Fångvagnar (Fordon: vagnar)

av Gunnar Lilienberg, Monday, May 02, 2016, 09:49 (2906 dagar sedan)

När upphörde bruket av fångvagnar vid SJ? Enligt uppgift hade fångvagnar huvudlittera E. Stämmer detta för hela den period som fångvagnar förekom, eller har andra huvudlittera förekommit på fångvagnar i Sverige?

Fångvagnar

av Ola Ahlström, Monday, May 02, 2016, 13:03 (2906 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Börjar man i "fel ände" så var littera "E" först avsett för täckta godsvagnar. Enligt märkningssystemet från 24:e februari 1856 hade dock täckta godsvagnar tilldelats litterabokstaven "D", bokstaven "E" var inte använd över huvudtaget. I december 1857 återfinns nu täckta godsvagnar med litterabokstaven "E" medan bokstaven nu "D" tilldelats bagagevagnar.

1862 fanns fyra, enligt uppgift från bagagevagnar ombyggda, fångvagnar. I en förteckning från 1867 har dessa litterats med bokstaven "E".

Alltså, fångvagnar var tilldelade litterabokstaven "E" senast 1867. Vilken bokstav de haft mellan 1862 och 1866 återstår att bena upp, dock fullt möjligt att det var "E", liksom vilka år de första fångvagnarna tillkom genom ombyggnad från bagagevagnar/packvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

Fångvagnar

av Christer Fredriksson, Monday, May 02, 2016, 13:39 (2906 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Infördes inte litt D då järnvägsposten började? Var det 1860 eller 1862?

Fångvagnar

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 15:41 (2906 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Infördes inte litt D då järnvägsposten började? Var det 1860 eller 1862?

Posten började skicka post med tåg redan från början 1856 och det var då lådor som ställdes ombord. Den första "ambulatoriska postexpeditionen" infördes mellan Göteborg-Töreboda. Dock fanns ingen egentlig postsortering ombord.
Men det kom 1862 med Västra stambanan och två postkupéer PKXP inrättades nämligen Stockholm-Hallsberg no1 och Hallsberg-Göteborg no2
Samma vagn men personal byttes och 1863 blev det organisatoriskt en postkupè.

Fångvagnar

av Ola Ahlström, Monday, May 02, 2016, 17:08 (2906 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De första resgods-/bagage/packvagnarna levererades 1858. I december 1857 anges litterabokstaven "D" till fyra bromsade bagagevagnar vid Västra stambanan (nummer 1-4) och fyra bagagevagnar vid Södra banan.

Alltså, om noteringarna stämmer, var de första packvagnarna littrerade "D". Sedan har jag en teori som går ut på att dessa de första vagnarna inte var "packvagnar" utan bromsade täckta godsvagnar, vilket skulle förklara uppgifterna i SJ 1856-1907 om att det fanns en bromsad variant av 1856 års täckta godsvagn. Under 1858 levererades dock "nya" packvagnar, de som vi kan se i förtecknar därefter.

Så till postvagnarna. De första "postvagnarna" var tre ombyggda 2:a klass personvagnar av 1858 års modell som fick del av sin inredning inrättad som postkupé. När så de första "rena" postvagnarna levererades från Lauenstein 1862 gör jag bedömningen att de tre person/postvagnarna återställdes till personvagnar vilket skulle förklara var de aldrig (?) funnits till individer i listorna som postvagnar.

Alltså, troligen gavs 1862 års postvagnar litterabokstaven "D" och då fick packvagnarna istället bokstaven "F" (som frigjorts från att tidigare varit öppna godsvagnar).


Ola Ahlström
Malmö

Fångvagnar

av Anders Jansson, Monday, May 02, 2016, 19:29 (2906 dagar sedan) @ Ola Ahlström

De första resgods-/bagage/packvagnarna levererades 1858. I december 1857 anges litterabokstaven "D" till fyra bromsade bagagevagnar vid Västra stambanan (nummer 1-4) och fyra bagagevagnar vid Södra banan.

Alltså, om noteringarna stämmer, var de första packvagnarna littrerade "D". Sedan har jag en teori som går ut på att dessa de första vagnarna inte var "packvagnar" utan bromsade täckta godsvagnar, vilket skulle förklara uppgifterna i SJ 1856-1907 om att det fanns en bromsad variant av 1856 års täckta godsvagn. Under 1858 levererades dock "nya" packvagnar, de som vi kan se i förtecknar därefter.

