Centralverkstaden i Köpenhamn (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, May 03, 2016, 10:48 (2914 dagar sedan)

Många bilder men av någon anledning går det inte att få fram en bildadress för att visa en bild här i Järnvägshistoriskt Forum. I stället får man spara bilden och sedan lägga den på t ex Photobucket.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Danmark/DK-DJM01-00001978.jpg~original[/IMG]

Denna bild har ingen beskrivning men en gissning är att det är vevaxeln till ett litt P-lok. Panngaveln i bakgrunden har två eldstadsluckor och bör då tillhöra ett P-lok.


[size=large][b][link=http://jernbane.vps.powernet.dk/#1462263857660_0]Dansk Samlingsportal[/link][/b][/size]

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Krister P, Tuesday, May 03, 2016, 11:54 (2914 dagar sedan) @ BD

Vad kan vitsen vara med två eldstadsluckor?
Verkar vara svåreldat med två?

Centralverkstaden i Köpenhamn

av BD, Tuesday, May 03, 2016, 12:08 (2914 dagar sedan) @ Krister P

Vad kan vitsen vara med två eldstadsluckor?
Verkar vara svåreldat med två?

Antar det är enklare att lägga kolen i bakhörnen på en bred eldstad. F 1200 hade i början ett extra brett eldstadshål som täcktes av en tredelad lucka som manövrerades med två spakar. En spak öppnade vänster och mittre luckan som f ö öppnades inåt. Den andra spaken höger och mittre lucka.

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 03, 2016, 22:39 (2913 dagar sedan) @ BD

Vad kan vitsen vara med två eldstadsluckor?
Verkar vara svåreldat med två?


Antar det är enklare att lägga kolen i bakhörnen på en bred eldstad. F 1200 hade i början ett extra brett eldstadshål som täcktes av en tredelad lucka som manövrerades med två spakar. En spak öppnade vänster och mittre luckan som f ö öppnades inåt. Den andra spaken höger och mittre lucka.

Andre Chapeleon noterade det här.
Hans åsikt (och dessutom eldarnas erfarenheter) om detta var att :
en lång small eldstad (normalt sett ville man ogärna ha en rosteryta som var längre än 10 engelska fot men det fanns en maskin där eldstaden efter en verklig prestandaombyggnad blev 12 foot lång) är bättre än en bred rackare.
Näst intill omöjligt för eldaren att få in tillräckligt mycket i hörnen.

12 foot från luckan fram till eldstadstubplåten orsakades av att man var tvungna att låta eldstaden gå ner mellan ramplåtarna. Jag kan tänka mig allt var byggt med fall på rosten så en del av kolet rullade fram till plåten av sig självt. Kolet lär däremot inte vilja rulla in i bakkant :-)
Det var faktiskt relativt vilsamt för eldarna (en av dem kramade Andre C efter en provkörning - ångtrycket och vattennivån var som fastspikade och då är det enbart skoj att ha ansvaret för skyffeln. )

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Micke Carlsson, Wednesday, May 04, 2016, 02:53 (2913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Draget kan hjälpa till att kasta kolet framåt. B-lok har en roster som är helt misslyckad egentligen, om vi nu tänker på eldarergonomi. Ska man kasta långt in så måste man kasta lite nedåt, annars hamnar det i valvet. Att kasta något nedåt från en skyffel går ju egentligen inte, det ramlar ju av innan man fått skyffelbladet i läge för "avsläppning" så man måste ha acceleration i kastet så att kolen stannar kvar på skyffeln genom centripetalkraften. Innan man kommer på det så kommer man inte fram med kolet ända till tubgaveln. Draget bidrar också till att fortsätta kolets rörelse framåt en bit efter att man gett det rörelseenergi nog till en flack bana med skyffeln. Det blir alltså lättare och går åt mindre energi i kastet för att träffa rätt, när loket arbetar hårt.

