Skandiapilen tågsammansättning (Tidtabeller)

av bönan, Tuesday, January 12, 2016, 14:50 (3020 dagar sedan)

Hur såg Xt 21 Skandiapilen ut i mitten av 60-talet? Då hade det väl gått över till att vara loktåg?

Skandiapilen tågsammansättning

av Anders.k., Tuesday, January 12, 2016, 15:54 (3020 dagar sedan) @ bönan

Sommaren 1962 är kanske för tidigt ?

Tåg 21 Oslo- Helsingborg F
lok+ F5 (avkopplas Göteborg C, F5 fortsätter med senare tåg till Köpenhavn.
Bo5+ RBo2 +ABo3 Oslo- Ängelholm- Malmö, forsätter som tåg 23 från Ängelholm.
ABo6c+ Bo10b Oslo- Helsingborg F- Köpenhavn.
ABo11b Göteborg- Köpenhavn.

Tåg 22 Helsingborg F- Oslo
Lok+ Bo8f (7/6-31/8) Malmö- Göteborg
Bo8f (7/6-31/8) +Bo8f (20/6-31/8)+ ABo7b Helsingborg F- Göteborg
ABo6c Köpenhavn- Helsingborg -Göteborg
ABo6c+ Bo10b Köpenhavn- Helsingborg- Oslo
Bo5+ RBo2+ ABo3 Malmö- Ängelholm- Oslo
Godsvagnar enligt Gtpl+ Lok Göteborg-Oslo

Tyvärr har jag ingen Gtpl, sökt som en galning efter en, så jag vet inte vad det kan vara för något.

Ängelholm- Malmö heter tåget 23 och pedangen heter 24 och medför inga extra vagnar förutom dessa.

Edit: Stavfel som vanligt
M.V.H Anders.k.

Skandiapilen tågsammansättning

av Kjell Aghult, Tuesday, January 12, 2016, 16:11 (3020 dagar sedan) @ Anders.k.

Godsvagnar enligt Gtpl+ Lok Göteborg-Oslo

Tyvärr har jag ingen Gtpl, sökt som en galning efter en, så jag vet inte vad det kan vara för något.


Gtpl är sammanväxlingsplanen för godsvagnsförande tåg (eller dito tågdelar i
resandetåg). Den omtalar bl a:
1) Vilka stationer som får av- och tillkoppla vagnar.
2) Till vilka stationer vagnarna skall vara destinerade och hur de skall hopväxlas i grupper (för snabbast avkoppling på aktuella stationer).
3) Vilka tåg s k genomgående grupper skall vidaresändas med.

Gtpl hänger mycket samman med vagnslastsystemet och finns i dataform kvar vid i vart fall vid Green Cargo. Hur de privata godsbolagen - med mest systemtåg -
gör, vet jag inte.

Gtpl datoriserades någon gång på 90-talet, var tidigare en tryckt (ringpärms)bok med SJF-nummer. Ett äldre namn var Gtf IV = Godstransportföreskrifter del
IV.

Skandiapilen tågsammansättning

av Anders.k., Tuesday, January 12, 2016, 16:23 (3020 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jo, har fått tag i en Dansk från 80-talet, men ingen Svensk.
Har sökt efter Svensk från 60-70-80-90-talen men kammat noll i arkiv, mässor, och nätet så det verkar något som hölls tajt och slängdes fort.

M.V.H Anders.k.

Skandiapilen tågsammansättning

av Kjell Aghult, Tuesday, January 12, 2016, 16:42 (3020 dagar sedan) @ Anders.k.

Jo, har fått tag i en Dansk från 80-talet, men ingen Svensk.
Har sökt efter Svensk från 60-70-80-90-talen men kammat noll i arkiv, mässor, och nätet så det verkar något som hölls tajt och slängdes fort.

Ja, det var en periodisk trycksak, som nyutgavs vid tdtskiftena (ungefär som
tdtböcker och grafer). Det fanns inget skäl att hålla den tajt, det var ju en vanlig arbetsplan. Men den tillmättes nog inte heller något historiskt värde utan blev makulatur.

