Borghamn station 1957. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Saturday, April 30, 2016, 12:36 (2911 dagar sedan)

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Borghamn%20POB_zpsb2nu0rto.jpg[/IMG]

Tåg 404 från Ödeshög till Linköping gör uppehåll i Borghamn år 1957. Sista tåget på linjen Ödeshög - Vadstena gick den 31 okt. 1958 och bestod av 10 fordon.

Fotograf Einar Pettersson, Vadstena, ur min samling.

Borghamn station 1957.

av Granis, Saturday, April 30, 2016, 13:00 (2911 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Bilden, och flera andra tagna av samme fotograf från fd WÖJ, återfinns i boken/ häftet "Slutet på en smalspårig epok" av Jan-Olov Svensson. Men inga, eller få, referenser finns till vilka rälsbussfordon man ser på bilderna (varav flera säkert är tagna vid samma tillfälle). Har du månne tillgång till bättre uppgifter, eller rentav kan se det på "originalbilden"/ bilderna?

/ L G

Borghamn station 1957 - ??

av Kurt G Möller, Saturday, April 30, 2016, 14:26 (2911 dagar sedan) @ Granis

Om det gick tio fordon i ett och samma tåg, var alla vagnar verkligen multade...???

Borghamn station 1957 - ??

av Nils-Eric Sääf, Saturday, April 30, 2016, 14:30 (2911 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ja garanterat. Gränsen vid 8 fordon fanns inte då. I boken om NVHJ finns en bild från Ringstorp med 10 vagnar i ett militärtåg ,taget av Bertil Thylander.

Borghamn station 1957 - ??

av Kurt G Möller, Saturday, April 30, 2016, 15:34 (2911 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack - det var som katten...!!

Borghamn station 1957 - ??

av Kjell Friberg, Saturday, April 30, 2016, 17:38 (2911 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Som jag minns var gränsen då 11 fordon.

Fråga om tågnummer

av Göran Holmertz, Saturday, April 30, 2016, 14:40 (2911 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag hajade till när jag läste tågnummer 404! Det var ju morgontåget på DVVJ från Årjäng till Arvika som hade det numret! Jag har alltid trott att alla tågnummer varit unika, men jag ser nu i Sveriges Kommunikationer från 1958 att alla tåg på banorna Arvika - Mellerud (tabell 56) och Linköping - Ödeshög (tabell 138) har identiska nummer. Var det satt i system på något vis hur man dubbelanvände numren? Hade normalspåriga banor sina serier och smalspåriga sina?

Fråga om tågnummer

av Christer Fredriksson, Saturday, April 30, 2016, 15:32 (2911 dagar sedan) @ Göran Holmertz

På den tiden kunde man använda ett och samma tågnummer på olika linjer, bara dessa linjer inte på något sätt berörde varandra.

Allt sköttes ju manuellt på varje distrikt för att sedan sammansättas till en gemensam Tdt.

Även kunde ett och samma tågnummer användas flera gånger på en och samma linje under samma Tdt-period, t.ex. extra persontåg, extra godståg, tåg som bara gick vissa dagar, osv, exemplen är många och av de 100-tals extratågs-tdt jag har är det många som har samma nummer även om det är extra gruståg, dynamittåg, plogtåg, persontåg, osv.

Fråga om tågnummer

av Göran Holmertz, Saturday, April 30, 2016, 18:52 (2911 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Intressant, tack för svaret! Mycket man inte hade en aning om. Då blir det till att bläddra igenom Kommunickan för att försöka se liknande samband mellan andra linjer!

Fråga om tågnummer

av Gunnar Olson, Saturday, April 30, 2016, 19:17 (2911 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Intressant, tack för svaret! Mycket man inte hade en aning om. Då blir det till att bläddra igenom Kommunickan för att försöka se liknande samband mellan andra linjer!

Även linjen Nässjö-Kalmar hade tågnummer i 400-serien. Just tåg 404 på den linjen var ett persontåg från Kalmar till Nässjö, med ankomst dit en stund efter kl.16. Innan Y6:orna kom var det ett loktåg, som under ett par vintertidtabeller hade direktvagn Kalmar-Stockholm.

Fråga om tågnummer

av 53 Wadsten, Sunday, May 01, 2016, 08:04 (2910 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Roslagsbanan hade/har tågnummerserier för de olika linjerna.
100 Eddavägen
200 Näsbypark
300 Hägernäs
500 Lindholmen
600 österskär
700 Kårsta/Rimbo/Norrtälje
800 snabbtåg i rusningstid till och från åkersberga.

