Länk: Den enda krigsbron (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, February 04, 2016, 16:33 (2997 dagar sedan)

"Var man än styr kosan i vårt vackra land så korsas vägarna ofta av olika typer av broar. Snart ser de likadana ut och man lägger inte ens märke till dem, men det kan straffa sig om man har ett intresse för militär historia. Mitt inne i mörkaste Småland, över riksväg 31 vid Norrhult några mil söder om Vetlanda korsas körbanorna av en fackverkskonstruktion som är mycket speciell."

[size=large][b][link=http://hjak.se/2012/03/14/den-enda-krigsbron/]Länk[/link][/b][/size]

Länk: Den enda krigsbron

av Niklas B, Thursday, February 04, 2016, 18:01 (2997 dagar sedan) @ BD

"Var man än styr kosan i vårt vackra land så korsas vägarna ofta av olika typer av broar. Snart ser de likadana ut och man lägger inte ens märke till dem, men det kan straffa sig om man har ett intresse för militär historia. Mitt inne i mörkaste Småland, över riksväg 31 vid Norrhult några mil söder om Vetlanda korsas körbanorna av en fackverkskonstruktion som är mycket speciell."

Jag vet inte var det finns fler på järnvägen, men på vägar finns ett antal, den jag kom på direkt är Pålsundsbron i Vaxholm
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm

och när jag letade efter en bild på den snubblade jag över en som hade kollapsat i gagnef:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3896266.ece

Länk: Den enda krigsbron

av Harald, Thursday, February 04, 2016, 18:24 (2997 dagar sedan) @ Niklas B

Ytterligare ett par krigsbroar, dock av annan modell, används f.n. där de tillfälliga spårvagnsspåren korsar Säveån i Gamlestaden.

[img]http://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/IMG_4595.jpg[/img]

Länk: Den enda krigsbron

av Gunnar Olson, Thursday, February 04, 2016, 18:27 (2997 dagar sedan) @ Niklas B

"Var man än styr kosan i vårt vackra land så korsas vägarna ofta av olika typer av broar. Snart ser de likadana ut och man lägger inte ens märke till dem, men det kan straffa sig om man har ett intresse för militär historia. Mitt inne i mörkaste Småland, över riksväg 31 vid Norrhult några mil söder om Vetlanda korsas körbanorna av en fackverkskonstruktion som är mycket speciell."

Beskrivningen av upprivningen av banan är väl knappast korrekt. Om jag minns rätt ägdes banan på slutet först av smalspårsbolaget. När detta gick i konkurs köpte Uppvidinge kommun banan från konkursboet och lät riva upp den.

Länk: Den enda krigsbron

av ak44, Thursday, February 04, 2016, 21:19 (2997 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Om man skall vara petig, så är inte bron i Norrhult en Balkbro 2, så kallat Baileybro, https://sv.wikipedia.org/wiki/Bailey_bridge
Vilket däremot dom andra broarna i inlägget var, Dalälven och Södermanland.

Före detta ingenjörssoldat som har kämpat med dessa stålkonstrultioner, med handkraft!

Länk: Den enda krigsbron

av Janne Sandgren, Friday, February 05, 2016, 13:37 (2996 dagar sedan) @ ak44

Hej!

Jag har svårt att tro att bron utanför Norrhult är en Balkbro 2, Baileybro, för den ser mycket kraftigare ut. Här är en närbild på bron, sista bilden:
https://www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=d99615dc-bf38-4d39-bb13-f4a2a410d54a

Jag tror att den är tysk, Roth-Waagner, med lägsta hojdvariant:
http://www.zeno.org/Lueger-1904/A/Kriegsbr%C3%BCcken+%5B2%5D
Skrolla ner till skisserna, översta exemplet till vänster.

Vad kallades typen i den svenska miltära vokabulären?

Hur många typer har det svenska försvaret haft (både för väg- och järnvägsbroar)och vad kallades de?

