Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus? (Järnväg allmänt)

av Johan 802mm, Thursday, November 26, 2015, 10:53 (3066 dagar sedan)

Om det är möjligt att ordna en resa till Longyearbyen med syfte att studera resterna efter gruvjärnvägar med mera, hur många av er skulle vara intresserade av att följa med? Det mesta är ju nästan omöjligt, inte minst ekonomiskt, om man reser själv. Vore man 6-8 stycken skulle det vara mycket lättare. Jag har inget konkret att komma med i dagsläget, men det skulle vara kul att göra ett försök.

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Johan E, Thursday, November 26, 2015, 11:06 (3066 dagar sedan) @ Johan 802mm

Men om man skulle ta sig dit så ska man väl ändå passa på att åka på någon typ av isbjörnsresa, eller?

Överhuvudtaget så ÄR jag intresserad.

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Rc2 1110, Thursday, November 26, 2015, 22:38 (3066 dagar sedan) @ Johan E

Nu kanske jag gör otillåten reklam, men kontakta
PolarQuest
Box 180 (Besöksadress: Stora Nygatan 29)
401 23 Göteborg
Telefon: 031 - 333 1730
E-post: info@polarquest.se

Vi åkte med dem och de är bra på att justera till resorna. Blir ni max 12 st så finns deras båt m/s Stockholm som ett bra alternativ,

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Johan 802mm, Friday, November 27, 2015, 08:36 (3065 dagar sedan) @ Rc2 1110

Polar Quest är en fantastiskt bra researrangör. Jag har rest med dom runt Svalbard 3 gånger. Dock inte med M/S Stockholm på grund av priset. Nästa år är båten tursatt för isbjörnkryssningar 22/6 - 10/9 och priset är 74 000 för 11 dagar. Tror inte att det är ett realistiskt alternativ.

Min tanke vara att kontakta någon mindre researrangör, tex Stefano Poli, och sy ihop en tur runt Isfjorden. Hjorthamn, Grumant, Colesbukta, Brucebyn, Gipsvika mm samt naturligtvis besök vid Gruva 5,6 och 7.

Jag skall prata med IBF i morgon och höra vad dom säger.

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Rc2 1110, Friday, November 27, 2015, 11:25 (3065 dagar sedan) @ Johan 802mm

Orsaken till att jag förslog Polar Quest är att vi har också åkt med dem. Vi åkte med M/s Orion - 25 passagerare vilket var en lagom storlek.

Vill man kombinera järnväg, isbjörnar och oförutsedda händelser så går det bra. Vi själva fastnade i packisen i drygt ett dygn. Resorna däruppe är inte precis någon charter till Pippiholmarna och priserna blir dessvärre högars än normalt.

Tar man det på rätt sätt, så är de fantastiska

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Conny Sernfalk, Thursday, November 26, 2015, 23:23 (3066 dagar sedan) @ Johan 802mm

Om det är möjligt att ordna en resa till Longyearbyen med syfte att studera resterna efter gruvjärnvägar med mera, hur många av er skulle vara intresserade av att följa med? Det mesta är ju nästan omöjligt, inte minst ekonomiskt, om man reser själv. Vore man 6-8 stycken skulle det vara mycket lättare. Jag har inget konkret att komma med i dagsläget, men det skulle vara kul att göra ett försök.

Beror på hur "biten" jag blir efter kommande resa samt innehållet i en sådan resa. Därutöver det ekonomiska.

Jag tror man kan göra på två sätt.
1 Mindre skala med 4-8 personer inte minst för att kunna hjälpas åt att planera och genomföra en trevlig resa med gruvfokus . Ordna med lokala guider, transporter ordnade m.m. Även samordna övernattning. Kan även kompletteras med redan existerande rese arrangörer / aktiviteter som inte specifikt handlar om gruvor / industrijärnväg.

