Bilar lastade i bredd på överföringsvagn (Fordon: allmänt)

av Magnus Olofsson, Sunday, February 28, 2016, 08:59 (2971 dagar sedan)

Jag har sett ett foto på två bilar lastade på normalspårig öppen vagn som i sin tur står på en 891 mm överföringsvagn. Men jag minns inte källan. Åtminstone en bil var nog en VW "bubbla". Minns någon i detta forum kanske? Det såg vingligt ut på bilden...

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av Per Ljungberg, Sunday, February 28, 2016, 14:55 (2970 dagar sedan) @ Magnus Olofsson

Jag har sett O-vagnar lastade med två VW-"bubblor" i bredd. Man hade speciella stöd för hjulen som var istuckna i stolphållarna. Bilarna stack ut något på sidorna men jag tror inte att de kom utanför lastprofilen.
PLj

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av Magnus Olofsson, Sunday, February 28, 2016, 19:06 (2970 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag såg också detta en gång i min ungdom - dock andra bilar än bubblor och det var på normalspår och utan överföringsvagnar.

Jag har sett O-vagnar lastade med två VW-"bubblor" i bredd. Man hade speciella stöd för hjulen som var istuckna i stolphållarna. Bilarna stack ut något på sidorna men jag tror inte att de kom utanför lastprofilen.
PLj

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av s svensson, Sunday, February 28, 2016, 19:18 (2970 dagar sedan) @ Magnus Olofsson

Jag kan väl också säga att jag sett personbilar lastade två i bredd.
Jag har sett sådana transporter i min ungdom emellan Varberg och Borås. Jag var inte så gamla då och lokalgodståget drogs in maj 1958. Alltså de som gick hela vägen.
Om jag inte missminner mig så lastades det in FIAT bilar i Varberg och VW i Halmstad. Av FIAT minns jag speciellt varianten 600 multipla som rymde flera passagerare än en vanlig FIAT 600.

Vanliga biltransportvagnar tror jag kom på 60 talet. Det förekom några varianter tidigare av flakvagnstyp. Under 60 talets mitt kom det "tvilling"vagnar. Dvs parkopplade vagnar av öppen typ (dvs Oe eller Os som var parkopplad). Sådana stod några år i bla Derome och andra ställen då de hade körförbud en tid.
Finns det någon som har foto på olika biltransportvagnar.

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn Lastningstillbehör

av Christer Fredriksson, Sunday, February 28, 2016, 19:13 (2970 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Min fråga i detta ämne, som inte var så ovanliga vagnslaster när det begav sig:

Tillhörde dessa fästen för bilarnas hjul de normala Lastningstillbehören för Järnvägarna i Sverige, enligt SJF/SJH?

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn Lastningstillbehör

av lokf, Sunday, February 28, 2016, 19:31 (2970 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tillhörde dessa fästen för bilarnas hjul de normala Lastningstillbehören för Järnvägarna i Sverige, enligt SJF/SJH?

Hur det var med den saken vet jag inte,men så här såg de ut.
Bilderna från Samlingsportalen.
Björn B

[image]

[image]

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn Lastningstillbehör

av Lennart Fransson, Sunday, February 28, 2016, 19:34 (2970 dagar sedan) @ lokf

Tillhörde dessa fästen för bilarnas hjul de normala Lastningstillbehören för Järnvägarna i Sverige, enligt SJF/SJH?


Hur det var med den saken vet jag inte,men så här såg de ut.
Bilderna från Samlingsportalen.
Björn B

[image]

[image]

Finns även bilder på Samlingsportalen som visar 2 PV-karosser i bredd på öppna vagnar i Olofström.

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Olof W, Sunday, February 28, 2016, 21:49 (2970 dagar sedan) @ lokf

Hur det var med den saken vet jag inte,men så här såg de ut.
Bilderna från Samlingsportalen.
Björn B

[image]

[image]

Hur lastade och lossade man dessa vagnar? Min första tanke var gaffeltruck men det torde inte ha varit bra för bilarnas underrede.

/Olof

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Per Ljungberg, Monday, February 29, 2016, 10:05 (2969 dagar sedan) @ Olof W

Jag har inte sett vare sig lastning eller lossning av dessa bilar. Men jag kan tänka mig att de lastades med kran från båtar på iordningställda vagnar och att de på bestämmelsestationen lossades på samma sätt. Eftersom lasttillbehören måste vara anpassade till bilarnas axelavstånd för att passa stolphålen utgår jag från att det var bilfirmorna som ägde dessa och ombesörjde att de fanns på plats när bilarna skulle lastas. Det rörde ju sig om fabriksnya bilar som skulle till mottagarfirman för att göras i ordning för försäljning.
Jag har sett när bilar lastas ombord på en båt med kran på 1950-talet. Man hade då ett speciellt lyftok som man placerade vid hjulen och kunde sedan lyfta ombord bilen utan att skada den.
PLj

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Ola Almquist, Monday, February 29, 2016, 10:46 (2969 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har inte sett vare sig lastning eller lossning av dessa bilar. Men jag kan tänka mig att de lastades med kran från båtar på iordningställda vagnar och att de på bestämmelsestationen lossades på samma sätt. Eftersom lasttillbehören måste vara anpassade till bilarnas axelavstånd för att passa stolphålen utgår jag från att det var bilfirmorna som ägde dessa och ombesörjde att de fanns på plats när bilarna skulle lastas. Det rörde ju sig om fabriksnya bilar som skulle till mottagarfirman för att göras i ordning för försäljning.
Jag har sett när bilar lastas ombord på en båt med kran på 1950-talet. Man hade då ett speciellt lyftok som man placerade vid hjulen och kunde sedan lyfta ombord bilen utan att skada den.
PLj

Titta, vad jag hittade!
Citroënklubben

Hur bar man sig åt för att lossa vagnarna med bilar? Gaffeltruck även då, antar jag.

