Ålandsdals station (Järnväg allmänt)

av Granis, Sunday, May 01, 2016, 17:52 (2916 dagar sedan)

Efter ett nyligt besök vid Ålandsdals fd järnvägstation på norra stambanans sträckning väster om Uppsala (numera oftast benämnd ’Dalabanan’) har jag ett par undringar kring denna trafikplats, som i sin ödslighet utan omkringliggande bebyggelse mer påminner om stationer på Öland och Gotland:

* Godsmagasinet har en tillbyggnad, eller en förlängning, som inte påminner om sådan verksamhet. Den saknar t ex lastbryggor och större skjutdörrar. I Olle Nilssons bok ’Tågtider’ används benämningen ’.. den långa godslängan’, men frågan är alltså om det var till den verksamheten hela byggnaden användes? På ritningen i ’bangardar.se’ finns sifferbeteckningen ’2’ på stora/ ursprungliga godsmagasinet medan siffran ’5’ dyker upp på delar av utbyggnaden. ’2’ borde väl betyda just godsmagasin, men den andra tyder väl på en annan funktion? Nuvarande ägare pratar också om en riven byggnad, vilken enligt dom ska ha varit en bostadsbyggnad medan det i nämnda bok talas om ’ett större uthus eller lada’. Men om ägarna har rätt och min tolkning av ’tillbyggnaden’ ligger någorlunda rätt ligger det väl närmare till hands att det handlade om t ex personal ur banavdelningen som höll till där, ja t o m åtminstone delvis bodde där, och då hade sina redskap och arbetslokaler i tillbyggnaden?

* Ägarna omtalade också att det funnits vattentagning vid stationens östra infart, där det fortfarande ska finnas en betongplatta som minne av detta. I Olle Olssons bok står inget om detta -men väl att sådan anläggning fanns i närliggande Morgongåva. I Malte Ljunggrens bok ’Svenska lokstationer’ finns dock Ålandsdal med i en förteckning över just ’vattenstationer’ varvid det står att det där fanns ett fristående vattentorn, men också dylika anläggningar i Heby och Morgongåva. Med tanke på att det bara är 20 kilometer från Ålandsdal till Morgongåva verkar väl det lite onödigt!? Så är svaret på detta att dessa anläggningar inte fanns samtidigt; d v s den i Morgongåva ersatte den i Ålandsdal vid någon tidpunkt (men jag hittar i varje fall inget om detta i ’Tågtider’)?

/ L G

Ålandsdals station -källan

av Granis, Sunday, May 01, 2016, 21:11 (2916 dagar sedan) @ Granis

Boken "Tågtider" är naturligtvis skriven av [b]Olle Nilson[/b] och ingen annan..

/ L G :-|

Ålandsdals station

av Ola Almquist, Sunday, May 01, 2016, 21:14 (2916 dagar sedan) @ Granis

Efter ett nyligt besök vid Ålandsdals fd järnvägstation på norra stambanans sträckning väster om Uppsala (numera oftast benämnd ’Dalabanan’) har jag ett par undringar kring denna trafikplats, som i sin ödslighet utan omkringliggande bebyggelse mer påminner om stationer på Öland och Gotland:

* Godsmagasinet har en tillbyggnad, eller en förlängning, som inte påminner om sådan verksamhet. Den saknar t ex lastbryggor och större skjutdörrar. I Olle Nilssons bok ’Tågtider’ används benämningen ’.. den långa godslängan’, men frågan är alltså om det var till den verksamheten [b]hela[/b] byggnaden användes? På [link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1374.jpg]ritningen i ’bangardar.se’[/link] finns sifferbeteckningen ’2’ på stora/ ursprungliga godsmagasinet medan siffran ’5’ dyker upp på delar av utbyggnaden. ’2’ borde väl betyda just godsmagasin, men den andra tyder väl på en annan funktion? Nuvarande ägare pratar också om en riven byggnad, vilken enligt dom ska ha varit en bostadsbyggnad medan det i nämnda bok talas om ’ett större uthus eller lada’. Men om ägarna har rätt och min tolkning av ’tillbyggnaden’ ligger någorlunda rätt ligger det väl närmare till hands att det handlade om t ex personal ur banavdelningen som höll till där, ja t o m åtminstone delvis bodde där, och då hade sina redskap och arbetslokaler i tillbyggnaden?

* Ägarna omtalade också att det funnits vattentagning vid stationens östra infart, där det fortfarande ska finnas en betongplatta som minne av detta. I Olle Olssons bok står inget om detta -men väl att sådan anläggning fanns i närliggande Morgongåva. I Malte Ljunggrens bok ’Svenska lokstationer’ finns dock Ålandsdal med i en förteckning över just ’vattenstationer’ varvid det står att det där fanns ett fristående vattentorn, men också dylika anläggningar i Heby och Morgongåva. Med tanke på att det bara är 20 kilometer från Ålandsdal till Morgongåva verkar väl det lite onödigt!? Så är svaret på detta att dessa anläggningar inte fanns samtidigt; d v s den i Morgongåva ersatte den i Ålandsdal vid någon tidpunkt (men jag hittar i varje fall inget om detta i ’Tågtider’)?

/ L G

5 var "bod för ved, kol eller koks" så det stämmer nog.

M.v.h.
Ola

Vattentagning vid Ålandsdals station

av Sune Nylén, Sunday, May 01, 2016, 23:29 (2916 dagar sedan) @ Granis

Kan ju ha berott på bristande tillgång på vatten periodvis.
Grängesbergs flyttades till Hörken av den orsaken.
Ett annat sådant egendomligt ställe var Värmlands Bro, där det fanns ett vattentorn i södra ändan av stationen, där det lär ha runnit, kanske rinner än i denna dag, ett åliknande vattendrag.
Annars var det ju inte långt vare sig till Åmål eller Edsvalla , där man kunde ta vatten.
Så fort tömdes väl inte en tender? Några mil åt respektive håll.
Men kanske man ursprungligen planerat något stort där?
Verkstäder eller något dylikt eftersom man uppfört ett andra klassens staionshus
i sten där.
Det hade ju räckt med ett i den minsta modellen med hänsyn till nästan obefintlig trafik.
Jag har tagit upp det för flera år sedan, men några acceptabla idéer kom aldrig in. T.ex. referat från tidningar eller styrelseprotokoll.
BJ 1998 nämner igen orsak till detta heller.
:-) Sune