Svensk officersmössa? (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, February 05, 2016, 20:36 (3001 dagar sedan)

[image]

Bildtext:
Inspektion av militär last i Helsingborg.

Anmärkning:
Text på omslag: "Transitatrafiken. (Hälsingborg)", "Fotograf: AKA. (Wahlgren) april 43", "1943".

Fotograf: Ort/Driftplats Helsingborg Bandel:
Fototid 1943-04 --

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF03993

[image]

Hade svenskar sådana mössor?

Svensk officersmössa?

av Johan Tengroth, Friday, February 05, 2016, 20:57 (3001 dagar sedan) @ BD

Är närmast benägen att tro att den person som håller i en granat och vars huvudbonad frågan gällde är befäl i en brandkår

Svensk officersmössa?

av Jan Frelin, Friday, February 05, 2016, 22:05 (3001 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Är närmast benägen att tro att den person som håller i en granat och vars huvudbonad frågan gällde är befäl i en brandkår

Det ser i alla fall inte ut som nån officersmössa jag känner till.

Svensk officersmössa?

av Granis, Friday, February 05, 2016, 21:34 (3001 dagar sedan) @ BD

Mössmärket ser "brandkårsmässigt" ut. Men resten av uniformeringen... teatralisk på nåt sätt. Men brandkårer kanske har några "internationella drag" i just dessa märken, så det är nån.. dansk eller så? Han näst längst till höger -intill järnvägaren längst till höger- verkar vara (svensk) tullare. Även om uppgifter på denna hemsida verkar göra gällande att i så fall aktuellt mössmärke användes i Tullverket mellan 1948 och 1969. Men jag tror nog att det kan ha gällt även innan dess. Typ 1943 då.

/ L G

Svensk officersmössa?

av Ola Almquist, Friday, February 05, 2016, 21:42 (3001 dagar sedan) @ Granis

Mössmärket ser "brandkårsmässigt" ut. Men resten av uniformeringen... teatralisk på nåt sätt. Men brandkårer kanske har några "internationella drag" i just dessa märken, så det är nån.. dansk eller så? Han näst längst till höger -intill järnvägaren längst till höger- verkar vara (svensk) tullare. Även om uppgifter på denna hemsida verkar göra gällande att i så fall aktuellt mössmärke användes i Tullverket mellan 1948 och 1969. Men jag tror nog att det kan ha gällt även innan dess. Typ 1943 då.

/ L G

Mannen med granaten är troligen brandkapten. Se Stockholmskällan. Skärmmössor är inte så vanliga på bild. Däremot hjälmar...

M.v.h.
Ola

Svensk officersmössa?

av Christer Fredriksson, Friday, February 05, 2016, 22:51 (3001 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad sägs om skinnrocken, byxorna och stövlarna på "granatmannen"?
Vilka Svenska tjänstemän hade sådana?

Svensk officersmössa?

av bosc, Friday, February 05, 2016, 23:00 (3001 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kanske är jag fördomsfull, men tankarna går mot Tyskland. Om bilden är från transittrafiken under krigsåren, vore det väl inte helt främmande att tysk personal inspekterar transporten. Rätta mig gärna om jag har fel för fördomar ska bemötas och motarbetas./BoSC

Svensk officersmössa?

av Christer Fredriksson, Friday, February 05, 2016, 23:01 (3001 dagar sedan) @ bosc

Jag håller också en slant på en Tysk officer!

Svensk officersmössa?

av Jan Frelin, Saturday, February 06, 2016, 15:19 (3001 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag håller också en slant på en Tysk officer!

Helt fel beteckningar på kragen, de ser mera ut som svenska faktiskt.

Svensk officersmössa?

av Stefan Skoglund, Friday, February 05, 2016, 23:44 (3001 dagar sedan) @ bosc

Kanske är jag fördomsfull, men tankarna går mot Tyskland. Om bilden är från transittrafiken under krigsåren, vore det väl inte helt främmande att tysk personal inspekterar transporten. Rätta mig gärna om jag har fel för fördomar ska bemötas och motarbetas./BoSC

Det saknas Wehrmachts örntecken på höger bröstficka.

Liksom örntecknet i mössan (jag kan inte säga om örntecknets bars på en läderjacka på samma sätt som för daglig uniform.)

Kragspeglarna är helt fel, tyska gradbeteckningar i de olika officersgrupperna (Wehrmacht) särskiljs via axelklaffarna (som även anger truppslag.)

Svensk officersmössa?

av Peter Estelius, Friday, February 05, 2016, 23:42 (3001 dagar sedan) @ BD

Tror inte på en tysk uniform även om han i mitten överst har både ridbyxor och ridstövlar. Det var nog en relativt vanlig uniformsuppsättning för officerare vid tiden. Även svenska dito hade sådana.

