Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25 (Fordon: allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, May 05, 2016, 22:10 (2910 dagar sedan)

Sign Kenta efterfrågade i en tråd 3 maj sammansättning på Lapplandspilen från 1971 och framåt. Kanske följande sms från 25 december 1969 kan vara till vägledning? Vid avgång från Malmö C hade snt 752 "Lappen" då följande sms:
Lok F 694 + BFo4 4629 (Narvik) + Bc 4354 (Narvik) + ABo2 4861 + WLABo1 5036 + WLABo1 5018 (Umeå) + RBo2 4686 (Krylbo) + Bo8bm 3840 (Krylbo) + ABo7bm 4424 (Krylbo) + WLBo14k 2865 (Storlien) + WLABo4u 4347 (Storlien) + ABo2 4850 (Storlien).

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25

av Erling Norberg, Thursday, May 05, 2016, 23:15 (2910 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hur användes resgodsvagnarna i Lapplandspilen? Jag har en granne som lastade i och ur postförsändelser här i Eskilstuna och då borde det ha varit en DFo28 som användes. Den gick vad jag förstår sträckan Malmö-Ånge. Men hur användes BFo4 som gick Malmö-Narvik? Ibland verkar den ha gått samtidigt med DFo28 och ibland saknas den. Berodde det på mängden resgods?

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25

av Lennart Petersen, Friday, May 06, 2016, 03:27 (2910 dagar sedan) @ Erling Norberg

Hur användes resgodsvagnarna i Lapplandspilen? Jag har en granne som lastade i och ur postförsändelser här i Eskilstuna och då borde det ha varit en DFo28 som användes. Den gick vad jag förstår sträckan Malmö-Ånge.

Pkp 752 gick Nässjö-Ånge 1968-1980, och Pkp 751 Ånge-Nässjö i tåg 751
dock inte helt omöjligt att vagnen gick med obemannad redan från Malmö för transport av post. Den vagnen var dock inte med i sms för 25/12, då gick inga postkupéer.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Per Ljungberg, Friday, May 06, 2016, 09:41 (2910 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det utgick på kvällen ett ganska brokigt tåg från Nässjö vid den här tiden. Det kallades ibland för "Fusk-Lappen" då det inte gick hela vägen från Malmö.
Någonstans i mina gömmor finns nog en sammansättning av detta tåg. Jag har för mig att det hade sovvagnar och även post och resgods.
PLj

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av yngve nilsson, Friday, May 06, 2016, 10:47 (2910 dagar sedan) @ Per Ljungberg

"Lappandspilen" och "fusklappen" är inte samma tåg. " Fusklappen" utgick som Per mycke riktigt säger från Nässjö och gick via Linköping-Katrineholm-Västerås medan "Lapplandspilen" då gick "raka vägen" d.v.s via Mjölby-Hallsberg. När det gäller postvagnen vill jag minnas att den inte gick natt mot söndag, vagnen gick mycket riktigt Malmö-Ånge.BF04 gick däremot Malmö-Narvik.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. På VSB.

av Per Ljungberg, Friday, May 06, 2016, 16:44 (2910 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det fanns ju också en "Lapplandspil" på Västra Stambanan. Där ofta dragen av ett Ma-lok. Var det så att sätten (eller delar av dem) på VSB och SSB bestod av dessa "Lapplandspilar" från t.ex. Hallsberg och norrut?
PLj

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. På VSB.

av /jes, Friday, May 06, 2016, 16:57 (2910 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det fanns ju också en "Lapplandspil" på Västra Stambanan. Där ofta dragen av ett Ma-lok. Var det så att sätten (eller delar av dem) på VSB och SSB bestod av dessa "Lapplandspilar" från t.ex. Hallsberg och norrut?
PLj

I perioder skedde hopväxling i Avesta Krylbo.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. På VSB.

av Johnny, Saturday, May 07, 2016, 18:38 (2908 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det fanns ju också en "Lapplandspil" på Västra Stambanan. Där ofta dragen av ett Ma-lok. Var det så att sätten (eller delar av dem) på VSB och SSB bestod av dessa "Lapplandspilar" från t.ex. Hallsberg och norrut?
PLj

