Resan till Klarälvsdalen, en polletteringsfråga (Tidtabeller)

av Lennart Strömquist, Monday, November 16, 2015, 21:33 (3077 dagar sedan)

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/67623040/IMG_3299.JPG[/img]

Denna resväska åkte någon gång efter mitten på 1950-talet tillsammans med ett ensamåkande barn på väg från Eskilstuna till släkten i Klarälvsdalen. Resvägen var, som framgår av polletteringslappen, Eskilstuna-Kolbäck-Tillberga-Vansbro-Malung.

Frågor: Räckte det med ett tågbyte i Tillberga (förutom byte till buss i Malung) eller var det dessutom ett byte tåg/rälsbuss i Ludvika?

Under den aktuella adresslappen sitter äldre lappar med avresestation Kvicksund. De är större och av förkrigsmodell (?). Vet någon när den "moderna" blanketten (=den som levde kvar till slutet på denna service) kom? Hur länge var Kvicksund bemannat? Svaren kan ge en ledtråd till när dåvarande ägare till väskan (som var åkare med bussar och lastbilar) gav sig ut på en tågresa, kanske var det under beredskapen?

Tack på förhand för kreativa svar.
LSq

Resan till Klarälvsdalen, en polletteringsfråga

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, November 17, 2015, 04:39 (3077 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/67623040/IMG_3299.JPG[/img]

Denna resväska åkte någon gång efter mitten på 1950-talet tillsammans med ett ensamåkande barn på väg från Eskilstuna till släkten i Klarälvsdalen. Resvägen var, som framgår av polletteringslappen, Eskilstuna-Kolbäck-Tillberga-Vansbro-Malung.

Frågor: Räckte det med ett tågbyte i Tillberga (förutom byte till buss i Malung) eller var det dessutom ett byte tåg/rälsbuss i Ludvika?

Under den aktuella adresslappen sitter äldre lappar med avresestation Kvicksund. De är större och av förkrigsmodell (?). Vet någon när den "moderna" blanketten (=den som levde kvar till slutet på denna service) kom? Hur länge var Kvicksund bemannat? Svaren kan ge en ledtråd till när dåvarande ägare till väskan (som var åkare med bussar och lastbilar) gav sig ut på en tågresa, kanske var det under beredskapen?

Tack på förhand för kreativa svar.
LSq

Mitten av 50-talet är en svår tidpunkt, det var ju då loktågen med A6-lok försvann från sträckan Ludvika - Vansbro, kvar bara morgontåget Stockholm - Malung men med tanke när det gick utesluter jag detta, den förbindelse som verkar vettigast har byten i Kolbäck - Tillberga - Ludvika och Vansbro, senare på 50-talet skulle de nog ha valt förbindelsen via Kolbäck - Ramnäs som är kortare väg och som då hade anslutning med tåget till Ludvika i Ramnäs, denna anslutning fanns ej i början av 50-talet vilket vägen via Tillberga indikerar.

År?

av Lennart Strömquist, Tuesday, November 17, 2015, 09:35 (3076 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Jag har talat med det f.d. ensamresande barnet som tror att resan utfördes 1955. Den enda kommunicka jag har från den perioden är från 1958 så det hjälper inte så mycket. Det är ju inte säkert att resan följde hennes egen resrutt om den polletterades i förväg för då var ju praxis att sända bagaget med de tåg som hade resurser till detta och gick den ur godsets synpunkt, om kan säga så, bästa färdvägen.

Jag minns en egen resa som barn till Gärdslösa på Öland med mina föräldrar som reste med lätt bagage. Då hade väskan redan kommit fram efter att ha rest via Nässjö-Kalmar medan vi reste över och gjorde uppehåll i Berga. Eftersom järnvägen var min barndomsmiljö minns jag detaljerna vilket inte åkeriidkarens dotter gjorde.

LSq

År?

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, November 17, 2015, 15:56 (3076 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Det hände så mycket på 1950-talet, tyvärr har jag inte så mycket tidtabeller kvar, det är mest minnen och tyvärr är de inte exakta, man vet på ett ungefär. Men det blev eldrift Tillberga - Ludvika 1956, det bör väl ha lett till en del omläggningar. Tyvärr så minskade antalet resenärer norr om Ludvika vilket gjordes att det drogs in en del tåg. Mot slutet av 1950-talet ersattes vissa tåg mellan Ludvika och Tillberga med rälsbussar (X16 ? släp). Man borde ha antecknat mer så man haft fakta, tyvärr blev så inte fallet vilket man ångrar i efterhand. När man ser dagens avbemannade järnvägsstationer har man svårt att förstå hur mycket folk det fanns förr på en station och vilka godsmängder det gick, styckegodset genererade många arbetstillfällen och tågen hade resenärer då inte så många var bilägare, det var en stor omvälvning mellan 1955 till 1965 då det sista ångloksdragna persontåget gick på SJ.