Mössmäket och resten på mössan ser inte tysk ut. Jag saknar örnen ovanför truppslags/befälsgradsmärket. Mössan har dessutom fel stil jmf med en tysk.

Uniformen ser också lurig ut. gradbeteckningen på ståndkragen ser inte ut som en tysk så långt jag vet. De hade mer vanliga "kavajslag" s a s liksom vi i Sverige. kaptens grad troligen med tre stjärnor av den typen.

Kan det vara en norrman eller rent av en dansk??? Den svenske tullkille står ju bakom kaptenen med normalt svenskt tullmärke i mössan. samma med killen till vänster om på nedre bilden.

Lurar en osäker

/Peter

Svensk officersmössa?

av bosc, Friday, February 05, 2016, 23:58 (3001 dagar sedan) @ Peter Estelius

Mitt antagande att mannen med granaten på första bilden skulle ha en tysk anknytning baseras på hela hans apparation me klädsel, stuket på mössan, osv. Han behöver ju inte ha någon militär anknytning. Kanske tullare, transportofficer, eller vad vet jag? Han synes mig dock absolut inte vara svensk. Ska bli spännande att följa upplösningen av detta mysterium./BoSC

Svensk officersmössa?

av Ola Almquist, Saturday, February 06, 2016, 00:20 (3001 dagar sedan) @ bosc

Mitt antagande att mannen med granaten på första bilden skulle ha en tysk anknytning baseras på hela hans apparation me klädsel, stuket på mössan, osv. Han behöver ju inte ha någon militär anknytning. Kanske tullare, transportofficer, eller vad vet jag? Han synes mig dock absolut inte vara svensk. Ska bli spännande att följa upplösningen av detta mysterium./BoSC

Jag är imponerad av att detta kunde bli så tillkrånglat. Vad var det för fel med vanlig hederlig svensk brandkår? Se de fem brandkaptenerna på bild här och mössmärket från Eslöv här. Hittade tyvärr ingen bild från Helsingborg.

M.v.h.
Ola

Svensk officersmössa?

av bosc, Saturday, February 06, 2016, 00:37 (3001 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ola A. har övertygat mig - svenskt brandbefäl, alla gånger./BoSC

Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-)

av Arne, Saturday, February 06, 2016, 01:50 (3001 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mitt antagande att mannen med granaten på första bilden skulle ha en tysk anknytning baseras på hela hans apparation me klädsel, stuket på mössan, osv. Han behöver ju inte ha någon militär anknytning. Kanske tullare, transportofficer, eller vad vet jag? Han synes mig dock absolut inte vara svensk. Ska bli spännande att följa upplösningen av detta mysterium./BoSC


Jag är imponerad av att detta kunde bli så tillkrånglat. Vad var det för fel med vanlig hederlig svensk brandkår? Se de fem brandkaptenerna på bild här och mössmärket från Eslöv här. Hittade tyvärr ingen bild från Helsingborg.

M.v.h.
Ola

Frågan man naturligtvis genast ställer sig är varför det skulle vara en svensk brandkapten som figurerar på en bild av en inspektion av militär last i Helsingborg i krigsåret 1943? Bilden i den andra länken med brandkaptenerna i sina paraduniformer tycker jag inte alls stämmer överens med den här bildens huvudperson! Den nu aktuelle 'officersmannen' på Helsingborgsbilden med sin skärmmössa, läderrock och sitt självsäkra poserande ger i varje fall för mig klart tyska vibbar!

Mannen på bilden med granaten påminner i sitt sätt att posera snarast om de tyska Första världskrigsofficerare som under stumfilmstiden porträtterades av den österrikisk-amerikanske skådespelaren, regissören och filmproducenten Erich von Stroheim. Det fattas bara monokeln i ena ögat så har man sinnebilden av en preußisk officer som Stroheim gestaltade till perfektion i många berömda Hollywoodfilmer under stumfilmseran.

Jag förstår inte alls varför det skulle finnas en brandsoldat vid denna uppenbarligen arrangerade bildtagning, eller photo opportunity (eller photo op) som vi nuförtiden plägar kalla sådana här arrangerade uppställningsposeringar för nyhetsbruk. Den andra bilden tycker jag också stämmer överens med någon slags tullklarering av mannen med anteckningsbok i öppningen på godsvagnen. För övrigt undrar jag om inte mannen längst t.v. på bilden står beredd med någon slags tång för att bryta och/eller applicera sigillplomber på lådorna med ammunitionen.

Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-)

av -RB-, Saturday, February 06, 2016, 02:44 (3001 dagar sedan) @ Arne

Man var livrädda för att det skulle vara halm i vagnarna . Det misstänktes då att kunde vara det som ställt till med Krylbosmällen 19 juli 1941 .
I Dansk Jernbanemuseums återutgivna DSB film om DSB under kriget visas bilder på ett tyskt ammunitionståg som kollas på Hälsingborg F og man säger något som "att svenskarna returnerade alla tyska ammunitionsvagnar med rester av halm till Danmark for rengöring" . Så det är inget konstigt i att en svensk brandkapten är närvarande vid tullkontrollen .

mvh Rolf Berg

Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-)

av Micke Carlsson, Saturday, February 06, 2016, 10:43 (3001 dagar sedan) @ Arne

Har du aldrig i nutid mött de paramilitärt signalerande väktare och poliser som hjulbenta som grisar bär sin huvudbonad med s k "bassestuk"?

Här har vi tydligen en brandkapten och han gillar Rommel, det är en karl det tycker han.

Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-)

av Jan Frelin, Saturday, February 06, 2016, 15:32 (3001 dagar sedan) @ Arne

Uppenbarligen transport av farligt gods, det kan väl ge en uppgift till räddningstjänsten?

Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-)

av Arne, Saturday, February 06, 2016, 20:57 (3000 dagar sedan) @ Jan Frelin

Uppenbarligen transport av farligt gods, det kan väl ge en uppgift till räddningstjänsten?

Kan säkert vara så! Ett skäl så gott som något att syna lasten. Så att räddningstjänsten (läs: brandkåren) kan vara involverad i kontrollen av dessa transiteringar av tyska godsvagnar när de anlände till Hälsingborg F är nog kanske inte så konstigt.

Med detta sagt så undrar jag ändå varför 'Erich von Stroheim' gör ett gästspel i den här bildsituationen. Har bilden varit publicerad lokalt i exempelvis Helsingborgs Dagblad eller har bilden synt nationellt i den svenska pressen? Det känns som att en ren rutinvisitering av de vanliga tyska godstransporterna knappast hade varit föremål för en så här pass stor medial uppmärksamhet, så varför just nu (läs: då)?

Men har eventuellt tidpunkten för bildens fotografering något att göra med att vi då skrev datumet i april 1943? Det är ju efter Stalingrad. Eller var den här sortens fototillfällen (photo ops) vanliga under krigsåren? Jag har en känsla av att man inte var så här 'amerikanskt' medvetna om betydelsen att dokumentera ett sådant här fototillfälle så man kan kanske ana ett samband med det historiska skeendet.

Jag kan inte hjälpa att man får intrycket av att brandkapten 'von Stroheim' vill göra ett starkt intryck; det är inte enbart en ren järnvägshistorisk dokumentation av en alldaglig händelse vid visiteringen av en tysk godsvagn på Hälsingborg F! ;-)

88 mm psgr?

av Hans B Keller, Saturday, February 06, 2016, 02:00 (3001 dagar sedan) @ BD

[image]

Bildtext:
Inspektion av militär last i Helsingborg.

Anmärkning:
Text på omslag: "Transitatrafiken. (Hälsingborg)", "Fotograf: AKA. (Wahlgren) april 43", "1943".

Fotograf: Ort/Driftplats Helsingborg Bandel:
Fototid 1943-04 --

==================
Brandkaptenen håller troligtvis ett skott till den berömda tyska 88:an. Dvs 88 mm lvkanonen. Fanns i flera utföranden, men vanligast av typerna Flak 18, Flak 36 och Flak 37. Tillverkad i ca 11 000 exemplar och använd bla monterad på järnvägsvagnar i rörliga batterier. Pga projektilens höga utgångshastighet, ca 825 m/s, och därmed flacka bana, använd med framgång även som pansarvärnspjäs.

Granaten på bilden verkar vara en pansarsprängranat, eftersom den av allt att döma är försedd med en sk kapp. Dvs en huv i spetsen på granaten som förbättrar ballistiken och gör att granaten "fäster" bättre vid träff på pansar. Projektilvikt ca 9,2 kg./HK

88 mm psgr?

av Olof W, Saturday, February 06, 2016, 10:07 (3001 dagar sedan) @ Hans B Keller

[image]

Bildtext:
Inspektion av militär last i Helsingborg.

Anmärkning:
Text på omslag: "Transitatrafiken. (Hälsingborg)", "Fotograf: AKA. (Wahlgren) april 43", "1943".

Fotograf: Ort/Driftplats Helsingborg Bandel:
Fototid 1943-04 --

==================
Brandkaptenen håller troligtvis ett skott till den berömda tyska 88:an. Dvs 88 mm lvkanonen. Fanns i flera utföranden, men vanligast av typerna Flak 18, Flak 36 och Flak 37. Tillverkad i ca 11 000 exemplar och använd bla monterad på järnvägsvagnar i rörliga batterier. Pga projektilens höga utgångshastighet, ca 825 m/s, och därmed flacka bana, använd med framgång även som pansarvärnspjäs.

