minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Thursday, May 19, 2016, 06:51 (2871 dagar sedan)

någon som minns gubbarna oscar,georg,nathanel berg, samt börje gallén som förestod spårvägsmuséet på odenplan. börje filmade mycket åt ss på 60-talet med färgfilm, fina minnesvärda filmer. alltid lika trevligt att besöka muséet på deras tid. idag har muséet samma fina klass som järnvägsmuséet i gävle, två riktigt fina trafikhistoriska muséer.

oscar var med som konduktör på hästspårvvagnen från 1877 som medlest häst vid ss 75-årsjubiléum 1963, färden gick från norrhallen och vände vid slussen.

egentligen var det stockholms norra spårvägsaktiebolag sns som fyllde.
själva ss fyller först innevarande år, bildades 1916, det vet ni alla.

minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan

av Per Lind, Thursday, May 19, 2016, 10:59 (2871 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jodå, och så var det en kvinna. Gullan?
Trevliga stunder var det på muséet.
-Per

minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan

av Lars Stegenius, Thursday, May 19, 2016, 13:08 (2871 dagar sedan) @ Per Lind

Jodå, och så var det en kvinna. Gullan?
Trevliga stunder var det på muséet.
-Per

Ännu trevligare när museet låg i Norrhallen.

minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan

av Conny Sernfalk, Thursday, May 19, 2016, 15:05 (2871 dagar sedan) @ 53 Wadsten

någon som minns gubbarna oscar,georg,nathanel berg, samt börje gallén som förestod spårvägsmuséet på odenplan. börje filmade mycket åt ss på 60-talet med färgfilm, fina minnesvärda filmer. alltid lika trevligt att besöka muséet på deras tid. idag har muséet samma fina klass som järnvägsmuséet i gävle, två riktigt fina trafikhistoriska muséer.

oscar var med som konduktör på hästspårvvagnen från 1877 som medlest häst vid ss 75-årsjubiléum 1963, färden gick från norrhallen och vände vid slussen.

egentligen var det stockholms norra spårvägsaktiebolag sns som fyllde.
själva ss fyller först innevarande år, bildades 1916, det vet ni alla.

Oscar Berg kommer jag mycket väl ihåg från tiden i slutet av 1960 talet. Trevlig man som då och då tjänstgjorde i sin uniform vid gammel arrangemang. Han var en god skribent och skrev ibland i personaltidningen "Spårväg och buss".
Om jag inte missminner mig hade han en gedigen spårvägsbakgrund rent yrkesmässigt.

Jag tror det var Georg som var hans likaledes trevliga kollega.

Deras chef har jag för mig hette något annat än dom namn du skriver. Kan naturligtvis minnas fel. Han var mer formell och det var t.ex inte tal om att säga du.

Det blev många timmars sittande i det trånga personalutrymmet innanför disken för att beskåda museets fotosamling. Tänk att deras fotosamling är så lätt till gänglig på webben idag.

Någon kvinna såg jag aldrig men hon kanske började i ett senare skede.

minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan

av Mr H, Thursday, May 19, 2016, 15:22 (2871 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Oscar Berg var f.ö den första Mustangföraren i Stockholm (eller okey Solna då) när vagn 400 lossats från SJ-vagnen. Han körde 400 till Råsundahallen efter det. Det ni!

Mr H

minns ni gubbarna på spårvägsmuséet odenplan

av Lennart Petersen, Thursday, May 19, 2016, 17:03 (2871 dagar sedan) @ 53 Wadsten

någon som minns gubbarna oscar,georg,nathanel berg, samt börje gallén som förestod spårvägsmuséet på odenplan. börje filmade mycket åt ss på 60-talet med färgfilm, fina minnesvärda filmer. alltid lika trevligt att besöka muséet på deras tid. idag har muséet samma fina klass som järnvägsmuséet i gävle, två riktigt fina trafikhistoriska muséer.

oscar var med som konduktör på hästspårvvagnen från 1877 som medlest häst vid ss 75-årsjubiléum 1963, färden gick från norrhallen och vände vid slussen.

egentligen var det stockholms norra spårvägsaktiebolag sns som fyllde.
själva ss fyller först innevarande år, bildades 1916, det vet ni alla.

Jag fick det intrycket att dit skickade man lite mer svårplacerad personal.
Jag var där någon gång och handlade lite saker, det var två rätt unga grabbar som skötte det hela och då och jag minns att dom rätt tydligt raljerade om att "nu har vi pengar till att gå och fika" något kvitto lämnades inte.