Det drogs kanske av Ma i början av sin karriär, men 68-69 blev det F och 70-71 Rc.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. På VSB.

av Per Ljungberg, Sunday, May 08, 2016, 08:50 (2908 dagar sedan) @ Johnny

Mina iakttagelser är som längst till början 1963 då jag sedan flyttade till Falkenberg. Så Du har säkert rätt. Att se Ma var ju ganska sensationellt för mig då.
PLj

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. På VSB.

av 53 Wadsten, Sunday, May 08, 2016, 11:26 (2908 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Mina iakttagelser är som längst till början 1963 då jag sedan flyttade till Falkenberg. Så Du har säkert rätt. Att se Ma var ju ganska sensationellt för mig då.
PLj

har du bott i falkenberg, trevlig sommarstad där min fd svåger och svägerska bor, en bra herrekipering som bröderna johansson har ni också.
har tillbringat många timmar på gamla staionen, låg utfartssignalen fab 31 i kör kunde man vänta ett tåg.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av LStrömberg, Friday, May 06, 2016, 18:10 (2910 dagar sedan) @ yngve nilsson

Förlåt om jag lägger mej i lite om den s k fusklappen. Var det inte det tåget

som hette Bottenviken och gick mellan Nässjö-Luleå? Har för mej att det kom till

Nässjö vid 10,30 och avgick mot Luleå 18,10 tror det gick varje dag men är inte

säker. Vet att på våren 1981 byggdes nytt spår på "Östra-böljan" som det heter

för att tåget skulle städas och bäddas (var själv med när vi höll på att bygga

nytt spår).

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Tkl (liten Stn)., Friday, May 06, 2016, 20:46 (2909 dagar sedan) @ LStrömberg

Förlåt om jag lägger mej i lite om den s k fusklappen. Var det inte det tåget

som hette Bottenviken och gick mellan Nässjö-Luleå? Har för mej att det kom till

Nässjö vid 10,30 och avgick mot Luleå 18,10 tror det gick varje dag men är inte

säker. Vet att på våren 1981 byggdes nytt spår på "Östra-böljan" som det heter

för att tåget skulle städas och bäddas (var själv med när vi höll på att bygga

nytt spår).

Tänkte också på Bottenviken, tror tågets nummer var 988. Sist i tåget gick en B1, vars utsida skulle "handtvättas" med långborste då tågsättet stod uppställt på "Östra-Böljan" i Nässjö. Tror vagnen var skyltad Västerås. Vintertid var det till att hacka snö och is.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Pelle i Västerås, Friday, May 06, 2016, 21:30 (2909 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

Denna vagn har jag hängt av från "bottenviken" många gånger i Västerås.
En mycket trevlig och välstädad AB7 ?:a som skickades tillbaka till Nässjö på morgonen.
Västerås sista tåg med mycket gods som ska lossas och lastas.
en period åkte vi med som godsvårdare eftersom F 52:an alltid var full vid ankomst till Västerås.

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Pelle Björkman, Friday, May 06, 2016, 21:43 (2909 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

Lapplandspilen i sin "moderna" variant började 1968. Gångvägen var Ånge-Krylbo-Sala-Västerås-Flen-Malmö. I Krylbo delades det av en Göteborgsdel. Tåget fick till att börja med inte ha Rc-lok på TGOJ sträckningen pga risk för störningar i signalsystemet sas det.
1981 (troligtvis) byggdes upplägget om. Lapplandspilen gick via Ånge direkt till Hallsberg för att där delas i en Göteborgs och en Malmödel via Motala.
Fö en mkt bra förbindelse från Västernorrland och Jämtland. Ankomst Göteborg före 0900 och Malmö vid 1000.
Lapplandspilen innehöll vagnar från Narvik (till Malmö och sommartid Köpenhamn) Luleå (till Malmö), Umeå (till Göteborg, Malmö, Karlstad) Östersund/Storlien (till Göteborg+Malmö) Sundsvall (till både Göteborg och Malmö vill minnas)
Fusklappen infördes vid samma tidpunkt på sträckan Luleå-Nässjö via Västerås. Innehöll även vagnskurser Luleå-Hallsberg via Ludvika och Luleå-Stockholm via Gävle. Tåget gick dagligen till Nässjö men M-F+S till två övriga destinationer.