Granaten på bilden verkar vara en pansarsprängranat, eftersom den av allt att döma är försedd med en sk kapp. Dvs en huv i spetsen på granaten som förbättrar ballistiken och gör att granaten "fäster" bättre vid träff på pansar. Projektilvikt ca 9,2 kg./HK

Jag försökte förstora bilden för att se vad det stod på hylsan men fick inte fram något. Det skulle vara intressant att veta vad som fick dig att fastna för 88mm ammunition istället för till exempel 75 mm. Ammunitionen skulle ju också kunna vara avsedd för marinen så det finns många typer att välja bland.

/Olof

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Olof W, Saturday, February 06, 2016, 10:15 (3001 dagar sedan) @ BD

[image]

Bildtext:
Inspektion av militär last i Helsingborg.

Anmärkning:
Text på omslag: "Transitatrafiken. (Hälsingborg)", "Fotograf: AKA. (Wahlgren) april 43", "1943".

Hade svenskar sådana mössor?

Skulle det vara möjligt att angripa frågan från en annan vinkel och titta på mannens ansikte istället för klädsel?

Om det är en brandkårschef i Hälsingborg så borde han ha haft rätt fria händer att klä sig som han ville, inklusive som en kopia av en tysk officer på film.

Men det kan inte ha funnits mer än en eller två personer i Hälsingborg med den rollen 1943. Har någon tillgång till ett porträttgalleri med högre tjänstemän i Hälsingborg under första halvan av 40-talet?

/Olof

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Staffan Myrenberg, Saturday, February 06, 2016, 10:59 (3001 dagar sedan) @ Olof W

Det här kan bli känsligt men det fanns svenskar under kriget som sympatiserade med tyskarna och som dessutom klädde sig i tyskliknande kläder. Om kragspegeln visar en svensk brandkapten så kan resten vara rätt fritt komponerat i någon sorts tysk stil.
Nu påstår jag inte att mannen på bilden sympatiserar med tyskarna!!
Idén med en svensk som tycker annorlunda 1943 mot vad som blev OK efter kriget kan vara ett uppslag. Alla var inte emot tyskarna fram till krigets slut utan väldigt många tyckte att Hitler hade rätt i mångt och mycket. Med facit i hand är det lätt att döma. Efter kriget ville många glömma vilka sympatier de hade haft 10 år tidigare.
Det fanns järnvägsfolk i Göteborg som höll med tyskarna. Meddelanden om järnvägstrafiken runt Göteborg nådde tyskarna och man letade efter läckan/läckorna hos SJ i Göteborg. Ungefär vid tiden för bilden varskodde min morfar min mormor och mamma att packa och evakuera eftersom tyskarna var på väg att landstiga i Stenungsund. Morfar arbetade på Göteborg C och hade fått en vink om det som kunde komma. Som tur var blev det inget och mormor och mamma evakuerade inte till Rävlanda.
Det vore underligt om det inte finns bilder där tyskvänliga järnvägstjänstemän finns med. Det är mycket som inte kan sägas längre om olika sympatier och som antagligen mår bäst av att begravas i stillhet.

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Micke Carlsson, Saturday, February 06, 2016, 14:30 (3001 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Man behöver inte hymla eller döma, det finns inget så förödande som framtidens åsikter om en förfluten nutids preferenser. Vi har säkert mycket att svara för själva i den framtiden utan att vi begriper det idag. Man kan ju vara ödmjuk inför det när man från ett framtidsperspektiv betraktar en gammal bild av en uniformerad man. Problemet är bara att det tvingar oss att se oss själva i nytt ljus och det kanske vi inte alltid är beredda till. Vare sig det är Montgomerys mustasch eller Rommels mössa som inspirerar denne brandkapten(?) mest, så måste vi som du säger försöka förstå den tid han befinner sig i som om vi själva var där, för att kunna förstå vad det är vi ser. Det problematiska är om vi duckar, för då blundar vi också för våra egna misstag och upprepar andras.