I en förteckning över vagnparken vid 1 och 2 trafikdistrikten daterad i mars 1864 anges att vid 2 trafikdistriktet fanns 15 bagagevagnar littera F tillverkade av Lauenstein år 1856 (4 st), 1858 (6 st) och 1860 (5 st). Samtliga var försedda med öppen konduktörskupé och skruvbroms. Ingen täckt godsvagn littera G hade skruvbroms. De bagagevagnar med nummer 1-4 som du nämner ovan bör vara identiska med 1856 års bagagevagnar. Varje vagntyp hade ju sin egen nummerserie från 1 och uppåt under de första åren.

Så till postvagnarna. De första "postvagnarna" var tre ombyggda 2:a klass personvagnar av 1858 års modell som fick del av sin inredning inrättad som postkupé. När så de första "rena" postvagnarna levererades från Lauenstein 1862 gör jag bedömningen att de tre person/postvagnarna återställdes till personvagnar vilket skulle förklara var de aldrig (?) funnits till individer i listorna som postvagnar.

Förefaller tämligen troligt. I förteckningen från mars 1864 är antalet andraklassvagnar vid 2 trafikdistriktet återställt och inga anmärkningar finns om postkupé i någon av dessa vagnar. Intressant att notera ärt dock att vid 1 trafikdistriktet och 2 trafikdistriktet fanns vardera 3 stycken tredjeklassvagnar med littera C som även innehöll en postkupé.

Alltså, troligen gavs 1862 års postvagnar litterabokstaven "D" och då fick packvagnarna istället bokstaven "F" (som frigjorts från att tidigare varit öppna godsvagnar).

Det mest intressanta i den förteckningen från mars 1864 är att på 1 trafikdistriktet så fanns det 5 st andraklassvagnar littera B, 15 st tredjeklassvagnar littera C och 5 st bagagevagnar littera F som alla var tillverkade år 1863 i Stockholm. Här har vi troligen förklaringen till uppgiften om tidiga leveranser från firma Kungsholmens mekaniska snickerifabrik. Det finns även uppgift om ett betydande antal öppna godsvagnar tillverkade år 1862 i Hällefors varmed avses Hälleforsnäs.

Fångvagnar, bagage och postvagnar

av Ola Ahlström, Monday, May 02, 2016, 20:39 (2906 dagar sedan) @ Anders Jansson

I en förteckning över vagnparken vid 1 och 2 trafikdistrikten daterad i mars 1864 anges att vid 2 trafikdistriktet fanns 15 bagagevagnar littera F tillverkade av Lauenstein år 1856 (4 st), 1858 (6 st) och 1860 (5 st). Samtliga var försedda med öppen konduktörskupé och skruvbroms. Ingen täckt godsvagn littera G hade skruvbroms. De bagagevagnar med nummer 1-4 som du nämner ovan bör vara identiska med 1856 års bagagevagnar. Varje vagntyp hade ju sin egen nummerserie från 1 och uppåt under de första åren.

Levererades verkligen bagagevagnar 1856? Uppgifter finns där dessa nämns och då skulle de varit grönmålade. Jag har fått uppfattningen att ordern annullerades. Första leverans av bagagevagnar kom först 1858, eller?

I förteckningen från mars 1864 är antalet andraklassvagnar vid 2 trafikdistriktet återställt och inga anmärkningar finns om postkupé i någon av dessa vagnar. Intressant att notera ärt dock att vid 1 trafikdistriktet och 2 trafikdistriktet fanns vardera 3 stycken tredjeklassvagnar med littera C som även innehöll en postkupé.

Finns uppgift om vilka vagnsindivider de sex 3:e klassvagnarna vid 1:a resp 2:a trafikdistrikten var?

Det mest intressanta i den förteckningen från mars 1864 är att på 1 trafikdistriktet så fanns det 5 st andraklassvagnar littera B, 15 st tredjeklassvagnar littera C och 5 st bagagevagnar littera F som alla var tillverkade år 1863 i Stockholm. Här har vi troligen förklaringen till uppgiften om tidiga leveranser från firma Kungsholmens mekaniska snickerifabrik. Det finns även uppgift om ett betydande antal öppna godsvagnar tillverkade år 1862 i Hällefors varmed avses Hälleforsnäs.

