SJ L5 1574 resp 1575 (Järnväg allmänt)

av mrwhans, Sunday, May 01, 2016, 22:37 (2916 dagar sedan)

Jag har studerat bilderna som ligger på samlingsportalen och blir lite förvirrad när det gäller dessa två loks utrustning. Loken byggdes vid något tillfälle om med luftpump för tryckluftbromsning.

Bilderna visar att respektive lok antagligen hade luftpumpen monterad på olika sidor. Emellertid ser det ut som om båda loken vid något tillfälle haft pumpen monterad på vänster sida (bilder tagna av AJS i Kalmar 1942). Det ser inte ut som spegelvända bilder, då numren kan läsas rättvänt.

Kan någon kunnig forummedlem reda ut detta? Byggdes installationen om under lokens vistelse hos SJ? Finns några dokument bevarade som förklarar detta?

Loken var vid leverans högerkörda. Detta förefaller ha blivit ombyggt under SJ tiden. Vet någon när?

BAJ loken verkar ha fått behålla sina något annorlunda lyktor. De ser aningen tyska ut. "Reichsbahnlaternen"? Vet någon exakt?

Tacksam för all information

/Hans

SJ L5 1574 resp 1575

av Kurt G Möller, Sunday, May 01, 2016, 23:42 (2916 dagar sedan) @ mrwhans

Allt detta är jättesvåra DETALJfrågor = ingen kan rimligen veta ett smack om saken. Det är ju 50-60 år sen...

Och varning för avd. SPONTANA UTSAGOR...

SJ L5 1574 resp 1575

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 18:42 (2915 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack för varningen! Jag hoppas emellertid på att det finns de som trots allt sitter med kunskaper. Vi får se alltefter som tråden spinner på :-)

SJ L5 1574 resp 1575

av Ola Almquist, Monday, May 02, 2016, 00:53 (2916 dagar sedan) @ mrwhans

Jag har studerat bilderna som ligger på samlingsportalen och blir lite förvirrad när det gäller dessa två loks utrustning. Loken byggdes vid något tillfälle om med luftpump för tryckluftbromsning.

Bilderna visar att respektive lok antagligen hade luftpumpen monterad på olika sidor. Emellertid ser det ut som om båda loken vid något tillfälle haft pumpen monterad på vänster sida (bilder tagna av AJS i Kalmar 1942). Det ser inte ut som spegelvända bilder, då numren kan läsas rättvänt.

Menar du t.ex. [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBIA04944]denna bild[/link] tagen 1944?

Kan någon kunnig forummedlem reda ut detta? Byggdes installationen om under lokens vistelse hos SJ? Finns några dokument bevarade som förklarar detta?

Loken var vid leverans högerkörda. Detta förefaller ha blivit ombyggt under SJ tiden. Vet någon när?

Var det inte så att högerkörda lok i regel hade luftpumpen på vänster sida? När det byggdes om till vänsterkörning flyttades luftpumpen till andra sidan.

M.v.h.
Ola

SJ L5 1574 resp 1575

av Eldare33, Monday, May 02, 2016, 09:24 (2915 dagar sedan) @ Ola Almquist

Antagligen rätt som du säger Ola, men ingen regel utan undantag:
E2 1092 är vänsterkörd sedan begynnelsen, men har pumpen på vänster sida.
Samma med B 1038.

Däremot har både A5 1545 och L5 1778 pumpen på höger sida...

Mvh;
Peter Jonsson

T-lokens luftpumpar

av Anders Sandgren, Monday, May 02, 2016, 10:06 (2915 dagar sedan) @ Eldare33

Tb 864 har (och många andra Ta/Tb-lok hade) luftpumpen tämligen högt på förarsidan och luftbehållaren på gångbordet. Som VR Hr2/Hr3 behölls denna sida men pumpen placerade något högre, men då var ju loken högerkörda.
De torvpulvereldade loken hade luftpumpen (kolvångmaskin med Roots-kompressor) för detta på eldarsidans gångbord.