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Björn S, Saturday, February 06, 2016, 18:50 (3000 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

du kanske skulle lägga ut en bild på dig själv så andra får bestämma vad du har för politiska tankar? för övrigt de som brukar hojta nazze för minst lilla sak håller ofta sympatier åt det röda hållet.. värt tänka på kanske!
men det finns nog inget som är värre än att peka ut någon som en tänkbar nazist, och du gör det endast pga hans klädsel (och troligen med en stor portion okunskap om denna), eller sitter du inne med kunskaper om personen ifråga som inte framgår av bilden kanske?

granatmannen är svensk brandkapten, mössan är av en typ inte helt olik en skärmössa (med samma stuk tom! jag har den här brevid mig) som sitter på min morfars huvud när han var officer i flottan under kriget, men han kanske inte var nazist då han aldrig hade ridbyxor?

du talar inte om att en av de andra personerna ser ut att vara kommunistsympatisör, för att döma så som du gör... vad säger det om dina sympatier kan man då undra!

jag skulle kunna berätta åtskilligt om uniformen, uniformer i största allmänhet, (synnerhet om svenska kontra tyska diton) och även detaljerat om granaten och därvid rätt mycket om tåglasten och kanske syftet.. men jag vill inte riskera pekas ut som något som har sympatier åt ena eller andra hållet så därför låter jag bli

det ligger ju i tiden i det nymoralistikt fördömande PK korrekta Svergie att antingen döma andra (och de som dömer mest är de som fördömer såna som sägs döma andra!), eller HÅLLA KÄFTEN! (för att inte råka illa ut/såra andra)

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Lennart Petersen, Saturday, February 06, 2016, 20:26 (3000 dagar sedan) @ Björn S

du kanske skulle lägga ut en bild på dig själv så andra får bestämma vad du har för politiska tankar? för övrigt de som brukar hojta nazze för minst lilla sak håller ofta sympatier åt det röda hållet.. värt tänka på kanske!
men det finns nog inget som är värre än att peka ut någon som en tänkbar nazist, och du gör det endast pga hans klädsel (och troligen med en stor portion okunskap om denna), eller sitter du inne med kunskaper om personen ifråga som inte framgår av bilden kanske?

Tämligen onödigt att spekulera alltså.
Vill man det ändå så skulle han väl likaväl vara sympatisör till England för med lite fördomar så föreställer man sig kanske engelsk överklass just med ridbyxor,stövla och mustasch eller...
Men eftersom vi knappast kan reda ut mannens sympatier i dåvarande krig så får vi väl nöja oss med att konstatera att med all sannolikhet är han brandkapten med tre stjärnor på kragspegeln. Och uppgiften är väl rätt uppenbar. Den här livsfarliga lasten måste inspekteras och godkännas ur brandsäkerhetssynpunkt.

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Björn S, Saturday, February 06, 2016, 21:00 (3000 dagar sedan) @ Lennart Petersen

mmm, var ju precis det jag anmärkte på...

och jo, det vore märkligt om man lät ammunition färdas på tåg utan att säkerställa att det inte kan fatta eld! (ev. ånglok, trävagnar, kanske halm eller annat lättantändligt, gnistor, explosiva varor i en enda blandning) och vad kan väl vara lämpligare då en någon som har den röde hanen som sitt yrke

jag vet inte mycket om de bilderna i övrigt men man kan ju alltid spekulera i att det även funnits med tex svensk militär expertis mfl fast de inte syns på bilderna!?

hade varit intressant få veta om det verkligen rörde transport till tyska trupper eller leverans till tex Finland, som köpte bla 88-mm kanoner och granater för luftförsvar av finska städer (den han håller i på bilden ser ut som en pansarbrytande förvisso, men kanonen som sådan hade sådan ammunition också så det vore inte förvånande om det ingick även till luftförsvarskanonerna)

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Kurt G Möller, Saturday, February 06, 2016, 21:37 (3000 dagar sedan) @ Björn S

Är det fler än jag som börjar bli trötta på den här tråden nu...?

Svensk officersmössa? - en annan ansats

av Björn S, Saturday, February 06, 2016, 22:00 (3000 dagar sedan) @ Kurt G Möller

ja. måste vara så eftersom vissa inlägg "försvinner"
spårade ur gjorde tråden dock långt tidigare

Dansk uniform från ockupationstiden?

av lars t, Saturday, February 06, 2016, 15:21 (3001 dagar sedan) @ Jeff

Jag håller på att 'granatmannen' var brandkapten. Placeringen av kaptensstjärnorna på kragen tyder på det.

Lars

Dansk uniform från ockupationstiden?

av Peter Estelius, Saturday, February 06, 2016, 17:42 (3000 dagar sedan) @ lars t

Jag håller med. Efter att ha tittat på brandmansuniformer så verkar gradbeteckningen visa en brandkapten.

Att han har en militärliknande uniform är nog vid tiden rätt naturligt. På något sätt gällde det att se ut som vilken annan officer som helst för att bli godtagen s a s.

Att han har ridbyxor och ridstövlar beror nog på att hästar vid tiden var en vanligare "motor" för diverse aktiviteter jämfört med idag. Hästsprutor och stegvagnar var ju ofta hästdragna då t ex, om inte annat för att spara på dyrbart bränsle.

