Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås (Järnväg allmänt)

av m.sundström, Sunday, May 22, 2016, 18:49 (2889 dagar sedan)

Förekom i rubr. hamnar endast skoplossning eller fanns någonstans också vagnvändare? Om så var fallet - var den av gavel- eller sidotippningstyp?

Gävle förtjänar speciell uppmärksamhet: någonstans har jag sett en uppgift om att Mas-vagnar (från Malmfälten?) lossades i Gävle under kriget. Stämmer det? Om ja, hur gick det till, hade man byggt upp en ramp?

(För tiotalet år sedan var jag f. ö. i kontakt med en kännare av Gävlehamnens historia men tyvärr gick han bort innan definitivt besked i frågan lämnats.)

Obs.: Min fråga gäller[b] ej[/b] Oxelösund.

Olle Sundström

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Svante Andersson, Sunday, May 22, 2016, 19:53 (2889 dagar sedan) @ m.sundström

Gaveltippning i västerås här:
[link=https://www.google.se/maps/@59.5933775,16.5233673,777m/data=!3m1!1e3?hl=en]Vagnstippen i Västerås[/link]

Jänför satellitbilden med kartor som visar spåren.

SA

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Anders.k., Monday, May 23, 2016, 12:11 (2888 dagar sedan) @ m.sundström

Här är två bilder på tippen från Västerås.

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15231]Samlingsportalen[/link]

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15230_01]Samlingsportalen[/link]


Sökningarna Malm +Gävle, Malm+ Fredriksskans, Malm+ Värtan och Malm + Stockholm gav inte samma entusiasm.

M.V.H Anders.k.

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av m.sundström, Tuesday, May 24, 2016, 17:05 (2887 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för era sökinsatser!
Synd bara att mystiken med Mas-lossning i Gefle inte tycks kunna skingras. I mellantiden har jag f. ö. kunnat dra mig till minnes att den person som skulle avslöja ALLT om Gävle hamns mysterier nog hette Ingvar Henriksson.

Olle S

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Herpai, Tuesday, May 24, 2016, 18:37 (2887 dagar sedan) @ m.sundström

Salig Ingvar lär inte kunna svara på det om inte det står något om det i hans senaste bok som getts ut postumt

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av m.sundström, Thursday, May 26, 2016, 18:42 (2885 dagar sedan) @ Herpai

Du skulle ju delvis kunna skingra mystiken genom att nämna titeln på Henrikssons bok...

Tack på förhand för det!

Olle S

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 24, 2016, 19:57 (2887 dagar sedan) @ m.sundström

Jag tror inte att Mas-vagnar gick till Gävle med malm, det var Ia-vagnar!

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Klas Blomberg, Tuesday, May 24, 2016, 18:05 (2887 dagar sedan) @ Anders.k.

Ytterligare bild från Västerås
[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15229[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB15229&Imgnr=1[/img]

Och en bild från lastningen vid någon av gruvorna
[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15228[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB15228&Imgnr=1[/img]

Lossning av malmvagnar varifrån då?

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, May 24, 2016, 20:48 (2887 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Och en bild från lastningen vid någon av gruvorna
[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15228[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB15228&Imgnr=1[/img]

Man kan ju förmoda att lossning i Västerås skedde av malm från fd SWB-området, men vilka gruvor kan detta ha varit då? Hur länge höll malmtrafiken på till denna hamn? När togs vagntipparen i drift och vad hände sedan med den?

Har malmtrafik förekommit regelbundet till Värtan? Man kan annars tänka sig att denna bara förekom när sjöfarten på Mälaren var inställd p g a ishinder?
Att vid sådana tillfällen omdirigera malmtåg från Västerås till Värtan skulle man ju kunna tänka sig vore genomförbart praktiskt, men hur var det med malmtrafiken på fd KURJ? Kunde denna upprätthållas genom omlastning till normalspår i Köping eller ställdes den in helt då?
Lossning åtminstone i Värtan, Köping och Otterbäcken för NBJs del skedde vad jag vet med skopkran av olika slag, vilket måste ha tagit mycket längre tid än att bara tippa vagnarna. Kanske också i Gävle vid lossning av Ia-vagnar (dvs 3-axliga "lådvagnar" likt dem på bilden)? För några avancerade mackapärer likt amerikanska [link=https://en.wikipedia.org/wiki/Hulett]Huletts[/link] har väl aldrig funnits i Skandinavien? [link=https://www.youtube.com/watch?v=1RJfnk2S330]Här[/link] ser man hur de fungerade. "Biggest in the World"? Även om dessa monster användes "tvärtom" så var de ju diggabla att se i drift!
/CEO

Lossning av malmvagnar varifrån då?