I samband med att jag försöker få ihop en artikel om de första Packvagnarna har jag funnit två ritningar som visar en "förstorad" packvagn av 1858 års modell, alltså med böjda diagonala snedsträvor men med inbyggd bromsplattform. Ritningen är benämnd "Förlängd bagagevagn med konduktörskupé på 2:a klass vagnsunderrede på 1:a Trafikdistriktet’ och är daterad Liljeholmen den 15:e april 1864. Kan, trots datumet, detta vara bagagevagnar från Kungsholmens mekaniska snickeriverkstad? Om så, vilka vagnsindivider kan det vara?

Ola Ahlström
Malmö

Fångvagnar, bagage och postvagnar

av Christer Fredriksson, Monday, May 02, 2016, 20:46 (2906 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vid OFWJ, KHJ och FLJ så betecknades täckta godsvagnar utan brom med litt G och täckta godsvagnar med broms med litt F ända fram till 1911.
Då alla täckta godsvagnar med bromskupé i samma höjd som golvet i lastutrymmet med litt F och F1 samt övriga täckta godsvagnar med litt G resp. G1 oavsett broms eller ej.

Fångvagnar, bagage och postvagnar

av Anders Jansson, Monday, May 02, 2016, 22:10 (2906 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Levererades verkligen bagagevagnar 1856? Uppgifter finns där dessa nämns och då skulle de varit grönmålade. Jag har fått uppfattningen att ordern annullerades. Första leverans av bagagevagnar kom först 1858, eller?

Rapporten är sammanställd av Karberg varför den bör vara tillförlitlig. 1856 års vagnar avvek något från de senare. Huvudmåtten var desamma men bagagerummet var större vilket bör ha medfört en mindre (öppen) konduktörskupé.

Finns uppgift om vilka vagnsindivider de sex 3:e klassvagnarna vid 1:a resp 2:a trafikdistrikten var?

Inga uppgifter om vagnsnummer förekommer i sammanställningen.

I samband med att jag försöker få ihop en artikel om de första Packvagnarna har jag funnit två ritningar som visar en "förstorad" packvagn av 1858 års modell, alltså med böjda diagonala snedsträvor men med inbyggd bromsplattform. Ritningen är benämnd "Förlängd bagagevagn med konduktörskupé på 2:a klass vagnsunderrede på 1:a Trafikdistriktet’ och är daterad Liljeholmen den 15:e april 1864. Kan, trots datumet, detta vara bagagevagnar från Kungsholmens mekaniska snickeriverkstad? Om så, vilka vagnsindivider kan det vara?

Det rör sig högst sannolikt om de bagagevagnar vid 1 Td vilka uppges som tillverkade i Stockholm 1863. Dessa vagnar var något längre än de tidigare vagnarna från Lauenstein och hade därtill inbyggd bromskupé vilket Lauenstein-vagnarna inte hade. De nya vagnarna var aningen smalare men hade i gengäld något högre korg. I motsats till Lauenstein-vagnarna så saknades plåtskoning utvändigt på långbalkarna av ek.

Fångvagnar, bagage och postvagnar

av gocol, Tuesday, May 03, 2016, 13:48 (2905 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I det först kontraktet från 8 dec 1855, så ingår det 32 täckta godsvagnar. När man sedan tittar på avskriften av månadsrapporten från Jan 1858 så är summan av bagage och täckta godsvagnar 32 st. VSB 4 bromsade bagagevagnar och 4 broms täckta godsvaganr, samt 8 obromsade täckta gv. För SSB gällde sägs bara 4 bagage och 12 täckta gv.

Göran

Fångvagnar, bagage och postvagnar

av gocol, Tuesday, May 03, 2016, 14:14 (2905 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kungsholmens mekaniska levererade inga F vagnar det var Hällefors bruk (Celsing) enl kontrakt 1 maj 1862 som gjorde 5 st.

Beträffande Kungsholmens får jag återkomma, måste dubbelkolla kontraktet från 7 apr 1862, med bilagt brev om avsägelsen av de 5 andra klassvagnarna.

