S-tavlor? (Signaler/säkerhet)

av Calle Wickberg, Lidköping, Sunday, November 16, 2008, 14:10 (5639 dagar sedan)

Funderade lite nyligen på fenomenet S-tavla. Dessa används ju främst på stationer där mellansignaler saknas för att markera tågvägs slutpunkt. Men hur länge har dessa tavlor använts? Vad gällde innan - hinderpåle?

S-tavlor och infartstågvägens eller tågvägens slutpunkt, enligt säo

av Ulf Pålsson, Sunday, November 16, 2008, 15:32 (5639 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Funderade lite nyligen på fenomenet S-tavla. Dessa används ju främst på stationer där mellansignaler saknas för att markera tågvägs slutpunkt. Men hur länge har dessa tavlor använts? Vad gällde innan - hinderpåle?

Lite säo-historia om S-tavla samt om infartstågvägens slutpunkt och tågvägens slutpunkt:

S-tavlan infördes 1916 under benämningen slutmärke, ’för att [vid behov] utmärka slutet av infartsväg’. Det var redan från början en tavla med ett versalt svart S på en vit rektangulär bakgrund, ställd på den korta sidan. 1923 inordnades slutmärket i kategorin ’signalmärken’.

Från 1924 gällde: ’Slutmärke användes för utmärkande av infartstågvägens slut i de fall, då behov därav anses föreligga.’

1929 angavs i säo: ’Vid behov kan å tavlans nedre del anbringas en pil, utvisande för vilket spår slutmärket gäller.’

Från 1941 gällde: ’Vid behov kan å tavlans nedre del anbringas ett svart tvärstreck, horisontellt då märket gäller för spåren å ömse sidor, eljest lutande i 45 grader mot det spår, för vilket märket gäller.’

1973 ändrades benämningen till sluttavla eller S-tavla, som fördes till kategorin 'tavlor'. Bestämmelsen om möjlighet att ha ett horisontellt eller lutande tvärstreck nederst på tavlan slopades (men sådana tavlor förekommer nog fortfarande i praktiken).

1994 infördes den nuvarande benämningen slutpunktstavla eller S-tavla. Tavlan anger på BV:s järnvägsnät inte längre infartstågvägens slutpunkt, utan tågvägens slutpunkt.

= = =
Infartstågvägen hade 1923-1994 vid SJ (BV) sin slutpunkt vid den första av följande punkter:
1923-1924: (infartsvägens slutpunkt) ’vid vederbörande utfartssignal i stoppställning eller vid hinderpålen till utfartsväxeln eller vid särskilt uppsatt slutmärke .... Om tågvägsspåret avslutas med stoppbock, är slutpunkten vid denna eller vid före densamma anbragt slutmärke eller spårspärrsignal’.
1924-1929: utfartssignal i stoppställning; hinderpåle till slutväxel; slutmärke; spårspärrsignal; stoppbock.
1929-1941: utfartssignal i stoppställning; hinderpåle till slutväxel; slutmärke; spårspärrsignal i stoppställning; stoppbock; stationsgränsen.
1941-1947: utfartssignal i stoppställning; slutväxel (hinderpålen eller motsvarande plats); slutmärke; spårspärrsignal i stoppställning; stoppbock; stationsgränsen.
1947-1959: utfartssignal i stoppställning; hinderpåle till slutväxel eller motsvarande plats; slutmärke; spårspärrsignal eller automatiskt fungerande stopplykta i stoppställning; stoppbock; stationsgränsen.
1948-1959 vid SJ:s smalspåriga bandelar: utfartssignal i stoppställning; hinderpåle till slutväxel eller motsvarande plats; slutmärke; spårspärrsignal i stoppställning; stoppbock; stationsgränsen.
1959-1973: utfartssignal eller dvärgsignal i stoppställning eller tänd stopplykta; slutmärke; hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt; stoppbock; stationsgränsen.
1973-1987: utfartssignal, dvärgsignal eller spårspärrsignal i stoppställning; sluttavla; hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt.
1987-1994: huvudsignal eller slutpunktsstopplykta som visar ’stopp’; sluttavla; stoppbock; hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt (bara på vissa stationer med enkla förhållanden); stationsgränsen i utfartsänden.

= = = =
Sedan 1994 används inte termen 'infartstågväg', utan bara 'tågväg'. En tågväg har sin slutpunkt vid den första av följande punkter: stoppbock, S-tavla (dock inte på bevakad station om tågklareraren har gett signal ’körtillstånd’ eller på obevakad station som inte är tågets slutstation), slutpunktsstopplykta som visar ’stopp’, huvudsignal som visar ’stopp’, stationsgränsen i utfartsänden.

