Spårrensare längs Riksgränsbanan (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, May 01, 2016, 17:41 (2888 dagar sedan)

[img]http://dms04.dimu.org/image/022wZVhSiz6K?dimension=1200x1200[/img]
Fotograf:Borg Mesch
Antagligen är fotot taget vid Riksgränsen. Banhallen skymtar i bakgrunden. Den banhallen lär ha flyttats in på LKAB område i Narvik. Om det nu var så finns den kvar?

[size=large][b][link=http://digitaltmuseum.se/021016316609?page=7&query=lok&pos=147]Digitalt Museum[/link][/b][/size]

Spårrensare långs Riksgränsbanan

av Per Ljungberg, Sunday, May 01, 2016, 18:04 (2888 dagar sedan) @ BD

Det avbildade fordonet är väl en s.k. imakare. Den plogar snön till en vall i spårets mitt, som sedan tas hand om med en snöslunga som kastar ut snön åt sidan.
PLj

Imakare - sidospår

av Dag Bonnedal, Sunday, May 01, 2016, 19:33 (2888 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det avbildade fordonet är väl en s.k. imakare. Den plogar snön till en vall i spårets mitt, som sedan tas hand om med en snöslunga som kastar ut snön åt sidan.
PLj

Denna metod att röja snö har ju påtagliga fördelar.
Man kan ju akut röja banan genom att ploga snön åt sidorna, och sedan när läget är mindre akut köra imakare och slunga för att återskapa ett brett röjt utrymme längs banan, där man sedan kan fortsätta att ploga när det snöar igen.

Men hur utbredd har denna metod varit i andra snörika länder? På nätet har jag har bara sett imakare på [link=http://www.berninabahn.ch/rollmaterial-berninabahn/x-1002-r%C3%A4umer-9132/]Berninabanan[/link].

Där kallas de helt logiskt [i]Scheeräumer[/i], men söker man på det så hittar man bara snöröjning i allmänhet.
Finns/fanns något i andra länder?

Dag B

Imakare - sidospår

av Jan Langstrom, Sunday, May 01, 2016, 20:02 (2888 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Denna metod att röja snö har ju påtagliga fördelar.
Man kan ju akut röja banan genom att ploga snön åt sidorna, och sedan när läget är mindre akut köra imakare och slunga för att återskapa ett brett röjt utrymme längs banan, där man sedan kan fortsätta att ploga när det snöar igen.

Men hur utbredd har denna metod varit i andra snörika länder? På nätet har jag har bara sett imakare på [link=http://www.berninabahn.ch/rollmaterial-berninabahn/x-1002-r%C3%A4umer-9132/]Berninabanan[/link].

Där kallas de helt logiskt [i]Scheeräumer[/i], men söker man på det så hittar man bara snöröjning i allmänhet.
Finns/fanns något i andra länder?

Dag B

Separata imakarfordon är nog sällsynta. Kan det vara så att man hellre makade in snö utanför lastprofilen samtidigt som man slungade? MBV har dieselslungan A-6 som levererades med imakarvingar men ganska snart fick dessa igensvetsade för att de hade för brant vinkel. Likaså har [link=http://malmvagn.se/driftdok/sho.php?id=0832&inv=09450345]Ånge-slungan[/link] Qcu imakarvingar.

PÅ länken ovan kan man även se en norsk imakare. [link=http://www.railfaneurope.net/pix/no/work/sporskrape3_fin1.jpg]Annan bild på nr 3[/link].

Imakare - sidospår

av Kurt G Möller, Sunday, May 01, 2016, 20:33 (2888 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jag TROR att jag har sett ngt äldre foto av en utländsk imakare för längesen...

Kan den ha varit japansk??? Japsarna hade ju snöproblen även de ibland.

Imakare - sidospår. Berninabanan

av Leif B, Sunday, May 01, 2016, 20:38 (2888 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det avbildade fordonet är väl en s.k. imakare. Den plogar snön till en vall i spårets mitt, som sedan tas hand om med en snöslunga som kastar ut snön åt sidan.
PLj


Denna metod att röja snö har ju påtagliga fördelar.
Man kan ju akut röja banan genom att ploga snön åt sidorna, och sedan när läget är mindre akut köra imakare och slunga för att återskapa ett brett röjt utrymme längs banan, där man sedan kan fortsätta att ploga när det snöar igen.

Men hur utbredd har denna metod varit i andra snörika länder? På nätet har jag har bara sett imakare på [link=http://www.berninabahn.ch/rollmaterial-berninabahn/x-1002-r%C3%A4umer-9132/]Berninabanan[/link].

Där kallas de helt logiskt [i]Scheeräumer[/i], men söker man på det så hittar man bara snöröjning i allmänhet.
Finns/fanns något i andra länder?

Dag B

På RhB sa man bara "der Räumer". Berninabanan var studiebesök på Bergensbanen 1935 och tog idén med imakare med sig hem [link=http://www.berninabahn.ch/rollmaterial-berninabahn/x-1002-r%C3%A4umer-9132/] (bilder och film från 30-talet, samt bilder den norska förebilden)[/link].

De har slutat använda sin imakare bara för ett par år sedan när man skaffade en ny [link=https://i.ytimg.com/vi/eo5NYWKzLbE/maxresdefault.jpg]snöfräs med fräsaggregat som kan köras ut i sidled[/link] och fräsa en bred kanal genom snön [[link=http://cyberspaceandtime.com/eo5NYWKzLbE.video]film[/link]].

Jag antar att imakaren ändå finns kvar för de [link=https://youtu.be/w1yoixJBktk?t=34]uppvisningsturer med ångsnöslungan[/link] som erbjuds ett par gånger varje vinter.

Finns/fanns det immakare även på Dovrebanan?

Imakare - sidospår. Berninabanan

av Thor Bjerke, Sunday, May 01, 2016, 21:51 (2888 dagar sedan) @ Leif B

Dovrebanen er ikke spesielt utsatt for store snømengder, men Trondheim distrikt som Dovrebanen nord for Dombås hører inn under, hadde snøskrape. Sørlandsbanen er derimot utsatt for store snøfall, så der var det også snøskrape. I tillegg kommer Bergensbanen og Ofotbanen.

Spårrensare längs Riksgränsbanan

av Jan Langstrom, Sunday, May 01, 2016, 19:47 (2888 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det avbildade fordonet är väl en s.k. imakare. Den plogar snön till en vall i spårets mitt, som sedan tas hand om med en snöslunga som kastar ut snön åt sidan.
PLj

Ja, det är en imakare och inte en spårrensare. Den verkar uppställd för fotografering eftersom vingarna är utfällda men det inte ligger någon snö imakad mellan rälerna.

Omöjligt att säga säkert, men troligen är det den som finns bevarad av MBV vid Norrbottens Järnvägsmuseum, speciellt som det bara fanns 3 av denna typ. I såfall är det D-9, 9450151. Går det att se vilket lok som är förspänt?