Nu tycker jag att den här kritiken har rullat lite väl långt ut utanför stationsgränsen utan tkl:s medgivande...
Om detta var den enda utmaningen som ÖSlJ hade i dagsläget så hade alla andra föreningar verkligen haft en anledning att vara avundsjuka!
Att få till en bra hemsida tenderar att vara längst ner på prioriteringslistan för museiföreningar, i synnerhet så här års när fokus för dom flesta är att få ihop godkänd materiel och trafikpersonal för att genomföra årets trafiksäsong.
Att någon medlem på ideell basis ser framåt och arbetar med att skapa en modern och plattformsoberoende hemsida är verkligen berömvärt, och den ansatsen skall vederbörande ha all heder av. Oavsett om det har lyckats fullt ut än så länge eller inte!
Visst är det olyckligt att den ännu inte fungerar i alla webläsare och alla upplösningar, i synnerhet när det nu drar ihop sig till trafiksäsong, och med facit i hand inser nog alla att man borde ha behållit den gamla sidan ett tag till tills man sett att den nya plattformen fungerat fullt ut...
Det kan man för all del poängtera, men låt det i så fall stanna därvid!
I övrigt får man faktiskt tolerera en hel del "nybörjarmisstag". Ingen väljer att ta på sig ett sådant uppdrag på ideell basis om man redan är en erfaren webdesigner/teknik-er. Det är en lärandeprocess! Att lära sig i vilket läge man skall sätta en ny plattform i drift är också en del av den lärandeprocessen!
Och oavsett hur kunnig man nu framställer sig så har alla varit nybörjare någon gång i tiden, även den som framhåller sig som "expert" i diverse sakfrågor på internetforum... Till och med jag själv...
Att bygga en hemsida som är fullt funktionell oavsett plattform är idag extremt svårt. Betydligt svårare och mer arbetskrävande än att till exempel hålla ett smalspårsånglok som går i daglig drift på en museijärnväg i exemplariskt skick... Utan det pysande och läckage som man tyvärr så gott som alltid ser på museijärnvägarna...
Jag har erfarenhet av båda verksamhetsfälten sedan långt över tjugo års tid. Ni som gnäller här har så vitt jag vet inte någon erfarenhet av att åstadkomma resultat inom vare sig museijärnvägsdrift eller IT. Rätta mig gärna om jag har fel! Erfarenhet av gnällande på internetforum ger tyvärr inga poäng...
Även när ni har lärt er att slipa in kikar och munstycken i en injektor och packa kolv- och slidstångsglander till perfektion så har ni fortfarande väldigt mycket att lära innan ni är i nivå med det som ni sitter hemma på kammaren och kräver av en ideell webdesigner...
Intill dess: Tagga ner lite och ge vederbörande tid att fixa problemen. Den stackarn är trots allt bara en vanlig människa, så begär inte det omänskliga av honom/henne bara för att det är "kul" att för en gångs skull få racka ner på ÖSlJ!?
I en webläsare där den fungerar så är den nya hemsidan riktigt snygg! Från mig så är det en solklar virtuell klapp på axeln till ÖSlJs nya webmaster, med hopp om vidare utveckling och att dom tekniska problemen skall lösas snart!
/Jonas