Fråga om tågnummer

av Christer Göransson, Sunday, May 01, 2016, 09:31 (2910 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Roslagsbanan hade/har tågnummerserier för de olika linjerna.
100 Eddavägen
200 Näsbypark
300 Hägernäs
500 Lindholmen
600 österskär
700 Kårsta/Rimbo/Norrtälje
800 snabbtåg i rusningstid till och från åkersberga.

800 var tidigare tågen Faringe-Gimo och Dannemora-Harg.
400 var Långängsbanans nummerserie.
900 var godståg.

/Christer

Fråga om tågnummer

av Kjell Aghult, Wednesday, May 11, 2016, 17:16 (2900 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På den tiden kunde man använda ett och samma tågnummer på olika linjer, bara dessa linjer inte på något sätt berörde varandra.

Allt sköttes ju manuellt på varje distrikt för att sedan sammansättas till en gemensam Tdt.

Det var datoriseringen vid SJ som till sist krävde unika tågnummer, d v s att
t ex 001 kunde finnas bara på ETT ställe i landet. Den stora omnumreringen
skedde vid tågplaneskiftet 1965-05-30.


Även kunde ett och samma tågnummer användas flera gånger på en och samma linje under samma Tdt-period, t.ex. extra persontåg, extra godståg, tåg som bara gick vissa dagar, osv, exemplen är många och av de 100-tals extratågs-tdt jag har är det många som har samma nummer även om det är extra gruståg, dynamittåg, plogtåg, persontåg, osv.

Tågets tidtabell var ursprungligen konstruerad för visst ändamål, t ex persontåg.
Gångtider, uppehåll etc då beräknade efter detta. Tågledaren kunde dock föreskriva ändring av tjänstetidtabellen, t ex höjd sth (Angavs i tdt till 1979). Likaså att vissa uppehåll skulle bortfalla (´genomfartståg B-E´). Detta gick snabbare än att utfärda en helt skräddarsydd tidtabell (S 4). Tågledare har ofta ont om tid och ingen var missnöjd med förfaringssättet.´Huvudsaken
var att kontrollmötena stämde`.

Fråga om tågnummer

av Kurt G Möller, Wednesday, May 11, 2016, 17:55 (2900 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Huvudsaken var att kontrollmötena stämde.

Gud signe herrns exakta tdt-kommentarer - hvad gjorde wi dem förutan...?

Borghamn station 1957.

av Gunnar Olson, Saturday, April 30, 2016, 19:45 (2911 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Det kanske var en del fångtransporter till denna station 1888-1894 f.v.b. ortens kronoarbetsstation.

Borghamn station 1957, tågsammansättning.

av Per-Olov Brännlund, Thursday, May 05, 2016, 19:13 (2906 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Sammansättningen för sista tåget från Ödeshög till Vadstena den 31 okt. 1958 var följande: YBo5p 882 + UBFo3yp 1907 + YBo5p 888 + YBo5p 898 + UBFo3yp 2113 + UBFo3yp 1905 + YBo5p 908 + UBFo3yp 2110 + YBo5p 909 + YBo5p 892.

fd WÖJ; tågsammansättning.

av Granis, Friday, May 06, 2016, 22:13 (2905 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Man bockar och tackar för en sådan redig sammanställning. Du råkar inte ha motsvarande för sista tågen på fd NÖJ 1962, fd MÖJ 1963 och fd VB 1966 också? Jag kan förvisso ana vissa likheter med denna lista, framförallt vad gäller den för fd MÖJ. Det kanske t o m gick något längre rbståg sista dagen på linjen Fornåsa- Motala 1962 också?

/ L G :-)

UBFo3yp 2110 har alltså kommit hem

av Ante Svensson, Tuesday, May 17, 2016, 00:05 (2895 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Sammansättningen för sista tåget från Ödeshög till Vadstena den 31 okt. 1958 var följande: YBo5p 882 + UBFo3yp 1907 + YBo5p 888 + YBo5p 898 + UBFo3yp 2113 + UBFo3yp 1905 + YBo5p 908 + [b]UBFo3yp 2110 [/b]+ YBo5p 909 + YBo5p 892.

Jag kunde inte låta bli att kommentera den lustiga slumpen att WFJ nyss räddat ett släp som rullade i det sista tåget Vadstena - Ödeshög. M a o har man inte bara ångloket som drog sista tåget Vadstena - Linköping 1963, utan även ett fordon som rullade i sista tåget på f d WÖJ fem år tidigare... Visst är det märkligt?

2110 har alltså kommit hem och kanske var det meningen på något sätt. Ibland kan man nästan börja tro på ödet.


Ante