Hur pass moderna.. (Fordon: lok)

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 04, 2016, 19:32 (3003 dagar sedan)

Hur pass moderna var de ånglokskonstruktioner som blev de sista i Sverige, exempelvis S1 och E10? Var de nydanande och hade man tagit till sig de senaste innovationerna när det gällde ånglokskonstruktioner? Eller, hade man stelnat i 10-20-talets tänk hur ett ånglok skulle byggas? Var loken hopplöst föråldrade redan när de rullade ut från verkstaden, även bortsett från att de var just ånglok?

Hur pass moderna..

av BD, Thursday, February 04, 2016, 19:45 (3003 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Hur pass moderna var de ånglokskonstruktioner som blev de sista i Sverige, exempelvis S1 och E10? Var de nydanande och hade man tagit till sig de senaste innovationerna när det gällde ånglokskonstruktioner? Eller, hade man stelnat i 10-20-talets tänk hur ett ånglok skulle byggas? Var loken hopplöst föråldrade redan när de rullade ut från verkstaden, även bortsett från att de var just ånglok?

De var omoderna sånär som på rullagerboxarna. En modern lokpanna skulle ha byggts med stålfyrbox och pannan skulle ha haft matarventiler uppe på pannan, som S1 1914 hade ett tag, och slamavskiljare samt ordentliga bottenblåsningsventiler.
I övrigt så var sliden på S1 hämtad från de 1'D-lok Nohab byggde för TCDD.

De modernaste loken i Europa byggdes vid den tiden i Tjeckoslovakien.

Hur pass moderna..

av Joakim L, Friday, February 05, 2016, 09:15 (3002 dagar sedan) @ BD

Just en S1a hade varit intressant att "modernisera" med en ny helsvetsad panna med förvärmare, förbränningskammare och stålbox.

En annan "modernitet" som SJ helt "missade" var de i övriga Europa (och framförallt USA) betydligt högre ångtrycken som rådde. S1:an (rätta mig om jag har fel) fick ju i alla fall 13kg men ändå lågt jämfört med tyskarnas 16kg-20kg.

Jag tror personligen att den tekniska utvecklingen (med fokus på verkningsgrad och pålitlighet) av svenska ånglok avstannade strax efter att F-loken lanserades. I och med beslutet att börja elektrifiera så skiftade ju fokus i Sverige helt över på att utveckla effektiva Ellok. De "nya" ånglok som byggdes, konstruerades istället för att vara driftsäkra under alla årstider.

Hur pass moderna..

av Stefan Skoglund, Friday, February 05, 2016, 11:07 (3002 dagar sedan) @ Joakim L

Just en S1a hade varit intressant att "modernisera" med en ny helsvetsad panna med förvärmare, förbränningskammare och stålbox.

En annan "modernitet" som SJ helt "missade" var de i övriga Europa (och framförallt USA) betydligt högre ångtrycken som rådde. S1:an (rätta mig om jag har fel) fick ju i alla fall 13kg men ändå lågt jämfört med tyskarnas 16kg-20kg.

Vikten ? Tänk på att det troligtvis tjockare materialet innebär en tyngre panna.

Dessutom så blir pannvattnetbehandlingen mer kritisk iom att högre tryck=högre temp=mera pannstenbildning. Väldigt dumt i Skåne exv.

Hur pass moderna..

av BD, Friday, February 05, 2016, 11:58 (3002 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Just en S1a hade varit intressant att "modernisera" med en ny helsvetsad panna med förvärmare, förbränningskammare och stålbox.

En annan "modernitet" som SJ helt "missade" var de i övriga Europa (och framförallt USA) betydligt högre ångtrycken som rådde. S1:an (rätta mig om jag har fel) fick ju i alla fall 13kg men ändå lågt jämfört med tyskarnas 16kg-20kg.


Vikten ? Tänk på att det troligtvis tjockare materialet innebär en tyngre panna.

Dessutom så blir pannvattnetbehandlingen mer kritisk iom att högre tryck=högre temp=mera pannstenbildning. Väldigt dumt i Skåne exv.

Tjeckoslovakien var nog duktigare än amerikanarna när det gällde att bygga moderna och mycket "duktiga" ånglok och dessutom med moderata "svenska" axellaster.

Betr pannvattenbehandlingen så är det mycket enklare om pannan även har stålfyrbox enär man då kan hålla ett högt ph-värde.

Hur pass moderna - tryck och vikt

av Olof W, Friday, February 05, 2016, 12:24 (3002 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

En annan "modernitet" som SJ helt "missade" var de i övriga Europa (och framförallt USA) betydligt högre ångtrycken som rådde. S1:an (rätta mig om jag har fel) fick ju i alla fall 13kg men ändå lågt jämfört med tyskarnas 16kg-20kg.


Vikten ? Tänk på att det troligtvis tjockare materialet innebär en tyngre panna.

Ja men om pannan får högre verkningsgrad och/eller effekt per volymenhet skulle man kunna klara sig med en mindre panna. Det behövs inte så många centimeters mindre diameter för att väga upp den ökade materialtjockleken.

