Ångtåg Åmål-Svanskog 1966 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, October 12, 2015, 21:35 (3091 dagar sedan)

Jfr tidigare tråd "Urgamla vagnaxlar i Väse 1967".
Extra persontåg 32842-32843 anordnades 11/9 1967 Åmål-Svanskog-Åmål. Tåget drogs av E2 987 och vagnarna i tåget framgår av den tidigare tråden. Här kommer en bild av tåget före avgång Åmål och en bild från Svanskog av E2 987.
[image]
[image]

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966

av Kurt G Möller, Monday, October 12, 2015, 23:52 (3091 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Men vad katten är det för "dekorationer" på vagnarna???

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966

av Lennart Petersen, Tuesday, October 13, 2015, 02:36 (3091 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men vad katten är det för "dekorationer" på vagnarna???

SJK hade sin utflykt på vintern och det var ett kortare tåg med bara två personvagnar.
Så det här tycks vara någon annan förening. Sveriges Järnvägar 1966 nämner att bland annat Lions Club arrangerade utflyktsresor det året så tänkbart kan vara något sådant och att föreningen dekorerat vagnarna med reklam för den egna verksamheten.

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, riksdagsval!

av Hans B Keller, Tuesday, October 13, 2015, 05:09 (3090 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men vad katten är det för "dekorationer" på vagnarna???

=============
Hösten 1966 var det riksdagsval. Med anledning av detta hade den lokala S-föreningen i Åmål arrangerat denna resa. Så "dekorationerna" är alltså exempel på valaffischer för S-partiet detta år! Man hade fortfarande många medlemmar med järnvägsanknytning vid denna tid i Åmål.

Tåget stannade på uppresan vid Svanskogs Folkets Hus några hundra meter söder stationen. Där släpptes resenärerna av för att hålla valmöte. Tåget fortsatte in till Sao där rundgång skedde, varefter man gick tillbaka och "parkerade" vid Folkets Hus. Efter några timmar återvände man till Åmål. Så vitt känt var det sista gången E2 987 var under ånga. Vid SJK-resan i februari 1966 användes E2 909, sedermera sålt till BJs/Canada. Åmål lst tredje driftånglok, E2 1184, var redan avställt.

Man bör också observera den klassiska vattenkastaren av typisk BJ-modell på den första bilden!

Det kan vidare nämnas att "katten" var det lokala smeknamnet på växelloket BJ U 1 (SJ K25 1896) på sin tid. Detta lok skall ha haft egenheten att när ångpådrag gjordes hände först ingenting, varefter loket plötsligt tog ett skutt framåt! Detta beteende lär ha förekommit på andra lok i landet vilka också kallades "katten/katta". Tex på HNJ i Halmstad./HK

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, riksdagsval!

av Johnny, Tuesday, October 13, 2015, 07:44 (3090 dagar sedan) @ Hans B Keller

Hösten 1966 var det riksdagsval.


Nej, det var kommun- och landstingsval - sista gången innan man införde den gemensamma valdagen.

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, riksdagsval!

av Lennart Petersen, Tuesday, October 13, 2015, 17:15 (3090 dagar sedan) @ Johnny

Hösten 1966 var det riksdagsval.


Nej, det var kommun- och landstingsval - sista gången innan man införde den gemensamma valdagen.

Ska vi peta till det så var det också indirekt riksdagsval eftersom landstingen valde första kammarens ledamöter.

Vattenhästen?

av Bobo L, Tuesday, October 13, 2015, 15:44 (3090 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Man bör också observera den klassiska vattenkastaren av typisk BJ-modell på den första bilden!

[image]


Vadan denna utformning av vattenhästen? Hade "svansen" någon funktion? Bara motvikt, eller någon sorts "klocka"? Den knappt manshöga pinnen framför vattenhästen, vilken funktion har den??

Vattenhästen? Och...

av Kurt G Möller, Tuesday, October 13, 2015, 16:00 (3090 dagar sedan) @ Bobo L

...näst sista vagnen i tåget...!!!

SJ:s sista boggivagn med lanternin???

Vattenhästen? Och...

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 13, 2015, 17:41 (3090 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...näst sista vagnen i tåget...!!!

SJ:s sista boggivagn med lanternin???

Vagnen är Bo15 8013, f.d. HHJ 586, tillverkad av Waggonfabriken Arlöv 1905.
[image]

Vattenhästen?

av Stefan Skoglund, Tuesday, October 13, 2015, 16:07 (3090 dagar sedan) @ Bobo L

Man bör också observera den klassiska vattenkastaren av typisk BJ-modell på den första bilden!


