Luftvärns eller luftbevakningstorn i Boden (Byggnad)

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 19, 2016, 17:22 (2891 dagar sedan)

För någon tid sedan diskuterades luftvärnstorn och/eller luftbevakningstorn här på forumet.

Följande bild finns på samlingsportalen:
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE02950&Imgnr=1[/img]
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE02950&Im...

Bildtexten säger 1955. Det stämmer nog bra, för fotot är taget från taket på den under byggnad varande nya driftverkstaden i Boden (som det finns rätt många foton av på samlngsportalen). Den stora byggnaden litet till höger är rälsbussverkstaden, som sedan blev vagnverkstad och numera är riven. Ännu tidigare var det en skötselhall för personvagnar ute på bangården; därav namnet "hallen" för bangårdsområdet intill. Vagnhallen flyttades till ett läge vid sidan av bangården, när rälsbussarna infördes. Den ljusa byggnaden precis i bildmitt är SJ:s gasverk.

Kolbryggan har kapats av på bredden för att ge plats för spåret som går snett i bild.

På ett av de närmaste spåren på "hallen" står en rad personvagnar. Jag är förbryllad, det brukade stå godståg där!

När jag var "liten" på 50-talet, var det rätt roligt att klättra upp i trätornet och titta på utsikten. Betongtornen kom man inte upp i.

När tornen revs vet jag inte. Möjligen hade jag flyttat till storstaden då.

Berra

Luftvärns eller luftbevakningstorn i Boden

av Hans B Keller, Friday, May 20, 2016, 04:02 (2891 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

För någon tid sedan diskuterades luftvärnstorn och/eller luftbevakningstorn här på forumet.

Följande bild finns på samlingsportalen:
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE02950&Imgnr=1[/img]
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE02950&Im...

Bildtexten säger 1955. Det stämmer nog bra, för fotot är taget från taket på den under byggnad varande nya driftverkstaden i Boden (som det finns rätt många foton av på samlngsportalen). Den stora byggnaden litet till höger är rälsbussverkstaden, som sedan blev vagnverkstad och numera är riven. Ännu tidigare var det en skötselhall för personvagnar ute på bangården; därav namnet "hallen" för bangårdsområdet intill. Vagnhallen flyttades till ett läge vid sidan av bangården, när rälsbussarna infördes. Den ljusa byggnaden precis i bildmitt är SJ:s gasverk.

Kolbryggan har kapats av på bredden för att ge plats för spåret som går snett i bild.

På ett av de närmaste spåren på "hallen" står en rad personvagnar. Jag är förbryllad, det brukade stå godståg där!

När jag var "liten" på 50-talet, var det rätt roligt att klättra upp i trätornet och titta på utsikten. Betongtornen kom man inte upp i.

När tornen revs vet jag inte. Möjligen hade jag flyttat till storstaden då.

Berra

===========
Trätornet tillhör den första generationen lvtorn. Från ca 1941 tillkom torn i betong. Det första av denna typ skall ha uppförts i Degerfors. Efter kriget tillkom även torn i stålkonstruktion. Torn uppfördes vid större stationer, industrier, kraftverk och liknande. Beväpningen utgjordes som regel av en 40 mm lvakan som hissades upp med en kran. Bemanningen utgjordes av äldre vpl och tillhörde det sk territoriella luftvärnet. Detta var före 1941 en del av Landsstormen.

Här i Värmland finns ett bevarat betongtorn på fd ammunitionsfabrikens område i Karlstad liksom i Munkfors. De bägge betongtornen på norra sidan av stationen i Kil revs på slutet av 1970-talet.

I Karlstad byggdes batteriplatser väster om staden (Sixbacken) och öster om staden (Lamberget). Här rörde det sig om öppna pjäsbrunnar. Dessutom fanns en tropp grupperad på Sandgrundsudden vid Värmlands Museum. Denna tropp fick redan några dagar efter 9 april 1940 skjuta skarpt mot en tysk Ju 52/3m som kom in norrifrån. Flygplanet fick nödlanda vid Grums kyrka.

Även i Åmotfors grupperades några 40 mm lvakan efter 9 april 1940. Här fanns ju Norma ammunitionsfabrik. En av dessa lvakan var grupperad på en bergknalle mitt emot järnvägsstationen bakom nuvarande hotell Vita Älgen.

Söndagen 21 april kom ett tyskt bombplan av typen Heinkel He 111H inflygande vid Eda på eftermiddagen. Planet som troligen deltagit i bombningar i trakten av Dombås i Norge, flög på låg höjd österut efter Nordvästra Stambanan. Vid Ås hp fanns ett batteri från A2 grupperat, och härifrån skjöt man med en lvkulspruta (dubbel 8 mm) varvid det "regnade ned splitter av plexiglas" som en av soldaterna skrev i sin dagbok. När Heinkeln svängde in över stationen i Åmotfors fick lvakan vid Vita Älgen iväg några skott varvid troligen ett träffade höger motor. Rök började välla ut och samtidigt avgavs kulspruteeld från planets bukskytt mot södra delen av bangården. En svensk soldat som stod utanför en affär träffades av en rikorschett. Planet vinglade sedan iväg i nordvästlig riktning. Det observerades ytterligare några gånger norr om Köla kyrka. Vad som sedan hände är ännu inte utrett. Envisa rykten säger att planet skall ha störtat i en sjö, men efterforskningar pågår fortfarande.../HK

Luftvärns eller luftbevakningstorn i Boden

av Staffan S, Thursday, July 14, 2016, 22:11 (2835 dagar sedan) @ Hans B Keller

När jag letade efter spärrarna runt Boden så hade jag även kommit över planer för Lv anläggningar. Så här ser dom ut, De är inte hemliga numera.
Missade att vända ena bilden

[url=https://flic.kr/p/K8G22D][img]https://c4.staticflickr.com/8/7413/28310364435_2e78d99d02_z.jpg[/img][/url]

[url=https://flic.kr/p/K8G2kz][img]https://c4.staticflickr.com/8/7772/28310365475_0d452d4640_z.jpg[/img][/url]

Bodde själv utanför Boden men flyttade till Stockholm tidigt 60-tal. Kommer inte ihåg tornen vid stationen. De stod ju där trots allt. Är själv på jakt efter bilder på de olika spärrarna vid järnvägsspåren runt Boden. Ritningarna har jag kommit över. Men bilder.Med tanke på de tusental som gjort militärtjänst är det förvånande.