Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960 (Tidtabeller)

av 53 Wadsten, Thursday, October 29, 2015, 10:01 (3096 dagar sedan)

Befann mig på ett barnpesionat i Mellbystrand sommaren 1960, skulle resa hem till Falsterbo med tåg, min storasyster kom och hämtade mig i taxi mot Laholm på eftermiddagen, minns att vi åkte persontåg mot Malmö som stannade överallt,
vi tog oss vidare mot Södervärn med MSS busslinje 15, sedan rälsbuss ut till Falsterbo och posthuset där vi hyrde på övervåningen den sommaren.
Jag är nyfiken på vilka tåg vi kan ha åkt med.

Tack för hjälpen.

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av Torger, Thursday, October 29, 2015, 10:47 (3096 dagar sedan) @ 53 Wadsten

SvK 6/1960 visar bl a följande:
P 2019 fr Laholm 13.28, t Malmö C 16.33, fr Ängelholm P 1855, direktvagn
P 1461 fr Laholm 16.11, t Malmö C 19.32

Busslinje 15 till Södervärn krävde ca 20 minuter.

Från Södervärn fanns rälsbusståg vardagar kl 16.22, 16.35, 17.15, 18.18, 18.45 och 20.26, restid 40-50 minuter beroende på antalet uppehåll.

Christer Torgersson, Malmö

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av Hans Broman, Thursday, October 29, 2015, 11:53 (3095 dagar sedan) @ Torger

SvK 6/1960 visar bl a följande:
P 2019 fr Laholm 13.28, t Malmö C 16.33, fr Ängelholm P 1855, direktvagn
P 1461 fr Laholm 16.11, t Malmö C 19.32

Busslinje 15 till Södervärn krävde ca 20 minuter.

Från Södervärn fanns rälsbusståg vardagar kl 16.22, 16.35, 17.15, 18.18, 18.45 och 20.26, restid 40-50 minuter beroende på antalet uppehåll.

Christer Torgersson, Malmö

Christer T har med ett effektivt och bra svar hunnit före mig. Jag skulle just till att posta ett svar med betydligt fler utvikningar. Jag postar nu i stället de här komplementen till vad Christer skrev. De belyser det vi äldre minns från 1960-talet, att SJ:s trafik på den tiden innehöll hur många undantag och speciallösningar som helst.

Med den senare av de båda förbindelser som Christer anger skulle Gustaf Wadsten ha kommit fram till Falsterbo kl 21.19, och då skulle han nog som barn ha hunnit bli rejält trött. Jag antar att hans resa inte var planerad så.

Jag tror att Gustaf åkte från Södervärn med tåg 2721 kl 17.15 om det var vardag utom lördag, annars med tåg 2721 som gick dagligen kl 18.18. Framme i Falsterbo var han enligt tidtabellen 18.00 resp 19.08.

Tåget som Gustaf steg på i Laholm hette 2019 och gick från Halmstad till Helsingborg med direkta vagnar till Malmö. Som Christer skrivit gick dessa vagnar i tåg 1855 från Ängelholm. Om det var exakt likadant upplagt som sommaren 1959 (vars tidtabell jag har), så avgick 1855 från Ängelholm åtta minuter innan 2019 fortsatte mot Helsingborg. Det kan knappast betyda något annat att loket och de första vagnarna (1 och 2 klass) bytte tågnummer i Ängelholm, och att andraklassvagnarna mot Helsingborg fick nytt lok innan de lämnade Ängelholm med oförändrat tågnummer. Har Christer tillfälle att bekräfta att avgångstiderna från Ängelholm 1960 var som jag här skrivit?

Ett år senare, alltså sommaren 1961 hade SJ förenklat tågnumreringen så att tåg 1855 gick Halmstad - Malmö. I Ängelholm växlade man över vagnar från Göteborg och Halmstad till tåg 2019, som då utgick från Ängelholm. Kanske fanns direktvagnarna Göteborg - Helsingborg även 1960?

Varför då inga direktvagnar Göteborg - Malmö? Jo, därför att vagnarna Göteborg - Helsingborg fram till Halmstad hade gått i tåg 1451 Göteborg - Veinge - Hässleholm - Malmö. Persontågsresenärer från Göteborg till Malmö kunde alltså åka i direktvagn den vägen. Och varför dessa arrangemang när det fanns mycket snabbare snälltågsförbindelser från Göteborg till såväl Malmö som Helsingborg? Jo, snälltågstillägget var något som stora delar av befolkningen ville undvika. Tre kronor låter inte mycket i dag, men det var mycket kännbart för många på den tiden.

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av Torger, Thursday, October 29, 2015, 16:46 (3095 dagar sedan) @ Hans Broman

Tiderna var desamma sommaren 1960. P 1855 avgick från Ängelholm mot Malmö C 14.32 och P 2019 mot Hälsingborg F 14.40. Ingen notering om direkta vagnar Göteborg-Hälsingborg finns.
Även tiderna på Falsterbobanan var oförändrade , rälsbusståg 2721 från Södervärn VuL 17.15, till Falsterbo 18.00. 2723 gick dagligen från Södervärn 18.18, till Falsterbo 19.08.
Söndagens välkända ångtåg torde på nedvägen ha varit det dagliga 2707 från Södervärn 9.20, till Falsterbo 10.08. Noteringar om loktåg SoH var då försvunna från SvK. Söndagståget från Södervärn 10.38 anges som rälsbusståg. På återvägen anges tåget som loktåg P 2716 söndagar, från Falsterbo 18.56, till Södervärn 19.50, med uppehåll endast i Skanör, Ljunghusen och Höllviksnäs.

Christer Torgersson, Malmö

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av 53 Wadsten, Thursday, October 29, 2015, 17:02 (3095 dagar sedan) @ Torger

Tiden 10.08 för ångtåget till Falsterbo har etsat sig fast i mitt minne, har to.m skrivit om det i mina minnesmemoarer från 1963 som Skånska järnvägar fick.

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av 53 Wadsten, Thursday, October 29, 2015, 16:58 (3095 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag tror vi var framme i Falsterbo 19.08, första gången jag åkte tåg till Falsterbo.

Laholm-Södervärn-Falsterbo sommaren 1960

av 53 Wadsten, Friday, February 22, 2019, 17:51 (1883 dagar sedan) @ Torger

Kanske glömmer ibland, ser svaret som en käftsmäll:-(