Stockholms ångspårvagnars öde (Arkiv/forskning/litteratur)

av Stefan Isaksson, Friday, February 05, 2016, 13:33 (2974 dagar sedan)

Hej, jag roar mig med arkivstudier i Stockholms äldre spårvägshistoria, och nu har jag hittat några styrelsebeslut som berör ångspårvagnarna.
Det är ju känt att två stycken hamnade på Dala-Hälsinglands järnväg men inte känt vad som hände med de övriga åtta.

Hellre än att korsposta, så väljer jag att länka till mitt inlägg på Spårvägssällskapets forum

Slutsatsen, för de som inte orkar länka, är att de åtta övriga vagnarna skrotades, men också att de som hamnade på DHdJ inte såldes tillsammans utan en och en.

Frågan som intresserar mig är: köpte DHdJ en vagn direkt från Stockholms Södra spårvägsbolag?

Den andra vagnen köpte DHdJ nästan säkert från Fritz Starkenberg.

SI

Stockholms ångspårvagnars öde

av Anders Sandgren, Friday, February 05, 2016, 14:25 (2974 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Trevligt att någon gräver litet djupare om dessa vagnars öde.
Någonstans har det påståtts att någon av korgarna blev kolonistuga, ev i Fredhäll.
Kan "ångmaskinen" avse en maskinboggie till vagnarna. Det lär ha funnits en sådan som reserv som även kan ha använts för växling. I spårvägsmuseets databas möjligen noterad som lok tillverkat 1888. Det kan ju även avse maskinboggie till den vagn som blev släp.
Några år in på eldriften (1908) skaffade man sig ett fotogenlok, ombyggt till eldrift 1911 och sedermera SS L1 1201.

Stockholms ångspårvagnars öde

av Stefan Isaksson, Friday, February 05, 2016, 14:35 (2974 dagar sedan) @ Anders Sandgren

"Ångmaskinen" benämns ångpanna i anbudet och ångmaskin i protokollet. Jag tolkade det som att det är frågan om den utbytespanna som levererades tillsammans med ångspårvagnarna.
Men visst kan det vara frågan om en full maskinboggi. Jag ska hålla utkik efter referenser till en sådan, eller till ett lok.

SI

Stockholms ångspårvagnars öde

av Ola Almquist, Friday, February 05, 2016, 14:44 (2974 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Trevligt att någon gräver litet djupare om dessa vagnars öde.
Någonstans har det påståtts att någon av korgarna blev kolonistuga, ev i Fredhäll.

Sök på t.ex. "ångspårvagnar" här! För att kunna läsa tidningar från 1901 och framåt måste man dock besöka KB eller lämpligt annat bibliotek. Eller abonnera på DN:s tjänst.

M.v.h.
Ola

Stockholms ångspårvagnars öde

av Kurt G Möller, Friday, February 05, 2016, 16:50 (2974 dagar sedan) @ Anders Sandgren

... Några år in på eldriften (1908) skaffade man sig ett fotogenlok, ombyggt till eldrift 1911 och sedermera SS L1 1201.

Vet man ngt mera om just detta...?

Stockholms ångspårvagnars öde. SSB lok L1

av Leif B, Friday, February 05, 2016, 21:47 (2973 dagar sedan) @ Kurt G Möller

... Några år in på eldriften (1908) skaffade man sig ett fotogenlok, ombyggt till eldrift 1911 och sedermera SS L1 1201.


Vet man ngt mera om just detta...?

I denna gamla tråd diskuteras fotogen/elloket.

En rätt otydlig bild på loket (som ellok) i boskapståg finns i "Spår av ett Sekel" av jag minns rätt. (Eller möjligen i "Hej Spårvagn!"?)

Stockholms ångspårvagnars öde

av Stefan Olsson, Friday, February 05, 2016, 22:26 (2973 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Var nästan säker på att frågan varit uppe tidigare, men det kanske var i det gamla forumet. Har inte kollat det.

