget datum för när (eller om) ett förbud infördes men det finns säkert någon bland alla kunniga därute som har.
Förbud mot trävagnar hos SJ infördes efter Påskhelgen 1968
Källa: "Nordens Järnvägar 1968"
Det förbud som då infördes var att blanda trä och stål i samma tåg så det var fullt möjligt för SJK 1969 att skaffa sitt tåg med enbart trävagnar.
Man "glömde bort" Roslagsbanan så där fortsatte man med trävagnar och likaså utanför SJ så hade Saltsjöbanan trävagnar till 1976.
==============
Åt pensionärer dög det utmärkt med hela trätåg när de skulle ut och resa!
Den 6 september 1966 noterade jag i Karlstad C ett utflyktståg för pensionärer som gick Filipstad-Kristinehamn-Karlstad C ToR med sms:
T43 255+S17d 55178+F5 25792+Bo14 1067 (Atlas 1896)+Bo8a 2734 (Arlöf 1927)+AB07a 2299 (Kockum 1915)+Bo14a 2073 (Kockum 1912)+F5 25843. S17d och F5 var i stål, övriga vagnar i trä. Undrar om inte Bo14 1067 hade lanternin? Har inte mina foton tillgängliga fn.
I tåg 3003 Karlstad C-Kil-Göteborg C den 27 december 1966 utgjordes dragkraften av Dk 726 (xBJ Ds 206) följd av två trävagnar: ABo11a 3026 (Södertelje Vst 1900, xUGJ 21) och Bo9a 4231 (Kockum 1913, xBJ 237). Tydligen behövdes inget säkerhetsutrymme, såvida inte ABo11a var avstängd närmast lok. Undrar om inte denna vagn, ABo11a, hade lanternin? Den var hursomhelst revisionsmärkt Tillberga 20/1 1966. Man kostade på trävagnarna in i det sista!
Även militärer kunde fraktas i hela trätåg, tom loket var i trä:
Du 120+Bo8a 2709 (Arlöf 1927)+Bo8cal 2693 (KVAB 1924)+Bo9a 1230 (Södertelje Vst 1899)+Bo9a 1056 (Ljunggren nr 877 1896)+Bo8a 2711 (Arlöf 1927)+Bo8a 2579 (Arlöf 1920)+Bo9a 1054 (Ljunggren nr 875 1896)+Bo9a 4226 (Kockum 1914, xBJ 232)+ABo7a 3638 (Kockum 1914, xSWB 119)+Bo15 4199 (Atlas 1894, xGDJ 254).
Alltså ett magnifikt komplett trätåg med ett trälok och 10 trävagnar! Denna museala företeelse avgick i morgonväkten den 17 januari 1966 från Karlstad C med militär personal österut (mot hemligt mål?). Fö stilfullt med en vagn med öppna plattformar sist i tåget. Fast svår att utnyttja ens för tågentusiaster om de hade varit med. Jag vill minnas att termometern visade på nedåt -25 grader denna vintermorgon. Några veckor senare slogs köldrekord för Karlstad med -38 grader en morgon!
Ack ja, det var tider det när tåg såg ut som tåg och inte som idag som förrymda tunnelbanevagnar!/HK