Föremålsfråga (Historiskt material)

av Emelie, Wednesday, May 25, 2016, 16:43 (2887 dagar sedan)

Hej!

Undrar om det är någon som vet vad detta är? På ovansidan finns ett beslag med ett rektangulärt hål i mitten.
Föremålet är 50 cm långt.

[image]

Med vänlig hälsning,
Emelie Svensson, föremålsantikvarie, SJVM

Föremålsfråga

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 25, 2016, 17:12 (2887 dagar sedan) @ Emelie

För justering av rälshöjden vid lyft av spåret.
Lades på en sleepers och sköts in under rälen.
Många användes i följd med ett bestämt antal sleepers emellan.
Sedan packades varje sleepers upp till rätt rälshöjd.

Modernare varianter fanns långt in på 1950-talet där lyften utfördes med en stång/spett som drogs fram och tillbaka och lyfte rälen.

Föremålsfråga

av Bobo L, Wednesday, May 25, 2016, 23:40 (2887 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

För justering av rälshöjden vid lyft av spåret.
Lades på en sleepers och sköts in under rälen.
Många användes i följd med ett bestämt antal sleepers emellan.
Sedan packades varje sleepers upp till rätt rälshöjd.

Modernare varianter fanns långt in på 1950-talet där lyften utfördes med en stång/spett som drogs fram och tillbaka och lyfte rälen.

Ja, det är min uppfattning också. Bilden visar alltså någon urtida variant av det som i modern tid hette Rälsdomkraft (eller Spårdomkraft?) modell Titan och som salufördes av någon Ingenjörsfirma Ditt eller Datt AB. I vardagen kallades dessa för "Major" (uttalas majjjor) eller "Grodor". Säkert finns andra namn på dessa, beroende på var i landet man frågar. Till dessa hörde en manöverstång som självklart då kallats tex "majstång".

På nedanstående länkar finns bilder på majjor/grodor/whatever i användning. Tyvärr inga riktigt bra bilder, men letar man bättre går det säkert att hitta.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=28069

http://www.ohsabanan.com/sv/banaktuellt2015.php

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=132251

Föremålsfråga

av Emelie, Thursday, May 26, 2016, 09:53 (2886 dagar sedan) @ Bobo L

Ja precis. En sådan spårlyft finns i samlingen som visas i utställningen på Järnvägens museum i Ängelholm. Intressant att du berättar att de kallas "major" och "majstång"! Det kände jag inte till. Jag har bara fått berättat för mig att de kallas "padda" och att hållaren till spettet kallas "papegoja". Jag har hört att ett spett med en krok kallas "pelikan", men jag är lite osäker på hur de ser ut.

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson

Föremålsfråga

av JSV, Thursday, May 26, 2016, 20:27 (2886 dagar sedan) @ Emelie

Ja precis. En sådan spårlyft finns i samlingen som visas i utställningen på Järnvägens museum i Ängelholm. Intressant att du berättar att de kallas "major" och "majstång"! Det kände jag inte till. Jag har bara fått berättat för mig att de kallas "padda" och att hållaren till spettet kallas "papegoja". Jag har hört att ett spett med en krok kallas "pelikan", men jag är lite osäker på hur de ser ut.

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson

Där har du ett tydligt exempel på hur järnvägens slang varierar över landet.
Att ta en tur på övertid kallas i Stockholm för att gneta, medan Göteborgarna säger gama.

Föremålsfråga

av Kent A, Friday, May 27, 2016, 18:03 (2885 dagar sedan) @ JSV

Eftersom jag 1 har blivit ngt äldre och 2 föyttat därifrån vet jag inte om det stämmer längre, men på sjuttiotalet betydde "gama" tigga i Stockholmstrakten.
DVS inte sådant som "EU-migranterna" ägnar sig åt, utan det som förekom i tonårsgängen och mest handlade om cigaretter och godis:
"Får gama en tagg av dig?"

Föremålsfråga - gnet

av Kurt G Möller, Friday, May 27, 2016, 18:25 (2885 dagar sedan) @ Kent A

Eftersom jag 1 har blivit ngt äldre och 2 föyttat därifrån vet jag inte om det stämmer längre, men på sjuttiotalet betydde "gama" tigga i Stockholmstrakten.
DVS inte sådant som "EU-migranterna" ägnar sig åt, utan det som förekom i tonårsgängen och mest handlade om cigaretter och godis:
"Får gama en tagg av dig?"

Jomenvisst.

Ang. GNETA och GNET (den anställde frågar t ex turf "finns det någe gnet?" så har detta varit stockholmsk tågslang bland SJ:are i åtm. femtio år, kanske längre!

Andra varianter? Malmö? Södra Norrland?? Norra???

Föremålsfråga - gnet

av Trafikar´n, Friday, May 27, 2016, 20:22 (2885 dagar sedan) @ Kurt G Möller

gneta eller gama... I alla fall på 80-talet hade GS-förarna ett helt annat ord för det med övertid. Men i skrivandes stund kommer jag inte på det. Men att det skulle vara det enda ordet på GS? Inte alls, men någon som kan fylla i minneslucka?