[image]


Vadan denna utformning av vattenhästen? Hade "svansen" någon funktion? Bara motvikt, eller någon sorts "klocka"? Den knappt manshöga pinnen framför vattenhästen, vilken funktion har den??

BJ:s vanliga vattenhäst.

Pinnen är väl ändå dropfångaren dvs en tratt som ska fånga upp dropp.

Vattenhästen?

av Janne Sandgren, Tuesday, October 13, 2015, 17:07 (3090 dagar sedan) @ Bobo L

Hej!

En gissning är att man har ett så pass högt montage av motvikten så att den inte riskerar att komma in i det fria utrymmet på motsatta sidan. Spåret hitom ser ut att ligga ganska nära.

Hälsningar
Janne Sandgren

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966

av Thomas Tell, Tuesday, October 13, 2015, 22:50 (3090 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Extra persontåg 32842-32843 anordnades 11/9 1967 Åmål-Svanskog-Åmål. Tåget drogs av E2 987 och vagnarna i tåget framgår av den tidigare tråden. Här kommer en bild av tåget före avgång Åmål och en bild från Svanskog av E2 987.
[image]

Sammansättningen var enligt ÅW.
E2 987, Bo15 2739 (DHdJ BCo 2), Bo15 8081 (GBJ Co5 86), Bo15 8031 (SSJ BCo 13/413), Bo15 8013 (HHJ ABrDFo 576-CDFo-586-Co) och Bo15 3665 (SWB Co 88/61).
/tell

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, tredje vagnen....

av Hans B Keller, Thursday, October 15, 2015, 02:45 (3089 dagar sedan) @ Thomas Tell

Extra persontåg 32842-32843 anordnades 11/9 1967 Åmål-Svanskog-Åmål. Tåget drogs av E2 987 och vagnarna i tåget framgår av den tidigare tråden. Här kommer en bild av tåget före avgång Åmål och en bild från Svanskog av E2 987.
[image]

Sammansättningen var enligt ÅW.
E2 987, Bo15 2739 (DHdJ BCo 2), Bo15 8081 (GBJ Co5 86), Bo15 8031 (SSJ BCo 13/413), Bo15 8013 (HHJ ABrDFo 576-CDFo-586-Co) och Bo15 3665 (SWB Co 88/61).
/tell

===============
Den tredje vagnen efter loket är inte Bo15 8031! SJ vagn 8031 hade litt Bo12 på slutet och slopades året innan, dvs 1965, för att skrotas 1966. Vid övertagandet från SSJ fick den litt EBCo5 vilket blev ABo15 år 1956. Senare ändrad till Bo12. Fö tillverkad av Kockum 1898.

Den tredje vagnen är istället Bo15 8131, Kockum 1900, fd YEJ CDo/Co 11. Denna vagn hade fö boggier skyltmärkta SWB 119 och SWB 120. Enligt revisionsmärkningen hade vagnen erhållit revision i Tillberga 10/1 1964, varvid den även hade målats. Sannolikt fick den också SWB-boggierna samtidigt.

I likhet med de övriga vagnarna i tåget slopades 8131 år 1966. Emellertid gjorde den sorti i stort manér genom insats i ordinarie tåg 1967! Vagnen dök nämligen upp i Karlstad C 30 december 1966 med noteringen att den skulle gå i morgontåget Karlstad C-Göteborg C på Nyårsdagen 1/1 1967. Det föranledde mig att göra en utryckning och smalfilma tåget/vagnen strax väster om Karlstad.

Med största sannolikhet sista gången en trafikvagn med öppna plattformar var insatt i ordinarie tåg i Värmland!/HK

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, tredje vagnen....

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, October 15, 2015, 17:20 (3088 dagar sedan) @ Hans B Keller

Extra persontåg 32842-32843 anordnades 11/9 1967 Åmål-Svanskog-Åmål. Tåget drogs av E2 987 och vagnarna i tåget framgår av den tidigare tråden. Här kommer en bild av tåget före avgång Åmål och en bild från Svanskog av E2 987.
[image]

Sammansättningen var enligt ÅW.
E2 987, Bo15 2739 (DHdJ BCo 2), Bo15 8081 (GBJ Co5 86), Bo15 8031 (SSJ BCo 13/413), Bo15 8013 (HHJ ABrDFo 576-CDFo-586-Co) och Bo15 3665 (SWB Co 88/61).
/tell

===============
Den tredje vagnen efter loket är inte Bo15 8031! SJ vagn 8031 hade litt Bo12 på slutet och slopades året innan, dvs 1965, för att skrotas 1966. Vid övertagandet från SSJ fick den litt EBCo5 vilket blev ABo15 år 1956. Senare ändrad till Bo12. Fö tillverkad av Kockum 1898.