Göran

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik

av gocol, Wednesday, May 04, 2016, 18:47 (2904 dagar sedan) @ gocol

Nu har jag kontrollerat kontraktet från 7 april 1862 med Kungsholmens mekaniska snickeri fabrik. 15st C-vagnar med broms skall leverans före 1 okt 1862. Samt 5st B-vagnar utan broms före årets slut. Vagnarna ska vara lika de av Lauenstein levererade vagnar året innan och de modellvagnar som finns i Liljeholmen.
Fjädrar, buffertar och gummiskivor till draginrättning kan rekvireras från förrådet i Liljeholmen för 450:-. Annars var priset 4686:- för en B-vagn och 3775:- för en C-vagn.

I kontraktet finns också ett brev där P J Ekman avböjer att också tillverka 5st A-vagnar, och inget annat. Daterat den 23 juni.

Göran

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik

av Anders Jansson, Wednesday, May 04, 2016, 19:54 (2904 dagar sedan) @ gocol

Nu har jag kontrollerat kontraktet från 7 april 1862 med Kungsholmens mekaniska snickeri fabrik. 15st C-vagnar med broms skall leverans före 1 okt 1862. Samt 5st B-vagnar utan broms före årets slut. Vagnarna ska vara lika de av Lauenstein levererade vagnar året innan och de modellvagnar som finns i Liljeholmen.
Fjädrar, buffertar och gummiskivor till draginrättning kan rekvireras från förrådet i Liljeholmen för 450:-. Annars var priset 4686:- för en B-vagn och 3775:- för en C-vagn.

I kontraktet finns också ett brev där P J Ekman avböjer att också tillverka 5st A-vagnar, och inget annat. Daterat den 23 juni.


Intressant! Då finns det ett kontrakt från 1862 och en rapport från 1864 som bekräftar de 15+5 vagnarnas existens. Därmed får det anses som högst sannolikt att P J Ekman verkligen byggde 20 personvagnar för SJ på ett tidigt stadium. Vad som kan noteras är att 3-klassvagnarna enligt rapporten från 1864 inte utförts helt lika Lauensteins tidigare vagnar utan försetts med inbyggd bromskupé.

Förfarandet med modellvagnar utöver ritningar var tämligen vanligt. Förekom även vid beställningar hos Kockums och Kieller. Det var vanligen Lauensteintillverkade vagnar som fick disponeras av de svenska verkstäderna som förebild. Det mest långtgående fallet var sannolikt när SJ år 1862 beställde en enstaka I-vagn från Lauenstein för att utgöra modellvagn vid en stor beställning hos Kieller. Att man beställde en ny vagn från Lauenstein och inte tog en äldre hade förmodligen sin bakgrund i övergång från långbalkar av ek till långbalkar av järn.

Edit:
OT. P J Ekman var tydligen en mångkunnig person. I sin ungdom var han stadsarkitekt i Gävle och senare så var han ledande vid tillkomsten av Börshuset i Göteborg.

Pehr Johan Ekman

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik Vilka vagnar?

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 04, 2016, 22:17 (2904 dagar sedan) @ Anders Jansson

Natten mellan 22-23/7 1865 nedbrann Ekmans hela snickerifabrik, allt förstördes, och fabrikerna runt om brandskadades!

Vilka vagnar brann inne enligt artikeln nedan från tidningen Kalmar 1865 07 27:

[image]

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik Vilka vagnar?

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 04, 2016, 22:46 (2904 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan brandförsäkringshandlingar finnas kvar?

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik

av Ola Almquist, Wednesday, May 04, 2016, 23:08 (2904 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag vet inte riktigt var jag ska placera detta inlägg men...

Med hjälp av KB:s söktjänst för dagstidningar kan man hitta artiklar om vagntillverkning enligt följande:
Aftonbladet 1860-08-20:2, 1862-09-02:2, 1863-11-04:2: Kungsholmen
Aftonbladet 1865-07-24:3: Branden på Kungsholmen
Dagens Nyheter 1865-08-05:2 och Aftonbladet 1865-08-05:2 Branden på Kungsholmen; Långholmen
Aftonbladet 1861-11-11:2: Hellefors, Kockum, Keiller

Den som är intresserad får leta själv. Siffran efter kolon är sidnummer.

Med reservation för felskrivning.

M.v.h.
Ola

Kungsholmens mekaniska snickerifabrik

av Anders Jansson, Wednesday, May 04, 2016, 23:52 (2904 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack! Tittade på de aktuella artiklarna. Följande kan nämnas:

- Tillverkningen vid Kungsholmens skedde i samarbete med Bergsunds som "beslog" vagnarna. Förmodligen avsågs härmed järnarbeten på underredet. Kanske även plåtklädsel på korgen.

