Köldrekord (Järnväg allmänt)

av LStrömberg, Wednesday, February 03, 2016, 17:10 (2976 dagar sedan)

Idag är det 50-årsedan Vuoggatjålme hade köldrekord minus52,6 grader.Vintern65-66 var en av de kallaste någonsin.Jag jobbade inte på SJ då men min far gjorde det (snöbas i Nässjö)han sa att han inte hade varit med om dess like.Tågen gick men med mycket stora förseningar (snäll o persontåg) de flesta godståg fick ställas in när kölden blev för svår. Det var kallt även i södra Sverige flera veckor ibland 25-30grader med en hel del rälsbrott tack vare kölden.Man kan ju undra hur det skulle fungerat idag om vilket gud förbjude råkade bli en sådan vinter? Idag hackar man inte bort is o snö i korsningarna som man gjorde förr
så går också mycket sönder idag tack vare att underhållet är som det är.Varför är det viktigt att

Köldrekord

av 53 Wadsten, Thursday, February 04, 2016, 05:02 (2976 dagar sedan) @ LStrömberg

Den vintern minns jag nog fasen, Stockholms hamn frös igen, två av Waxholmsbolagets tre ångbåtar fick hålla liv i skärgården, på min skolväg längs Skeppargatan kunde jag höra tågen på Saltsjöbanan blåsa i stadsgårdstunneln, vi ungar fick sitta med jackorna på i kassrummet.

Köldrekord

av Lars Ågren, Thursday, February 04, 2016, 13:33 (2975 dagar sedan) @ LStrömberg

Den vintern kommer jag alltid att komma ihåg. På hösten 1965 hade jag placerats på tågledningen i Stockholm efter att tidigare varit tågklarerare på Stockholm C. Efter ett par månader där fick jag andra arbetsuppgifter på distriktskontoret i Stockholm. Men på nyåret 1966 behövdes fler tågledare p g a den arbetsbelastning som det blev med snön och kölden. Normalt arbetade två tågledare i Stockholm dagtid, en skötte det aktuella tågläget, mötesändringar och andra tågföljdsfrågor och en svarade för planeringen framöver, anordnade och ställde in tåg, gjorde veckoordern m m. Men nu blev det andra förhållanden. Det behövdes tre tågledare för den dagliga trafiken, en för linjen Krylbo-Stockholm, en för Stockholm-Hallsberg och Eskilstunabanan samt en för Stockholm-Västerås-Köping, Tillberga-Ludvika och Tillberga-Sala. Nattågledningen skötte någon normalt från hemmet; kunde nog sova för det mesta. Men nu sköttes det från tågledningsrummet på distriktsexpeditionen. En tågledare hade arbete hela natten. En annorlunda upplevelse.

En episod. Stockholm C talade aldrig om när tågen gick därifrån. De hann väl inte utan vi fick ta reda på det genom andra stationer. Men så plötsligt en dag ringer tågx Cst och meddelar att tåg 58 till Sundsvall gick rätt tid. Första tåget i rätt tid på ett par månader. Några minuter senare ringer Cst igen och meddelar att 58:an hade gått till Sundbyberg, växlarna låg fel. Ett snabbt slut på den glädjen.

Köldrekord

av 53 Wadsten, Friday, February 05, 2016, 07:08 (2975 dagar sedan) @ Lars Ågren

Då känner du Plinsen Hermansson och tågledaren Allan Sjölund, den siste var min chef på Roslagsbanan, gick tyvärr ur tiden 1998.

Köldrekord+ lite om vintern 65/66

av s svensson, Saturday, February 06, 2016, 23:27 (2973 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag kommer mycket väl ihåg kölden februari 1966. Det var vissa dagar minus 23 och minus 25 grader. Jag hade då slutat enhetsskolan och arbetade på ett företag i Kinnahult. Cyklade dit och hem samt mitt på dan för att äta. Vi höll på att bygga om huset och källaren var öppen. En dag för 50 år sedan åkte jag lastbil till Hyltebruk och var med och hämtade pappersrullar. Denna dag var det köldrekord .
Cirka kl 12.50 kom det ett extra godståg som skulle till Varberg. Alltså till hamnen eftersom det inte gick att lasta båtar på Östersjön. Kommer ihåg att jag såg Hg 553&554 för första gången efter ombyggnad till Hg. De lämnade Örebro efter ombyggnaden i början av 1966( ej 65,som ibland anges,bl a i str 420.
Men det gick även gröna Hg,dvs TGOJ Hg. När jag sedan pratade med andra personer som arbetade i Göteborg så kommer de ihåg Bt lok. Dessa gick ofta till Göteborg i godståg. Det jag också kommer ihåg är att tågen gick,även om det var något mindre tåg till antalet vagnar. Det gick också motorvagnar. Det fanns Xoa3 247,249 och 250 i trafik.
SJ gav ut en särskild redogörelse om hur viter avlöpte. Det var särskilt svårt att befria boggier från is. I bland kom norrlandståg in till Stockholm helt nedisade.
Några av järnvägsstationerna hade fått oljeeldning med nya pannor. Detta var bra.
När jag pratade med några förare av bussar så verkar det som om Västan med Yoa2 ibland blev sena eller ställdes in. Det kunde hända att man fick köra bussar från Gislaved och ända till Hässleholm.
Vintern några år efteråt gick jag på gymnasium i Borås. Vintern året efter 1966-67 ersattes Yoa2 med Da lok och personvagnar som oftast vr försenade ca 60-70 minuter.Men det var inte så kallt detta år som året tidigare.
Enligt en lärobok så var det kallare år 1985/86 och troligen var detta år kallare än 1939/40 och 1940/41. Det kan dock vara svårt att jämföra. Kläderna var bättre under 80 talet. Om vi ser till sjöfarten 1965/66 så stängdes stora delar av Östersjön. Isbrytare fanns i Öresund och södra Östersjön. Bla från Röda bolaget som använde högsjöbogserare som isbrytare. I Stockholm fanns det isbrytare som hette St Erik och vad Göteborgs isbrytare hette har jag glömt. Malmö använde en kommunal isbrytare. Fö blev det en utredning om isbrytning några år efter av någon vid namn Inger Ryden. Hon förslog fler isbrytare och även en på Vänern. Denna isbrytare var färdig 1974 och heter ALE.

Köldrekord+ lite om vintern 65/66

av Jonny Saljefeldt, Sunday, February 07, 2016, 05:26 (2973 dagar sedan) @ s svensson

SJ gav ut en särskild redogörelse om hur viter avlöpte. Det var särskilt svårt att befria boggier från is. I bland kom norrlandståg in till Stockholm helt nedisade.

SJ:s redogörelse finns att läsa här.

Köldrekord+ lite om vintern 65/66

av 53 Wadsten, Sunday, February 07, 2016, 06:57 (2973 dagar sedan) @ s svensson

Isbrytaren i Malmö var säkerligen S/S Bore, senare ägd av Knut Borg, idag vet jag ej vem som är ägare till isbrytaren.

Vad som skulle hjälpt upp läget för persontrafiken om vintrarna var att bygga vagnhallar modell Hagalund i Göteborg och Malmö, då hade man kunna avisa tågen i sydsverige, tänker på vagnhallen i Hgl från 1968 300m med 6 spår.
Men vad hjälpte det den vintern, vagnhallen var då bara i planeringsstadiet.