Hans läderjacka är uppenbarligen ett plagg ovanpå en uniformsjacka och det skulle varit intressant att se hela den jackan som då hade verifierat diskussionen.

Någon som har kontakt med Jan-Erik Sundlin i Sthlm kanske kan få mer kött på benen. Jag har förstått det som att han till yrket var just brandkapten och därmed borde kunna ge lite ledtrådar.

/Peter

Dansk uniform från ockupationstiden?

av Thomas scripsi, Saturday, February 06, 2016, 22:12 (3000 dagar sedan) @ Peter Estelius

Titta gärna på mössmärket. Det är krönt av en "borgarkrona", tycker jag mig se.
Den sitter på samma plats som en kunglig krona skulle sitta, t.ex. på SJ:s mössmärken.
En "borgarkrona" ser ut litet som en stadsmur med urtagna "skottgluggar" överst.
Jmf Malmö stads brandkår. Deras musikkår har liknande mössmärke och väldigt utsirade uniformer. De är ju samtidigt hemvärnsmusikkår och spelar då och då vid Högvakten, dock för det mesta i sina egna uniformer av galatyp och ej militäruniformer.
TW

Svensk officersmössa? - Nej, Herbert Norströms mössa

av Olof W, Sunday, February 07, 2016, 12:03 (3000 dagar sedan) @ BD

Fick svar från en bandkårskunnig kusin

"Nog ser det ut att vara "Hälsingborgs brandförsvars" vice brandchef Herbert Norström (bild från 1941)."

http://1drv.ms/20BLWOR

/Olof

Svensk officersmössa? - Nej, Herbert Norströms mössa

av Arne, Sunday, February 07, 2016, 12:16 (3000 dagar sedan) @ Olof W

Fick svar från en bandkårskunnig kusin

"Nog ser det ut att vara "Hälsingborgs brandförsvars" vice brandchef Herbert Norström (bild från 1941)."

http://1drv.ms/20BLWOR

/Olof

Stort tack för lösningen av BD:s huvudbonadsbildgåta! Det här visar att Järnvägshistoriskt Forums eminenta skribenter aldrig ger sig innan man har funnit den absoluta sanningen! Bravo! :-)

Svensk officersmössa? - Nej, Herbert Norströms mössa

av Janne Sandgren, Sunday, February 07, 2016, 12:47 (3000 dagar sedan) @ Arne

Hej!

Håller med fullt ut!

Hälsningar
Janne Sandgren

Svensk officersmössa? - nix alltså!

av Arne, Sunday, February 07, 2016, 12:54 (3000 dagar sedan) @ BD

Vi vet nu av ett svar längre ned i tråden att det inte var en officer, vare sig tysk eller svensk, på bilderna från Hälsingborg F. Citat: "Nog ser det ut att vara "Hälsingborgs brandförsvars" vice brandchef Herbert Norström (bild från 1941)." Tack för länken till porträttbilden, Olof W!

Men nog återstår det att reda ut varför vice brandchefen H. Norström har låtit sig fotograferas vid en sådan här tjänsteförrättning! Det har ju framförts på annat ställe i tråden att man under krigsåren var extra försiktig med att avbilda händelser inom järnvägens område. Så varför nu i april 1943?

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)

Vad föranledde detta foto

av Olof W, Sunday, February 07, 2016, 13:04 (3000 dagar sedan) @ Arne

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)

Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof

Vad föranledde detta foto

av Stefan Skoglund, Sunday, February 07, 2016, 13:20 (3000 dagar sedan) @ Olof W

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof

Stämma i bäcken alltså istället för att senare få löpa gatlopp (det blir statsministerns som får springa.)

Orsaken till bilden är alltså definitivt politisk. Lika politisk som exv Borgs väderaforismer.

Vad föranledde detta foto

av Ola Almquist, Sunday, February 07, 2016, 13:22 (3000 dagar sedan) @ Olof W

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof

Dessa transporter var väl i slutskedet och upphörde några månader senare. Fotograferingen gjordes troligen på uppdrag från högre instans på SJ. Det man inte får glömma är att det finns en hel serie bilder från detta tillfälle och från Helsingborg 1943. Se Jvm.KDAF03503 - 03518 och 03987 - 03997. Även på bilden Jvm.KDAF03509 finns Norström med. På andra bilder kan man studera tyska uniformer. Serie KDAF innehåller för övrigt mängder av bilder från världskrigen.