- De vagnar som brann inne tycks ha varit personvagnar (kupéer) avsedda för Norra stambanan.

- Det spekuleras i att de innebrända vagnarna skulle ersättas genom leverans från Långholmen. Samtidigt anges att tillverkning av godsvagnar pågick på Långholmen. Frågan är om Långholmen verkligen involverades i personvagnstillverkning. Kort efter branden gjorde SJ en större beställning hos Lauenstein i Hamburg.

Hällefors bruk

av gocol, Wednesday, May 04, 2016, 20:24 (2904 dagar sedan) @ Anders Jansson

I kontrakt från den 30/8-61. 10 st täckta godsvagnar och 40 öppna, levererade på spår i Wårgårda, Caktrineholm eller Flen. De öppna skall vara levererade senast 1/8 -62 och de täckta 1/7-63.Täckta till ett pris av 2150:-st,och för de öppna 1570:-.
För kontrakt från -62, 20 öppna av furu istället för ek om chefen för staten järnvägs styrelsen godkänner det. Före juni utgång, till ett pris av 1570:-. För de 15 Täckta gäller ek för leverans i Flen före 1/10-62 till ett pris av 2216:-. Samt 5 bagagevagnar med broms av ek senast den 1/10 -62 till ett pris av 2550:-.

Observera att valutan är riksdaler riksmynt.

Göran

Hällefors bruk

av Ola Ahlström, Wednesday, May 04, 2016, 21:20 (2904 dagar sedan) @ gocol

I kontrakt från den 30/8-61. 10 st täckta godsvagnar ...
För kontrakt från -62, .... För de 15 Täckta gäller ek för leverans i Flen före 1/10-62 till ett pris av 2216:-. Samt 5 bagagevagnar med broms av ek senast den 1/10 -62 till ett pris av 2550:-.

Intressanta uppgifter. Skall dessa tolkas som att 10 täckta godsvagnar beställdes 1861 och ytterligare 15 täckta godsvagnar 1862? Om så borde väl dessa vara av Lauensteins m/56 och inte den modifierade vagnstypen med något förhöjd korg som levererades från Kockums med modellår 1863? Går det att identifiera dessa täckta godsvagnar till individer, gamla eller nya nummer?

Så till de fem bagage/resgodsvagnarna. Skulle vara intressant att få fram vagnsnummer, gamla eller nya, på dessa för att jämföra med "modernare" vagnslistor/särtryck.

Ola Ahlström
Malmö

Hällefors bruk

av Anders Jansson, Wednesday, May 04, 2016, 21:42 (2904 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I kontrakt från den 30/8-61. 10 st täckta godsvagnar ...
För kontrakt från -62, .... För de 15 Täckta gäller ek för leverans i Flen före 1/10-62 till ett pris av 2216:-. Samt 5 bagagevagnar med broms av ek senast den 1/10 -62 till ett pris av 2550:-.


Intressanta uppgifter. Skall dessa tolkas som att 10 täckta godsvagnar beställdes 1861 och ytterligare 15 täckta godsvagnar 1862? Om så borde väl dessa vara av Lauensteins m/56 och inte den modifierade vagnstypen med något förhöjd korg som levererades från Kockums med modellår 1863? Går det att identifiera dessa täckta godsvagnar till individer, gamla eller nya nummer?

De 10 täckta vagnarna från Hellefors som återfinns i 1864 års förteckning var av samma typ och med samma mått som vagnarna från Lauenstein.

Så till de fem bagage/resgodsvagnarna. Skulle vara intressant att få fram vagnsnummer, gamla eller nya, på dessa för att jämföra med "modernare" vagnslistor/särtryck.

En kvalificerad gissning resulterar i följande vad gäller numrering enligt Särtryck 77 år 1867: G 747-756 och F 757-761.

Hällefors bruk

av Ola Ahlström, Wednesday, May 04, 2016, 22:06 (2904 dagar sedan) @ Anders Jansson

En kvalificerad gissning resulterar i följande vad gäller numrering enligt Särtryck 77 år 1867: G 747-756 och F 757-761.