Jag vill minnas att transportplanerna var följande:
1) SJF 654 N och S (Norr och söder): Transportplaner för res- il och expressgods (Rigpl). När ilgodset försvann 1970 omdöptes den till Rxpl (Res- och expressgodsplan).
2) SJF 655. Transportplaner för fraktstyckegodsvagnar mellan knutpunktsstationerna (Fgpl).
3) SJF 656 N och S. Transportplaner för godsvagnsförande tåg (Gtpl).

Överordnad plan var SJF 652, Transportvägar i godstrafik (Vägpl). Den bestod
mest av kartor och angav över vilka banor vagnarna skulle dras - i första hand ellinjerna, p g a dess lägre kostnader. Det utjämnade oftast längre väg.

Den danska planen har jag efter ett studiebesök på Köpenhamn G 1976. Den hette
"Togplan" med något nummer. Allt tdt-anknutet utöver tdtböcker och grafer var
"Togplaner".

Skandiapilen tågsammansättning

av Anders.k., Wednesday, January 13, 2016, 11:20 (3020 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jo, har fått tag i en Dansk från 80-talet, men ingen Svensk.
Har sökt efter Svensk från 60-70-80-90-talen men kammat noll i arkiv, mässor, och nätet så det verkar något som hölls tajt och slängdes fort.

Ja, det var en periodisk trycksak, som nyutgavs vid tdtskiftena (ungefär som
tdtböcker och grafer). Det fanns inget skäl att hålla den tajt, det var ju en vanlig arbetsplan. Men den tillmättes nog inte heller något historiskt värde utan blev makulatur.

Jag vill minnas att transportplanerna var följande:
1) SJF 654 N och S (Norr och söder): Transportplaner för res- il och expressgods (Rigpl). När ilgodset försvann 1970 omdöptes den till Rxpl (Res- och expressgodsplan).
2) SJF 655. Transportplaner för fraktstyckegodsvagnar mellan knutpunktsstationerna (Fgpl).
3) SJF 656 N och S. Transportplaner för godsvagnsförande tåg (Gtpl).

Överordnad plan var SJF 652, Transportvägar i godstrafik (Vägpl). Den bestod
mest av kartor och angav över vilka banor vagnarna skulle dras - i första hand ellinjerna, p g a dess lägre kostnader. Det utjämnade oftast längre väg.

Den danska planen har jag efter ett studiebesök på Köpenhamn G 1976. Den hette
"Togplan" med något nummer. Allt tdt-anknutet utöver tdtböcker och grafer var
"Togplaner".

SJF 655 från 1972 har jag fått tag i , helt fantastisk puplikation som verkligen beskriver styckegodset ner i detalj.

SJF 656 skulle vara den jag söker då, att läsa en graf från 80-talet utan en sådan är ju ganska svårt det blir ju en gissning varför tåget har ett lite längre uppehållpå en station.

Fullständigt namn på den Dansk är "Togplan 7- Afsnit C" oprangeringsplan, också en fantatsikt puplikation som ger svar på dom mesta frågorna om godstågen.

Tack för uppklarandet av denna fråga.
M.V.H Anders.k.

Skandiapilen tågsammansättning

av bönan, Wednesday, January 13, 2016, 12:58 (3019 dagar sedan) @ Anders.k.

Stort tack! Vilka loktyper förekom? Da, Ra, F? Norska lok, El13?

