Video: Historische Eisenbahnfahrt von Stralsund nach Trelleborg 1937 (Järnväg allmänt)
På Rügen dög det med två 1'C tanklok typ 74.
Kommentarer på tyska i Drehscheibe till filmen
Drehscheibe
av BD, Monday, November 23, 2015, 19:19 (3076 dagar sedan)
På Rügen dög det med två 1'C tanklok typ 74.
Kommentarer på tyska i Drehscheibe till filmen
Drehscheibe
av Arne, Monday, November 23, 2015, 21:09 (3075 dagar sedan) @ BD
Mycket intressant video från ett fortfarande fredligt Europa! När sittvagnarna hade körts ombord så ser man hur man på sedvanligt sätt spänner fast dem i tågfärjans golv. Men man ser också hur man sätter fast ett lodrätt stag strax bredvid. Vad hade det separata staget för funktion? :-)
av Christer Fredriksson, Monday, November 23, 2015, 21:14 (3075 dagar sedan) @ Arne
För att inte vagnskorgen skall gunga. Samma stag sattes upp på andra sidan vagnen.
av Arne, Monday, November 23, 2015, 21:44 (3075 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
För att inte vagnskorgen skall gunga. Samma stag sattes upp på andra sidan vagnen.
Tack för info! Jag undrade över staget eftersom jag i mer modern tid inte kan påminna mig om att ha sett sådana här stag monteras. De kanske inte behövs längre på moderna passvagnar?! Men det är förstås även möjligt att jag inte heller har tittat så noggrant vid mina tågfärjepassager till Tyskland. ;-)
av Christer Fredriksson, Monday, November 23, 2015, 22:05 (3075 dagar sedan) @ Arne
Korgen är ju avlastad från hjulen med fjädrar och korgens rörelser måste förhindras och därför både drag- och skjut-/stöd-funktionerna för vagnskorgen.
Stöden användes bara vid hårt väder eller hög sjö!
av BD, Tuesday, November 24, 2015, 05:19 (3075 dagar sedan) @ Arne
För att inte vagnskorgen skall gunga. Samma stag sattes upp på andra sidan vagnen.
Tack för info! Jag undrade över staget eftersom jag i mer modern tid inte kan påminna mig om att ha sett sådana här stag monteras. De kanske inte behövs längre på moderna passvagnar?! Men det är förstås även möjligt att jag inte heller har tittat så noggrant vid mina tågfärjepassager till Tyskland. ;-)
Ett avfjädrat föremål måste ha fjädringen blockerad för att inte i verkligt hårt väder slita sönder surrningarna eller infästningarna.
Det visade sättet med en mekanisk domkraft är ett av de sätt som används.
Dessutom på exempelvis luftfjädrade trailers och lastbilar måste luftbälgarna tömmas vid riktig surrning. Eljest pyser lite luft ut efter varje gungning när nivåregleringen arbetar men ingen luft fylls på.
av 53 Wadsten, Tuesday, November 24, 2015, 15:10 (3075 dagar sedan) @ BD
Mycket trevlig:-) film som väcker minnen till liv, andra godsaker finns också från de linjer jag åkt på, Bergen-Stralsund i modern tid, visste inte att Strelasundet begåvats med en ny högbro, alltid lär man sig något nytt.
av Arne, Tuesday, November 24, 2015, 17:37 (3075 dagar sedan) @ BD
Hur lång tid tog en överfart med tågfärjan år 1937 mellan Stralsund och Trelleborg?
av -RB-, Tuesday, November 24, 2015, 18:21 (3075 dagar sedan) @ Arne
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .
Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hre
mvh Rolf Berg
av Arne, Tuesday, November 24, 2015, 20:06 (3075 dagar sedan) @ -RB-
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hremvh Rolf Berg
Tack! Jag var nog dessvärre lite luddig för det var tågfärjeleden mellan Saßnitz och Trelleborg jag tänkte på. Slarvigt av mig att skriva Stralsund när jag apropå videon i BD:s länk egentligen menade Saßnitz.
Så hur lång tid tog det alltså 1937 för en tågfärja mellan tyska nordkusten och skånska sydkusten? :-)
av Arne, Tuesday, November 24, 2015, 20:43 (3074 dagar sedan) @ Arne
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hremvh Rolf Berg
Tack! Jag var nog dessvärre lite luddig för det var tågfärjeleden mellan Saßnitz och Trelleborg jag tänkte på. Slarvigt av mig att skriva Stralsund när jag apropå videon i BD:s länk egentligen menade Saßnitz.Så hur lång tid tog det alltså 1937 för en tågfärja mellan tyska nordkusten och skånska sydkusten? :-)
PS. Jag inser nu att jag 'lurades' till att skriva Stralsund när jag menade Saßnitz eftersom den tyska videon hade rubriken 'Historische Eisenbahnfahrt von Stralsund nach Trelleborg 1937'!