M.v.h.
Ola

På film

av Thomas Tell, Sunday, February 07, 2016, 20:16 (2999 dagar sedan) @ Ola Almquist

SJ Filmarkivs film 158 heter Tysk transittrafik genom Sverige. Där handlar en del av filmen om hur tågen inspekteras i Helsingborg av "särskilt sprängämnessakkunnig". Där finns en militär med på bilderna men sekvensen avslutas med just det vi ser på bilden här. Det togs både film och stillbilder. Så är det med flera av SJs filmer.
/tell

Vad föranledde detta foto

av Arne, Sunday, February 07, 2016, 13:25 (3000 dagar sedan) @ Olof W

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof

Det kan säkert vara så att man gentemot den svenska allmänheten offentligt ville visa att man var extra alerta. I det här sammanhanget vill jag åter framföra tanken på att man nu i april 1943 (läs: efter tyskarnas slutliga kapitulation vid Stalingrad den 2 februari 1943) kunde vara lite mer proaktiva gentemot de tyska transporterna genom Sverige. Man ville nog visa att det var svenskarna som bestämde på järnvägen och hade full koll på innehållet i godsvagnarna!

Vad föranledde detta foto

av Lennart Petersen, Sunday, February 07, 2016, 18:16 (2999 dagar sedan) @ Arne

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof


Det kan säkert vara så att man gentemot den svenska allmänheten offentligt ville visa att man var extra alerta. I det här sammanhanget vill jag åter framföra tanken på att man nu i april 1943 (läs: efter tyskarnas slutliga kapitulation vid Stalingrad den 2 februari 1943) kunde vara lite mer proaktiva gentemot de tyska transporterna genom Sverige. Man ville nog visa att det var svenskarna som bestämde på järnvägen och hade full koll på innehållet i godsvagnarna!

Framgår det någonstans att bilden varit publicead ?

Vad föranledde detta foto - antagligen både i HD och rikstidningarna!

av Arne, Sunday, February 07, 2016, 20:10 (2999 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof


Det kan säkert vara så att man gentemot den svenska allmänheten offentligt ville visa att man var extra alerta. I det här sammanhanget vill jag åter framföra tanken på att man nu i april 1943 (läs: efter tyskarnas slutliga kapitulation vid Stalingrad den 2 februari 1943) kunde vara lite mer proaktiva gentemot de tyska transporterna genom Sverige. Man ville nog visa att det var svenskarna som bestämde på järnvägen och hade full koll på innehållet i godsvagnarna!


Framgår det någonstans att bilden varit publicead ?

Enligt vad som hittills skrivits här i Postvagnen verkar ingen ha denna kunskap. Men nog skulle man kunna gissa på Helsingborgs Dagblad, HD, åtminstone. Sannolikt har även andra tidningar både lokalt i Skåne och rikstidningar på den nationella scenen publicerat bilderna på vice brandchefen!

Om det är som man kan anta fråga om en mer genomtänkt fotografering och publicering för att hos allmänheten informera om de svenska myndigheternas arbete med att kontrollera de tyska godssändningarna genom Sverige så måste ju bilderna spridas. Allt annat vore ju kontraproduktivt! ;-)

Vad föranledde detta foto - antagligen både i HD och rikstidningarna!

av Lennart Petersen, Sunday, February 07, 2016, 21:06 (2999 dagar sedan) @ Arne

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof


Det kan säkert vara så att man gentemot den svenska allmänheten offentligt ville visa att man var extra alerta. I det här sammanhanget vill jag åter framföra tanken på att man nu i april 1943 (läs: efter tyskarnas slutliga kapitulation vid Stalingrad den 2 februari 1943) kunde vara lite mer proaktiva gentemot de tyska transporterna genom Sverige. Man ville nog visa att det var svenskarna som bestämde på järnvägen och hade full koll på innehållet i godsvagnarna!


Framgår det någonstans att bilden varit publicead ?


Enligt vad som hittills skrivits här i Postvagnen verkar ingen ha denna kunskap. Men nog skulle man kunna gissa på Helsingborgs Dagblad, HD, åtminstone. Sannolikt har även andra tidningar både lokalt i Skåne och rikstidningar på den nationella scenen publicerat bilderna på vice brandchefen!