Nej, då föredrar jag den närmast fyrkantiga (den upplevs så i en jämförelse i alla fall) men väldigt väl avpassade rosten på E-loket. Där kan man lika gärna måla dit manometernålen på tavlan. Har man "B-lok i armarna" så blir man väldigt förvånad av ljudet av kol som skramlar in i tubgaveln, men till nästa skyffel har man insett att man är på en bättre skuta och inte behöver så mycket gröt i armarna. Att kasta kolet in i tubgaveln på ett B-lok är förmodligen närapå omöjligt på grund av arbetsvinkeln. Kanske om man står på knä och eldar, men det gör man ju inte och då kan man inte få till kastvinkeln inkl accelerationen på ett bra sätt, det kräver också fotarbete. Men det är fullt möjligt att pricka rätt i vinkeln mellan tubplåt och roster.

Det är lite av Wing Chun-Kung Fu över det här med lokeldningens kroppsrörelser, om man får säga så. Balans, effektivitet, snabbhet, kroppshållning och fotarbete är gemensamma nämnare. Kanske inte så många andra saker utöver det förvisso, men det är en rolig dimension av det ändå om man gillar sånt. Alla duktiga lokeldare är Kung Fu-mästare vare sig de vet det eller ej.

(Kung Fu = ung. "skicklighet genom hårt arbete" )

Nedan en knyckt bild från lokstationen i Zhengzhou, nära klostret Shaolin. ;-)

[img]http://www.sy-country.co.uk/trains/pics/china507p03.jpg[/img]

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Stefan Skoglund, Wednesday, May 04, 2016, 12:40 (2913 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Draget kan hjälpa till att kasta kolet framåt. B-lok har en roster som är helt misslyckad egentligen, om vi nu tänker på eldarergonomi. Ska man kasta långt in så måste man kasta lite nedåt, annars hamnar det i valvet. Att kasta något nedåt från en skyffel går ju egentligen inte, det ramlar ju av innan man fått skyffelbladet i läge för "avsläppning" så man måste ha acceleration i kastet så att kolen stannar kvar på skyffeln genom centripetalkraften. Innan man kommer på det så kommer man inte fram med kolet ända till tubgaveln. Draget bidrar också till att fortsätta kolets rörelse framåt en bit efter att man gett det rörelseenergi nog till en flack bana med skyffeln. Det blir alltså lättare och går åt mindre energi i kastet för att träffa rätt, när loket arbetar hårt.

Nej, då föredrar jag den närmast fyrkantiga (den upplevs så i en jämförelse i alla fall) men väldigt väl avpassade rosten på E-loket. Där kan man lika gärna måla dit manometernålen på tavlan. Har man "B-lok i armarna" så blir man väldigt förvånad av ljudet av kol som skramlar in i tubgaveln, men till nästa skyffel har man insett att man är på en bättre skuta och inte behöver så mycket gröt i armarna. Att kasta kolet in i tubgaveln på ett B-lok är förmodligen närapå omöjligt på grund av arbetsvinkeln. Kanske om man står på knä och eldar, men det gör man ju inte och då kan man inte få till kastvinkeln inkl accelerationen på ett bra sätt, det kräver också fotarbete. Men det är fullt möjligt att pricka rätt i vinkeln mellan tubplåt och roster.

Vad är det med B:n som gör den så tokig ?

Är rostytan för flack därav att asklådan inte kan sitta lägre jämfört med rundpannan ?
Eller är valvet för brant pga att det längst fram måste vara så pass lågt så att valvet i sig inte täcker någon av tuberna i rundpannan.
För konstruktörerna har inte försökt få ut några småtuber för många ?
Eliminerar man lägsta raden av småtuber så borde det vara möjligt att placera valvet lite högre.

Den där Chapeleon-prototypen är tyvärr skrotad så att mäta med måttband är omöjligt. Möjligtvis ritning men det finns inget som säger att ritningens angivande av valvets position stämmer med verkligheten.

141R (den stora nordamerikaordern) fick på inrådan av Chapeleon sitt valv förlängt.
Senare kom det en Kylchap-skorsten också, 141R har dock en stoker.