Den tredje vagnen är istället Bo15 8131, Kockum 1900, fd YEJ CDo/Co 11. Denna vagn hade fö boggier skyltmärkta SWB 119 och SWB 120. Enligt revisionsmärkningen hade vagnen erhållit revision i Tillberga 10/1 1964, varvid den även hade målats. Sannolikt fick den också SWB-boggierna samtidigt.

I likhet med de övriga vagnarna i tåget slopades 8131 år 1966. Emellertid gjorde den sorti i stort manér genom insats i ordinarie tåg 1967! Vagnen dök nämligen upp i Karlstad C 30 december 1966 med noteringen att den skulle gå i morgontåget Karlstad C-Göteborg C på Nyårsdagen 1/1 1967. Det föranledde mig att göra en utryckning och smalfilma tåget/vagnen strax väster om Karlstad.

Med största sannolikhet sista gången en trafikvagn med öppna plattformar var insatt i ordinarie tåg i Värmland!/HK

Helt klart att det var 8131 som gick med i tåget som tredje vagn. Jag har, säkert som även Hans, noterat tågsms. Har inte kollat i ÅW men om det står 8031 där så är det fel! Alternativt så har sign. tell råkat fingra på fel tangent (vilket han i så fall inte är den förste att göra). F.ö. kan nämnas att Bo15 8131 ingick i det allra sista badtåget till Falsterbo!

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, tredje vagnen....

av Kurt G Möller, Friday, October 16, 2015, 16:41 (3087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Mckt intressant, detta. Jag trodde det rådde trafikförbud för trävagnar i p-tåg redan fr o m den 1 januari 1966. Är detta helt fel??

En fråga till: Kan personvagn 4 i tsä här vara den sista trafikvagnen med lanternin?

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, tredje vagnen....

av Jan-Anders Wihrén, Friday, October 16, 2015, 16:54 (3087 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Mckt intressant, detta. Jag trodde det rådde trafikförbud för trävagnar i p-tåg redan fr o m den 1 januari 1966. Är detta helt fel??

En fråga till: Kan personvagn 4 i tsä här vara den sista trafikvagnen med lanternin?

Trävagnar gick i p-tåg även efter 1 januari 1966, t.ex. följande den 8 april 1966:
Tåg 1366 Trelleborg-Malmö Bo8a 2710.
Tåg 1402 Malmö norrut på SSB Bo8ca 3163, ABo7a 2474 och Bo14a 2005.
Jag har inget datum för när (eller om) ett förbud infördes men det finns säkert någon bland alla kunniga därute som har.

SJK medlemsblad 72 har en lista

av Sune Nylén, Friday, October 16, 2015, 17:36 (3087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

över ca 150 vagnar som slopats 1965 och var de är uppställda.
8031 stod på Gbg C.
:-) Sune

SJK medlemsblad 72 har en lista

av Kurt G Möller, Friday, October 16, 2015, 20:15 (3087 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack, alla. Fanns det många lanterninvagnar kvar ännu 1967?

SJK medlemsblad 72 har en lista

av Thomas Tell, Sunday, October 18, 2015, 22:46 (3085 dagar sedan) @ Kurt G Möller

1968 slopades ABo7a 1666, ABo11a 3025, Bo9a 1057, 1062, Bo14a 1074, 1093, 1289, 1338, BFo11 1192, BFo12 1856, 1860, BFo13 1281, 1299, 1300, 1419, BFo15 1303, 1354, 1398, 1416, 1417, 1421 samt 1422 vilka alla hade lanternin.
Sen bestod personvagnsparken för resande enbart av stålvagnar enligt skrivelsen.
/tell

SJK medlemsblad 72 har en lista

av Kurt G Möller, Monday, October 19, 2015, 00:45 (3085 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack, alla!

Ångtåg Åmål-Svanskog 1966, tredje vagnen....

av Lennart Petersen, Friday, October 16, 2015, 19:28 (3087 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Mckt intressant, detta. Jag trodde det rådde trafikförbud för trävagnar i p-tåg redan fr o m den 1 januari 1966. Är detta helt fel??

En fråga till: Kan personvagn 4 i tsä här vara den sista trafikvagnen med lanternin?


