Ett tips för svenska järnvägsföreningar. (Järnväg allmänt)

av maxpowers, Saturday, May 28, 2016, 16:37 (2883 dagar sedan)

Utflyktståg är populära på många håll i världen. Att svenska föreningar skulle kunna knåpa i hop någorlunda premiumresor håller jag för troligt. Däremot finns nog ett stort motstånd mot det, mina erfarenheter av järnvägsföreningar är att det nog är svårt att hitta dem som vågar hoppa, utvecklas och blomstra..men här är ett tips i form av en rätt trevlig video. Sträckor som är möjliga i Sverige är väl inlandsbanan mfl i ett packet med upplevelser och boende.Nu bor jag ju inte i Sverige så jag lär väl aldrig bli del av det men kanske något för andra människor som vågar? https://www.youtube.com/watch?v=1NtdmNVNosA

Vänligen Henrik

Låst
1929 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Svante Andersson, Saturday, May 28, 2016, 16:58 (2883 dagar sedan) @ maxpowers

Tankar har nog funnits på flera ställen men det hela faller på att initialkostnaden och de första kanske flera åren utan vinst behöver en finsiär med riktigt fet plånbok... vilket är en total bristvara i Sverige.

SA

Låst
1417 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Saturday, May 28, 2016, 17:01 (2883 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nja man kan göra det förhållandevis billigt om man samarbetar med hotell och lokala aktörer... sen är frågan om man är tillräckligt mkt entreprenör för att klara av det, men det är ju en helt annan fråga :-)

Låst
1321 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Lennart Petersen, Saturday, May 28, 2016, 17:23 (2883 dagar sedan) @ maxpowers

Utflyktståg är populära på många håll i världen. Att svenska föreningar skulle kunna knåpa i hop någorlunda premiumresor håller jag för troligt. Däremot finns nog ett stort motstånd mot det, mina erfarenheter av järnvägsföreningar är att det nog är svårt att hitta dem som vågar hoppa, utvecklas och blomstra..men här är ett tips i form av en rätt trevlig video. Sträckor som är möjliga i Sverige är väl inlandsbanan mfl i ett packet med upplevelser och boende.Nu bor jag ju inte i Sverige så jag lär väl aldrig bli del av det men kanske något för andra människor som vågar? https://www.youtube.com/watch?v=1NtdmNVNosA

Vänligen Henrik

Men det arrangeras ju sådana resor av föreningarna och det är ju det som i stor utsträckning ekonomiskt bär upp de föreningar som inte har egen bana.
Det arrangeras teaterresor och resor till olika arrangemang och man har väl ett visst premiumsegment för dem som vill kosts på i forma av hyggliga restaurangvagnar och 1kl vagnar. Efter många år så har nog föreningarna känt av marknaden och vet på ett ungefär vad som bär sig och vad som inte bär sig.
För Inlandsbanan så har ju Inlandsbanan själv turisttrafik på lagom nivå över sommarsäsongen. På Ib prövades också lite mer påkostade loktåg med resturangvagn med Norrlandsmenyer och sovvagnar så man kunde övernatta men det attraherade tydligen inte tillräckligt. Publiken på Inlandsbanan är nog mest "Fjällrävenfolk" som vill ha stärkande friluftsliv och åka tåg däremellan.

Låst
1316 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Saturday, May 28, 2016, 17:32 (2883 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej Lennart!

Nu pratar jag inte om teaterresor mm. Det som jag märkt inom föreningslivet är att marknadsföring..vad är det? Man litar på att de människor som redan är invigda hittar till tåget, dvs produkten. Jag tror att man måste tänka annorlunda och använda en mer avancerad marknadsföring. Inlandsbanans försök var ju ..hmm halvhjärtat eller så visste man inte hur man marknadsför sin produkt. Skall man kunna nå framgång krävs en marknadsplan med en kompetent marknadsföringsstrategi, i detta ingår även en mediastrategi. Jag tror på idén med utflyktståg men det som hindrar är nog en brist på kompetens och mod. Jag hoppas att någon förening försöker sig på ett koncept som detta men som jag initialt skrev så är mina erfarenheter av föreningar inte odelat positiva.

