ÖSLJ hemsida (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 16:43 (2908 dagar sedan)

Hemsidan tycks ha drabbats av en katastrof
http://www.oslj.nu/

Och förefaller helt oläsbar förutom första sidan.
Vill man att besökare ska hitta öppettider och tidtabeller och annan information så blir det nog till att göra om. Eller byta tillbaks till den gamla väl fungerande hemsidan.

ÖSLJ hemsida

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 17:16 (2908 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hemsidan tycks ha drabbats av en katastrof
http://www.oslj.nu/

Och förefaller helt oläsbar förutom första sidan.
Vill man att besökare ska hitta öppettider och tidtabeller och annan information så blir det nog till att göra om. Eller byta tillbaks till den gamla väl fungerande hemsidan.

Lite bättre blir det för all del om man förstorar upp med Ctrl+scroll med musen
men sånt ska man inte behöva göra

ÖSLJ hemsida - Inga problem

av HJP, Monday, May 02, 2016, 17:34 (2908 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hemsidan tycks ha drabbats av en katastrof
http://www.oslj.nu/

Och förefaller helt oläsbar förutom första sidan.
Vill man att besökare ska hitta öppettider och tidtabeller och annan information så blir det nog till att göra om. Eller byta tillbaks till den gamla väl fungerande hemsidan.


Lite bättre blir det för all del om man förstorar upp med Ctrl+scroll med musen
men sånt ska man inte behöva göra

****
Jag har inga problem med att läsa sidan.
Har gått in på de olika flikarna. Allt syns mycket tydligt, och texten är fullt läsbar.

ÖSLJ hemsida - Problem

av JSV, Monday, May 02, 2016, 17:59 (2908 dagar sedan) @ HJP

Även jag har problem liknande de Lennart beskriver.
Tidigare har det inte varit några bekymmer med den nya hemsidan. Förhoppningsvis är problemen av temporär natur.

/J

ÖSLJ hemsida - Problem

av Fredrik Lundström, Monday, May 02, 2016, 18:02 (2908 dagar sedan) @ JSV

Även jag har problem liknande de Lennart beskriver.
Tidigare har det inte varit några bekymmer med den nya hemsidan. Förhoppningsvis är problemen av temporär natur.

/J

På Ipad och en Android Smartphone ser det helt OK ut och allt fungerar. På IE eller Chrome på en stationär dator blir det inte alls bra. Sidorna förminskas drastiskt när man klickar på en meny exempelvis. Det finns nog lite att göra för webbmastern.. :-)

Tidtabellerna verkar saknas, det finns bara tidtabellsalternativ (dagalternativen)

Edit, nu ser jag att man ska klicka på respektive dag, då kommer tidtabellerna upp! :-)

ÖSLJ hemsida - Problem

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 18:24 (2908 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Även jag har problem liknande de Lennart beskriver.
Tidigare har det inte varit några bekymmer med den nya hemsidan. Förhoppningsvis är problemen av temporär natur.

/J


På Ipad och en Android Smartphone ser det helt OK ut och allt fungerar. På IE eller Chrome på en stationär dator blir det inte alls bra. Sidorna förminskas drastiskt när man klickar på en meny exempelvis. Det finns nog lite att göra för webbmastern.. :-)

Tidtabellerna verkar saknas, det finns bara tidtabellsalternativ (dagalternativen)

Edit, nu ser jag att man ska klicka på respektive dag, då kommer tidtabellerna upp! :-)


Som någon sa i Postvagnen, det verkar som att siodan är anpassad för läsplattor och mobiltelefoner. Man har inte tänkt på att en och annan läser på en helt vanlig dator. Och nu börjar ju säsongen så det är verkligen angeläget att göra något om man vill nå ut. Det finns erfanheter som säger att dom flesta ger upp efter mågra försök, kanske någon-några minuter på en dålig hemsida och bryr sig sedan inte. Är det då en presumtiv besökare som uteblir så blir det ju därefter...
... och det här uppmärksammar jag ju helt och hållet för att jag vill att det ska gå bra för ÖSLJ .

ÖSLJ hemsida - Problem

av ztenlund, Monday, May 02, 2016, 18:32 (2908 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad jag tycker det verkar handla om är ett kraschlandat försök att göra en responsiv sida. Om jag kör upp Firefox verktyg kan jag testa att agera med olika skärmupplösningar och vissa fungerar medan andra blir fullständig pannkaka.

ÖSLJ hemsida - Problem

av mrwhans, Monday, May 02, 2016, 19:01 (2908 dagar sedan) @ ztenlund

Verkar som utbildningssatsningen på webbdesigners inte har gett utdelning :-)

ÖSLJ hemsida - Problem

av el_vikingo, Tuesday, May 03, 2016, 11:44 (2908 dagar sedan) @ mrwhans

Möjligen är det lekstuga för webdesigners. De vill ju gärna krångla till det, när man kan göra det enkelt. Rullgardinsmenyn verkar onödig, t ex.

