Svenska lokmän, personalböcker och Svartåbanan (Järnvägspersonal)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 05, 2008, 22:14 (5897 dagar sedan)

Svenska lokmän
Jag har nu suttit en stund på aftonen med »Svenska lokmän« från 1950, Birthday.se och Eniro.se för att se vilken lokpersonal anno 1950 i Örebro som fortfarande lever. Efter att ha kommit drygt halvvägs kan jag meddela att en handfull av dem går att spåra på detta enkla sätt...

Söker man på Birthday.se efter efternamn och födelsedag kan man snabbt få resultat. Finns det mot förmodan flera personer med samma efternamn är det lätt att avgöra eftersom böckerna oftast anger fullständigt namn precis som Birthday.se gör. Hittar man inte rätt telefonnummer direkt hjälper ofta kartlänken från Birthday.se och då kan man ofta hitta någon släkting via Eniro.se.

Jag vet att intervjuer av järnvägare diskuterades på det järnvägshistoriska seminariet i Gävle i höstas, och mitt tips är att de som är intresserade slår till direkt. 1940-60-talens personal börjar bli mer och mer sällsynt.

Personalböcker
Finns det några fler järnvägsbiografiska samlingsverk från denna tid förutom »Svenska lokmän«, »Sveriges järnvägsstationer« och lönestaterna?

Svartåbanan
Sååå... vad har då Svartåbanan med saken att göra? Jo, vi har påbörjat ett embryo till ett intervjuprojekt där jag är drivande. Jag har även snickrat ihop en berätta-sida där vi ska försöka samla in minnen digitalt.

Någon annan?
Min fråga är då om någon håller på med något liknande i Sverige? Söker tips...

14 av 123

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 06, 2008, 10:37 (5896 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Av de 123 personerna i Örebro i »Svenska lokmän« tycks 14 leva idag...

Rättad länk

av Jöran Johanson ⌂ @, Wednesday, February 06, 2008, 15:21 (5896 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det finns säkert flera, men en jag känner till är:
Porträttgalleri över svenska järnvägarnas stationsföreståndare med biografiska uppgifter, som sägs beröra 1483 personer, de flesta med foton, ett par hundra utan. Utgivningsår 1933. Uppställd i bokstavsordning och med ett platsregister. Av det framgår att Svartåbanan är representerad av
Fjugesta, Hidingebro, Latorpsbruk, Mullhyttemo och Vintrosa.

/Jöran