Bildidentifiering. Vilken station? (Fotografier/bildfrågor)

av Krister P, Wednesday, February 03, 2016, 22:39 (2976 dagar sedan)

Har en bekant som undrar var denna bild är tagen någonstans?
Man ser att det är åtminstone tre plattformar och troligen minst 5 spår.
Husen i bakgrunden kan också vara ledtrådar.
Några förslag?


[image]

Luftvärnsställning på hustak?

av Gunnar Ekeving, Wednesday, February 03, 2016, 23:43 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Kan det vara en plattform för luftvärnskanoner som sitter på ett av hustaken i mitten av bilden? De mer permanenta luftvärnsställningar som ännu för några decennier sedan fanns vid en del järnvägsknutar såg upptill ut på liknande sätt. Jag minns att vi för några år sedan hade en diskussion på forumet om en liknande plattform (dock på bara några meters höjd) vid Karlskrona bangård.

Min fråga beror inte på intresse för luftvärnet eller krigsmakten i övrigt, utan snarare att förekomsten av provisoriska luftvärnsanordningar kan indikera dels att bilden var tagen under eller strax efter andra världskriget (vilket ju gör att då ännu inte elektrifierade bangårdar direkt faller bort) och dels kanske att bangården var tillräckligt viktig för att motivera skydd mot bekämpning från luften

Luftvärnsställning på hustak?

av Ola Ahlström, Thursday, February 04, 2016, 00:01 (2976 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan det vara en plattform för luftvärnskanoner som sitter på ett av hustaken i mitten av bilden? ¨

Som "gammal luftvärnsartillerist" (?) är jag tveksam till att plattformen på taket skulle kunna bära en luftvärnspjäs, möjligen vara en observationsplats, men osvuret är bäst.

Ola Ahlström
Malmö

Luftvärnsställning på hustak?

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 04, 2016, 00:13 (2976 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som "gammal luftvärnsartillerist" (?) är jag tveksam till att plattformen på taket skulle kunna bära en luftvärnspjäs, möjligen vara en observationsplats, men osvuret är bäst.


Ola Ahlström
Malmö

ja, plattformen verkar kunna vara ganska ranglig, men det var även den konstruktion i Karlskrona som vi diskuterade för några år sedan. Tidigare tråd, där det framfördes starka argument både för att plattformen nog bara var en observationsplats respektive att den mycket väl kunde uppbära luftvärnskulsprutor, som verkar kunna vara ganska lätta Bild från tjelvar.se

Luftvärnsställning på hustak?

av Krister P, Thursday, February 04, 2016, 00:54 (2976 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag kan bekräfta med säkerhet att det är en ställning för en luftvärnspjäs.
Min kompis som skickat mig bilden är militärhistoriker och det är primärt därför han har skaffat denna bild.

Luftvärnsställning på hustak?

av Hans B Keller, Thursday, February 04, 2016, 02:01 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Jag kan bekräfta med säkerhet att det är en ställning för en luftvärnspjäs.
Min kompis som skickat mig bilden är militärhistoriker och det är primärt därför han har skaffat denna bild.

===============
Plattformen förefaller snarast att vara avsedd att användas som luftbevakningstorn. Dylika bemannades oftast av kvinnliga luftbevakare, sk "tornsvalor". Att få upp någon form av lvpjäs bör ha varit svårt i detta fall. Riktiga lvtorn hade någon form av lyftanordning/kran för att lyfta upp pjäs och ammunition. Här syns inget sådant. Återstår då att lyfta upp utrustningen genom en troligtvis trång taklucka. Kanske då en lvkulspruta (6.5/8 mm lvksp m/36 dubbel). Denna hade en vikt på ca 95 kg med stativ. Sedan tillkommer bandlådor med ammunition. Att få rum med någon form av lvakan, närmast då 20 mm av någon av de modeller som fanns, är nog tornet för litet för.

Det har inte gått att identifiera någon av de unga damerna på fotot?/HK

Luftvärnsställning på hustak?

av Anders Svensson, Thursday, February 04, 2016, 09:47 (2976 dagar sedan) @ Hans B Keller

Jag tycker mig skymta en likadan anläggning på taket till det högra huset, dock delvis dold av kontaktledningsbryggan. //Anders

Luftvärnsställning på hustak?

av Ola Almquist, Thursday, February 04, 2016, 21:42 (2975 dagar sedan) @ Hans B Keller

Jag kan bekräfta med säkerhet att det är en ställning för en luftvärnspjäs.
Min kompis som skickat mig bilden är militärhistoriker och det är primärt därför han har skaffat denna bild.