I min amatörmässiga sammanställning anger jag F 757-761 som en av 33 resgodsvagnar modell 1865
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KABA01045

Just de fem 757-761 har jag noterat som
"5 st nr 757-761 = 10757-10761. Alex. Keiller & Co 1866 (samtliga senare ombyggda till G4)"

Ola Ahlström
Malmö

Hällefors bruk

av Anders Jansson, Thursday, May 05, 2016, 00:35 (2904 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En kvalificerad gissning resulterar i följande vad gäller numrering enligt Särtryck 77 år 1867: G 747-756 och F 757-761.


I min amatörmässiga sammanställning anger jag F 757-761 som en av 33 resgodsvagnar modell 1865
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KABA01045

Just de fem 757-761 har jag noterat som
"5 st nr 757-761 = 10757-10761. Alex. Keiller & Co 1866 (samtliga senare ombyggda till G4)"

I sådana här sammanhang har jag lärt mig att inte ta något för givet med mindre än att det finns åtminstone två oberoende, samstämmiga och någorlunda samtida källor. Mitt antagande (och inget annat) baserades på att:

Vid 1 Td fanns år 1864:
5 st F tillverkade år 1861 i Hamburg
5 st F tillverkade år 1863 i Stockholm (läs Hellefors)

Enligt Str 77 fanns det år 1867:
5 st F nr 609-613
5 st F nr 757-761
12 st F nr 774-785

Rent hypotetiskt borde det vid 1 Td år 1867 finnas ett inte försumbart antal "bagagevagnar för Snälltåg" (senare F3) vilka rimligen skulle ha högre nummer än Hellefors-vagnarna.

Fanns det verkligen så många som 33 stycken F-vagnar av 1865-års typ? Jag har inte gått på djupet men hittar bara en beställning på 10 vagnar vilket skulle kunna motsvara 2 Td nr 587-596. Åren runt 1865 beställde ju SJ ett betydande antal "bagagevagnar för snälltåg".

F m/1865

av Ola Ahlström, Thursday, May 05, 2016, 11:22 (2903 dagar sedan) @ Anders Jansson

Fanns det verkligen så många som 33 stycken F-vagnar av 1865-års typ? Jag har inte gått på djupet men hittar bara en beställning på 10 vagnar vilket skulle kunna motsvara 2 Td nr 587-596. Åren runt 1865 beställde ju SJ ett betydande antal "bagagevagnar för snälltåg".

Skall erkänna att jag bedriver ett amatörmässigt försök till forskande och skulle önska att jag hade möjlighet att grotta ner mig i de olika arkiven. I mina tveksamma sammanställningar har jag fått det till som följer när det gäller F vagnar av modellår 1865

10 st nr 587-596 = 10587-10596 Alex. Keiller & Co 1865 (samtliga ombyggda till G och därefter G2/G4/I1)
5 st nr 609-613 = 10609-10613 Alex. Keiller & Co 1865 (samtliga ombyggda till G4)
12 st nr 1372-1383 = 11372-11383 Kockums 1865 (samtliga ombyggda till G och därefter G2/G4/I1)
5 st nr 757-761 = 10757-10761 Alex. Keiller & Co 1866 (samtliga ombyggda till G4)
1 st nr 2200 Alex. Keiller & Co 1866 (ombyggd 1877 till G2)

Tar tacksamt emot kommentarer och uppgifter som gör att jag kan antingen verifiera eller förkasta listan.

Ola Ahlström
MAlmö

F m/1865

av Kjell Friberg, Thursday, May 05, 2016, 16:21 (2903 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har sett efter vad jag har om dessa F-vagnars äldsta historia. Det är inte mycket, bara att de inte är tillverkade av Alex Keiller varför jag antar att Anders Jansson kommit till rätt slutsats om tillverkningen. Däremot har jag följt upp deras öden och ingen av dem fanns kvar så länge att de blev G4 eller ens G3. Littera G3 (1893) och G4 (1898) i senare utgåvor av 77-an på dessa F-vagnar är helt fiktiva, tydligen i ett försök att "hålla reda" på kasserade vagnar. För övrigt hann inte F 758 ens bli G (eller få nummer 10758) innan den kasserades år 1883.

