Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga (Tidtabeller)

av Gunnar Olson, Monday, December 07, 2015, 22:23 (3060 dagar sedan)

Flera söndagskvällar (eller sen eftermiddag) under 50-talet åkte jag med mina föräldrar en rätt speciell tågförbindelse. Efter besök hos släkt i Hagafors åkte vi Hok-Björköby med byte i såväl Malmbäck som Nässjö. Rälsbussen till Malmbäck kom enligt skyltningen från Jönköping H via Vaggeryd. De första gånger var det en Y, alltså en tvåaxlig HC. Malmbäck-Nässjö var det en Yo eller Yo1. Vid en resa något år senare var det Yo eller Yo1 Hok-Malmbäck och YCo6 eller YBo6 Malmbäck-Nässjö. I de kommunickor från 50-talet jag sett har jag inte kunnat hitta ovannämnda förbindelse. Finns det någon på forumet med tillgång till tidtabellsdata, som hittar förbindelsen? Kan det varit så att den annonserades som en genomgående förbindelse, trots att fordonsbyte skedde i Malmbäck?

Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga

av Harald, Tuesday, December 08, 2015, 17:14 (3059 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Hur säker är du på tidpunkter m.m. 50-talet är ju länge sedan, och det är lätt att blanda ihop olika minnen. Kan det ha varit en extra förbindelse p.g.a. söndagskörningsförbudet under Suezkrisen?

Tågbyte i Malmbäck, tdt-fråga

av Kurt G Möller, Tuesday, December 08, 2015, 18:34 (3059 dagar sedan) @ Harald

Har framför mej de enda gamla Kommunickor som blev osålda hos ÖSLJ under Hjulmarknaden - juni 1950 och oktober 1956. Har ni ngn glädje af dessa??

Tab. 191, väl? Och...??

Säj till vad ni behöver, så ska jag rapportera...

SvK 6-1950 har t o m ett par Y-tåg som vänder i Malmbäck!! Men inte -56 års!!

Tågbyte i Malmbäck, tdt-fråga

av Rolf Nordin, Wednesday, December 09, 2015, 19:08 (3058 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Har du ngn från början av 40-talet eller vet ngn som kanske har?

Tågbyte i Malmbäck, tdt-fråga

av Gunnar Olson, Wednesday, December 09, 2015, 20:38 (3058 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Har du ngn från början av 40-talet eller vet ngn som kanske har?

Jag har en från vintertidtabellen 1939/40.

Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga

av Gunnar Olson, Tuesday, December 08, 2015, 20:19 (3059 dagar sedan) @ Harald

Hur säker är du på tidpunkter m.m. 50-talet är ju länge sedan, och det är lätt att blanda ihop olika minnen. Kan det ha varit en extra förbindelse p.g.a. söndagskörningsförbudet under Suezkrisen?

Jag kan inte skryta med att minnas så väldigt mycket så väldigt noga, men just dessa resor minns jag av någon anledning rätt väl. Det var knappast under söndagskörningsförbudet. Då hade min lanthandlande farbror inte kunnat skjutsa oss Hagafors-Hok med sin Chevrolet av 37 års modell. Dessutom var det flera resor och som företogs under mer än en tidtabellsperiod.

Gick bara vardagar

av Sune Nylén, Tuesday, December 08, 2015, 22:07 (3059 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det tåget som Kurt nämner var ett tåg som gick vardagar Nässjö- Malmbäck- Nässjö
och är nog inte aktuellt i det efterfrågade fallet då det gick 16,40 från Nässjö och vände direkt i Malmbäck.
Dessutom utan anslutningar, sk. Arbetartåg. Som sådant gick det dock inte, konstigt nog, 1sta Maj, som ju är helgdag.:-D
:-) Sune

Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga

av Jan-Anders Wihrén, Friday, December 11, 2015, 19:08 (3056 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Flera söndagskvällar (eller sen eftermiddag) under 50-talet åkte jag med mina föräldrar en rätt speciell tågförbindelse. Efter besök hos släkt i Hagafors åkte vi Hok-Björköby med byte i såväl Malmbäck som Nässjö. Rälsbussen till Malmbäck kom enligt skyltningen från Jönköping H via Vaggeryd. De första gånger var det en Y, alltså en tvåaxlig HC. Malmbäck-Nässjö var det en Yo eller Yo1. Vid en resa något år senare var det Yo eller Yo1 Hok-Malmbäck och YCo6 eller YBo6 Malmbäck-Nässjö. I de kommunickor från 50-talet jag sett har jag inte kunnat hitta ovannämnda förbindelse. Finns det någon på forumet med tillgång till tidtabellsdata, som hittar förbindelsen? Kan det varit så att den annonserades som en genomgående förbindelse, trots att fordonsbyte skedde i Malmbäck?