Centralverkstaden i Köpenhamn

av BD, Wednesday, May 04, 2016, 13:01 (2913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Draget kan hjälpa till att kasta kolet framåt. B-lok har en roster som är helt misslyckad egentligen, om vi nu tänker på eldarergonomi. Ska man kasta långt in så måste man kasta lite nedåt, annars hamnar det i valvet. Att kasta något nedåt från en skyffel går ju egentligen inte, det ramlar ju av innan man fått skyffelbladet i läge för "avsläppning" så man måste ha acceleration i kastet så att kolen stannar kvar på skyffeln genom centripetalkraften. Innan man kommer på det så kommer man inte fram med kolet ända till tubgaveln. Draget bidrar också till att fortsätta kolets rörelse framåt en bit efter att man gett det rörelseenergi nog till en flack bana med skyffeln. Det blir alltså lättare och går åt mindre energi i kastet för att träffa rätt, när loket arbetar hårt.

Nej, då föredrar jag den närmast fyrkantiga (den upplevs så i en jämförelse i alla fall) men väldigt väl avpassade rosten på E-loket. Där kan man lika gärna måla dit manometernålen på tavlan. Har man "B-lok i armarna" så blir man väldigt förvånad av ljudet av kol som skramlar in i tubgaveln, men till nästa skyffel har man insett att man är på en bättre skuta och inte behöver så mycket gröt i armarna. Att kasta kolet in i tubgaveln på ett B-lok är förmodligen närapå omöjligt på grund av arbetsvinkeln. Kanske om man står på knä och eldar, men det gör man ju inte och då kan man inte få till kastvinkeln inkl accelerationen på ett bra sätt, det kräver också fotarbete. Men det är fullt möjligt att pricka rätt i vinkeln mellan tubplåt och roster.


Vad är det med B:n som gör den så tokig ?

Är rostytan för flack därav att asklådan inte kan sitta lägre jämfört med rundpannan ?
Eller är valvet för brant pga att det längst fram måste vara så pass lågt så att valvet i sig inte täcker någon av tuberna i rundpannan.
För konstruktörerna har inte försökt få ut några småtuber för många ?
Eliminerar man lägsta raden av småtuber så borde det vara möjligt att placera valvet lite högre.

Den där Chapeleon-prototypen är tyvärr skrotad så att mäta med måttband är omöjligt. Möjligtvis ritning men det finns inget som säger att ritningens angivande av valvets position stämmer med verkligheten.

141R (den stora nordamerikaordern) fick på inrådan av Chapeleon sitt valv förlängt.
Senare kom det en Kylchap-skorsten också, 141R har dock en stoker.

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/240P.jpg[/img]

Är det något liknande detta lok? Det verkar att ha en mycket lång eldstad.

B-lokets eldstad skiljer nog inte från den i OKB 24 som jag eldat för ca 35 år sedan. Kan inte påminna mig om någon speciell svårighet att placera kolen rätt.

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Micke Carlsson, Wednesday, May 04, 2016, 22:44 (2912 dagar sedan) @ BD


B-lokets eldstad skiljer nog inte från den i OKB 24 som jag eldat för ca 35 år sedan. Kan inte påminna mig om någon speciell svårighet att placera kolen rätt.

Har du eldat B-lok?

OT SNCF 141R med elaka svavelgaser

av BD, Wednesday, May 04, 2016, 14:35 (2913 dagar sedan) @ -RB-

OBS många 141R i serie 2 hade oljeeldning och kallades "tjärspridare" av personalen .

SNCF 141R Wiki :

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_141R

mvh Rolf Berg

Ännu värre var de kolfyrade 141R. Åkte sommaren 1963 från Genau till Marseille med ett långt tåg. I Italien var det två trefaslok som drog men i Frankrike tog en stokerfyrad 141R över. Under resen var det nästan omöjligt att besöka toaletten p g a de elaka svavelgaserna som drog in genom det öppna toalettröret.

OT SNCF 141R kol för stokereldning

av Stefan Skoglund, Wednesday, May 04, 2016, 17:19 (2912 dagar sedan) @ BD

Stokereldning har nackdelen att den jämfört med handeldning inte tolererar lite större kolstycken.
Den storleken (och större) som är trevlig vid handeldning.