Skandiapilen tågsammansättning

av Sven Bårström, Wednesday, January 13, 2016, 14:43 (3019 dagar sedan) @ bönan

Jag har ingen dokumentation av detta; bara hyfsat tydliga minnen (vilket alltså innebär en viss grad av reservation) från ett flertal resor med dessa tåg under åren 1963 - 1967 i min "månadspendling" mellan studierna i Göteborg och föräldrahemmet i Malmö.
Min minnesbild av tågsammansättningen stämmer ganska väl med vad som lagts fram i ett annat inlägg i denna diskussion.
När det gäller loktyperna varierade det en del.
Norr om Göteborg drogs tågen 21 och 22 av NSB El 13 - en mycket vanlig norskbyggd Bo'Bo'-maskin vid den tiden med ungefär samma motoreffekt som ett svenskt F-lok (men växlat för högre dragkraft och lägre sth).
Mellan Göteborg och Helsingborg F var nog Dk/Du-lok vanligast, särskilt i tåg 21. I tåg 22 gick F-lok av och till men också D-lok. Det anslutande tåget 24 Malmö C - Ängelholm hade vanligen F-lok. Möjligen gick det tillbaka till Malmö i 23, men jag tror mig mest minnas D-lok i det tåget.
Da-lok såg man vid enstaka tillfällen, däremot aldrig Ra-lok. De var nog fullt upptagna med expresstågen Cst - G, Cst - M, Cst - Hsd och Cst - Ös; från 1966 också i expresstågen Cst - Oslo.
"Skandiapilen" var vid denna tid visserligen betecknat som expresståg, men utöver platsbiljettvång och resgodsfrihet hade det knappast några speciella kvalitéer utöver dagsnälltågen 41/42 som också gick sträckan Oslo - G - Hbf - (M) ned liknande loktyper och vagnsätt.
Man må komma ihåg att Västkustbanan vid denna tid hade 110 km/h som sth, till stor del betingad av linjeföringen. 600 m kurvradie var vanlig, och där fick man med dåvarande normer köra 105 km/h.
Sven B

Skandiapilen tågsammansättning

av Thor Bjerke, Wednesday, January 13, 2016, 18:32 (3019 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det ble samkjøring mellom SJ og NSB og gjennomgående lok mellom Oslo og Göteborg fra 3. juni 1956. NSB stilte da lok til togene 141 og 22, mens SJ kjørte 138/21 og 142/137. NSB brukte El 11 og El 13, mens SJ skal ha brukt D-lok (Dk2/Dr2?). I 1959 ble Bs-lok prøvekjørt, men var for lette for de fleste togene. Fra 1961 skal det ha gått Ra i nordgående Skandiapilen med retur i tog 141.

Fra 1974 til 1979 skal det ha gått F-lok i Skandiapilen. Så ble det snart Rc4 og El 16.

Jeg var med Skandiapilen fra Göteborg til Oslo en gang i mai 1974. Da var det en Hg som trakk toget, og det ble svært forsinket til Oslo.

Skandiapilen tågsammansättning

av s svensson, Wednesday, January 13, 2016, 19:33 (3019 dagar sedan) @ Thor Bjerke

När det gäller Xt med namn Skandiapilen så såg jag dessa när jag var i mycket unga år med Xoa5. Någon gång med Xoa8 som bestod av 4-delar.
Sedan försvann motorvagnarna och det blev loktåg med F-lok.
Sedan så inträffade tdt 167/1967--maj då det var en stor revolution i tidtabellerna i västsverige.
Det blev då Skandiapilen i tåg från Göteborg ca kl 12-13. Jag vet inte exakt tid.Sedan mot andra hållet så blev det Skandiapilen i ett tåg som avgick Varberg ca kl 16 och kom till Göteborg ca kl 17.I dessa tåg gick det F-lok och Göteborg-Kornsjö gick El13 sommartid och El11 vintertid.
Tidigare gick Skandiapilen ca kl 17 från Göteborg till Helsingborg och detta tåg ersattes 1967-maj av Xt 67 "Sydvästen avg Göteborg 16.50 till Malmö en del till Helsingborg. Tåg med avg kl 19 från Göteborg till Skåne var genomgående tåg från Stockholm och gick till Malmö under vissa perioder och andra perionder gick Xoa5/Xoa8 Göteborg-Malmö.
Den som vill ha sammansättning på Skandiapilen under tidigt 60 tal kan ju läsa om ABo6c och Bo10b.
Men om någon vill göra en lite mera studie och med någon bra noggrannhet så bör man bena upp varje tidtabellsperiod för sig och också se vilka tåglägen det gäller eftersom namnet Skandiapilen flyttats emellan olika tåglägen.
Under senare år på 60 talet och tidigt 70 tal var sammansättningen i stammen Oslo-Göteborg-Köpenhamn och åter olika sommartid och vintertid. Sommar långa tåg med NSB B2K+B2K+SJ A4K hela vägen och några andra vagnar på delsträckor. Vintertid var stammen hela vägen AB11K+B2K. Sommartid åkte mycket turister och vintertid var det med ströresenärer.

Skandiapilen tågsammansättning

av 53 Wadsten, Tuesday, January 19, 2016, 13:14 (3013 dagar sedan) @ s svensson

Var det detta tåg som avgick Göteborg 15:03 mot Helsingborg F/København H och Malmö C 1972.