Är du säker på att det var söndagskvällar? De enda tåg som verkar passa tidsmässigt är följande från 1952 och 1955:
Enligt grafisk tdt 152 fr.o.m. 15/6 1952 gick Y-tågen 2538 Vaggeryd (Vgd)-Nässjö (N) och 2537 N-Vgd vardag utom lördag med möte i Malmbäck (Mbä). 2538 hade uppehåll i Mbä 17.03-17.12 och 2537 17.08-17.09. Man kan nog utgå ifrån att 2538 kommit från Jönköping H (Jöh) som 2673 till Vgd 16.10 för att sedan fortsätta som 2538 mot N 16.35. 2537 ankom Vgd 17.35 och avgick som 2678 mot Jöh 17.40. Jag gissar att man bytte rälsbussätt i Mbä av omloppstekniska skäl och att alltså resenärerna blev tvungna att byta tåg. Dock kan jag inte hitta något om detta i Sveriges Kommunikationer 1953 (t.ex.) men det kanske man inte tyckte var så viktigt att meddela resenärerna. Tågpersonalen meddelade naturligtvis bytet.
Samma upplägg gällde i tdt 155-156 enligt grafisk tdt fr.o.m. 10/6 1955. Tågnummer var samma men minuttiderna skiljde sig åt något.
Om du är säker på att du åkte söndagskvällar så skulle ju inte dessa tåg gå, men de kan ju ha anordnats ändå av någon anledning. Några andra tänkbara tåglägen finns inte som stämmer in på din beskrivning.

Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga

av Gunnar Olson, Friday, December 11, 2015, 21:33 (3056 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Flera söndagskvällar (eller sen eftermiddag) under 50-talet åkte jag med mina föräldrar en rätt speciell tågförbindelse. Efter besök hos släkt i Hagafors åkte vi Hok-Björköby med byte i såväl Malmbäck som Nässjö. Rälsbussen till Malmbäck kom enligt skyltningen från Jönköping H via Vaggeryd. De första gånger var det en Y, alltså en tvåaxlig HC. Malmbäck-Nässjö var det en Yo eller Yo1. Vid en resa något år senare var det Yo eller Yo1 Hok-Malmbäck och YCo6 eller YBo6 Malmbäck-Nässjö. I de kommunickor från 50-talet jag sett har jag inte kunnat hitta ovannämnda förbindelse. Finns det någon på forumet med tillgång till tidtabellsdata, som hittar förbindelsen? Kan det varit så att den annonserades som en genomgående förbindelse, trots att fordonsbyte skedde i Malmbäck?


Är du säker på att det var söndagskvällar? De enda tåg som verkar passa tidsmässigt är följande från 1952 och 1955:
Enligt grafisk tdt 152 fr.o.m. 15/6 1952 gick Y-tågen 2538 Vaggeryd (Vgd)-Nässjö (N) och 2537 N-Vgd vardag utom lördag med möte i Malmbäck (Mbä). 2538 hade uppehåll i Mbä 17.03-17.12 och 2537 17.08-17.09. Man kan nog utgå ifrån att 2538 kommit från Jönköping H (Jöh) som 2673 till Vgd 16.10 för att sedan fortsätta som 2538 mot N 16.35. 2537 ankom Vgd 17.35 och avgick som 2678 mot Jöh 17.40. Jag gissar att man bytte rälsbussätt i Mbä av omloppstekniska skäl och att alltså resenärerna blev tvungna att byta tåg. Dock kan jag inte hitta något om detta i Sveriges Kommunikationer 1953 (t.ex.) men det kanske man inte tyckte var så viktigt att meddela resenärerna. Tågpersonalen meddelade naturligtvis bytet.
Samma upplägg gällde i tdt 155-156 enligt grafisk tdt fr.o.m. 10/6 1955. Tågnummer var samma men minuttiderna skiljde sig åt något.
Om du är säker på att du åkte söndagskvällar så skulle ju inte dessa tåg gå, men de kan ju ha anordnats ändå av någon anledning. Några andra tänkbara tåglägen finns inte som stämmer in på din beskrivning.

Tack för svar! Jag får väl motvilligt erkänna att min tydliga minnesbild kan vara felaktig.