M.v.h.
Ola

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av danielb987, Monday, February 29, 2016, 20:10 (2969 dagar sedan) @ Ola Almquist

Titta, vad jag hittade!
Citroënklubben

Hur bar man sig åt för att lossa vagnarna med bilar? Gaffeltruck även då, antar jag.

Bildtexten till höger om bilderna på avlastning från båt på länken som du hänvisade till säger:

Här lossas den allra första sändningen av DS-vagnar i Göteborgs frihamn. Lägg märke till den svarta nummerplåts-
hållaren. Lossningen sker med vanlig hamnkran. Sedan bogseras bilarna till de väntande tågen. På tågen lastas de med gaffeltruck.

Med vänlig hälsning
Daniel

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Ola Almquist, Monday, February 29, 2016, 20:14 (2969 dagar sedan) @ danielb987

Titta, vad jag hittade!
Citroënklubben

Hur bar man sig åt för att lossa vagnarna med bilar? Gaffeltruck även då, antar jag.


Bildtexten till höger om bilderna på avlastning från båt på länken som du hänvisade till säger:

Här lossas den allra första sändningen av DS-vagnar i Göteborgs frihamn. Lägg märke till den svarta nummerplåts-
hållaren. Lossningen sker med vanlig hamnkran. Sedan bogseras bilarna till de väntande tågen. På tågen lastas de med gaffeltruck.

Med vänlig hälsning
Daniel

Ja, jag upptäckte det efter jag skrivit inlägget så jag lade till den sista meningen.

M.v.h.
Ola

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Per Ljungberg, Tuesday, March 01, 2016, 07:59 (2969 dagar sedan) @ danielb987

Om man använt gaffeltruck är det väl troligt att man haft någon form av mjukare mellanlägg på gafflarna för att inte skada underredet. Jag vet inte om man vid den här tiden använde någon form av rostskydd på bilarna. Men i så fall gjordes nog den på återförsäljarens verkstad före försäljning så underredet var kanske plåtrent vid leveransen från fabrik. Jag har ett svagt minne av att man redan på 1950-talet hade någon tjock underredsmassa som rostskydd (och ljuddämpning). Den ersattes senare av mer tunnflytande rostskydd (Dinitrol).
PLj

Bilar lastade i bredd - Hur lasta och lossa?

av Anders Sandgren, Tuesday, March 01, 2016, 08:48 (2969 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ev rostskyddsmassa kan ju lagts på hos försäljnngsstället, åtm bättrats där om behov förelåg. Med gummimellanlägg på rätt ställen går det att lyfta utan skador.
Rostskydd var inte så bra på den tiden. Jag hade en VW-55 på slutet av 70-talet där man helst skulle ha dörrarna stängda när man använde domkraften och man såg genom dörrarna. Det fanns dock golv i den, men det var nog lagat någon gång. En ekonomiskt ganska bra bil då sålda delar (hjul + blinkersflärpar) + skrotningspremie - skrotningsavgift i princip betalde vad jag gett för den (350kr inkl 1/2 års skatt). Men den var av typen där man fyllde på olja och kollade bensinen då den drog 1dl olja per mil och inte heller gick att parkera på växel i lutning då den försvann med ett tuffande ljud. Men det berodde inte på rost. Reservdunk var också bra förutom oljedunk då tankmätare ju saknades på dessa och den inbyggda reservtanken var igengrodd (inte helt ovanligt på dem heller).

Bubbelwagen m -55

av Kent A, Tuesday, March 01, 2016, 20:29 (2968 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu tvingar du ju mig att berätta om mina egna erfarenheter av denna bil.

Vi var 4 killar (17-20 år) som köpte en -55 års (28-hästare?) av dem lokale cykelhandlaren för den facila summan av 300 riksdaler med tanken att ha lite kul i skogen.
Det första vi gjorde var att kapa av den jams med torsionsstavarna i framvägnen så att vi blev av med reservhjulsbaljan som ändå bara tog i när man försökte hoppa över dikena.
Bra idé, en sämre idé var att bygga "Baja-racer" genom att kapa av plåten rakt ned från gallret under (den delade) bakrutan, den plåten finns där av ett skäl upptäckte vi (det har med fuktavvisning att göra) den gick inget vidare i regn efter det.
Men, vad som inte verkade vara möjligt var att få död på den, när den hade ramlat omkull (vilket ofta hände när man försöke vända på vägen mha handbronsen, fick man kolla oljan, ev slå i ännu en skvätt spillolja (urtappad ur diversa rally-amazoner etc) och sedan haka i snöret och dra igång den igen, två år senare flyttade jag från ön och då levde den fortfarande

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av -RB-, Sunday, February 28, 2016, 19:34 (2970 dagar sedan) @ Magnus Olofsson

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av Mats O, Monday, February 29, 2016, 07:50 (2970 dagar sedan) @ -RB-

Bild finns i Stig Svallhammars bok Skendöd i Roslagen sid 55 på en normalspårig Or vagn med två VW bilar i bredd stående på en Q37p i Rimbo 1960.
/Mats

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av Magnus Olofsson, Monday, February 29, 2016, 08:24 (2970 dagar sedan) @ Mats O

Toppen - tack! Nu minns jag boken.

Allt gott!

Bild finns i Stig Svallhammars bok Skendöd i Roslagen sid 55 på en normalspårig Or vagn med två VW bilar i bredd stående på en Q37p i Rimbo 1960.
/Mats

Bilar lastade i bredd på överföringsvagn

av 53 Wadsten, Tuesday, March 01, 2016, 09:01 (2969 dagar sedan) @ Mats O

Stämmer.