Små kolbitar = stor risk för mera gnistor (och även oförbränt kol) upp i skorstenen.

OT SNCF 141R kol för stokereldning

av Kurt G Möller, Wednesday, May 04, 2016, 18:12 (2912 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det kan ha funnits flera orsaker till extrem gasbildning just den gången. Om NÅGOT kan misslyckas så är det just en felskött oljeeldning... Man kanske t o m blandade upp med kol OCH olja!!

Centralverkstaden i Köpenhamn

av Micke Carlsson, Thursday, May 05, 2016, 12:25 (2912 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det som påverkar är hur högt över durken fyrluckan sitter, och så rostens mått och läge innanför luckan relativt durken. Dessa parametrar leder ju till den "kastvinkel" som behövs för att placera kolet på vald plats. Hur vinklas skyffelbladet för att få en kastbana som leder till "målet". Det är inte särskilt knepigt att räkna ut, det är något som snabbt sätter sig i muskelminnet.

Om man nu beräknar en kastbana som utifrån vår position på durken, höjdläget på fyrluckan och rosten, så kommer vi att ställa in skyffelbladet med en viss elevation för att kolet, med den kraft vi lägger bakom för att få iväg det, ska landa där vi hade tänkt oss. Denna kraft är ungefär densamma i de flesta fall, det är svårt att beskriva vad "lagom" är men det är inte konstigare än att skyffla grus i detta avseende. Det är samma "villkor" på många lok, jag har inte varit på så särskilt många olika loktyper men A5, A6, E och S är samma i det här fallet. Man använder samma muskelminnesinställningar i avvägningen kastbana och kraft för att nå olika punkter på rosten.


Över till B-lok: Om man nu avväger ett "lagom" kast som ska ta kolet sträckan från skyffeln till fyrens framkant, så kommer det ändå inte längre än till mitten, för på vägen så träffar det valvet. Kastbanan som normalt inte är ett problem är nu för hög i detta fall. Den måste alltså blir mer flack, och ju mindre vinkel i utkastet desto mer kraft behövs bakom kastet för att nå samma punkt. Det är som med artilleri, högre laddning ger längre räckvidd vid en bestämd elevation och en låg elevation betyder kort räckvidd.

Ställ in skyffelbladet på 0 elevation och lägg på så mycket kraft du vill inom mänsklig förmåga, du hamnar fortfarande i valvet men nu alldeles framme vid tubplåten, eller i tubplåten. Fyrluckan sätter en gräns för var skyffeln kan befinna sig i samband med det "flacka kastet". Gravitationen har en åsikt om hur kurvan i en kastparabel kan se ut, och utrymmet mellan valv och roster ger inte plats för en sådan som leder till målet utan att hindras av något på vägen. Kurvan skulle behöva vara ett inledande rakt streck som gradvis och ökande avviker nedåt för att undvika valvet men ändå nå till rätt ställe, något som bara vore möjligt om något mer än bara gravitationen motverkade energin bakom kastet. Om kolet satt fast i en gummisnodd vid fyrluckan så skulle en sådan kurva vara möjlig, som en sån där tennisboll med gummisnodd i som man kan ha för att spela tennis med sig själv.

Kilen eller fönstret som leder från fyrluckan till den del av rosten vi vill nå, är sluttande nedåt och avsmalnande. Det är som att stå framför en tratt som lutar nedåt och vi får bara träffa hålet i tratten men inte sidorna av den. Redskapet, om det nu är kanon, pistol eller skyffel måste riktas rakt mot denna lilla målpunkt och "skottet" måste ha så mycket energi bakom så att banan blir flack nog att undvika trattens sidor. Vi befinner oss på en punkt som ligger högre upp än målet. Alltså måste vi skjuta "nedåt" för att nå hålet.

Och därför måste skyffeln också kasta nedåt. I ett eldrörsvapen så sitter kulan fast tills den avlossas, men på skyffeln ligger kolet löst och därför är det bara centripetalkraften som kan få kolet att ligga kvar på skyffeln tills vi hunnit rikta in den. Det är som det klassiska tricket med att snurra runt en hink full med vatten utan att spilla.