(Det ovan nämnda gäller dock inte fullständigt i trafikeringssystemet radioblockering. I trafikeringssystemet förenklad trafik används S-tavla med annan betydelse än ovan.)
/up

S-tavlor och infartstågvägens eller tågvägens slutpunkt, enligt säo

av Calle Wickberg, Lidköping, Sunday, November 16, 2008, 15:38 (5639 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för en utmärkt redogörelse! S-tavlan är betydligt äldre än jag trodde, således. I hur stor utsträckning användes dessa förr - säg 1970-talet och bakåt? En bild på en plats där S-tavla används som är äldre än så vore kul att se. Jag för min del hade tippat på införande 1973 eller så...

Mer om S-tavlor och infartstågvägens slutpunkt

av Ulf Pålsson, Monday, November 17, 2008, 18:42 (5638 dagar sedan) @ Calle Wickberg

- - - I hur stor utsträckning användes [S-tavlor] förr - säg 1970-talet och bakåt?

Som du ser av sammanställningen ovan kunde 'hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt' alltid vara infartstågvägens slutpunkt fram till 1987. (Slutväxel = ’växel, till vars hinderpåle eller motsvarande punkt tåg längst kan gå utan att stänga av tågväg till annat tågspår’, förklaring 1959-1994.) På alla små stationer var en slutväxel lätt identifierbar, oftast detsamma som den tågspårsskiljande växeln i utfartsänden. S-tavla användes bara om det inte fanns någon tydlig slutväxel, eller om man av någon anledning måste ha infartstågvägens slutpunkt belägen före någon av de andra uppräknade punkterna. Det var förhållandevis sällsynt.

Det där med 'slutväxel' fungerade dock dåligt på stora stationer, t.ex. sådana som har tågspårsskiljande växlar "på mitten" (t.ex. Mjölby). I de ställverksområden som infördes med början för Stockholms ställverksområde på 1960-talet, fungerade det inte alls. Det var orsaken till 1987 års förändring (som väl rätteligen borde ha genomförts långt tidigare); enligt den ändringen fick bara riktigt små stationer (två tågspår, två tågspårsskiljande växlar) ha kvar 'hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt' som slutpunkt. År 1994 slopade man alltså helt denna möjlighet, och S-tavla blev nödvändig på alla de små stationer som har tågvägens slutpunkt på annan plats än vid huvudsignal/slutpunktstopplykta i "stopp" eller en stoppbock.
/up

Mer om S-tavlor och infartstågvägens slutpunkt

av Calle Wickberg, Lidköping, Monday, November 17, 2008, 22:08 (5638 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - - I hur stor utsträckning användes [S-tavlor] förr - säg 1970-talet och bakåt?


Som du ser av sammanställningen ovan kunde 'hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt' alltid vara infartstågvägens slutpunkt fram till 1987. (Slutväxel = ’växel, till vars hinderpåle eller motsvarande punkt tåg längst kan gå utan att stänga av tågväg till annat tågspår’, förklaring 1959-1994.) På alla små stationer var en slutväxel lätt identifierbar, oftast detsamma som den tågspårsskiljande växeln i utfartsänden. S-tavla användes bara om det inte fanns någon tydlig slutväxel, eller om man av någon anledning måste ha infartstågvägens slutpunkt belägen före någon av de andra uppräknade punkterna. Det var förhållandevis sällsynt.

Det där med 'slutväxel' fungerade dock dåligt på stora stationer, t.ex. sådana som har tågspårsskiljande växlar "på mitten" (t.ex. Mjölby). I de ställverksområden som infördes med början för Stockholms ställverksområde på 1960-talet, fungerade det inte alls. Det var orsaken till 1987 års förändring (som väl rätteligen borde ha genomförts långt tidigare); enligt den ändringen fick bara riktigt små stationer (två tågspår, två tågspårsskiljande växlar) ha kvar 'hinderpåle till slutväxel eller motsvarande punkt' som slutpunkt. År 1994 slopade man alltså helt denna möjlighet, och S-tavla blev nödvändig på alla de små stationer som har tågvägens slutpunkt på annan plats än vid huvudsignal/slutpunktstopplykta i "stopp" eller en stoppbock.
/up

Tack för kompletteringen. Det innebär alltså att S-tavlor inte var sådär särdeles vanliga före 1987/1994.