C10-lok i Boden (Järnväg allmänt)

av Kent Hedqvist, Monday, March 07, 2016, 21:29 (2971 dagar sedan)

Denna bild påstås visa C7 1810 i Boden:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ08650
Enligt mitt förmenande visar bilden ett lok litt C10. Det skulle då kunna vara C10 1820. Om bilden verkligen är från Boden kan man undra vilken tjänst loket hade här. Den enda uppgift jag sett om dessa lok i SJ-tjänst är att de’ fann föga användning’ (SJK bok nr 13).
Kent

C10-lok i Boden

av Kent Hedqvist, Monday, March 07, 2016, 21:32 (2971 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Fel länk, korrigerat.
Kent

C10-lok i Boden

av Anders Sandgren, Monday, March 07, 2016, 21:38 (2971 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Denna bild påstås visa C7 1810 i Boden:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ08650
Enligt mitt förmenande visar bilden ett lok litt C10. Det skulle då kunna vara C10 1820. Om bilden verkligen är från Boden kan man undra vilken tjänst loket hade här. Den enda uppgift jag sett om dessa lok i SJ-tjänst är att de’ fann föga användning’ (SJK bok nr 13).
Kent

Är det den här bilden du menar?
Jag är böjd att hålla med dig. Blev någon C7 vänsterkörd? Drivhjulsstorleken pekar också på det.

C10-lok i Boden

av Conny Sernfalk, Tuesday, March 08, 2016, 01:12 (2971 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Denna bild påstås visa C7 1810 i Boden:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ08650
Enligt mitt förmenande visar bilden ett lok litt C10. Det skulle då kunna vara C10 1820. Om bilden verkligen är från Boden kan man undra vilken tjänst loket hade här. Den enda uppgift jag sett om dessa lok i SJ-tjänst är att de’ fann föga användning’ (SJK bok nr 13).
Kent

Bilden visar enligt mina anteckningar C10 1820 ej C7 1810.
Loket ingick i de första beredskapsloken och överfördes till beredskapsfordonsparken sannolikt 1952. Loket erhöll beredskapsrevision oktober 1952 i Tillberga och ställdes därefter upp i Örebro. enligt skrivelse från Försvarsbyrån skulle loket skickas till V distriktet. I str 77 fanns loket kvar och angavs tillhöra Ör (Örebro) . 1954 anger str 77 att loket tillhör IV Distriktet. Detta är sista året som Distriktstillhörighet anges.
Ny skrivelse från Försvarsbyrån 1954 att loket skall besiktigas och provköras. Anges då vara uppställt som beredskapslok i Boden.

Kanske bilden är unik såsom den enda kända bilden av SJ C10 lok i drift? Har någon sett andra foton på loken C10 1818-1820 i tjänst?
Bilden kan även vara unik då den kanske visar en av de tidigaste provkörningarna av beredskapslok i Boden 1954 (C10 1820). Loket slopades först 1957 och skrotades 1960.

C10 1818 påstås aldrig ha tagits i drift inom SJ.
1819 fanns ett par år innan det slopades 1952 och skrotades samma år. Anges i Str 77 tillhöra VII Distriktet som då hade Göteborg som huvudort.

C10-lok i Boden

av BD, Tuesday, March 08, 2016, 04:42 (2970 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Har samma bild från S O Lundberg där han stämplat "Foto: S O Lundberg". Bilden är i sämre kvalitet än denna och troligen avfotograferad av honom.
S O Lundberg hade "fotokontakt" med lokins Gösta Bengtsson i Boden.
Misstänker därför att bilden är tagen av Gösta Bengtsson. Göstas son "Berra" deltar av och till i Järnvägshistoriskt forum.

C10-lok i Boden - lokfotograferna

av Thomas Tell, Tuesday, March 08, 2016, 10:41 (2970 dagar sedan) @ BD

Har samma bild från S O Lundberg där han stämplat "Foto: S O Lundberg". Bilden är i sämre kvalitet än denna och troligen avfotograferad av honom.

Är det samma exponering? Rökslingor och annat kan avslöja det.

I en annan tråd togs ju upp att flera fotografer samarbetade. Tog de då inte flera exponeringar och skickade negativ till de andra så samlingarna utökades åt var och en? Jag tror det eftersom man kan hitta samma motiv men fler exponeringar. Jag har exempel på det i samlingarna. S O Lundberg verka inte behandlat sina negativ så bra då bilderna ofta ser repade ut.
Även tidigare bilder från 20-30-talen visar fler exponeringar. I bland ser man hur loket putsas innan huvudbilden togs.
/tell

C10-lok i Boden Samtliga bilder av Gösta Bengtsson

av BD, Thursday, March 10, 2016, 22:03 (2968 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

[image]
Samtliga foton Gösta Bengtsson.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

C10-lok i Boden Samtliga bilder av Gösta Bengtsson

av Conny Sernfalk, Friday, March 11, 2016, 17:44 (2967 dagar sedan) @ BD

[image]
Samtliga foton Gösta Bengtsson.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fantastiskt roligt att det plötsligt kommer fram fler från provkörningen + 1 bild innan eller efter provkörningen.
Då loket blev beordrat att provköras i Boden 1954 är det sannolikt detta år eller möjligen vintern 54/55 som bilderna är tagna. Flera provkörningar innan loket slopades 1957 är mindre troliga.
Unika bilder som de enda kända bilderna på C10 lok i drift under SJ ägo. Eller finns det fler i någons gömmor?

C10-lok i Boden Samtliga bilder av Gösta Bengtsson

av Bertil Bengtsson, Saturday, March 12, 2016, 21:50 (2966 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Håller med Conny om tidpunkten. I bakgrunden är kolgården kvar, den revs för att ge plats för den år 1956 nya driftverkstaden (som det finns ett flertal bilder av på samlingsportalen).
Farsgubben provkörde i samma veva också en KA3 samt ett L"nånting" med innercylindrar. Jag har bilder och negativ men inte möjlighet nu att lägga ut (besök av dotter och barnbarn..!). BD kanske har, han skannade dessa åt mig vid en tid jag inte hade skanner själv.
Provkörningen med KA3:t minns jag han berättade blev spännande. Vid Bds, Boden södra, tog både vatten och belysningsgas slut. Men det är ju en hyfsat lång nerförsbacke i 12 promille (om jag inte missminner mig) norrut mot Boden C, så han kunde i princip rulla hela vägen in till vändskivan, "mörklagd".
Berra