SvK 6/1960 visar bl a följande:
P 2019 fr Laholm 13.28, t Malmö C 16.33, fr Ängelholm P 1855, direktvagn
P 1461 fr Laholm 16.11, t Malmö C 19.32
Busslinje 15 till Södervärn krävde ca 20 minuter.
Från Södervärn fanns rälsbusståg vardagar kl 16.22, 16.35, 17.15, 18.18, 18.45 och 20.26, restid 40-50 minuter beroende på antalet uppehåll.
Christer Torgersson, Malmö
Christer T har med ett effektivt och bra svar hunnit före mig. Jag skulle just till att posta ett svar med betydligt fler utvikningar. Jag postar nu i stället de här komplementen till vad Christer skrev. De belyser det vi äldre minns från 1960-talet, att SJ:s trafik på den tiden innehöll hur många undantag och speciallösningar som helst.
Med den senare av de båda förbindelser som Christer anger skulle Gustaf Wadsten ha kommit fram till Falsterbo kl 21.19, och då skulle han nog som barn ha hunnit bli rejält trött. Jag antar att hans resa inte var planerad så.
Jag tror att Gustaf åkte från Södervärn med tåg 2721 kl 17.15 om det var vardag utom lördag, annars med tåg 2721 som gick dagligen kl 18.18. Framme i Falsterbo var han enligt tidtabellen 18.00 resp 19.08.
Tåget som Gustaf steg på i Laholm hette 2019 och gick från Halmstad till Helsingborg med direkta vagnar till Malmö. Som Christer skrivit gick dessa vagnar i tåg 1855 från Ängelholm. Om det var exakt likadant upplagt som sommaren 1959 (vars tidtabell jag har), så avgick 1855 från Ängelholm åtta minuter innan 2019 fortsatte mot Helsingborg. Det kan knappast betyda något annat att loket och de första vagnarna (1 och 2 klass) bytte tågnummer i Ängelholm, och att andraklassvagnarna mot Helsingborg fick nytt lok innan de lämnade Ängelholm med oförändrat tågnummer. Har Christer tillfälle att bekräfta att avgångstiderna från Ängelholm 1960 var som jag här skrivit?
Ett år senare, alltså sommaren 1961 hade SJ förenklat tågnumreringen så att tåg 1855 gick Halmstad - Malmö. I Ängelholm växlade man över vagnar från Göteborg och Halmstad till tåg 2019, som då utgick från Ängelholm. Kanske fanns direktvagnarna Göteborg - Helsingborg även 1960?
Varför då inga direktvagnar Göteborg - Malmö? Jo, därför att vagnarna Göteborg - Helsingborg fram till Halmstad hade gått i tåg 1451 Göteborg - Veinge - Hässleholm - Malmö. Persontågsresenärer från Göteborg till Malmö kunde alltså åka i direktvagn den vägen. Och varför dessa arrangemang när det fanns mycket snabbare snälltågsförbindelser från Göteborg till såväl Malmö som Helsingborg? Jo, snälltågstillägget var något som stora delar av befolkningen ville undvika. Tre kronor låter inte mycket i dag, men det var mycket kännbart för många på den tiden.