Ställverket i Anten (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Olson, Friday, February 12, 2016, 11:15 (2994 dagar sedan)

I en tråd längre ner berättas nyheter från AGJ. Bland annat framgår det att ett elektriskt ställarställverk installerats i Anten. Det vore intressant att få veta lite mera om detta. Har man installerat ett komplett ställverk, som har tjänstgjort på en annan station, eller har man hämtat delar från olika ställverk? Om det förra, från vilken station?

Ställverket i Anten

av Stefan Skoglund, Friday, February 12, 2016, 13:03 (2994 dagar sedan) @ Gunnar Olson

I en tråd längre ner berättas nyheter från AGJ. Bland annat framgår det att ett elektriskt ställarställverk installerats i Anten. Det vore intressant att få veta lite mera om detta. Har man installerat ett komplett ställverk, som har tjänstgjort på en annan station, eller har man hämtat delar från olika ställverk? Om det förra, från vilken station?

Det är en el-mek.
Själva mekanik-en är hälften av Teckomatorps elmek och till det en nygjord illuminerad spårplan.

Utdelarna (växellås, växeldriv) är insamlat material (från olika ställen.)

Ställverket i Anten

av 53 Wadsten, Friday, February 12, 2016, 13:15 (2994 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Finns bommarna med F5-driv kvar på stationen, härligt ljud från dessa klockor.
Påminner mig om Tyringe, Vellinge södra och Skanör vilka hade F5.

En anektot: en sömnig tågklarerare på SRJ hade en tidig morgon vevat in slipsen vid bomfällningen, och fick snabbt veva upp bommarna igen:-D

Ställverket i Anten

av jhje, Friday, February 12, 2016, 13:45 (2994 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bomaggregaten hade inga skydd så där kunde nog en del ting fastna.
Utseendemässigt så var det en massa små drev som hängde ihop för avståndet till själva bommen var hemma på ca 200 m.
Mamma var postbiträde och anställd vid HNJ/SJ och hade bomfällning till 3 tåg på kvällen efter kl 1900 och då var det fri genomfart.
En rälsbuss norrut 1930 och 2626 norrut på den tiden ånglok bla, S1 sedan blev det T41 och T21 samt av och till Gotalok.
Det blev skydd på bägge bomstativen och säkert var det Signalrep Elmer som gjorde det

Ställverket i Anten

av M Jacobson, Friday, February 12, 2016, 19:53 (2994 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns bommarna med F5-driv kvar på stationen, härligt ljud från dessa klockor.

Svar ja.

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/DSC_2701.jpg[/img]

Ställverket från Teckomatorp. Spårplanen är nygjord på 90-talet efter gammal förlaga. Själva spårplanslamporna kommer från Almedals gamla ställverk, skrotat 1978.

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/DSC_2708.jpg[/img]

Reläskåpet. Glasdörren kommer från Djursholms Ösby.

Mvh
Marcus Jacobson

Ställverket i Anten

av danielb987, Friday, February 12, 2016, 20:32 (2994 dagar sedan) @ M Jacobson

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/DSC_2701.jpg[/img]

Hur ser man hur växlarna ligger och om tågväg är lagd?

På det undre spåret är det en sträcka som inte är orange utan vit. Vad betyder det?

Med vänlig hälsning
Daniel

Ställverket i Anten

av Anders Ljung, Friday, February 12, 2016, 21:42 (2994 dagar sedan) @ danielb987

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/DSC_2701.jpg[/img]


Hur ser man hur växlarna ligger och om tågväg är lagd?

Växelställarna är de med blå linje. Blå linjen vertikalt och vit indikering i fältet ovan ställaren i kontroll i rakläge. Blå linjen horisontellt växeln i omlagt läge. Rött fält ovan är ur kontroll. 45 grader frigivet för lokalmanövrering (kan vara, jag kan inte just den här apparaten).

Tågvägsställarna har röda streck, varje ställare kan lägga två tågvägar. Linjen vertikalt är ingen tågväg, omlagt åt höger eller vänster är tågväg lagd. Med huvudljussignaler är det horisontellt för kör och 45 grader för tågväg låst men signal i stopp.

Om ställverket skulle styra eldrivna semaforer så är 45-läget magneterna strömlös och motorn dras mot stoppläget. Horisontalläget spänningssätter lagom många av magneterna och drar motorn mot körläget. Skulle vingarna falla får man gå till 45-läget och hämta vingen/-arna.


På det undre spåret är det en sträcka som inte är orange utan vit. Vad betyder det?

Vit linje är spår utan spårledning.


Med vänlig hälsning
Daniel

Ställverket i Anten

av 53 Wadsten, Saturday, February 13, 2016, 06:20 (2994 dagar sedan) @ M Jacobson

Mummms! vilken miljö, precis som det anstår en järnvägsstation.
T.om Tkl-mössan på orgeln, växelvev ovanpå spårplan, tvättäkta tågex.

Minns de morgnar 1972 då man satt på tågex i Ösby som pjatt och väntade på sitt tåg till Eddavägen. Pjatt var förr benämningen för konduktörerna på Djursholmstågen.

Fick en kaffeslurk av tågklarerarna Rune(halvminuten)Lindgren, Nisse Bylund, Nisse Sjöberg, Karl-Erik Jansson, samt Åke Karlsson.