Fakta om en av vagnarna är i alla fall att den såldes till Hofors AB som tänkt använda den på sidospåret från GDJ till samhället. Vagnen kom då till Jädraås för någon form av komplettering o upprustning, den tycks då inte ha använts på 6-7 (år 1913). Av okänd anledning ville GDJ inte gå med på trafiken, så vagnen blev stående i ett skjul. DONJ hade funderingar på ombyggnad till smalspår, men det gick inte heller. Kanske i samband med branden av stora verkstaden behövdes platsen i skjulet till annat, så den blev då stående utomhus och "genast var ligapojkarna framme och slog ut alla fönsterrutor". DONJs försök att sälja den vidare, tex till Ljungverk, lyckas inte och troligen är det maskineriet som säljs som skrot ca 1920.
I brevväxlingarna omnämns DHdJs vagn som samtidigt ska ha varit ute till försäljning.

Stockholms ångspårvagnars öde- en komplettering

av Stefan Olsson, Saturday, February 06, 2016, 00:08 (2973 dagar sedan) @ Stefan Olsson

I början av sjuttiotalet hade vi besök i Jädraås av en äldre SJK:are. Han hade med sig ett tidningsklipp och om jag inte minns alldeles fel visade det en av spårvagnarna som kolonistuga, troligen i Forsbacka eller Hofors. Så här 45 år senare skulle det ha kunnat vara en Gävlespårvagn, men som sagt, ajg tror att det var en ångspårvagn. har för mig att urklippet visades i samband med DHdJ-vagnarna.

Stockholms ångspårvagnars öde- en komplettering

av Stefan Isaksson, Saturday, February 06, 2016, 07:14 (2973 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vagnen som hamnade på DONJ: skulle det vara en ex DHdJ-vagn eller skulle det vara en annan?

Den historieskrivning som jag sett säjer ju att två vagnar hamnade på DHdJ, varav en blev ombyggd till släp, men om "DONJ"-vagnen haft ett annat ursprung, låter det ju som om DHdJ:s släp antingen inte var en ex ångspårvagn, eller så köpte de ut en vagnskorg vilket skulle göra att tre (nåja 2½) vagnar överlevde.

Scenariot i sistnämnda fall är

DHdJ var tidigt ute och tingade en av vagnarna från SSB. Kan ha levererats före 10 december 1901. De övriga levererades garanterat efter 10 december 1901.

"DONJ"-vagnen köptes via Fritz Starkenberg

DHdJ-släpet köptes via Lucas Levin

kronologiskt antagligen i den ordningen.

SI

Stockholms ångspårvagnars öde- en komplettering

av Christer Hammare, Saturday, February 06, 2016, 20:51 (2973 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Vagnen som hamnade på DONJ: skulle det vara en ex DHdJ-vagn eller skulle det vara en annan?

Den historieskrivning som jag sett säjer ju att två vagnar hamnade på DHdJ, varav en blev ombyggd till släp, men om "DONJ"-vagnen haft ett annat ursprung, låter det ju som om DHdJ:s släp antingen inte var en ex ångspårvagn, eller så köpte de ut en vagnskorg vilket skulle göra att tre (nåja 2½) vagnar överlevde.

Scenariot i sistnämnda fall är

DHdJ var tidigt ute och tingade en av vagnarna från SSB. Kan ha levererats före 10 december 1901. De övriga levererades garanterat efter 10 december 1901.

"DONJ"-vagnen köptes via Fritz Starkenberg

DHdJ-släpet köptes via Lucas Levin

kronologiskt antagligen i den ordningen.

SI

Enligt styrelseprotokoll i DHdJ den 7 december 1901:
"På förslag av verkställande direktören beslöt styrelsen att för högst två tusen kronor från Stockholms Södra spårvägsaktiebolag inköpa en ångvagn att användas å bandelen Voxna-Bollnäs."

/Christer

Stockholms ångspårvagnars öde- en komplettering

av Stefan Isaksson, Sunday, February 07, 2016, 07:39 (2972 dagar sedan) @ Christer Hammare

Tack.
Återstår att se om SSB vidhöll minimipriset 2000:- (det är troligt).
Sedan går det fort: tre dagar senare beslutar SSB att slumpa bort resten av vagnarna.

VD för DHdJ borde dock ha varit i kontakt med SSB redan på våren, eftersom SSB styrelseportokoll nämner en spekulant redan i mars.

SI