En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956 (Fotografier/bildfrågor)

av Staffan Eriksson, Saturday, February 06, 2016, 16:32 (3000 dagar sedan)

Ur min farbrors foton. Tur med godståg Storuman - Slagnäs - Storuman. Godstågen Storuman - Arvidsjaur gick tre dagar i veckan och möttes i Slagnäs så man bytte tåg och åkte hem. Övriga tre dagar gick tåget bara Storuman - Sorsele och åter.

Sandselebron:
[image]

Sorsele:
[image]

Anges som Buresjön. Otto J, konduktör. Men fanns det vattenhäst där?
[image]


Sorsele:
[image]

Rälsbussmöte okänd plats:
[image]

Åter vid stallet i Storuman. Troligen är det vagnarna från tåget som man ser. Där finns bl a en personvagn. Eftersom godstågen möttes på sträckan borde det ha behövts två personvagnar till dessa tåg.
[image]

länk till sista bilden:
https://lh3.googleusercontent.com/XDGtl54NqnvPu-VgRy3V0qPK_nGKQD4AERGPAGS-_9F61NfUuA193...

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956

av Janne Sandgren, Saturday, February 06, 2016, 17:15 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Hej!

Jag får inte upp någon av bilderna.
Kanske felet ligger i min dator men det är ju bara x där bilderna ska vara.

Hälsningar
Janne

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956, annan plattform

av Staffan Eriksson, Saturday, February 06, 2016, 17:33 (3000 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Annan plattform - större bilder


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956, annan plattform

av Nitram, Saturday, February 06, 2016, 20:44 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Härliga bilder! Tack för dem!

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956, annan plattform

av Alex, Saturday, February 06, 2016, 22:25 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Otroligt fina bilder i sin enkelhet! Även jag fastnade för siluetten av ångloket i snön. En 60 år gammal ögonblicksbild som nu etsat sig fast för all framtid. Jag vill också framhålla bilden på lokföraren(?) som väntar på att vattentagningen ska vara klar. Känns på kroppsspråket som han gjort detta några gånger tidigare. :-) Tack för bilderna! Mvh/Alex

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956

av JaO, Saturday, February 06, 2016, 17:22 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Detta var allt godbitar från hemtrakterna:-)
I den kiosken har jag köpt ett antal serietidningar och godis och växling med ånglok var alltid en upplevelse att titta på. Vid ett minnesvärt tillfälle fick jag åka på en S1 (ovanligt lok i Sorsele) när man gjorde rundgång, vanligtvis var det E eller E2 i godstågen innan T21 och Z62 tog över i slutet av 50-talet.


Vattentagningen är i Buresjön, jag har en bild från 1970-02-02 där man ser en vattenhäst på stationen.

Finns det möjligen mer att visa?

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956

av Staffan Eriksson, Saturday, February 06, 2016, 18:14 (3000 dagar sedan) @ JaO

Detta var allt godbitar från hemtrakterna:-)
I den kiosken har jag köpt ett antal serietidningar och godis och växling med ånglok var alltid en upplevelse att titta på. Vid ett minnesvärt tillfälle fick jag åka på en S1 (ovanligt lok i Sorsele) när man gjorde rundgång, vanligtvis var det E eller E2 i godstågen innan T21 och Z62 tog över i slutet av 50-talet.


Vattentagningen är i Buresjön, jag har en bild från 1970-02-02 där man ser en vattenhäst på stationen.

Finns det möjligen mer att visa?

Tyvärr dåligt med bilder. De flesta jag har har jag redan lagt ut.

Storuman hade ett tag ett S1-lok i växling, och som ibland fick rycka in som reserv i godstågen.

På: https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home
kan du läsa mer.

27 mars -57 finns en anteckning; Sorsele, 14 ax, 82 ton, /skolgrabb/ (får vara med på loket?) Kan det vara du?

Från nov -63 tar T43 över.

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956

av Littera JS, Saturday, February 06, 2016, 18:34 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Härliga bilder speciellt den första med skuggan av ångloket och bilden med kiosken... Those were the days..

En tur Storuman -Slagnäs - Storuman vårvintern 1956

av JaO, Saturday, February 06, 2016, 19:33 (3000 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Tror nog inte det, har ett bestämt minne av att det var en S1 jag fick åka med på.
Däremot minns jag att en skolkamrat som inte gick vidare till realskolan utan gick 7an och ev 8an gjorde någon form av pryo på SJ och fick åka med på loket till Slagnäs och åter (var något avundsjuk), men det var några år senare.
Ett annat oförglömligt minne från skoltiden var när min 2a klass fick besöka stationen och bese verksamheten. Det var planerat att vi skulle få komma upp på ångloket. Vi småkillar cyklade givetvis raskt upp till stationen och hann med ett extra besök i lokhytten, trots tillsägelse att vänta på fröken:-) Det var en E/E2 maskin och jag minns än hur stor jag tyckte hytten var.