SJ L5 1574 resp 1575

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 18:43 (2915 dagar sedan) @ Eldare33

Hej Peter
Stig o jag tänkte hälsa på 1778 en dag när det passar
Hälsningar
Hans

SJ L5 1574 resp 1575

av Eldare33, Tuesday, May 03, 2016, 13:13 (2914 dagar sedan) @ mrwhans

Ni är alltid välkomna!

Tövar jag föreslå Hobbydagen lördagen den 21 maj?

Mvh;
Peter

SJ L5 1574 resp 1575

av mrwhans, Tuesday, May 03, 2016, 17:19 (2914 dagar sedan) @ Eldare33

Hej Peter

Ska höra med Stig!
Återkommer och berättar,
Hälsningar,
Hans

SJ L5 1574 resp 1575

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 03, 2016, 22:32 (2914 dagar sedan) @ Eldare33

Ni är alltid välkomna!

Tövar jag föreslå Hobbydagen lördagen den 21 maj?

Mvh;
Peter

Vad händer mer den här dagen ?

SJ L5 1574 resp 1575

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 18:41 (2915 dagar sedan) @ Ola Almquist

Precis, och sedan såg jag denna bild och då blev jag lite osäker.
[URL=http://s1139.photobucket.com/user/mrwhans/media/L5%201575%20Kalmar%201944_zpsdjsznfqi.jpg.html][IMG]http://i1139.photobucket.com/albums/n560/mrwhans/L5%201575%20Kalmar%201944_zpsdjsznfqi.jpg~original[/IMG][/URL]
Bara jag vet när ombyggnaden skedde så kan jag tajma modellbygget så att det inte blir lite av varje tidsperiod....

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av Thomas Tell, Monday, May 02, 2016, 11:31 (2915 dagar sedan) @ mrwhans

Skrivelse till Kalmar Verkstadsaktiebolag

Ang. ändringsarbeten å lok litt L5 nr 1574.
Järnvägsstyrelsen får härmed uppdraga åt Eder att å rubr. lok, som f.n. är intaget å Kalmar Verkstad för reparation enligt klass IIIAa utföra nedanstående ändringsarbeten.
Snabbavstängning å ventilstället anordnas i enlighet med bifogade ritn. Mbr nr 50585.
Ångbromsen å tendern borttages och ersättes med tryckluftbroms.
Loket ombygges till vänsterkörning.
Erforderliga ritningar till dessa senare arbeten torde uppgöras av Eder. Ritningarna skola efter färdigställandet överlämnas till maskintekninska byrån.
Kostnaden för dessa arbeten skall föras i löpande räkning i enlighet med överenskommelsen mellan järnvägsstyrelsen och Eder.
Stockholm 31 mars 1947.

Påtecknat; Utfört Kav 6.47

I str 77 syns inte sådant men för tendern kan man se förändringen från ångbroms till tryckluftbroms mellan 1947 och 1948 års utgåva. Det gäller även för 1575 som alltså måste byggts om samma år.

GBJ maskiningenjör Nils Richnau skrev I SEIJF meddelande;
"När vi köpte de nya lokomotiven, var villkoret för att få dem till skapligt pris att de skulle vara precis lika Hjortbergs (miö NOJ) och det ha de också blivit. Den enda skillnaden tror jag är, att våra lokomotiv äro högerkörda och att vi försett dem med rökuppdrivare enligt tysk modell. Huru dessa senare fungera här hos oss kan jag ej yttra mig om ännu. Dessa se dock pampiga ut enligt somligas tycke och andra tycka de äro fula."

Det du Kurt!
/tell

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av Kurt G Möller, Monday, May 02, 2016, 12:30 (2915 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bravo.

Applåder.

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 18:52 (2915 dagar sedan) @ Thomas Tell

De du Thomas!
Tack för inlägget med värdefull information!
Kan man anta att tryckluftpumpen installerades av SJ vid förstatligandet, först på vänster och sedan flyttades till höger sida vid den IIIAa som utfördes i Kalmar 1947?
Eller byggdes loken om med tryckluftpump redan av BAJ, före SJ-övertagandet 1940?

