Jag vet inte om den är så uppseendeväckande. Lång bro, javisst (2 km), inte så värst väl underhållen - mycket spårfel verkar det som. Men bron som sådan har väl en rätt så normal konstruktion.
Däremot skulle jag tro att trafiken blir avlyst vid sydlig storm, eller annars när det finns risk för hög sjö. Om jag läser kartan rätt är det öppen sjö åt syd ända till sydpolen.
Järnvägslinjen verkar ha fortsatt ca 25 km och slutat med en färjestation (som dock förstördes i en tyfon och aldrig återuppbyggdes, så linjen är kortare nu (jag vet inte hur mycket), så vill man skrota bron så vore väl en möjlighet att förlänga färjelinjen (som går från Indien till Sri Lanka). Roande nog går färjelinjen utefter vad som fram till 1480 var ett långt näs som förband Indien och Sri Lanka, så det borde väl gå att bygga en bro, men det verkar det aldrig ha varit tal om. (Däremot diskuteras det om lämpligheten att muddra en kanal som tillåter tung sjöfart, som det är måste alla stora fartyg runda Sri Lanka. Det är dock problematiskt både av religiösa och ekologiska skäl.)
SI