Uppgifterna fritt efter minnet från min period som Tågmästare 1979-1984
Pelle Björkman

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Christian, Sunday, May 08, 2016, 22:26 (2907 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Det är den lapplandspil jag känner igen från tidigt 80-tal, tåg 974/973 Malmö-Boden (anknytande nummer 972/975 till Luleå och 971/976 till Narvik) och 874/873 Göteborg-Storlien (872/875 från/till Sundsvall). Bottenviken som 988/987 Nässjö-Boden och 978/977 Göteborg-Krylbo.

Långa och trevliga tåg sommartid!

Snt 752 Lapplandspilen 1969-12-25. "Fusk-Lappen"

av Anders.k., Monday, May 09, 2016, 11:29 (2907 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Lapplandspilen delades i Ånge också och senare i Hallsberg, något rörigt för tex 1977 körde tåget hela vägen på Sommaren men på vintern slogs det ihop med Göteborgståget i Ånge

Samtidigt som "Bottenviken" kom infördes 873/874 Göteborg- Storlien, och det var 873/874 som Lapplandspilen bytte vagnar med i Hallsberg , 873 fick Jämtlandsvagnarna/Sundsvallsvagnen och Lapplandspilen fick Göteborgs Umeå vagnar.
Vagnarna Göteborg-Umeå flyttades snart från Lapplandspilen, och delningen av Lapplandspilen flyttades till Ånge igen.

Det som delades i Krylbo var det "fjärde tåget" dvs Bottenviken (Nässjö- Krylbo) och Göteborgståget.
Fyra tåg avgick Boden söderut då ett tag, året om.

Lapplandspilen försvann T89, därmed var det bara tre tåg igen på Norra stammbanan.
Eller försvann och försvann förbindelsen från Malmö till Storlien var ju kvar länge, det dyker ju upp fortfaranade vintersporttåg i ungefär samma tidtabellsläge.

Sista året:
1988-05-29 till 88-06-19 och 88-09-10 till 89-05-27
Sträckan Malmö- Ånge:
Lok
F4C Malmö- Ånge-(Östersund) Måndag till Fredag Post Malmö- Krylbo
BF+ AB3 +WL2 Malmö- Ånge-(Sundsvall)
WL2+ BC4 Malmö- Ånge- (Storlien)
RB4 +B3 Malmö- Örebro Söndagar , Malmö- Hallsberg övriga dagar
B3 Malmö -Hallsberg Fredagar

1988-06-20 till 88-09-09
Sträckan Malmö- Ånge
Lok
F4C Malmö- Ånge-(Östersund) Måndag till Fredag Post Malmö- Krylbo
BC2T+ BC2T+ B1 Malmö- Narvik, ena BC2 endast 06-20 till 08-18
B5B+ B3 +R4R +RB4 +BC2T Malmö- Kiruna B3+ Rb4 endast 06-20 till 08-18
WL3 Malmö- Vännäs-(Umeå)
BF +AB3 +WL2 Malmö- Ånge-(Sundsvall)
WL2+ BC4 Malmö- Ånge-(Storlien)

Sträckan Ånge- Boden
Lok
BC2T+ BC2T+ B1 Malmö- Narvik, ena BC2 endast 06-20 till 08-18
B5B+ B3 +R4R +RB4 +BC2T Malmö- Kiruna B3+ RB4 endast 06-20 till 08-18
WL3 Malmö- Vännäs-(Umeå)
WL3T+ BC2T (Göteborg)-Ånge-Vännäs-(Umeå)

Sträckan Boden-Narvik
Lok
F5+ B3 +AB2 (Luleå)- Boden- Narvik ,F5 endast 06-21 till 08-20
BC2T+ BC2T+ B1 Malmö- Narvik, ena BC2 endast 06-20 till 08-18
B5B+ B3 +R4R +RB4 +BC2T Malmö- Kiruna B3+ RB4 endast 06-20 till 08-18

M.V.H Anders.k.