Hällefors bruk

av Anders Jansson, Wednesday, May 04, 2016, 21:20 (2904 dagar sedan) @ gocol

I kontrakt från den 30/8-61. 10 st täckta godsvagnar och 40 öppna, levererade på spår i Wårgårda, Caktrineholm eller Flen. De öppna skall vara levererade senast 1/8 -62 och de täckta 1/7-63.Täckta till ett pris av 2150:-st,och för de öppna 1570:-.
För kontrakt från -62, 20 öppna av furu istället för ek om chefen för staten järnvägs styrelsen godkänner det. Före juni utgång, till ett pris av 1570:-. För de 15 Täckta gäller ek för leverans i Flen före 1/10-62 till ett pris av 2216:-. Samt 5 bagagevagnar med broms av ek senast den 1/10 -62 till ett pris av 2550:-.

Observera att valutan är riksdaler riksmynt.

Jag gjorde en avstämning mot förteckningen från början av 1864. Följande framkom:

1861 års kontrakt: Såväl de täckta som de öppna vagnarna fanns vid 1 Td. De öppna anges som levererade under 1862 och de täckta under 1863.

1862 års kontrakt: De öppna vagnarna fanns vid 1 Td och angavs som levererade 1862. För dessa vagnar och även för de 40 vagnarna enligt föregående kontrakt anges att ramverket var av ek men skrovet av enbart furu (på andra vagnar av ek och furu). Bagagevagnarna fanns vid 1 Td och angavs som levererade 1863 (ej 1862). Dessa vagnar hade inbyggd bromskupé. Kan inte återfinna de 15 täckta vagnarna varken vid I Td eller 2 Td. Tänkbara alternativ skulle kunna vara 3 Td (mindre troligt det verkar som att Hellefors byggde för 1 Td, Kieller för 2 Td och Kuckum för 3 Td), annulering eller leveransförsening.

Det finns utöver ovanstående följande vid 1 Td:
- 1 musikvagn (statsvagn), apterad från öppen vagn, levererad av Hellefors 1862.
- 1 fångvagn levererad av Hellefors 1862.
- 4 Cokes-vagnar littera M byggd i Stockholm 1862. Med tanke på att bagagevagnarna ovan också anges som byggda i Stockholm skulle dessa kunna tänkas vara byggda av Hellefors.

Hällefors bruk - vem...

av Kurt G Möller, Thursday, May 05, 2016, 15:18 (2903 dagar sedan) @ Anders Jansson

...levererade hjulsatserna till dessa vagnar? Hade Surahammar kommit i gång redan då...??

Fångvagnar

av Thomas Tell, Monday, May 02, 2016, 14:26 (2906 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Fångvagnarna hette E, C7 och S11 genom åren. Sista S11, nr 2641, slopades 1961 sen vet jag inte om de användes i trafik så länge.
/tell

Fångvagnar

av Anders Sandgren, Monday, May 02, 2016, 15:03 (2906 dagar sedan) @ Thomas Tell

Omlittereringen från E till C7 skedde under 1941 enl str77.
E1c till C7a (1361-1365, 3377-3378, 7st)
E3 till C7b (2637-2641, 5st)
Tog man över några dylika från någon EJ? UWHJ hade ju en som finns kvar då den donerades till järnvägsmuseet.

Fångvagnar 1860

av Christer Fredriksson, Monday, May 02, 2016, 19:53 (2906 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

SÖDRA STAMBANAN:

1860 04 05 Poit = Post och inrikes tidningar:

[image]

1860 09 10 Poit:

[image]

VÄSTRA STAMBANAN:

1860 04 05 Poit:

[image]

1860 09 10 Poit:

[image]

Fångvagnar 1860, postvagnar ...

av Ola Ahlström, Monday, May 02, 2016, 20:21 (2906 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Intressanta uppgifter om de tre fd 2:a klassvagnarna. Önskar att man kunde få veta mer om vad som menades med att vagnarna gavs ett yttre som särskilde vagnarna från 2:a klassvagnar. Var det möjligen färgsättningen (gul)?

Ola Ahlström
Malmö

Fångvagnar 1860, postvagnar ...

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 21:26 (2906 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Intressanta uppgifter om de tre fd 2:a klassvagnarna. Önskar att man kunde få veta mer om vad som menades med att vagnarna gavs ett yttre som särskilde vagnarna från 2:a klassvagnar. Var det möjligen färgsättningen (gul)?

