Spårviddsbokstäver (Järnväg allmänt)
Finns, eller fanns, det andra "spårviddsbokstäver" än ''p'' (891), ''t'' (1067) och ''tu'' (1093) i det svenska litterasystemet för järnvägsfordon? Några för 600, 802, 1188 och 1217?
av tuff-tuff , Linköping, Thursday, February 07, 2008, 23:20 (5895 dagar sedan)
Finns, eller fanns, det andra "spårviddsbokstäver" än ''p'' (891), ''t'' (1067) och ''tu'' (1093) i det svenska litterasystemet för järnvägsfordon? Några för 600, 802, 1188 och 1217?
av Anders Johansson, Thursday, February 07, 2008, 23:47 (5895 dagar sedan) @ tuff-tuff
Bortsett från att "r" betydde 1067 i början, nej.
Varför skulle det gjort det SJ torde väl varit den enda förvaltning som
haft anledning att skilja fordon genom littera.
Det leder i och för sig till en följdfråga:
Fanns det någon förvaltning utöver SJ och SRJ som överhvudtaget hade fordon med flera spårvidder samtidigt, annat under kort övergångsperiod, (inkl NKlJ)?
av Ante Svensson, Friday, February 08, 2008, 00:15 (5895 dagar sedan) @ Anders Johansson
DONJ hade två normalspåriga koppelvagnar byggda på gamla tenderunderreden.
av tuff-tuff , Linköping, Friday, February 08, 2008, 00:46 (5895 dagar sedan) @ Anders Johansson
Är även idag varje operatör/ägare i Sverige ansvarig för sitt eget litterasystem, ehuru man av praktiska skäl väljer samma benämningar och "koder", eller har vi numera, också formellt, ett nationellt system som JVS eller någon har ansvaret för? Med spårvagnar är det ju upp till ägarna, men jag trodde järnvägen hade ett nationellt system.
av Anders Eriksson, Friday, February 08, 2008, 09:41 (5894 dagar sedan) @ tuff-tuff
Fritt är det inte. Ta t.ex. alla f.d. danska dieslar som kommit över sundet.
När de kom hit var det nödvändigt att sätta ett 'T' framför litterat eftersom
det är diesellok och det system som SJ en gång i tiden påbörjade nu är standard.
Därför heter de hos oss TMX, TMY & TMZ.
Andra exempel är TGOJs T66 och det lok TÅGAB tog in för testning i Norge (T68).
Lok som sedan tidigare trafikerat svenska spår behåller det littera de då hade, t.ex. El16 som Tågkompaniet och TGOJ hade.
Lite konstigt är det att MTABs malmtågsdragare fick littera IORE, borde vart något i stil med Mm för att följa SJs standard.
Hector har ju ett annat system baserat på nummer där hundratalssiffran anger framdrivningssätt, tiotalssiffran anger antal axlar och entalssiffran är ett löpnummer för att skilja olika liknande typer. Systemet är anpassat till moderna datorsystem där hela identiteten helst skall vara numerisk.
När det gäller vagnar så finns det ju ett internationellt system som i möjligaste mån ska följas.
Mvh Anders
av Kjell Friberg, Monday, February 11, 2008, 07:24 (5891 dagar sedan) @ Anders Eriksson
De internatiomnella beteckningarna för godsvagnar finns här:
http://www.livetsresa.se/uiclitt.html
/kf
av Gunnar Lilienberg, Friday, February 08, 2008, 08:32 (5894 dagar sedan) @ Anders Johansson
Jag vet inte om man kan räkna NBJ dit. I någon sorts formell mening var väl Dalkarsbergs järnväg självständig men den förvaltades ju av NBJ.
av Kurt Möller, Friday, February 08, 2008, 11:37 (5894 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Jag tycker inte det, Gunnar - i fallet DONJs koppelvagnar var materielen märkt DONJ, så ej på den andra...
