Spårviddsbokstäver (Järnväg allmänt)

av tuff-tuff @, Linköping, Thursday, February 07, 2008, 23:20 (5895 dagar sedan)

Finns, eller fanns, det andra "spårviddsbokstäver" än ''p'' (891), ''t'' (1067) och ''tu'' (1093) i det svenska litterasystemet för järnvägsfordon? Några för 600, 802, 1188 och 1217?

Spårviddsbokstäver

av Anders Johansson, Thursday, February 07, 2008, 23:47 (5895 dagar sedan) @ tuff-tuff

Bortsett från att "r" betydde 1067 i början, nej.
Varför skulle det gjort det SJ torde väl varit den enda förvaltning som
haft anledning att skilja fordon genom littera.

Det leder i och för sig till en följdfråga:

Fanns det någon förvaltning utöver SJ och SRJ som överhvudtaget hade fordon med flera spårvidder samtidigt, annat under kort övergångsperiod, (inkl NKlJ)?

Flera spårvidder.

av Ante Svensson, Friday, February 08, 2008, 00:15 (5895 dagar sedan) @ Anders Johansson

DONJ hade två normalspåriga koppelvagnar byggda på gamla tenderunderreden.

Systemet idag

av tuff-tuff @, Linköping, Friday, February 08, 2008, 00:46 (5895 dagar sedan) @ Anders Johansson

Är även idag varje operatör/ägare i Sverige ansvarig för sitt eget litterasystem, ehuru man av praktiska skäl väljer samma benämningar och "koder", eller har vi numera, också formellt, ett nationellt system som JVS eller någon har ansvaret för? Med spårvagnar är det ju upp till ägarna, men jag trodde järnvägen hade ett nationellt system.

Systemet idag

av Anders Eriksson, Friday, February 08, 2008, 09:41 (5894 dagar sedan) @ tuff-tuff

Fritt är det inte. Ta t.ex. alla f.d. danska dieslar som kommit över sundet.
När de kom hit var det nödvändigt att sätta ett 'T' framför litterat eftersom
det är diesellok och det system som SJ en gång i tiden påbörjade nu är standard.
Därför heter de hos oss TMX, TMY & TMZ.
Andra exempel är TGOJs T66 och det lok TÅGAB tog in för testning i Norge (T68).
Lok som sedan tidigare trafikerat svenska spår behåller det littera de då hade, t.ex. El16 som Tågkompaniet och TGOJ hade.
Lite konstigt är det att MTABs malmtågsdragare fick littera IORE, borde vart något i stil med Mm för att följa SJs standard.
Hector har ju ett annat system baserat på nummer där hundratalssiffran anger framdrivningssätt, tiotalssiffran anger antal axlar och entalssiffran är ett löpnummer för att skilja olika liknande typer. Systemet är anpassat till moderna datorsystem där hela identiteten helst skall vara numerisk.
När det gäller vagnar så finns det ju ett internationellt system som i möjligaste mån ska följas.

Mvh Anders

Förvaltningar med flera spårvidder

av Gunnar Lilienberg, Friday, February 08, 2008, 08:32 (5894 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag vet inte om man kan räkna NBJ dit. I någon sorts formell mening var väl Dalkarsbergs järnväg självständig men den förvaltades ju av NBJ.

Förvaltningar med flera spårvidder

av Kurt Möller, Friday, February 08, 2008, 11:37 (5894 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag tycker inte det, Gunnar - i fallet DONJs koppelvagnar var materielen märkt DONJ, så ej på den andra...

Men... det fanns ngn mer... grubbel, grubbel...

Förvaltningar med flera spårvidder

av Micke Calsson, Friday, February 08, 2008, 15:48 (5894 dagar sedan) @ Kurt Möller

Munkedal, vettla dô!

Förvaltningar med flera spårvidder

av Granis, Friday, February 08, 2008, 15:54 (5894 dagar sedan) @ Micke Calsson

Fast då är vi väl inne på banor som byggdes om från en spårvidd till en annan? (Jmf med annan "tråd" i detta forum). I så fall har vi ju, precis som MJ, HRRJ som byggdes om från 600 till 1435. Och blev spårväg dessutom! (fast kanske inte "koncessionsmässigt"?)

