Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018 (Bana)

av 53 Wadsten, Monday, May 02, 2016, 15:25 (2915 dagar sedan)

Ett elakt rykte förtäljer att spårvägen i Stockholms innerstad helt läggs ned, inklusive muséispårvägen på Djurgården om vissa politiker i Stockholms stad får som de vill efter valet 2018. Rätta mig tack så vi slipper elaka FALSKA!! rykten.

Låst
2405 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Kurt G Möller, Monday, May 02, 2016, 16:20 (2915 dagar sedan) @ Per Lind

Det verkar som om det är rätt uppfattat, åtminstone ytterligare utbyggnad.
http://www.bussmagasinet.se/2016/05/s-krav-i-storstockholm-satsa-pa-buss-slopa-innersta...

Vet inte hur dom tänker men BRT blir inte billigare, speciellt inte med livslängden på bussarna.
Det gäller verkligen att rösta rätt.
-Per

Kan ngn utveckla...???

BRT = vad då???

Låst
2165 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av 53 Wadsten, Monday, May 02, 2016, 17:25 (2915 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Stockholms stad får ALDRIG!! mer göra det misstag man gjorde vid högertrafikomläggningen den 3 september 1967.
Nu finns en nystart för spårväg i Stockholms innerstad.

Låst
2050 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 18:57 (2915 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bus Rapid Transit= monsterbussar i gräddfil.
Beskrivs i artikeln.

Låst
1958 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Baloo, Monday, May 02, 2016, 20:30 (2915 dagar sedan) @ Per Lind

Nu är väl ärligt talat inte den här diskussionen något som handlar om något järnvägshistoriskt utan snarare om framtiden. Kanske skulle platsa bättre i PV då den är lite off topic...

Men, en fråga som dock är historisk är vilka två tunnelbanestationer som den länkade artikeln syftar på skulle ha påbörjats men aldrig färdigställts. Kymlinge kan knappast vara aktuellt då någon helomvändning i frågan om att bevara Kymlinge friluftsområde obebyggt knappast har skett. Vilka två andra stationer förberedde man i så fall för?

Låst
1879 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 20:58 (2915 dagar sedan) @ Baloo

Nu är väl ärligt talat inte den här diskussionen något som handlar om något järnvägshistoriskt utan snarare om framtiden. Kanske skulle platsa bättre i PV då den är lite off topic...

Men, en fråga som dock är historisk är vilka två tunnelbanestationer som den länkade artikeln syftar på skulle ha påbörjats men aldrig färdigställts. Kymlinge kan knappast vara aktuellt då någon helomvändning i frågan om att bevara Kymlinge friluftsområde obebyggt knappast har skett. Vilka två andra stationer förberedde man i så fall för?

Alltså:
" Fler stationsuppgångar bör öppnas och två befintliga, men inte färdigställda stationer öppnas. "
Det enda som passar in på det är just Kymlinge som finns i råkonstruktion men inte är färdigställd. I övrigt finns ingen befintlig men inte färdigställd station och det är svårt tänka sig var man skulle klämma in en extra station.
Historiskt har det funnits planer på stationer som inte byggts , när man ändrade från planerad 6-vagnslängd (från allra första början 5vagnar) till 8-vagnarståg fick man stryka ner en station mellan Kungsgatan (Hötorget) och Odenplan och de som kom till flyttades i sina lägen plus att en tänkt station vid Tegelbacken ströks ner.

Låst
1673 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Stefan Isaksson, Monday, May 02, 2016, 21:04 (2915 dagar sedan) @ Baloo

Det skulle ursprungligen finnas två T-banestationer på Hötorget-Vällingby. En skulle ligga mellan Fridhemsplan och St Eriksplan och den andra har jag aldrig fått riktig kläm på.

Dessa stationer skrotades då SS beslutade att köra 8-vagnarståg istället för 6-vagnars. Ritningar fanns, men längre än så kom det aldrig.

Om det är dessa som avses, borde körkort för politiker införas omgående.

Därutöver känner jag bara till Kymlinge, som ju som bekant verkligen är till stora delar byggd.

Med jämna melllanrum går det dock rykten om att tunneln vid Mörby C går ända fram till Danderydsberg. Det skulle kunna vara kandidat nr 2, vilket också är grundfel och borde även det rendera krav på körkort för politiker om det nu är den som avses.

Ack ja.

SI

Låst
1654 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Överkörmästaren, Monday, May 02, 2016, 21:43 (2915 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Det skulle ursprungligen finnas två T-banestationer på Hötorget-Vällingby. En skulle ligga mellan Fridhemsplan och St Eriksplan och den andra har jag aldrig fått riktig kläm på.