===============
Plattformen förefaller snarast att vara avsedd att användas som luftbevakningstorn. Dylika bemannades oftast av kvinnliga luftbevakare, sk "tornsvalor". Att få upp någon form av lvpjäs bör ha varit svårt i detta fall. Riktiga lvtorn hade någon form av lyftanordning/kran för att lyfta upp pjäs och ammunition. Här syns inget sådant. Återstår då att lyfta upp utrustningen genom en troligtvis trång taklucka. Kanske då en lvkulspruta (6.5/8 mm lvksp m/36 dubbel). Denna hade en vikt på ca 95 kg med stativ. Sedan tillkommer bandlådor med ammunition. Att få rum med någon form av lvakan, närmast då 20 mm av någon av de modeller som fanns, är nog tornet för litet för.

Torn på tak fanns på några stationshus, t.ex. Alvesta och Norrköping Ö. Den senare bilden är tidigast tagen sommaren 1953 av lätt insedda orsaker...
För övrigt är det intressant att tornet i Alvesta finns med på flera vykort.

M.v.h.
Ola

Luftvärnsställning på hustak?

av Anders Sandgren, Friday, February 05, 2016, 10:15 (2975 dagar sedan) @ Ola Almquist

Posthuset som syns till höger revs 1955 och ersattes med det funkishus som står där idag (dock utan att vara post). Även huset med plattformen tror jag är utbytt idag (liksom så många andra äldre hus i Nässjö centrum). Godsmagasinet låg till vänster utanför bilden. Det revs på 80-talet har jag för mig och Calle Örnemark tog hand om virket. Bl.a tror jag det användes för Bounty och Indiska reptricket (102m högt) vid Riddersberg. Dessa är ju numera också rivna.
Flickornas identitet har jag svårare med, men de behöver ju inte vara från Nässjö heller.

Lite skämmigt att inte känna igen platsen... Men det gamla posthuset (b 1902) fanns ju inte under min tid. Men plattformskanterna är precis den type som finns i Nässjö. De på södra sidan är ju en hel del utbytta 1979 då de mosades av nattåget.

Bildidentifiering. Vilken station?

av Per Lind, Thursday, February 04, 2016, 10:02 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Jag får vibbar till Hallsberg men tycker inte att det stämmer helt.
Husen skulle i så fall ligga utefter Storgatan. (Östra).
-Per

Bildidentifiering. Vilken station?

av jean, Thursday, February 04, 2016, 11:59 (2976 dagar sedan) @ Per Lind

Jag får vibbar till Hallsberg men tycker inte att det stämmer helt.
Husen skulle i så fall ligga utefter Storgatan. (Östra).
-Per

Jag tänkte på Kumla faktiskt, inte så långt från Hallsberg.

Hittade följande bild på nätet: (Bildtext: Kumla flickscoutkår - Sommarläger Nannberga 1937 - Utflykt till Sickelsjö)

Kanske kan vara en ledtråd i gåtan?

[image]

Okumla

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 04, 2016, 12:06 (2976 dagar sedan) @ jean

Jag får vibbar till Hallsberg men tycker inte att det stämmer helt.
Husen skulle i så fall ligga utefter Storgatan. (Östra).
-Per


Jag tänkte på Kumla faktiskt, inte så långt från Hallsberg.

Kumla har inte haft så många mittplattformar. Bangårdskarta över Kumla.

Okumla

av jean, Thursday, February 04, 2016, 12:14 (2976 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag får vibbar till Hallsberg men tycker inte att det stämmer helt.
Husen skulle i så fall ligga utefter Storgatan. (Östra).
-Per


Jag tänkte på Kumla faktiskt, inte så långt från Hallsberg.


Kumla har inte haft så många mittplattformar. Bangårdskarta över Kumla.

Sant, men vad sägs om Örebro? Ungefär från den här vinkeln:

Örebro Centralstation från Västra Bangatan

Huset på urpsprungsbilden har ju nån slags takkupa men vet ej om den kanske byggts bort med tiden?

