Fredriksbergs banvaktsstuga, mellan Hindby och Oxie (fd MYJ) (Historiskt material)

av Lennart Carlsson, Thursday, February 04, 2016, 15:20 (3003 dagar sedan)

Den år 1974 försvunna Oxievägen, som korsade den 1973 försvunna bandelen Lönngatan - Hindby - Oxie, har fångat mitt intresse. Oxievägen utgjorde fram till 1945, när Jägersrovägen förlängdes, landsvägsförbindelsen mellan Malmö och Oxie. Dessa trakter präglas nu av industrier, motorvägar, och kolonier.

[image]
Foto den 3 april 1976, blick längs den fd järnvägen mot Oxie.

[image]
Samma vy i Samlingsportalen, i oktober 1957. Den korsande Oxievägen löper åt vänster mot Oxie kyrkby, och åt höger mot Agnesfrid, där den förenas med landsvägen från Anderslöv mot Malmö.

Länk till bilden i Samlingsportalen

Endast 263 meter bortom denna banvaktsstuga Fredriksberg fanns nästa vägkorsning, benämnd Fredriksbergsvägen. En allékantad grusväg, vars allé ses i fonden.

Fotovinkeln skulle idag behöva bli en närbild, eftersom stängsel och växlighet hindrar. Ett par andra vyer är dock möjliga. Datum var 31 januari 2016.

[image]
Foto längs järnvägen i motsatt riktning, dvs mot Malmö. Banvaktsstugan låg där de två bilarna står parkerade. Motorvägen mot Ystad skymtar där bakom. Koloniträdgårdar finns utanför bild till vänster, vilket förmodligen motiverar biltrafiken längs banvallen.

[image]
Några meter av Oxievägens asfalt finns kvar. Vy mot Malmö, med dagens motorväg i ryggen. Den korsande järnvägen (vid bilen) har Ystad åt vänster, och Malmö åt höger. Banvaktsstugan låg i gräsmattan.

För övrigt ska man inte lita på minnesbilder. Innan jag jämförde foton och besökte platsen, så var jag övertygad om att huset jag fotograferat för 40 år sedan låg vid angränsande vägkorsning (den allékantade vägen i bakgrunden av de första två bilderna). Att banvaktsstugan Fredriksberg inte ligger vid Fredriksbergsvägen kan ju också förvilla.

Fredriksbergs banvaktsstuga, mellan Hindby och Oxie (fd MYJ)

av Bo, Thursday, February 11, 2016, 05:22 (2996 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Tack Lennart för dessa bilder och framför allt banvaktstugan.
Kör denna väg varje dag när jag ska ut till Fredriksbergs gård.
Har aldrig tänkt på detta, nu blir vägen mer intressant.

Vänligen
Bo