Den första statsbaneelektrifieringen (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Thomas Tell, Wednesday, November 04, 2015, 10:19 (3068 dagar sedan)

Jag läser boken och på två olika ställen står något som inte verkar rätt. Andra gången på sid 198.

"Skruvarna till underboxarna till de främre löphjulslagren hade gått av vid upprepade tillfällen vilket inneburit att boxarna lossnat och fallit ner på banan. Det hade visat sig att det inte räckte att endast byta ut skruvar utan det var först efter att en strömavtagare hade fästs utanpå boxen som problemet upphört."

Ordet strömavtagare borde väl bytas mot bygel, tycker jag.
/tell

Den första statsbaneelektrifieringen

av Anders Jansson, Wednesday, November 04, 2015, 13:57 (3068 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag läser boken och på två olika ställen står något som inte verkar rätt. Andra gången på sid 198.

"Skruvarna till underboxarna till de främre löphjulslagren hade gått av vid upprepade tillfällen vilket inneburit att boxarna lossnat och fallit ner på banan. Det hade visat sig att det inte räckte att endast byta ut skruvar utan det var först efter att en strömavtagare hade fästs utanpå boxen som problemet upphört."

Ordet strömavtagare borde väl bytas mot bygel, tycker jag.
/tell

Du har rätt. I den bakomliggande doktorsavhandlingen används ordet "bygel" i motsvarande textavsnitt. Felet beror troligen på en miss av skribenten när ordet "strömavtagare" ersatte ordet "bygel" där strömavtagare avses. "Sök och ersätt" kan ge upphov till konstiga fel.

Den första statsbaneelektrifieringen

av H Lundén, Wednesday, November 04, 2015, 17:14 (3068 dagar sedan) @ Anders Jansson

Glidlager brukar klara att överföra rätt höga strömmar utan att skadas. Här är det ju bara fråga om runt hundra ampere och det ska inte vara något problem.
Det måste alltså vara något annat, något med själva skruvförbandet. Kanske blev skruvarna så varma, att de förlängdes och förbandet lossade.
En "bygel" låter snarare som det jag skulle kalla en lits, en jordningslits, som direkt förband lokets ram med lagerboxen.

Den första statsbaneelektrifieringen

av Thomas Tell, Wednesday, November 04, 2015, 19:54 (3068 dagar sedan) @ Anders Jansson

Felet beror troligen på en miss av skribenten när ordet "strömavtagare" ersatte ordet "bygel" där strömavtagare avses. "Sök och ersätt" kan ge upphov till konstiga fel.

Jag trodde att det var så.
/tell

Den första statsbaneelektrifieringen

av BD, Wednesday, November 04, 2015, 14:12 (3068 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag läser boken och på två olika ställen står något som inte verkar rätt. Andra gången på sid 198.

"Skruvarna till underboxarna till de främre löphjulslagren hade gått av vid upprepade tillfällen vilket inneburit att boxarna lossnat och fallit ner på banan. Det hade visat sig att det inte räckte att endast byta ut skruvar utan det var först efter att en strömavtagare hade fästs utanpå boxen som problemet upphört."

Ordet strömavtagare borde väl bytas mot bygel, tycker jag.
/tell

Länk

Den första statsbaneelektrifieringen

av Stefan Skoglund, Wednesday, November 04, 2015, 15:46 (3068 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag läser boken och på två olika ställen står något som inte verkar rätt. Andra gången på sid 198.

"Skruvarna till underboxarna till de främre löphjulslagren hade gått av vid upprepade tillfällen vilket inneburit att boxarna lossnat och fallit ner på banan. Det hade visat sig att det inte räckte att endast byta ut skruvar utan det var först efter att en strömavtagare hade fästs utanpå boxen som problemet upphört."

Ordet strömavtagare borde väl bytas mot bygel, tycker jag.
/tell

Innebär detta att strömmen leddes tillbaka till S-rälen via lagret ?

Det normala blev ju att axlarnas ändar försågs med speciella återledningskontakter (Schunk är kända för den här tillverkningen.)

Den första statsbaneelektrifieringen

av mrwhans, Wednesday, November 04, 2015, 16:52 (3068 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Att dra motorströmmen genom axellagren är ingen bra ide. Det hade även Ansaldo Breda missat att tänka på när dom byggde spårvagnar till Göteborg.
Efter ett större antal lagerbyten tändes så småningom ett ljus i det italienska mörkret, och man införde släpringar som bryggade axellagren.

Den första statsbaneelektrifieringen

av Kurt G Möller, Wednesday, November 04, 2015, 18:12 (3068 dagar sedan) @ mrwhans

Otroligt...

Problemet har ju varit känt i hundra år.

Den första statsbaneelektrifieringen

av 53 Wadsten, Wednesday, November 04, 2015, 18:27 (3068 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Benämningen "Bygel" använde vi på RB för strömavtagarens kolslitskena.

Den första statsbaneelektrifieringen

av Stefan Skoglund, Wednesday, November 04, 2015, 19:53 (3068 dagar sedan) @ mrwhans

Att dra motorströmmen genom axellagren är ingen bra ide. Det hade även Ansaldo Breda missat att tänka på när dom byggde spårvagnar till Göteborg.
Efter ett större antal lagerbyten tändes så småningom ett ljus i det italienska mörkret, och man införde släpringar som bryggade axellagren.

H Lundén noterade en viktig sak:
glidlager tål ganska så hyfsade strömmar.

Ansaldos spårvagnar tål detta inte så jättebra därför att där har alla axlarna rullager - rullager gillar inte strömmar, det blir ordentliga brännsår i lagerbanan. Helt olika konstruktioner alltså.