/ L G

Förvaltningar med flera spårvidder

av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 15:55 (5894 dagar sedan) @ Granis

Men var inte MJ treskenig ett tag..? :-P

Förvaltningar med flera spårvidder -MJ

av Granis, Friday, February 08, 2008, 16:04 (5894 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Inte under "ordinarietiden" va? Treskensspår var väl nåt som byggdes sedan museiföreningen etablerat sig på banan men då den skulle kunna fungera som (normalspårig) "beredskapsbana" ner till hamnen? Och eftersom banan mellan, sådär, Åtorp till Risvarp fortfarande till stor del är samma ligger väl normalspårskenan kvar där, fast rejält överväxt vill jag minnas? Nya sträckan upp till Munkedals Nedre är enbart 600; men hur blir det på "nygamla" sträckan från Risvarp ner till hamnen måntro? Helt nytt där också, eller?

/ L G

Förvaltningar med flera spårvidder -MJ

av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 16:53 (5894 dagar sedan) @ Granis

Nu fick jag gå till bokhyllan.

Jo, under en övergångsperiod. Det tog nästan 4 år att konvertera banan till normalspår. I 1951 började ombyggnaden på sträckan SJ-hamnen och 1955 gjordes det slutliga skiftet från smal till normalspårstrafik.

Olja från hamnen gick på normalspår från och med april 1955, smalspårstrafiken upphörde i oktober 1955.

Så med några månaders marginal...

Förvaltningar med flera spårvidder

av ernst, Friday, February 08, 2008, 17:54 (5894 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag har sett bild (från 1950-talet) med _fyrskenigt_ spår på MJ. 1435-rälerna symmetriskt omgivande 600-diton med gemensam centrumlinje.

Förvaltningar med flera spårvidder

av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 18:00 (5894 dagar sedan) @ ernst

Korrekt - 600 i mitten, inget tresken.

Spårviddsbokstäver

av Lennart Petersen @, Saturday, February 09, 2008, 05:29 (5893 dagar sedan) @ Anders Johansson

Eftersom SJ banbyggnad hade en del fordon för 600mm spårvidd hade det kanske varit logiskt att ha en bokstav även för den spårvidden.
Utan att ha några fordon för spårvidden så kan ju nämnas att man även förvaltade en kort sträcka 1524mm Haparanda-gränsen till Torneå.
Jag får det till att SJ har haft 6 spårvidder i sin förvaltning.

Spårviddsbokstäver

av Klas Blomberg, Friday, February 08, 2008, 17:17 (5894 dagar sedan) @ tuff-tuff

Nånstans tycker jag mig ha sett att SJ planerade att använda "pu" i fall det skulle bli så att man övertog någon 802-mm-bana; eller kan det vara jag som har drömt allihop?

Spårviddsbokstäver

av Anders Svensson @, Friday, February 08, 2008, 19:10 (5894 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Nånstans tycker jag mig ha sett att SJ planerade att använda "pu" i fall det skulle bli så att man övertog någon 802-mm-bana; eller kan det vara jag som har drömt allihop?

Om detta kan jag intet säga, men däremot hände det sig på 60-talet att en lokomotor litt Z4p var på "utflykt" till Köping och 1093-nätet, blev märkt Z4tu, och när den efter detta näts nedläggning kom tillbaks till 891 och Roslagsbanan så blev det en liten Äsch! i märkningen så att den en tid gick märkt Z4pu... //Anders

Spårviddsbokstäver

av Markus F, Sunday, February 10, 2008, 21:30 (5892 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Nä, jag har också bestämt för mig ha läst en sådan sak. Två tveksamma minnen borde kunna peka på något iaf.

Spårviddsbokstäver

av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 22:02 (5892 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Inte komplett omöjligt...

Närapå det enda som förstatligandeutredarna på 30-talet var helt överens om var, att ingen av 600 mm-banorna skulle övertagas...