Okumla

av Krister P, Thursday, February 04, 2016, 12:19 (2976 dagar sedan) @ jean

Sant, men vad sägs om Örebro? Ungefär från den här vinkeln:

Örebro Centralstation från Västra Bangatan

Huset på urpsprungsbilden har ju nån slags takkupa men vet ej om den kanske byggts bort med tiden?

Om inte huset är kraftigt ombyggt så stämmer inte översta fönsterraden och fasaden där alls på de bägge bilderna. Och avstånd takkant ned till fönsterna.

Okumla - O-örebro

av jean, Thursday, February 04, 2016, 12:28 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Sant, men vad sägs om Örebro? Ungefär från den här vinkeln:

Örebro Centralstation från Västra Bangatan

Huset på urpsprungsbilden har ju nån slags takkupa men vet ej om den kanske byggts bort med tiden?


Om inte huset är kraftigt ombyggt så stämmer inte översta fönsterraden och fasaden där alls på de bägge bilderna. Och avstånd takkant ned till fönsterna.

Sant, tror inte huset är så kraftigt ombyggt. Det måste vara någon annanstans.

Bildidentifiering. Vilken station?

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 04, 2016, 13:30 (2976 dagar sedan) @ Per Lind

Jag får vibbar till Hallsberg men tycker inte att det stämmer helt.
Husen skulle i så fall ligga utefter Storgatan. (Östra).
-Per

Även jag fick Hallsbergs-vibbar men jag blev lurad av minnesbilden av det hus som Årskortguldsj fångade här: https://arskortguldsj.files.wordpress.com/2013/05/img_7553.jpg

Jag är inte övertygad om att det är Hallsberg, men jag har ingen annan god idé heller. Jag har letat efter huset med takvåningen på bilden, men jag kan konstatera att det har rivits friskt i närheten av de större stationerna i Sverige. Risken är uppenbar att huset på bilden är rivet idag.

Om man ska angripa problemet systematiskt, får man börja med att lista alla stationer det kan vara med tanke på alla spår och perronger samt elektrifiering. Sedan får man stryka namnen på listan efterhand som man kan utesluta alternativen.

Bildidentifiering. Vilken station?

av Mikael Blom, Thursday, February 04, 2016, 14:59 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Kan det vara Nässjö? Det syns liknande hus på denna bild.

Bildidentifiering. Vilken station?

av Krister P, Thursday, February 04, 2016, 15:06 (2976 dagar sedan) @ Mikael Blom

Kan det vara Nässjö? Det syns liknande hus på denna bild.

Nu börjar det likna nåt!
Tycker det stämmer med det mesta. Skorstenar, fonster mm.
Lägg märke till huset längst till vänster och den uppstickande smala skorstenen längst till vänster på taket. Jag tror det är Nässjö.

Bildidentifiering. Vilken station? NÄSSJÖ!

av jean, Thursday, February 04, 2016, 15:27 (2976 dagar sedan) @ Krister P

Kan det vara Nässjö? Det syns liknande hus på denna bild.

Nu börjar det likna nåt!
Tycker det stämmer med det mesta. Skorstenar, fonster mm.
Lägg märke till huset längst till vänster och den uppstickande smala skorstenen längst till vänster på taket. Jag tror det är Nässjö.

Visst är det Nässjö! Stämmer ju perfekt med de tre husen i mitten.

Bildidentifiering. Vilken station? NÄSSJÖ!

av Krister P, Thursday, February 04, 2016, 16:09 (2976 dagar sedan) @ jean

Då tycker jag vi får anse att vi har hittat rätt station.
Tack Mikael Blom som slutligen knäckte gåtan och tack till alla andra som tog sig tid att försöka hitta rätt stn.

Identifiering. Damerna nu omkring 90 år

av BD, Thursday, February 04, 2016, 16:28 (2976 dagar sedan) @ Krister P

[image]

Om bilden är tagen ca 1945 borde flickorna nu, om de nu lever, vara damer omkring 90 år gamla.

Identifiering. Damerna nu omkring 90 år

av Jan Frelin, Thursday, February 04, 2016, 19:36 (2976 dagar sedan) @ BD

[image]

Om bilden är tagen ca 1945 borde flickorna nu, om de nu lever, vara damer omkring 90 år gamla.