En annan fråga gäller lyktorna vilka ser väldigt tyska ut. Har du någon kommentar till detta?

MVH,
Hans

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947 AEG

av BD, Monday, May 02, 2016, 18:54 (2915 dagar sedan) @ mrwhans

En annan fråga gäller lyktorna vilka ser väldigt tyska ut. Har du någon kommentar till detta?

MVH,
Hans

Om turbogeneratorn är av AEG fabrikat är möjligheten stor att AEG även levererade lyktorna.

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947 AEG

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 19:17 (2915 dagar sedan) @ BD

Hej Bengt
Tack för ledtråden. Kan mycket väl vara så!
Jag får fingranska bildmaterialet och se om det går att lista ut vem som levererade generatorn. Det finns en skarp bra bild från Åhaga, med BAJ 70 som kanske kan avslöja nåt.
Den där ser inte helt ut som en Pyle, eller?

[URL=http://s1139.photobucket.com/user/mrwhans/media/BAJ_70sk_zps9qbezkgb.jpg.html][IMG]http://i1139.photobucket.com/albums/n560/mrwhans/BAJ_70sk_zps9qbezkgb.jpg~original[/IMG][/URL]

Tar med en bild på en tysk 03:a. Det finns likheter med strålkastarna på BAJ 70.
Fast här sitter dom fasligt snett...
[URL=http://s1139.photobucket.com/user/mrwhans/media/5on2fbne2old_zpsznugc00q.jpg.html][IMG]http://i1139.photobucket.com/albums/n560/mrwhans/5on2fbne2old_zpsznugc00q.jpg~original[/IMG][/URL]
Bild från Drehscheibe-online.de

Hälsningar
Hans

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947 AEG

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 19:25 (2915 dagar sedan) @ BD

Hittade en bild som visar en variant av AEG.
Avloppsröret är lite likt...
[URL=http://s1139.photobucket.com/user/mrwhans/media/ble_1413_zpswb7orh7l.jpg.html][IMG]http://i1139.photobucket.com/albums/n560/mrwhans/ble_1413_zpswb7orh7l.jpg~original[/IMG][/URL]
bild från www.fh-meschede.de

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av Thomas Tell, Tuesday, May 03, 2016, 10:40 (2914 dagar sedan) @ mrwhans

De du Thomas!
Tack för inlägget med värdefull information!
Kan man anta att tryckluftpumpen installerades av SJ vid förstatligandet, först på vänster och sedan flyttades till höger sida vid den IIIAa som utfördes i Kalmar 1947?
Eller byggdes loken om med tryckluftpump redan av BAJ, före SJ-övertagandet 1940?

Ångloken från dessa förstatliganden kom inte in i str 77 förrän 1943 vilket gör det svårare att se dessa ombyggnader. Jag har inte heller någon skrivelsekopia om detta. I 1943 års str 77 har loken tryckluftapprater.


En annan fråga gäller lyktorna vilka ser väldigt tyska ut. Har du någon kommentar till detta?

Nej jag vet inget.


MVH,
Hans

/tell

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av M.Svenson, Tuesday, May 03, 2016, 10:54 (2914 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det finns en bild från Barnens dags tågutställning i Borås 19 maj 1939 på samlingsportalen, där är BAJ 71 högerkörd och har både vacum och tryckluftbromsutrustning loket ser också ut som det nyligen fått revision.

Dessutom har loket några märkliga plåtar monterade på gångborden upp mot pannan på bägge sidor av loket, vad kan detta vara?

Mvh Martin.

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av mrwhans, Tuesday, May 03, 2016, 17:22 (2914 dagar sedan) @ M.Svenson

Hej Martin

Har du möjligen en länk eller annan ledtråd till bilden i fråga?

(skall avslöja att jag har starka band till Borås, född och uppvuxen där och klev över spåren vid Åhaga, på väg till skolan. Fick vänta när N576 jobbade med att baxa kalla ånglok in på verkstadsgården..)

Vänliga Hälsningar
Hans

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av M.Svenson, Tuesday, May 03, 2016, 17:43 (2914 dagar sedan) @ mrwhans

Hej Hans!