Vänligen Henrik.

Låst
1267 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Lennart Petersen, Saturday, May 28, 2016, 21:25 (2883 dagar sedan) @ maxpowers

Hej Lennart!

Nu pratar jag inte om teaterresor mm. Det som jag märkt inom föreningslivet är att marknadsföring..vad är det? Man litar på att de människor som redan är invigda hittar till tåget, dvs produkten. Jag tror att man måste tänka annorlunda och använda en mer avancerad marknadsföring. Inlandsbanans försök var ju ..hmm halvhjärtat eller så visste man inte hur man marknadsför sin produkt. Skall man kunna nå framgång krävs en marknadsplan med en kompetent marknadsföringsstrategi, i detta ingår även en mediastrategi. Jag tror på idén med utflyktståg men det som hindrar är nog en brist på kompetens och mod. Jag hoppas att någon förening försöker sig på ett koncept som detta men som jag initialt skrev så är mina erfarenheter av föreningar inte odelat positiva.

Vänligen Henrik.

Taterresor och evenemangsresor för allmänheten är väl så gott som något annat för att dra in pengar och samtidigt får föreningens museala fordon en användning. Och sådana resor i sig skapar ju reklam och uppmärksamhet, om deltagarna är nöjda så vidarebefordrar dom den nöjdheten till vänner,släkt och bekanta . Det är nog den bästa marknadsföring man kan ha och det var ungefär så Carl Jan fick fart på sin verksamhet i Grythyttan, inbjudna strategiskt utvalda gäster vidarebefordrade upplevelserna.
Marknasföring kan man ju önska sig om det inte kostar något men traditionell marknadsföring med reklam kostar stora pengar och i stor utsträckning dränks det bara i mediabruset.
Betänk också att det inte handlar om kommersiella företag, dessa föreningar kan inte presetera mer än vad medlemmarna vill,orkar och räcker till där går en absolut gräns.

Låst
1090 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Saturday, May 28, 2016, 21:42 (2883 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Visst så men av egen erfarenhet så kan man göra mycket utan att det kostar en krona. En väl genomtänkt mediestrategi är en sådan sak som inte kostar. Dessutom har exponering i media ett högre värde än vad en köpt annons i regel har. Har gjort detta själv så det är inget omöjligt. Däremot är det ett motstånd inom den ideella sektorn som är mkt svårt att komma runt. Krävs att en förening vågar och att man vågar ta striden mot alla nej sägare. Där är det största hindret. Jag har själv en dubbelexamen jurist/ Ekonom med inriktning marknadsföring och affärsutveckling så jag vet det går...om man bara vill. Nu skall jag försöka mata en liten kille på 4 månader..trevlig kväll önskar Henrik.

Låst
1067 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av ztenlund, Saturday, May 28, 2016, 23:25 (2883 dagar sedan) @ maxpowers

Kalmar Veterantågs Nordkalottenresa är väl ungefär i den riktning du far efter? Den förefaller jämt vara fullsmetad.

Låst
1034 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Sunday, May 29, 2016, 13:20 (2882 dagar sedan) @ ztenlund

Ja något åt det hållet men kanske med mer stopp och aktiviteter längs vägen. Rätt marknadsfört tror jag på idén Vänligen Henrik

Låst
1005 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Svante Andersson, Sunday, May 29, 2016, 18:54 (2882 dagar sedan) @ maxpowers

Tja... man kan ju undra. Du som har kunskapen, utbildningen och erfarenheten... sticker härifrån och sitter på sidan om och i princip omyndigförklarar de aktiva i föreningarna som har upp över huvudet med annat jobb.
Kanske en tendens till att det är bättre att fly än illa fäkta från din sida!