Svårt att säga var balanspunkten ligger dock.

/Olof

Hur pass moderna..

av Bertil Bengtsson, Thursday, February 04, 2016, 21:16 (3003 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Man kan nog alltid diskutera vad som är "modernt" och inte. Men jag kan inte annat än att tycka att om E10 skulle varit modernt, så skulle ram, panna, hytt, tender osv, varit svetsade. Cylindrarna skulle haft raka ångkanaler. De skulle ha haft förbränningskammare. Som Bengt skriver, det enda moderna var rullagren. Ja, kanske man får räkna elektrisk belysning också!
Detsamma gäller S1.
Men S1 h a d e faktiskt "moderna" raka ångkanaler, se de "förlängda" slidhusen (sådana fanns också på Ga, Gb - G2, G3, G4, G5, G6, G10). Sliderna på S1 var alltså samma som på de gamla preussiska loken typ G8.2 från 1919. Men sådana slider är fortfarande "moderna", vad jag vet finns det inget modernare (men jag vet inte allting..). Lok som inte har sådana raka kanaler, har krokiga ångkanaler mellan slid och cylinder; ångan måste då ändra riktning 90 gr två gånger mellan slid och cylinder. Engelsmännen kallar det exempelvis för "crooked ports". Varje gång blir det "tvärstopp" för ångan! Tänk om SJ hade infört "cylindrar med raka ångkanaler" av preussisk typ redan med A, B, E och R-loken - vad mycket kol man skulle ha sparat!
Berra

Hur pass moderna..

av Bertil Bengtsson, Friday, February 05, 2016, 19:32 (3002 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ett modernt ånglok, som något påminner om SJ:s S1, är DB:s Baureihe 66. Det byggdes 1955 i två exemplar (diesel och el började ta över, så det blev inga fler). Se:
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_66

Loken kunde ersätta de gamla preussiska P8, motsvarande vårt B-lok. I Gießen ersatte de Baureihe 23, som på 50-talet ersatte just P8. 23:orna var också moderna lok, med exempelvis förbränningskammare; de svenska lok som motsvarar DB 23 kunde vara UGJ:s 2´C-lok, eller möjligen A8:orna från BJ. DB:s 66:or fick då ge järnet - men tydligen gick det!

Litet mer data om BR 66:
http://dlok.dgeg.de/103.htm

Stooor bild från wikimedia:
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/DB_66_002-7_1_-_in_Bochum-Dahlhausen.jpg[/img]

Som synes har loken rullager även på alla koppelstänger osv. Samtida trecylindriga tjeckiska lok, liksom det trecylindriga DB:s Pacificlok 10 002, hade rullager även på innercylinderns vevstake i båda ändarna.

Berra

Hur pass moderna..

av Per Ljungberg, Saturday, February 06, 2016, 11:48 (3001 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

BR66 lär också varit ovanligt snabba (100 km/h) med sina 1600 mm drivhjul. De var noga utbalanserade för att kunna hålla den hastigheten. Detta har jag läst i någon äldre tysk tågtidning (Eisenbahn-Kurier?). Man beklagade där att det bara blev två exemplar byggda.
Jag förmodar att när SJ byggde sina E10 och S1 så ville de bara snabbt få några nybyggda ånglok för att ersätta äldre nedslitna lok i väntan på att utvecklingen av linjediesellok skulle mogna. Man ville bygga till så låg kostnad som möjligt och tillgrep därför redan gjorda konstruktioner med få ändringar.
En parallell till detta är väl i viss mån byggandet av Da-loken där man också tillgrep gamla konstruktioner och gjorde mindre förändringar då man snabbt behövde fler lok pga nyelktrifiering.
PLj

Hur pass moderna..

av Lennart Petersen, Monday, February 08, 2016, 04:12 (2999 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Hur pass moderna var de ånglokskonstruktioner som blev de sista i Sverige, exempelvis S1 och E10? Var de nydanande och hade man tagit till sig de senaste innovationerna när det gällde ånglokskonstruktioner? Eller, hade man stelnat i 10-20-talets tänk hur ett ånglok skulle byggas? Var loken hopplöst föråldrade redan när de rullade ut från verkstaden, även bortsett från att de var just ånglok?

Det fanns väl inte mycket nytt utan de byggde på äldre konstruktioner.
Efter förstatligandena fanns det en mängd olika ånglokslittera , 1951 räknade man till hela 191 littera vid SJ . Man var nog rätt säkra på att diesel i någon form skulle ta över men ville ha en hyggligt enhetlig park de sista åren med ånglokstrafik och helst då med lite modernare än den delvis uråldriga bråte man fått från privatbanorna. Särskilt gällde detta för smalspåren, där man beställde Gp och Gt och detta trots osäkerhet om smalspår över huvud taget skulle finnas kvar inom något-några årtionden.
Men de som nu byggdes gjorde väl god tjänst den tid som var fram till mitten av 60-talet när T43 i stort sett gjorde slut på reguljär trafik med ånga.
Med elektrifiering av huvudlinjer var det ju också bara trafik på sidolinjer som gällde och den uppgiften lär dom väl ha klarat utan problem.