Om jag inte stannat i min utveckling när ångloken togs ur reguljär tjänst så skulle jag säker kunnat vissa bilden här 😉,men denna bild är det Jvm.KDAA01006

Mvh Martin ☺

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av Ola Almquist, Tuesday, May 03, 2016, 17:44 (2914 dagar sedan) @ mrwhans

Hej Martin

Har du möjligen en länk eller annan ledtråd till bilden i fråga?

(skall avslöja att jag har starka band till Borås, född och uppvuxen där och klev över spåren vid Åhaga, på väg till skolan. Fick vänta när N576 jobbade med att baxa kalla ånglok in på verkstadsgården..)

Vänliga Hälsningar
Hans

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA01006]Här[/link]. Det är bara att söka på Borås och fototid 1939*. Den andra bilden har nummer KDAA01005.

M.v.h.
Ola

AEG m fl turbogeneratorer på DSB litt E

av BD, Tuesday, May 03, 2016, 18:29 (2914 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]http://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A26/Side39.jpg[/img]

Bilden hämtad från denna [size=large][b][link=http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=26]länk.[/link][/b][/size]

Nedanstående bilder på DSB E 994 ser inte ut som en AEG turbogenerator.

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/F-/E994/9053.jpg~original[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/F-/E994/9051.jpg~original[/img]

Det är möjligt att BJ H3s hade AEG turbogeneratorer.

AEG m fl turbogeneratorer på DSB litt E

av M.Svenson, Tuesday, May 03, 2016, 19:02 (2914 dagar sedan) @ BD

BJ H3s:erna hade olika tillverkare på sina generatorer, 112:an har en Stal monterad uppe på pannan. På 118 satt också en Stal, den fanns i BJs och AGJ:s gemensamma ångloksreservdelsfinka som tömdes på sitt innehåll i början av 1980 talet då innehållet överfördes till Anten. BJ H3s 111 har en AEG generator, denna lagerrenoverades av Per Davidsson (son till legendariska Ralph D) men denna har ej monterats på 111:an ännu då den troligtvis också finns i Anten (om detta finns det andra som vet mer om).

Mvh Martin ☺!

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av Anders Sandgren, Tuesday, May 03, 2016, 13:25 (2914 dagar sedan) @ Thomas Tell

De du Thomas!
Tack för inlägget med värdefull information!
Kan man anta att tryckluftpumpen installerades av SJ vid förstatligandet, först på vänster och sedan flyttades till höger sida vid den IIIAa som utfördes i Kalmar 1947?
Eller byggdes loken om med tryckluftpump redan av BAJ, före SJ-övertagandet 1940?

Ångloken från dessa förstatliganden kom inte in i str 77 förrän 1943 vilket gör det svårare att se dessa ombyggnader. Jag har inte heller någon skrivelsekopia om detta. I 1943 års str 77 har loken tryckluftapprater.

De finns ju med under övertagen men ej ommärkt materiel i str77 1941 utg 1941-04-15.
BAJ 70-71 har då ångbroms, apparater för Knorr- och vakuumbroms överhettare, sluten hytt, hastighetsmätare, turbingenerator samt är tenderlok. Tenderns bromstyp syns inte.
Samtliga BAJ ånglok har vakuumbroms och loken 18, 19 (E4 1599-1600), 24 (S6 1612), 26 (HVc 1488), 70 & 71 (L5 1574-1575) har dessutom apparater för Knorrbroms.
Antingen sattes Knorrapparaterna upp direkt efter övertagandet eller så hade man satt upp dem innan SJ-övertagandet.
Höger- eller vänsterkörning syns inte.


En annan fråga gäller lyktorna vilka ser väldigt tyska ut. Har du någon kommentar till detta?

Nej jag vet inget.


MVH,
Hans

/tell

SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947

av mrwhans, Tuesday, May 03, 2016, 17:24 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Anders,

Bugar och tackar för den påfyllningen av det kunskapsmässiga tomrummet!
Bilden klarnar så smått.

Vänliga Hälsningar
Hans