Föremålsfråga - gnet

av Bengt H, Friday, May 27, 2016, 22:33 (2885 dagar sedan) @ Trafikar´n

gneta eller gama... I alla fall på 80-talet hade GS-förarna ett helt annat ord för det med övertid. Men i skrivandes stund kommer jag inte på det. Men att det skulle vara det enda ordet på GS? Inte alls, men någon som kan fylla i minneslucka?

"Skumma" hette det på min tid på GS, fast det var förvisso för mycket länge sedan.

/Hundraettan

Föremålsfråga - gnet

av Fredrik Lundström, Saturday, May 28, 2016, 15:55 (2884 dagar sedan) @ Bengt H

gneta eller gama... I alla fall på 80-talet hade GS-förarna ett helt annat ord för det med övertid. Men i skrivandes stund kommer jag inte på det. Men att det skulle vara det enda ordet på GS? Inte alls, men någon som kan fylla i minneslucka?


"Skumma" hette det på min tid på GS, fast det var förvisso för mycket länge sedan.

/Hundraettan

I Skåne finns uttrycket "knäcka" om samma sak, dvs det som i Stockholm heter gneta och det som i Göteborg heter gama.

Längre norrut har jag inte hört annat än gneta.

Föremålsfråga

av Lennart Fransson, Saturday, May 28, 2016, 18:10 (2884 dagar sedan) @ Emelie

Ja precis. En sådan spårlyft finns i samlingen som visas i utställningen på Järnvägens museum i Ängelholm. Intressant att du berättar att de kallas "major" och "majstång"! Det kände jag inte till. Jag har bara fått berättat för mig att de kallas "padda" och att hållaren till spettet kallas "papegoja". Jag har hört att ett spett med en krok kallas "pelikan", men jag är lite osäker på hur de ser ut.

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson

Jag tror även att namnet "titor" förekommet, naturligtvis sprunget ur Titan.

Föremålsfråga

av Emelie, Thursday, May 26, 2016, 09:46 (2886 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för svaret! Kan du beskriva hur skaftet var utformat? Tyvärr saknas skaft till denna, men det kanske går att hitta om jag vet vad jag ska leta efter!

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson

Föremålsfråga

av Kurt G Möller, Thursday, May 26, 2016, 15:25 (2886 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den modernare varianten kallades för "kärring".

Hmmm - blandar du inte ihop majorna/grodorna med en variant av vevdomkraft...??

Fast OK, språkbruket har varierat över tiden...

Och även lokalt!

Föremålsfråga

av Rolf Segelström, Friday, May 27, 2016, 20:38 (2885 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jo, en kärring är en vevdomkraft.
Jag har kört mýcket arbetståg på RB och har bara hört "groda" om dessa tingestar.
Det bör ha varit den vanligaste benämningen här runt Stockholm eftersom merparten av bangubbarna kom från fd SRJ och SJ eftersom den var statlig bana mellan 1959 och 1972.
Roffe S

Föremålsfråga

av Rolf Segelström, Saturday, May 28, 2016, 01:16 (2885 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo, jag glömde skriva att de flesta var gröna. Det var nog det som gav dem smeknamnet. Jag har även sett några svarta och någon SJ orange.
Roffe

Föremålsfråga

av Jakob E, Saturday, May 28, 2016, 02:13 (2885 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Som frågvis snorunge utmed Roslagsbanan drar jag mig till minnes något som kallades för "duffar". Som jag minns det var det dylika tingestar. Jag kanske minns fel eller är det så att kärt barn har många namn ?

Föremålsfråga

av Rolf Segelström, Saturday, May 28, 2016, 15:40 (2884 dagar sedan) @ Jakob E

Kul att du nämnde dom.
Som jag minns det var det rälsvandringshinndren som kallades så. Men det var ju 30 år sedan jag såg sånt sist.
Kom ett ba gäng från annan plats i landet, vilket ju skedde under SJ tid, brukade banmästarna hålla ihop lagen. De kände ju varann och och visste hur problem löstes.
Följakligen blev det olika benämningar på samma saker. Måste varit jobbigt för förrådsgubbarna.
Jag tror att du har rätt och det beror på ovan beskriving. Inte frågade du om de kom från NÖJ tex?
Mvh Roffe

Föremålsfråga

av Rolf Segelström, Saturday, May 28, 2016, 15:42 (2884 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo, en sak till.
Många, de allra flesta, stannade ivar på RB då det bildades 1972.

Föremålsfråga

av 53 Wadsten, Sunday, May 29, 2016, 15:54 (2883 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Banvakten Ture Hansson i Ljunghusen kallade dessa saker för kärringar.
Major kunde han också säga.

Föremålsfråga - jag tycker...

av Kurt G Möller, Sunday, May 29, 2016, 17:42 (2883 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Banvakten Ture Hansson i Ljunghusen kallade dessa saker för kärringar.
Major kunde han också säga.

...att vi ska försöka enas om vilket som gäller!!! Åtminstone i DAGENS Tåghobby-Sverige.

Förslag:

Maja eller groda = flyttbart lyftblock för spår- och baxarbeten!

Kärring = vevdomkraft för steglös mindre eller större höjning/sänkning av diverse objekt!