Men... det fanns ngn mer... grubbel, grubbel...
av Micke Calsson, Friday, February 08, 2008, 15:48 (5894 dagar sedan) @ Kurt Möller
Munkedal, vettla dô!
av Granis, Friday, February 08, 2008, 15:54 (5894 dagar sedan) @ Micke Calsson
Fast då är vi väl inne på banor som byggdes om från en spårvidd till en annan? (Jmf med annan "tråd" i detta forum). I så fall har vi ju, precis som MJ, HRRJ som byggdes om från 600 till 1435. Och blev spårväg dessutom! (fast kanske inte "koncessionsmässigt"?)
/ L G
av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 15:55 (5894 dagar sedan) @ Granis
Men var inte MJ treskenig ett tag..? :-P
av Granis, Friday, February 08, 2008, 16:04 (5894 dagar sedan) @ Micke Carlsson
Inte under "ordinarietiden" va? Treskensspår var väl nåt som byggdes sedan museiföreningen etablerat sig på banan men då den skulle kunna fungera som (normalspårig) "beredskapsbana" ner till hamnen? Och eftersom banan mellan, sådär, Åtorp till Risvarp fortfarande till stor del är samma ligger väl normalspårskenan kvar där, fast rejält överväxt vill jag minnas? Nya sträckan upp till Munkedals Nedre är enbart 600; men hur blir det på "nygamla" sträckan från Risvarp ner till hamnen måntro? Helt nytt där också, eller?
/ L G
av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 16:53 (5894 dagar sedan) @ Granis
Nu fick jag gå till bokhyllan.
Jo, under en övergångsperiod. Det tog nästan 4 år att konvertera banan till normalspår. I 1951 började ombyggnaden på sträckan SJ-hamnen och 1955 gjordes det slutliga skiftet från smal till normalspårstrafik.
Olja från hamnen gick på normalspår från och med april 1955, smalspårstrafiken upphörde i oktober 1955.
Så med några månaders marginal...
av ernst, Friday, February 08, 2008, 17:54 (5894 dagar sedan) @ Micke Carlsson
Jag har sett bild (från 1950-talet) med _fyrskenigt_ spår på MJ. 1435-rälerna symmetriskt omgivande 600-diton med gemensam centrumlinje.
av Micke Carlsson, Friday, February 08, 2008, 18:00 (5894 dagar sedan) @ ernst
Korrekt - 600 i mitten, inget tresken.
av Lennart Petersen , Saturday, February 09, 2008, 05:29 (5893 dagar sedan) @ Anders Johansson
Eftersom SJ banbyggnad hade en del fordon för 600mm spårvidd hade det kanske varit logiskt att ha en bokstav även för den spårvidden.
Utan att ha några fordon för spårvidden så kan ju nämnas att man även förvaltade en kort sträcka 1524mm Haparanda-gränsen till Torneå.
Jag får det till att SJ har haft 6 spårvidder i sin förvaltning.
av Klas Blomberg, Friday, February 08, 2008, 17:17 (5894 dagar sedan) @ tuff-tuff
Nånstans tycker jag mig ha sett att SJ planerade att använda "pu" i fall det skulle bli så att man övertog någon 802-mm-bana; eller kan det vara jag som har drömt allihop?
av Anders Svensson , Friday, February 08, 2008, 19:10 (5894 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Nånstans tycker jag mig ha sett att SJ planerade att använda "pu" i fall det skulle bli så att man övertog någon 802-mm-bana; eller kan det vara jag som har drömt allihop?
Om detta kan jag intet säga, men däremot hände det sig på 60-talet att en lokomotor litt Z4p var på "utflykt" till Köping och 1093-nätet, blev märkt Z4tu, och när den efter detta näts nedläggning kom tillbaks till 891 och Roslagsbanan så blev det en liten Äsch! i märkningen så att den en tid gick märkt Z4pu... //Anders
av Markus F, Sunday, February 10, 2008, 21:30 (5892 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Nä, jag har också bestämt för mig ha läst en sådan sak. Två tveksamma minnen borde kunna peka på något iaf.
av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 22:02 (5892 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Inte komplett omöjligt...
Närapå det enda som förstatligandeutredarna på 30-talet var helt överens om var, att ingen av 600 mm-banorna skulle övertagas...