ÖSLJ hemsida - Problem

av Jonny Saljefeldt, Monday, May 02, 2016, 19:05 (2908 dagar sedan) @ ztenlund

Vad jag tycker det verkar handla om är ett kraschlandat försök att göra en responsiv sida. Om jag kör upp Firefox verktyg kan jag testa att agera med olika skärmupplösningar och vissa fungerar medan andra blir fullständig pannkaka.

Troligtvis otillräckligt testat innan skarp drift.
Hela sidan blir en tumnagel i ie på min 27-tumsskärm:

[img]http://saljefeldt.com/images/jarnvagar/gjvbilder2016/oslj_webb-1.jpg[/img]

ÖSLJ hemsida-något har hänt

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 20:22 (2908 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Något verkar ha hänt för när jag nu tittar in med Pc och Google Chrome så fungerar hemsidan precis som den ska med rätt storlek.
Är det så att det beror på att någon uppmärksammat klagomålen och rättat till så blir det en virtuell blomsterkvast !

ÖSLJ hemsida-något har hänt

av Gunne, Tuesday, May 03, 2016, 13:48 (2908 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Visst har de hänt något. Nu fungerar det mesta i Windows 10.

ÖSLJ hemsida

av J. O. Andersson, Wednesday, May 04, 2016, 04:49 (2907 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nu tycker jag att den här kritiken har rullat lite väl långt ut utanför stationsgränsen utan tkl:s medgivande...

Om detta var den enda utmaningen som ÖSlJ hade i dagsläget så hade alla andra föreningar verkligen haft en anledning att vara avundsjuka!

Att få till en bra hemsida tenderar att vara längst ner på prioriteringslistan för museiföreningar, i synnerhet så här års när fokus för dom flesta är att få ihop godkänd materiel och trafikpersonal för att genomföra årets trafiksäsong.

Att någon medlem på ideell basis ser framåt och arbetar med att skapa en modern och plattformsoberoende hemsida är verkligen berömvärt, och den ansatsen skall vederbörande ha all heder av. Oavsett om det har lyckats fullt ut än så länge eller inte!

Visst är det olyckligt att den ännu inte fungerar i alla webläsare och alla upplösningar, i synnerhet när det nu drar ihop sig till trafiksäsong, och med facit i hand inser nog alla att man borde ha behållit den gamla sidan ett tag till tills man sett att den nya plattformen fungerat fullt ut...

Det kan man för all del poängtera, men låt det i så fall stanna därvid!

I övrigt får man faktiskt tolerera en hel del "nybörjarmisstag". Ingen väljer att ta på sig ett sådant uppdrag på ideell basis om man redan är en erfaren webdesigner/teknik-er. Det är en lärandeprocess! Att lära sig i vilket läge man skall sätta en ny plattform i drift är också en del av den lärandeprocessen!

Och oavsett hur kunnig man nu framställer sig så har alla varit nybörjare någon gång i tiden, även den som framhåller sig som "expert" i diverse sakfrågor på internetforum... Till och med jag själv...

Att bygga en hemsida som är fullt funktionell oavsett plattform är idag extremt svårt. Betydligt svårare och mer arbetskrävande än att till exempel hålla ett smalspårsånglok som går i daglig drift på en museijärnväg i exemplariskt skick... Utan det pysande och läckage som man tyvärr så gott som alltid ser på museijärnvägarna...

Jag har erfarenhet av båda verksamhetsfälten sedan långt över tjugo års tid. Ni som gnäller här har så vitt jag vet inte någon erfarenhet av att åstadkomma resultat inom vare sig museijärnvägsdrift eller IT. Rätta mig gärna om jag har fel! Erfarenhet av gnällande på internetforum ger tyvärr inga poäng...

Även när ni har lärt er att slipa in kikar och munstycken i en injektor och packa kolv- och slidstångsglander till perfektion så har ni fortfarande väldigt mycket att lära innan ni är i nivå med det som ni sitter hemma på kammaren och kräver av en ideell webdesigner...

Intill dess: Tagga ner lite och ge vederbörande tid att fixa problemen. Den stackarn är trots allt bara en vanlig människa, så begär inte det omänskliga av honom/henne bara för att det är "kul" att för en gångs skull få racka ner på ÖSlJ!?

I en webläsare där den fungerar så är den nya hemsidan riktigt snygg! Från mig så är det en solklar virtuell klapp på axeln till ÖSlJs nya webmaster, med hopp om vidare utveckling och att dom tekniska problemen skall lösas snart!

/Jonas

ÖSLJ hemsida. Instämmer!

av Leif B, Wednesday, May 04, 2016, 08:58 (2907 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Instämmer till fullo! Bra sagt!

/Leif

ÖSLJ hemsida. Instämmer!

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, May 04, 2016, 09:23 (2907 dagar sedan) @ Leif B

Är det inte möjligt att ha den gamla fungerande sidan kvar tills den nya är i säker drift???

