Komplettering:
Som jag skrev tidigare så var Rb tillhöriga Hagalund och omplacerades till Ånge under 1971.
Men detta är formell placering. Det kan vara svårt med exakta datum så långt efteråt.
Men 12 maj 1968 kom en ny tidtabell (168) och Rc hade blivit så många att dessa insattes på stambanan till Göteborg.
Redan maj 1968 cirka flyttades Rb till att gå till och från Jämtland.
Sedan var det inte alla Rb som hade egna turer.
Placeringen i Ånge 1971 hänger samman med att antalet Rc (1 och 2) blivit så många att Hagalund lämnade underhållet till Ånge.
Alltså om tjänstgöring. VSB tdt 161 till 167, och från 168 på Jämtland- Sista Rb som gick på Jämtland skadades vid olycka emellan Bräcke och Brunflo.
Jag har lite anteckningar om ordinarie turer 1972-1974:
Våren 72 gick loken i X83/84, 952 Stockholm-Storlien, X85 Str-Östersund, 901 Ånge-Cst, pt 4565/4566 Ös-Str och i ngt 7695/7696 Ös-Åg
Från skiftet till std 1972 gick de i 851/951 Ös-Cst i stället för i 901
Sommaren 74 gick de endast i 83/84, 951/952 och lgt 9655 Str-Ös
Olyckan med Rb3 1006 skedde 760323
I slutet på 60-talet flyttade jag in i nybyggd studentlägenhet i Uppsala utåt Gamla Uppsala med utsikt mot järnvägen. Jag minns hur extremt dålig acceleration Rb-loken hade. Men det var klart. Det var tunga tåg. Först i tåget personvagnarna i Östersundaren och alla sovvagnarna till övre Norrland sist. Lite OT: På den tiden måste man vara gift för att få studentlägenhet. Så så blev det om man ville få se tågen från köksfönstret.