Hälsningar
Janne Sandgren

Länk: Den enda krigsbron

av Ola Almquist, Friday, February 05, 2016, 13:57 (2996 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Jag har svårt att tro att bron utanför Norrhult är en Balkbro 2, Baileybro, för den ser mycket kraftigare ut. Här är en närbild på bron, sista bilden:
https://www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=d99615dc-bf38-4d39-bb13-f4a2a410d54a

Jag tror att den är tysk, Roth-Waagner, med lägsta hojdvariant:
http://www.zeno.org/Lueger-1904/A/Kriegsbr%C3%BCcken+%5B2%5D
Skrolla ner till skisserna, översta exemplet till vänster.

Vad kallades typen i den svenska miltära vokabulären?

Hur många typer har det svenska försvaret haft (både för väg- och järnvägsbroar)och vad kallades de?

Jag kan inte se att någon har påstått att just denna bro är av typ 2. Att det var en typ 1, av österrikiska systemet Roth-Wagner, konstaterade vi redan [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=78365]2011[/link].

Den av Hans Keller beskrivna boken ger nog mycket information. Om krigsbroar finns en hel del på nätet, inte minst på tyska och engelska. Bron över Donau i Bratislava var tydligen av Roth-Wagnertyp. Jag har några bilder av resterna av den då den var under demontering/skrotning.

M.v.h.
Ola

Länk: Den enda krigsbron

av Ola Almquist, Thursday, February 04, 2016, 21:33 (2997 dagar sedan) @ Niklas B

Jag vet inte var det finns fler på järnvägen, men på vägar finns ett antal, den jag kom på direkt är Pålsundsbron i Vaxholm
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm

och när jag letade efter en bild på den snubblade jag över en som hade kollapsat i gagnef:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3896266.ece

Bron som kollapsade i Gagnef var en pontonbro. Bron på bilderna fanns i Värmbol, Katrineholm.

M.v.h.
Ola

Länk: Den enda krigsbron

av Niklas B, Thursday, February 04, 2016, 21:42 (2997 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag vet inte var det finns fler på järnvägen, men på vägar finns ett antal, den jag kom på direkt är Pålsundsbron i Vaxholm
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lsundsbron,_Vaxholm

och när jag letade efter en bild på den snubblade jag över en som hade kollapsat i gagnef:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3896266.ece


Bron som kollapsade i Gagnef var en pontonbro. Bron på bilderna fanns i Värmbol, Katrineholm.

M.v.h.
Ola

Haha, ja, det är ju en fördel om man orkar läsa hela artikeln och inte bara ingressen, som jag dessutom läste rätt slarvigt. IG på läsförståelse... :-D

Länk: Den enda krigsbron (flottbroarna i Gagnef)

av BM, Friday, February 05, 2016, 08:42 (2996 dagar sedan) @ Niklas B

Hej, bron i Dalarna var flottbron i Gagnefs kyrkby.

Visserligen vilar bron på pontoner men det är en modernisering av gamla flottbroar.

Bron "kollapsade" förra året därför att en långtradare som vägde 55 ton försökte åka över bron som tå 4 ton.

Såvitt jag vet är det den sista kvarvarande flottbron i Sverige upplåten för biltrafik.
Den har ett mindre syskon en halvmil uppströms, den lite smalare flottbron i Österfors, som idag är gång och cykelbro.

Landskapet i Gagnef är vacket och de båda broarna är väl värda en utflykt.

Länk: Den enda krigsbron

av yngve nilsson, Friday, February 05, 2016, 10:24 (2996 dagar sedan) @ BD

Att bron lades in berodde på att man trodde att smalspåret skulle läggas ner och snart rivas upp så någon permanent bro ville man inte bygga. Bron kom att få ligga där i minst 20 år( och kanske ligger kvar än) Tilläggas skall att vägen låg klar över ett år innan bron byggdes då man ( troligen Vägverket)hopades på att banan skulle läggas ner och man kunde bara riva banvallen men så blev det alltså inte

Skilj på flott- respektive pontonbro.

av Lars Olof Lidmo, Saturday, February 06, 2016, 08:04 (2996 dagar sedan) @ BD

En pontonbro har en väsentlig högre bärighet än en flottbro, historiskt, till Lidingö var det flottbro och spårvagnarna överfördes med färja medan pontonbron vid Traneberg kunde trafikeras med spårvagnar. En flottbro gungar betänkligt när man far över medan man märker väldigt lite av en pontonbro. Jag minns flottbron vid Torsång som jag åkt över många gånger.