De är nog tonåringar, så säg snarare 85 år.

Lite mer om bilden

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 04, 2016, 19:15 (2976 dagar sedan) @ Krister P

När jag fick reda på att bilden är från Nässjö, har jag talat med mina föräldrar som båda har ett förflutet från staden. De kan bekräfta med säkerhet att bilden är därifrån. Huset till höger i bild är det gamla posthuset, rivet sedan många år. Plattformen på taket på huset till vänster var troligtvis ett luftbevakningstorn. Mina föräldrar har inget minne av att någonsin ha sett någon beväpning uppe i tornet. Plattformen fanns kvar flera år efter krigets slut.

Jag kan för övrigt berätta att flickorna på bild är KFUK-scouter. Min mor, som är född och uppvuxen i Nässjö, och troligtvis någorlunda jämnårig med flickorna på bilden, känner dock inte igen något ansikte. Det kan ju vara så att de är på genomresa med tågbyte i Nässjö.

Lite mer om bilden "Det kan vara SFS flickscouter"

av BD, Friday, February 05, 2016, 03:16 (2975 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

När jag fick reda på att bilden är från Nässjö, har jag talat med mina föräldrar som båda har ett förflutet från staden. De kan bekräfta med säkerhet att bilden är därifrån. Huset till höger i bild är det gamla posthuset, rivet sedan många år. Plattformen på taket på huset till vänster var troligtvis ett luftbevakningstorn. Mina föräldrar har inget minne av att någonsin ha sett någon beväpning uppe i tornet. Plattformen fanns kvar flera år efter krigets slut.

Jag kan för övrigt berätta att flickorna på bild är KFUK-scouter. Min mor, som är född och uppvuxen i Nässjö, och troligtvis någorlunda jämnårig med flickorna på bilden, känner dock inte igen något ansikte. Det kan ju vara så att de är på genomresa med tågbyte i Nässjö.

Tog kontakt med KFUK och erhöll detta svar:
"Hejsan,
jag har fått på min lott att försöka identifiera bilder på flickscouter som kanske kunde vara KFUK scouter.

Jag bedömer att det inte är KFUK scouter. Det kan vara SFS flickscouter. SFS hade gröna halsdukar och KFUK blåa.
Eftersom bilden är sv/v kan man inte bedöma färgerna. Men i svart-vitt bör de gröna halsdukarna visa en mer nyans mot de blå skjortorna än de blå halsdukarna mot blå skjortor. Bilderna visar ljusare halsdukar än skjortorna är. Alltså kan det vara SFS.
Bilderna är för suddiga om man skalar upp dom i storlek. Det går inte tyda märkena på halsdukarna/slipsarna tyvärr."

Nässjö är en plats där man ofta byter tåg. Kanske bilden är tagen innan man skiljs åt inför hemfärd?

Lite mer om bilden "Det kan vara SFS flickscouter"

av Harald, Friday, February 05, 2016, 13:53 (2975 dagar sedan) @ BD

Det är väl två olika. Tre av flickorna har mörkare dräkt med en fågel (svala?) på locket till höger bröstficka. De har också annorlunda bältesspänne än de övriga.

Lite mer om bilden "Det kan vara SFS flickscouter"

av Ola Almquist, Friday, February 05, 2016, 14:14 (2975 dagar sedan) @ Harald

Det är väl två olika. Tre av flickorna har mörkare dräkt med en fågel (svala?) på locket till höger bröstficka. De har också annorlunda bältesspänne än de övriga.

Här finns en bild på prinsessan Sibylla. Notera bältesspännet. Här finns några bilder på KFUK-scouter men de är inte så stora. Bilderna alltså. Små scouter, såsom blåvingar, kan ha haft ett märke med en svala. Jag hittade en bild men ingen giltig väg att länka till den. Nåväl, detta är nog också ett stort samlarområde så det finns säkert experter...

M.v.h.
Ola

Lite mer om bilden "Det kan vara SFS flickscouter"

av Janne Sandgren, Friday, February 05, 2016, 16:45 (2975 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Jag har mejlat en fråga till Scouthistoria. Det här är visst off topic men jag hör bara av mig om svaret ger något tillskott.

Hälsningar
Janne Sandgren