Ola Ahlström
Malmö

SJ 1856-1906 nämner inget om utseendet på dessa vagnar, där sägs f.ö att det var 3kl vagnar som byggdes om för Posten 1861. Men de vagnar från Lauenstein som köptes 1862 beskrivs som: "utvändigt plåtklädda och till en början gullackerade" upptill på vardera långsidan en skylt "Kongl.Post"

Tidigare tråd om fångvagnar

av Anders Jansson, Tuesday, May 03, 2016, 09:58 (2905 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Några info-fragment som måhända rätar ut några frågetecken samtidigt som de kanske skapar nya frågetecken.

Enligt förteckningen från 1864 så fanns det totalt 5 fångvagnar varav 1 vid 1 Td, 2 vid 2 Td och 2 vid 3 Td. De båda vagnarna vid 2 Td anges som byggda i Hamburg år 1858. Lika bagagevagnarna från Hamburg samma år. Därmed sannolikt ombyggda bagagevagnar med bibehållen broms. Vagnen vid 1 Td anges som byggd i Hellefors 1862 och lika bagagevagnarna från Hamburg. För de båda vagnarna vid 3 Td saknas närmare uppgifter.

Vad gäller målning kan konstateras att enligt en skrivelse från december 1864 så skulle fångvagnar målas i samma färg som 3 klass personvagnar men med tillägg av en svart rand runt korgen. Det finns andra dokument som säger att 3 klass personvagnar vid den tidpunkten målades grå. De 3 fångvagnar som beställdes hos Göteborgs MV (Kieller) skulle enligt skrivelse år 1866 målas grå.

Vad gäller 3 klass personvagnar kan tilläggas att från slutet av december 1866 gällde att dessa skulle målas bruna.

Tidigare tråd om fångvagnar

av Anders Sandgren, Tuesday, May 17, 2016, 19:21 (2891 dagar sedan) @ Anders Jansson

Några info-fragment som måhända rätar ut några frågetecken samtidigt som de kanske skapar nya frågetecken.

Enligt förteckningen från 1864 så fanns det totalt 5 fångvagnar varav 1 vid 1 Td, 2 vid 2 Td och 2 vid 3 Td. De båda vagnarna vid 2 Td anges som byggda i Hamburg år 1858. Lika bagagevagnarna från Hamburg samma år. Därmed sannolikt ombyggda bagagevagnar med bibehållen broms. Vagnen vid 1 Td anges som byggd i Hellefors 1862 och lika bagagevagnarna från Hamburg. För de båda vagnarna vid 3 Td saknas närmare uppgifter.

Vad gäller målning kan konstateras att enligt en skrivelse från december 1864 så skulle fångvagnar målas i samma färg som 3 klass personvagnar men med tillägg av en svart rand runt korgen. Det finns andra dokument som säger att 3 klass personvagnar vid den tidpunkten målades grå. De 3 fångvagnar som beställdes hos Göteborgs MV (Kieller) skulle enligt skrivelse år 1866 målas grå.

Vad gäller 3 klass personvagnar kan tilläggas att från slutet av december 1866 gällde att dessa skulle målas bruna.

Enligt "Trafikstyrelsens underdåniga berättelse" för år 1869 tillkommer detta år en fångvagn genom att en packvagn som tidigare haft tre celler för fångar ombyggs till ren fångvagn med nio celler. Jag kunde inte se någon notering om packvagn med fångkupéer i tidigare utgåvor. Vilken kan detta vara?

Tidigare tråd om fångvagnar

av gocol, Wednesday, May 18, 2016, 09:51 (2890 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En kandidat kan vara E 726, tidigare F 102. Jag har dock inga belägg för detta.
Ommålad in och utvändigt samt ny draginrättning vid IV D maj 1880. Omlittererad till E2 1888 och slopad jan 1890.
Göran

Tidigare tråd om fångvagnar

av Anders Jansson, Wednesday, May 18, 2016, 11:33 (2890 dagar sedan) @ gocol

En kandidat kan vara E 726, tidigare F 102. Jag har dock inga belägg för detta.
Ommålad in och utvändigt samt ny draginrättning vid IV D maj 1880. Omlittererad till E2 1888 och slopad jan 1890.

Det skulle kunna röra sig om den bagagevagn (litt F) vid 2:a Trafikdistriktet (Göteborg) som år 1864 beskrivs med "Af 1856 års leverans är en vagn inredd till 3ne rum för Post, Bagage och Fångtransporter". En av 2:a Td bagagevagnar byggdes om till fångvagn på hösten 1869. Något som talar för att ovanstående antagande vad gäller nummer stämmer.