Hemsidor

av Granis, Wednesday, May 04, 2016, 12:09 (2907 dagar sedan) @ Leif B

Instämmer till fullo! Bra sagt!

Nja... Nu blir det lätt så när man väljer konkreta [b]negativa [/b]exempel; att nån ’tar åt sig’ kanske. Själv brukar jag försöka ta upp generella frågeställningar, och dessa ska ju inte vara kopplade till någon särskild förening eller bana.

Just detta med hemsidor har vi också varit inne på tidigare. Det jag då påpekat är väl mer svårigheterna med hur hemsidor sköts, och då framförallt uppdateras. Varvid detta med att [i]ta bort[/i] saker verkar lika svårt som att lägga dit.
Totalt ovetenskapligt har jag väl då funderat på detta med om en ung entusiastisk ’digitalier’ erbjuder sig att ta hand om föreningens hemsida, vilket naturligtvis applåderas av de lokmekande femtiplussarna som inte besitter dessa kunskaper. Men så träffar Webmastern en tjej, får nytt jobb eller så -och vips sitter femtiplussarna där igen, men nu med en hemsida vars hokuspokus de inte har koll på.

Hur som helst ska man absolut undvika sidor och rubriker som ’aktuellt’ eller ’på gång’ om man inte kan se till att dessa verkligen uppdateras. Och där falleras det på flera håll, mer eller mindre såklart. Men -som sagts- det verkar minst lika svårt att ta bort saker som att lägga till. Och åtminstone det förstnämnda borde väl inte vara så komplicerat, även på en ny webdesign/ ett nytt program? Men visst; en gång om året är ju ’.. vi önskar alla en God Jul’ aktuellt, så då kan det väl lika gärna vara kvar? :-P

Apropå [b]positiva [/b]exempel så hade RLJ en ganska opretentiös hemsida, men där rubriken ’hänt sen sist’ verkligen stod för det, d v s uppdaterades flitigt. Även dom har ju uppdaterat sin hemsidesdesign, och efter viss eftersläpning verkar det nu som att man återigen får detta med denna uppdatering att funka. Även ÖSlJ hade ju en länk till en ’händelseblogg’ som uppdaterades flitigt (typ ’vardagsgänget v 40’ ), men det kanske går att fixa även från den nya hemsidan så denna ’service’ återkommer? Ty det är [i]sånt [/i]som är viktigast, tycker jag. Inte hur hemsidan ser ut.

Just beträffande aktualiteten är vi ju flera som fört fram detta med ’Facebook’. Det finns väl olika åsikter om detta forum (också), men faktum är att många föreningar numera har mer eller mindre officiella FB-sidor som verkligen hålls aktualiserade genom inlägg från De Som Jobbar. Ett tips är väl då till dom föreningar som inte klarar av att hålla sina hemsidor aktualiserade att länka till FB-sidorna och ser till att dessa är ’öppna’, åtminstone för att kunna läsa (man behöver alltså inte ha ett eget FB-konto för detta).


/ L G

ÖSLJ hemsida

av Lennart Petersen, Wednesday, May 04, 2016, 16:46 (2906 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Intill dess: Tagga ner lite och ge vederbörande tid att fixa problemen. Den stackarn är trots allt bara en vanlig människa, så begär inte det omänskliga av honom/henne bara för att det är "kul" att för en gångs skull få racka ner på ÖSlJ!?

Du har inte märkt att jag taggat ner och faktiskt delat ut en virtuell blomsterkvast.
Och som jag skriver i ett annat inlägg så handlar det här inte om att racka ner, jag är medlem i ÖSLJ själv sedan många år, utan i högsta grad om omsorg för föreningen.
Det är nu säsongen börjar som ska dra besökare och de mest väsentliga intäckterna för föreningen. Och webben är naturligtvis en självklar våg för väldigt många, kanske rentav de flesta, att informera sig om öppettider och tidtabeller. När man då möts av sådant här så är det bara alltför många som ger upp , rycker på axlarna och funderar på något annat.
Just inför trafikstart så är det här en olycklig början.
Och eftersom sidan nu dessbättre fungerar på min Pc så kan jag ju den betyget väl godkänd när den väl syns för design, överskådlighet och information.
Problemet är alltså tillgänglighet

ÖSLJ hemsida

av J. O. Andersson, Wednesday, May 04, 2016, 18:58 (2906 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Du har inte märkt att jag taggat ner och faktiskt delat ut en virtuell blomsterkvast.

Tagganerkommentaren var inte menad personligen till dig utan som ett allmänt utrop i tråden.

Det är naturligtvis inte fel att påtala problemet, eller kanske ännu mer konstruktivt att skicka ett litet mail till vederbörande webmaster och berätta i vilken webläsare och i vilken upplösning/fönsterstorlek som det strular, men när person efter person hänger på och klankar, både här och i postvagnen, så blir det en oproportionerlig kritikstorm!