Om det är som man kan anta fråga om en mer genomtänkt fotografering och publicering för att hos allmänheten informera om de svenska myndigheternas arbete med att kontrollera de tyska godssändningarna genom Sverige så måste ju bilderna spridas. Allt annat vore ju kontraproduktivt! ;-)

Och för mig låter det nog mycket egendomligt att för allmänheten och offentligt publicera sådana bilder på vapentransporter för tysk räkning och särskilt då så sent som 1943 med sitt läge. Frånsett transiteringen av Engelbrechtdivisionen hette det ju officiellt att det var permittenttåg så att tyska soldater skulle kunna åka hem till mamma och pappa och hälsa på eller så-
Efter Krylbosmällen blev det väl i och för sig avslöjat att det var mer än soldater på hemresa i vagnarna.
Eftersom du spekulerar så kan ju även jag spekulera nämligen att det här är bilder (och fim framgick av ett annat svar) för SJ eget interna bruk.
Det filmades och fotades ju i massor och SJ hade egen avdelning för den saken

Vad föranledde detta foto - antagligen både i HD och rikstidningarna!

av Arne, Sunday, February 07, 2016, 21:34 (2999 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad föranledde därför detta speciella fototillfälle? Jag har svårt att tro att man mer rutinmässigt förevigade sådana här inspektioner av tyska ammunitionstransporter. Det bör nog ha funnits en mer påtaglig anledning än att ge den vice brandchefen plats på den mediala scenen! :-)


Kan det vara så enkelt att man ville visa allmänheten att man hade full kontroll på vad som skickades i vagnarna? Det förekom en hel del rykten om att tyskarna smugglade med både det ena och det andra. Bilden skulle kunna fungera ihop med en artikel i ämnet.

Bra dessutom att brandkåren hade koll på explosivämnen som säkert oroade helsingborgare som fick dem transporterade rakt framför rådhuset (om vagnen skulle söderut) eller förbi de inflytelserikas villor (om vagnen gick norrut).

/Olof


Det kan säkert vara så att man gentemot den svenska allmänheten offentligt ville visa att man var extra alerta. I det här sammanhanget vill jag åter framföra tanken på att man nu i april 1943 (läs: efter tyskarnas slutliga kapitulation vid Stalingrad den 2 februari 1943) kunde vara lite mer proaktiva gentemot de tyska transporterna genom Sverige. Man ville nog visa att det var svenskarna som bestämde på järnvägen och hade full koll på innehållet i godsvagnarna!


Framgår det någonstans att bilden varit publicead ?


Enligt vad som hittills skrivits här i Postvagnen verkar ingen ha denna kunskap. Men nog skulle man kunna gissa på Helsingborgs Dagblad, HD, åtminstone. Sannolikt har även andra tidningar både lokalt i Skåne och rikstidningar på den nationella scenen publicerat bilderna på vice brandchefen!

Om det är som man kan anta fråga om en mer genomtänkt fotografering och publicering för att hos allmänheten informera om de svenska myndigheternas arbete med att kontrollera de tyska godssändningarna genom Sverige så måste ju bilderna spridas. Allt annat vore ju kontraproduktivt! ;-)


Och för mig låter det nog mycket egendomligt att för allmänheten och offentligt publicera sådana bilder på vapentransporter för tysk räkning och särskilt då så sent som 1943 med sitt läge. Frånsett transiteringen av Engelbrechtdivisionen hette det ju officiellt att det var permittenttåg så att tyska soldater skulle kunna åka hem till mamma och pappa och hälsa på eller så-
Efter Krylbosmällen blev det väl i och för sig avslöjat att det var mer än soldater på hemresa i vagnarna.
Eftersom du spekulerar så kan ju även jag spekulera nämligen att det här är bilder (och fim framgick av ett annat svar) för SJ eget interna bruk.
Det filmades och fotades ju i massor och SJ hade egen avdelning för den saken

Var syftet med SJ:s dokumentering i stillbild och rörlig film då enbart för arkivet?! Det tror inte jag; man hade säkerligen en klar strategi bakom det hela! Och i fallet med vice brandchefen Herbert Norströms 'photo op' i Hälsingborg är det väl inte ens säkert att det är SJ som beordrat fotograferingen? Det fanns väl andra myndigheter som såg till totalförsvarets behov av info till allmänheten.

Sedan ska vi nog inte heller glömma att man i april 1943 hade kommit fram till en vattendelare i kriget. Situationen var annorlunda för tyskarna efter slaget vid el-Alamein i slutet av 1942 och kapitulationen vid Stalingrad i början av februari 1943. Så jag tror därför inte att det var särskilt konstigt med en mer offentlig visning av svenska myndigheters inspektioner av tyska ammunitonståg våren 1943. Det hade nog varit mer uppseendeväckande om man visat i pressen att man kontrollerade tyskarnas godsvagnar, låt oss säga sommaren 1941 ½

Vad föranledde detta foto - antagligen både i HD och rikstidningarna!

av Kurt G Möller, Sunday, February 07, 2016, 22:08 (2999 dagar sedan) @ Arne

... Det hade nog varit mer uppseendeväckande om man visat i pressen att man kontrollerade tyskarnas godsvagnar, låt oss säga sommaren 1941 ½

Vilket man med all sannolikhet gjorde.

Fast DET får vi aldrig veta...