Om man nu inte tror på det här eller ens har reflekterat över det så kan man ju prova att torrelda lite på valfritt B-lok, då ser man exakt hur bra eller dåligt det kan gå att nå fyrboxhörnorna och framkanten på rosten beroende på skyffelteknik. Det är betydligt enklare när man faktiskt ser vad man gör, och då kan man passa på att skaffa sig andra muskelminnen än de man behöver annars. De är bra att ha de gånger man inte ser. Det är ganska vanligt att se att "folk" inte eldar på den sista, innersta foten av rosten på B-lok.

Centralverkstaden i Köpenhamn A-lok (OKB 24) vs B-lok

av BD, Thursday, May 05, 2016, 15:49 (2911 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/1001/IMG_9512.jpg[/IMG]

Antagligen sitter valvet en halv till en hel stagbultsdelning lägre på ett B-lok än på A1001. Detta beroende på att A-lokspannans främre tredjedel av rosten ligger i lutning framåt-nedåt och möjligen även på att rundpannornas diametrar skiljer 70 mm. I övrigt är eldstäderna lika. OKB 24 har enligt beskrivningar panna litt A sånär som på några mindre avvikelser som en lägre ångdom.
Antagligen skiljde det på valvens höjder och lutningar B-lokspannor emellan. Pannplåtslagare använde knappast millimetertoleranser.

Det är ganska vanligt att se att "folk" inte eldar på den sista, innersta foten av rosten på B-lok.

Då får man väl passa på ett få dit ordentligt med kol när loket står still i likhet med vad som praktiserades i PKP stokerfyrade Pt47 bakhörn.

Nej, jag har aldrig eldat ett B-lok.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/1001/IMG_9508.jpg[/IMG]

Centralverkstaden i Köpenhamn A-lok (OKB 24) vs B-lok

av Krister P, Thursday, May 05, 2016, 23:07 (2911 dagar sedan) @ BD

Det framgår inte vilket lok som bilden på fyrboxen tillhör.

Centralverkstaden i Köpenhamn A-lok (OKB 24) vs B-lok

av BD, Friday, May 06, 2016, 18:10 (2910 dagar sedan) @ Krister P

Det framgår inte vilket lok som bilden på fyrboxen tillhör.

A 1001 på Järnvägsmuseum. Pannan ska vara lik den på OKB 24 = SJ A3.

Centralverkstaden i Köpenhamn. Eldning B-lok

av Per Ljungberg, Friday, May 06, 2016, 17:12 (2910 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag kan bara bekräfta vad Du beskrivit. Jag hade möjlighet att "provelda" ett B-lok för många år sedan. Jag nådde aldrig fram till tubplåten utan fick låta en mera van eldare ta över. Sedan dess har jag även proveldat A5 1545, men här sa ryggen till så även denna gång fick jag överlåta eldandet till en mera erfaren. Däremot har jag under många år eldat OBJ:s ånglok utan större problem. Men övning behövs innan man lär sig samspelet mellan ångbehov, vattenstånd och ångtryck.
PLj

Stokerfyrad PKP Pt47

av BD, Wednesday, May 04, 2016, 03:04 (2913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Åkte en gång på 1970-talet från WrocÅ‚aw (Breslau) till InowrocÅ‚aw t o r ombord en stokerfyrad Pt47 (1'D1) med bred eldstad. Stokern fungerade utmärkt men vid varje uppehåll tog eldaren fram en mycket stor och bred skyffel och lade in ett antal skyfflar kol i varje bakhörn.

Dansk samlingsportal!

av Klas Blomberg, Tuesday, May 03, 2016, 17:06 (2913 dagar sedan) @ BD

Det här borde väl vara dagens stora nyhet!
Jag var inne på Jernbanemuseets hemsida bara för några dagar sedan och såg inte det här.


[size=large][b][link=http://jernbane.vps.powernet.dk/#1462263857660_0]Dansk Samlingsportal[/link][/b][/size]