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 24, 2016, 21:25 (2887 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

KURJ körde på lager både i Köpings hamn och vid gruvorna i Riddarhyttan då sjöfarten var inställd.

För gruvorna i Ludvika-trakten, Lekomberg, Sörvik, Iviken, mfl så gällde följande:

1900 11 13 Dalpilen:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/SJ%201900%2011%2013%20Dalpilen%20Vaumlrtan%20ny%20malmutlastningshamn_zpstevctw8j.jpg[/img]

Lossning av malmvagnar varifrån då?

av Jakob E, Wednesday, May 25, 2016, 00:21 (2887 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Gick inte malm från Norberg ut via Västerås ? Annars var väl många av gruvorna i Västmanland med omnejd uttalade "bruksgruvor" där malmexporten var liten eller obefintlig ?

Skedde någon omlastning överhuvudtaget i Köping av malm från KURJ till normalspår ?

Lossning av malmvagnar varifrån då?

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 25, 2016, 05:11 (2887 dagar sedan) @ Jakob E

Nej, ingen omlastning av malm från KURJ i Köping till normalspår.

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Anders.k., Thursday, May 26, 2016, 11:36 (2885 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Läser man böckerna "Hsitorik över det rullande materielen vid Stockholm- Västerås-Bergslagens järnvägar, Norbergsbanorna och Gruvgården-Fors Järnvägar"
och Googlar om gruvorna och läser [link=http://www.bergsbruk.se/]Bland annat denna [/link] så tornar en bild som enkelt kan beskrivas som så:
Värtan användes som Malmhamn främst före krigen, speciellt före första Världskriget antagligen för att större fartyg skulle lastas i den enorma högtryck som ett krig bidrar med.
Ägandet blev också Tyskt i många fall före krigen, och efter krigen blev gruvorna konfiskerade av staten, efter första världskriget sålde staten gruvorna igen men det gjorde man inte efter andra då "AB statsgruvor" skapades och drev dom i viss mån fram till slutet, ägandet har således skiftat ganska mycket genom åren.
Västmanland och Bergslagen är nersölade med gruvor, två drivs idag av Boliden.

Vagntippen i Västerås är antagligen gammal, även i Värtan borde det funnit i en vagntipp före och under Första Världdkriget då Malmvagnarna som anskaffades var utrustade med öppningsbara gavlar.
Gävle verkar ha använts lite då och då, främst i slutet verkar det som.
Gruvorna var många och dom stationerna som användt Västerås (och Värtan) som motagar station är :Garpenberg, Smältarmossen, Gruvgården, Klackberg, Andersbenning, Norberg, Bålsjön,Morgårdshammar,Ickorbotten, Håksberg, Gräsberg,
Lekomberg, Blötberg och säkert några till som jag inte hittat.

[link=http://www.baggbodykarna.org/links/showlink.php?do=showdetails&l=19&catid=4]AB Statsgruvor[/link]
På länken ovan finns en årsredovisning för AB Statsgruvor år 1969/70.

[link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Hennemann]Första VD för AB Statsgruvor[/link]
Har inte källkollat denna länken.

M.V.H Anders.k.

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Kjell Friberg, Thursday, May 26, 2016, 15:43 (2885 dagar sedan) @ Anders.k.

Det har nog inte funnits någon vagntipp i Värtan då malmutlastnigen verkade ha upphört i samband med första världskriget och då skedde malmlossning normalt med skopkran liksom i Oxelösund innan den första vagnvändaren sattes upp där.

Rättning av stavfel.

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Christer Fredriksson, Thursday, May 26, 2016, 16:15 (2885 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Oxelösund hade hanlossning med fyllfat och kärror till upplag fram till dess vagnvändarna kom.
Från upplagen lastades malmen i stora fat, liknande kolfaten för kolgivning av lok men mycket större, en finnes bevarad i Oxelösunds hamn. Dessa lastade fat sköts på rallvagnar av järn fram till hamnkranarna/ångkranarna där faten lyftes över fartygens lastrum och tippades, liknande rallvagnar fanns i lokstationernas kolgårdar.

För M1-vagnarna byggdes en mindre höjdbana på bockar med malmfickor under där malmen lossades för att sedan tappas i sidtippande decauvillevagnar för att dragas ut till upplagen av ett bensinlok.

Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås

av Anders.k., Thursday, May 26, 2016, 21:56 (2885 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack.
Det var ett antagande som då uppenbart var fel.

M.V.H Anders.k.