SA

Låst
971 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Lennart Petersen, Sunday, May 29, 2016, 19:35 (2882 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tja... man kan ju undra. Du som har kunskapen, utbildningen och erfarenheten... sticker härifrån och sitter på sidan om och i princip omyndigförklarar de aktiva i föreningarna som har upp över huvudet med annat jobb.
Kanske en tendens till att det är bättre att fly än illa fäkta från din sida!

SA

Och de flesta föreningar jag har en gnutta insyn i har sina idésprutor som har gott om förslag på trafik som kan köras, spännande utflykter, trevliga arrangemang och saker som kan säljas med förtjänst.
Den stora bristvaran är i stället folk som underhåller fordon, bemannar dem i trafik och gör allt slitgöra.
I en kommersiell verksamhet anställer man bara när det behövs men det låter sig inte göras för den ideélla föreningen.
ÖSLJ årsredovisning dök upp och där noterades att två trafikdagar fick ställas in p.g.a personalbrist. Säkert lite väl behövliga slantar som uteblev men sådan är verkligheten även för en stor och väl etablerad förening.

Låst
904 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Sunday, May 29, 2016, 20:02 (2882 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ehh va? Det där bemödar jag mig inte ens kommentera.

Låst
916 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Kanal C, Monday, May 30, 2016, 12:26 (2881 dagar sedan) @ Lokf_RB

Ehh va? Det där bemödar jag mig inte ens kommentera.


Ingen fara, sanningen svider.

Du fattar säkert att du med dina tidigare skumraskaffärer är ganska svår att ta på allvar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3437&artikel=4780535

http://www.op.se/allmant/jamtland/mjolkbonde-utnyttjade-lettiska-arbetare-fick-vare-sig...

Det finns mer om man gräver lite. Sanningen svider lite varstans för på Facebook har flera blivit blockade som frågat honom om saker som rört bland annat de saker du påvisar här.

Låst
881 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av Lennart Petersen, Sunday, May 29, 2016, 18:45 (2882 dagar sedan) @ maxpowers

Visst så men av egen erfarenhet så kan man göra mycket utan att det kostar en krona. En väl genomtänkt mediestrategi är en sådan sak som inte kostar. Dessutom har exponering i media ett högre värde än vad en köpt annons i regel har.

Det är ju lite av det jag beskriver....

Låst
930 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar.

av maxpowers, Sunday, May 29, 2016, 20:03 (2882 dagar sedan) @ Lennart Petersen

visst så Lennart. Det finns en bister verklighet och den lever vi alla i tyvärr.. :-) Vänligen Henrik.

Låst
972 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar - men...

av Kurt G Möller, Sunday, May 29, 2016, 22:32 (2882 dagar sedan) @ maxpowers

...vad sjutton gnäller du för egentligen...???!!!

Varför har du själv stigit av jobbet i Nynäshamn? Har du gått ur frivilligt?

Eller blivit ombedd att fara och flyga????????????

Låst
930 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar - men...

av maxpowers, Monday, May 30, 2016, 18:12 (2881 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ehh va? Gnäller inte alls försökte bara få gång en diskussion men tydligen inte. Har lämnat Nynäshamn och JHRF pga bristande intresse, utlandsboende mm.. Om man inte har tillräckligt intresse så skall man inte vara med i någon förening. För mig var det en lång process men det enda naturliga att göra. Lämnar denna sida nu då man tydligen inte kan skriva något utan att bli påhoppad. Detta blir mitt sista inlägg.. lycka till i framtiden att hitta..nya hackkycklingar.

Låst
869 visningar

Ett tips för svenska järnvägsföreningar - men...

av Svante Andersson, Monday, May 30, 2016, 19:45 (2881 dagar sedan) @ maxpowers

lycka till i framtiden att hitta..nya hackkycklingar.

Verkar som att verkligheten hunnit ifatt dig... blev kanske för varmt under ändan? Och då är det nog inte mer än rätt att du får ett tjuvnyp både här och där! Kallas för "instant karma" på youtube...

SA