Och det stämmer ju i videon eftersom det i filmens början visas ångtåget som avgår från Stralsund över tågbron vidare till Rügen och Saßnitz. Men det är naturligtvis ändå förargligt slarvigt att inte skriva rätt i min tågfärjefråga! ;-)
av Gunnar Olson, Tuesday, November 24, 2015, 22:27 (3074 dagar sedan) @ Arne
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hremvh Rolf Berg
Tack! Jag var nog dessvärre lite luddig för det var tågfärjeleden mellan Saßnitz och Trelleborg jag tänkte på. Slarvigt av mig att skriva Stralsund när jag apropå videon i BD:s länk egentligen menade Saßnitz.Så hur lång tid tog det alltså 1937 för en tågfärja mellan tyska nordkusten och skånska sydkusten? :-)
1939/40 tog det enligt tidtabellen 4 timmar och 10 minuter.
av Arne, Tuesday, November 24, 2015, 23:20 (3074 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hremvh Rolf Berg
Tack! Jag var nog dessvärre lite luddig för det var tågfärjeleden mellan Saßnitz och Trelleborg jag tänkte på. Slarvigt av mig att skriva Stralsund när jag apropå videon i BD:s länk egentligen menade Saßnitz.Så hur lång tid tog det alltså 1937 för en tågfärja mellan tyska nordkusten och skånska sydkusten? :-)
1939/40 tog det enligt tidtabellen 4 timmar och 10 minuter.
Tack så mycket! Det är alltså i princip samma tid som det tar idag. Skulle det gå att köra snabbare eller skulle det i så fall kosta mer än det smakar så att säga?
av Harald, Tuesday, November 24, 2015, 23:36 (3074 dagar sedan) @ Arne
Har kanske missförstått din fråga men se punkt 3.4 Trajekt .
Man seglade med järnvägsfärjor Stralsund - Altefähr sedan 1 juli 1883 .
Järnvägsfärjan (Kungsleden) från Sazznitz till Trelleborg kom först 1909 .Tysk länk :
https://de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung#Alte_F.C3.A4hremvh Rolf Berg
Tack! Jag var nog dessvärre lite luddig för det var tågfärjeleden mellan Saßnitz och Trelleborg jag tänkte på. Slarvigt av mig att skriva Stralsund när jag apropå videon i BD:s länk egentligen menade Saßnitz.Så hur lång tid tog det alltså 1937 för en tågfärja mellan tyska nordkusten och skånska sydkusten? :-)
1939/40 tog det enligt tidtabellen 4 timmar och 10 minuter.
Tack så mycket! Det är alltså i princip samma tid som det tar idag. Skulle det gå att köra snabbare eller skulle det i så fall kosta mer än det smakar så att säga?
Det är ungefär samma avstånd som Oskarshamn-Visby som tar 2:55, så gå skulle det väl, men det är ju inte säkert att de fartyg som används har samma fartresurser. Det kostar också rätt mycket bränsle att öka farten.
Tillägg: Jag hittade lite uppgifter om fart. Gotlandsbåtarna är kapabla till 28,5 knop, vilket är rätt mycket för sådant fartyg. Fartygen på Trelleborg-Sassnitz klarar bara 17-18 knop.
av Lennart Petersen, Wednesday, November 25, 2015, 00:34 (3074 dagar sedan) @ Harald
Tack så mycket! Det är alltså i princip samma tid som det tar idag. Skulle det gå att köra snabbare eller skulle det i så fall kosta mer än det smakar så att säga?
Det är ungefär samma avstånd som Oskarshamn-Visby som tar 2:55, så gå skulle det väl, men det är ju inte säkert att de fartyg som används har samma fartresurser. Det kostar också rätt mycket bränsle att öka farten.Tillägg: Jag hittade lite uppgifter om fart. Gotlandsbåtarna är kapabla till 28,5 knop, vilket är rätt mycket för sådant fartyg. Fartygen på Trelleborg-Sassnitz klarar bara 17-18 knop.
Det är ett fartyg kvar M/S Sassnitz med toppfart 20kn enligt fakta om fartyg och fartygssidan. Det finns alltså en liten reserv kvar för att ta igen tid men fartyget drar mycket mer bränsle när alla maskiner måste gå för fullt.