Trävagnar gick i p-tåg även efter 1 januari 1966, t.ex. följande den 8 april 1966:
Tåg 1366 Trelleborg-Malmö Bo8a 2710.
Tåg 1402 Malmö norrut på SSB Bo8ca 3163, ABo7a 2474 och Bo14a 2005.
Jag har inget datum för när (eller om) ett förbud infördes men det finns säkert någon bland alla kunniga därute som har.

Förbud mot trävagnar hos SJ infördes efter Påskhelgen 1968
Källa: "Nordens Järnvägar 1968"
Det förbud som då infördes var att blanda trä och stål i samma tåg så det var fullt möjligt för SJK 1969 att skaffa sitt tåg med enbart trävagnar.
Man "glömde bort" Roslagsbanan så där fortsatte man med trävagnar och likaså utanför SJ så hade Saltsjöbanan trävagnar till 1976.

Trävagnar användes flitigt ännu 1966-1968

av Hans B Keller, Saturday, October 17, 2015, 04:37 (3086 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Mckt intressant, detta. Jag trodde det rådde trafikförbud för trävagnar i p-tåg redan fr o m den 1 januari 1966. Är detta helt fel??

En fråga till: Kan personvagn 4 i tsä här vara den sista trafikvagnen med lanternin?


Trävagnar gick i p-tåg även efter 1 januari 1966, t.ex. följande den 8 april 1966:
Tåg 1366 Trelleborg-Malmö Bo8a 2710.
Tåg 1402 Malmö norrut på SSB Bo8ca 3163, ABo7a 2474 och Bo14a 2005.
Jag har inget datum för när (eller om) ett förbud infördes men det finns säkert någon bland alla kunniga därute som har.


Förbud mot trävagnar hos SJ infördes efter Påskhelgen 1968
Källa: "Nordens Järnvägar 1968"
Det förbud som då infördes var att blanda trä och stål i samma tåg så det var fullt möjligt för SJK 1969 att skaffa sitt tåg med enbart trävagnar.
Man "glömde bort" Roslagsbanan så där fortsatte man med trävagnar och likaså utanför SJ så hade Saltsjöbanan trävagnar till 1976.

==============
Åt pensionärer dög det utmärkt med hela trätåg när de skulle ut och resa!
Den 6 september 1966 noterade jag i Karlstad C ett utflyktståg för pensionärer som gick Filipstad-Kristinehamn-Karlstad C ToR med sms:
T43 255+S17d 55178+F5 25792+Bo14 1067 (Atlas 1896)+Bo8a 2734 (Arlöf 1927)+AB07a 2299 (Kockum 1915)+Bo14a 2073 (Kockum 1912)+F5 25843. S17d och F5 var i stål, övriga vagnar i trä. Undrar om inte Bo14 1067 hade lanternin? Har inte mina foton tillgängliga fn.

I tåg 3003 Karlstad C-Kil-Göteborg C den 27 december 1966 utgjordes dragkraften av Dk 726 (xBJ Ds 206) följd av två trävagnar: ABo11a 3026 (Södertelje Vst 1900, xUGJ 21) och Bo9a 4231 (Kockum 1913, xBJ 237). Tydligen behövdes inget säkerhetsutrymme, såvida inte ABo11a var avstängd närmast lok. Undrar om inte denna vagn, ABo11a, hade lanternin? Den var hursomhelst revisionsmärkt Tillberga 20/1 1966. Man kostade på trävagnarna in i det sista!

Även militärer kunde fraktas i hela trätåg, tom loket var i trä:
Du 120+Bo8a 2709 (Arlöf 1927)+Bo8cal 2693 (KVAB 1924)+Bo9a 1230 (Södertelje Vst 1899)+Bo9a 1056 (Ljunggren nr 877 1896)+Bo8a 2711 (Arlöf 1927)+Bo8a 2579 (Arlöf 1920)+Bo9a 1054 (Ljunggren nr 875 1896)+Bo9a 4226 (Kockum 1914, xBJ 232)+ABo7a 3638 (Kockum 1914, xSWB 119)+Bo15 4199 (Atlas 1894, xGDJ 254).

Alltså ett magnifikt komplett trätåg med ett trälok och 10 trävagnar! Denna museala företeelse avgick i morgonväkten den 17 januari 1966 från Karlstad C med militär personal österut (mot hemligt mål?). Fö stilfullt med en vagn med öppna plattformar sist i tåget. Fast svår att utnyttja ens för tågentusiaster om de hade varit med. Jag vill minnas att termometern visade på nedåt -25 grader denna vintermorgon. Några veckor senare slogs köldrekord för Karlstad med -38 grader en morgon!

Ack ja, det var tider det när tåg såg ut som tåg och inte som idag som förrymda tunnelbanevagnar!/HK