2 Mer formellt organiserat med en eller flera organisationer i ryggen. Den mest naturliga torde i så fall vara Industribaneföreningen och i samarbete med våra norska järnvägsvänner. Industribaneföreningen arrangerar en större resa / år. Kanske ett förslag till IBF för 2017? Detta skulle bli ett bättre förhandlingsläge till riktigt intressanta mål såsom besök i existerande gruvor (t.ex Barentsburg som i tråden har sagts ha kvar järvägsdrift), Nedlagda underjordiska industribanor m.m. Drömmen skulle även vara att få till besök med guide på Bjørnøen.
Ett besök på Svea måste även anses som ett intressant mål.

Oavsett ovanstående går det alldeles utmärkt att komplettera med någon av de existerande och många turerna med båt eller hundar på mellan 1-7 dagar där tillfälle ges till djur (isbjörnar, valrossar, fjällräv, fåglar m.m) samt special upplevelser av t.ex natur och geologi. Man behöver ju inte uppfinna hjulet 2 ggr när det redan finns attraktiva resor och kunniga guider som används.
Det svåra som Johan är inne på är att få till specialbesöken samt dom gruvor som ligger mer otillgängliga.

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Ola Almquist, Friday, November 27, 2015, 00:10 (3066 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Om det är möjligt att ordna en resa till Longyearbyen med syfte att studera resterna efter gruvjärnvägar med mera, hur många av er skulle vara intresserade av att följa med? Det mesta är ju nästan omöjligt, inte minst ekonomiskt, om man reser själv. Vore man 6-8 stycken skulle det vara mycket lättare. Jag har inget konkret att komma med i dagsläget, men det skulle vara kul att göra ett försök.

Jag har i många år funderat på en resa till Svalbard. Inte minst sedan jag sett Johans bilder därifrån på ett möte för några år sedan.


Jag tror man kan göra på två sätt.
1 Mindre skala med 4-8 personer inte minst för att kunna hjälpas åt att planera och genomföra en trevlig resa med gruvfokus . Ordna med lokala guider, transporter ordnade m.m. Även samordna övernattning. Kan även kompletteras med redan existerande rese arrangörer / aktiviteter som inte specifikt handlar om gruvor / industrijärnväg.

2 Mer formellt organiserat med en eller flera organisationer i ryggen. Den mest naturliga torde i så fall vara Industribaneföreningen och i samarbete med våra norska järnvägsvänner. Industribaneföreningen arrangerar en större resa / år. Kanske ett förslag till IBF för 2017? Detta skulle bli ett bättre förhandlingsläge till riktigt intressanta mål såsom besök i existerande gruvor (t.ex Barentsburg som i tråden har sagts ha kvar järvägsdrift), Nedlagda underjordiska industribanor m.m. Drömmen skulle även vara att få till besök med guide på Bjørnøen.
Ett besök på Svea måste även anses som ett intressant mål.

Oavsett ovanstående går det alldeles utmärkt att komplettera med någon av de existerande och många turerna med båt eller hundar på mellan 1-7 dagar där tillfälle ges till djur (isbjörnar, valrossar, fjällräv, fåglar m.m) samt special upplevelser av t.ex natur och geologi. Man behöver ju inte uppfinna hjulet 2 ggr när det redan finns attraktiva resor och kunniga guider som används.
Det svåra som Johan är inne på är att få till specialbesöken samt dom gruvor som ligger mer otillgängliga.

Jag håller med. Det är helt klart ett förslag man kan diskutera inom IBF, även om det skulle skruva upp prisnivån en nivå eller två (eller tre) jämfört med en Tysklandsresa...

M.v.h.
Ola

Svalbard - hur stort är intresset för en resa med gruvfokus?

av Donkeyman, Saturday, November 28, 2015, 15:53 (3064 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har erfarenhet av Svalbard vilket baseras på att jag administrar båten "Norbjørn" som är det Norska samhällets reguljära fraktförbindelse mellan Tromsø och Longyearbyen, Barentsburg, Svea, Pyramiden, Ny-Ålesund samt ett antal små "locations". Vidare administrerar jag också "Norvarg" som levererar olja till sådana platser som Isfjord Radio och till massor av fartyg som rör sig i området runt Svalbard.

Är det så att någon seriöst planerar en resa enligt tråden så kan jag säkert bidra med kontakter och information.