Nja, lite fler än två skulle det allt vara på den sträckan! ;-) Men du menar säkert att det skulle vara två stationer MER än det sedermera blev, och den andra bör då vara en av två stationer i Klara (vilket inte är på sträckan Hötorget-Vällingby men jag tror ändå att det är den du menar!).

Dessa stationer skrotades då SS beslutade att köra 8-vagnarståg istället för 6-vagnars. Ritningar fanns, men längre än så kom det aldrig.

Om det är dessa som avses, borde körkort för politiker införas omgående.

Därutöver känner jag bara till Kymlinge, som ju som bekant verkligen är till stora delar byggd.

Med jämna melllanrum går det dock rykten om att tunneln vid Mörby C går ända fram till Danderydsberg. Det skulle kunna vara kandidat nr 2, vilket också är grundfel och borde även det rendera krav på körkort för politiker om det nu är den som avses.

Ack ja.

SI

Låst
1603 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Anders Sandgren, Monday, May 02, 2016, 22:35 (2915 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Däremot finns det ju påbörjade tunnlar för plattformar som inte blev, den ena vid Odenplan (grenen mot Karolinska/Solna) samt vid Östermalmstorg (Mörbygrenen?). Men de ger ju inte fler stationer.
Man hade ju planer på en fortsättning bortom Akalla och Hjulsta varför några spårmeter finns där. Undrar om inte 'dammsugaren' 9163 och möjligen även 'damsugarpåsen' 9164 stod någonstans där innan 9163 flyttades till Brommahallen.
De kanske även vill återbygga den ursprungliga (provisoriska) Farsta-stationen som låg mellan Hökarängen & Farsta C. Det har byggts mer där numera.

Låst
1561 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 22:58 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Däremot finns det ju påbörjade tunnlar för plattformar som inte blev, den ena vid Odenplan (grenen mot Karolinska/Solna) samt vid Östermalmstorg (Mörbygrenen?). Men de ger ju inte fler stationer.
Man hade ju planer på en fortsättning bortom Akalla och Hjulsta varför några spårmeter finns där.

Några egentliga planer på att fortsätta bortanför Hjulsta fanns inte från början men det har aktualiserats på senare år som en tänkt förlängning till Barkarby. För grenen mot Akalla var det dock i högsta grad från början tänkt att den skulle fortsätta några stationer norrut och Järvafältet norr om Akalla skulle bebyggas som en fortsättning av miljonprogrammet. Men det visade sig att man kört i taket för bostadsbyggande så planerna ströks ner och norra Järvafältet blev naturreservat i stället.
För bägge stationerna gäller dock att de har uppställningsspår motsvarande en tåglängd (10vagnar) bortanför stationen.

Låst
1520 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Mattias Jansson, Monday, May 02, 2016, 21:50 (2915 dagar sedan) @ Baloo

Nu är väl ärligt talat inte den här diskussionen något som handlar om något järnvägshistoriskt utan snarare om framtiden. Kanske skulle platsa bättre i PV då den är lite off topic...

Sedan ungefär 2006, alltså runt ett decennium vägrar G.W/Nicke Nyfiken/en skrälldus olika nick genom åren, att skriva i Postvagnen då den enligt vad han har skrivit här inte är "seriös" så närhelst nutida saker ändå bedöms intressanta från Norrköpingshorisonten så måste de avhandlas här.
Konstigt kan andra skribenter tycka, men det tycks vara så saken är beskaffad, så det blir nog här det avhandlas, vad andra än må tycka.

Låst
1702 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Överkörmästaren, Monday, May 02, 2016, 22:06 (2915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Nu är väl ärligt talat inte den här diskussionen något som handlar om något järnvägshistoriskt utan snarare om framtiden. Kanske skulle platsa bättre i PV då den är lite off topic...


Sedan ungefär 2006, alltså runt ett decennium vägrar G.W/Nicke Nyfiken/en skrälldus olika nick genom åren, att skriva i Postvagnen då den enligt vad han har skrivit här inte är "seriös" så närhelst nutida saker ändå bedöms intressanta från Norrköpingshorisonten så måste de avhandlas här.
Konstigt kan andra skribenter tycka, men det tycks vara så saken är beskaffad, så det blir nog här det avhandlas, vad andra än må tycka.

Det är ju också otvivelaktigt så att Gustaf själv är ett stycke järnvägshistoria, så allt han skriver är på sätt och vis järnvägshistoriskt!

Låst
1631 visningar

Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018

av Jan Langstrom, Tuesday, May 03, 2016, 09:14 (2914 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Konstigt kan andra skribenter tycka, men det tycks vara så saken är beskaffad, så det blir nog här det avhandlas, vad andra än må tycka.

Ämnet behandlas med större sakkunskap här. Detta forum heter inte utan anledning Järnvägshistoriskt forum. Det är inte meningen att man ska skriva vad som helst som faller en in. Se forumets regelverk. Hela den här tråden är en kandidat för kvastning.