Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Sunday, May 29, 2016, 10:46 (2861 dagar sedan)

Jag har den stora glädjen att meddela att efter 6 månaders intedivt arbete är nu ångloket SJ B 1267 åter driftsatt.

Under gårdagen hade Västergötlands Ånglokssällskap/Herrljunga lokstall trafik och löpduglighetsbesiktning av detta lok. Vi fick också besök av Inspecta för s.k ångprov. Allt gick utmärkt.

Efter nästan 60 års törnrosasömn blåste säkerhetsventilerna igen på loket. Efter avslutad besiktning överlämnades de erforderliga dokumenten på att loket nu första gången sedan år 1957 åter är driftsatt.

Vi i Herrljunga lokstall känner mycket stor glädje över denna händelse...tänk vi har gjort det igen...driftsatt ännu ett ånglok.

Ett stort tack till alla som stöttat oss på vägen hit...

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av ak44, Sunday, May 29, 2016, 11:17 (2861 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Har du ingen bild?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Nils-Eric Sääf, Sunday, May 29, 2016, 13:13 (2861 dagar sedan) @ ak44

Det är väl bra ändå ,eller hur.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av 53 Wadsten, Sunday, May 29, 2016, 14:15 (2861 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

För många B och för få J i drift:-(

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Peter Flink, Sunday, May 29, 2016, 15:52 (2861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För många B och för få J i drift:-(

Det är ganska uppseendeväckande Gustaf att Du som är så upptagen med hur Du blir bemött av andra och feltolkar helt vanliga svar kan vara så tanklös och svara på detta negativa sätt över folk som lägger många frivilliga timmar på att behålla/rusta upp/undehålla gammla järnvägsfordon.

Jag begär inte att Du ska veta exakt hur mycket jobb det ligger bakom men det är enkelt att förstå att det är mycket arbete, jag råkar veta i just detta fall att det är mycket.

Kan Du inte uppskatta det och svara som folk så avhåll Dig från att skriva överhuvudtaget. Och ska antalet B-lok kontra J-lok diskuteras så bör det göras i en egen tråd och inte som ett surmagat svar på någon annans arbetsinsats.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Lars Stegenius, Sunday, May 29, 2016, 16:37 (2861 dagar sedan) @ Peter Flink

För många B och för få J i drift:-(


Det är ganska uppseendeväckande Gustaf att Du som är så upptagen med hur Du blir bemött av andra och feltolkar helt vanliga svar kan vara så tanklös och svara på detta negativa sätt över folk som lägger många frivilliga timmar på att behålla/rusta upp/undehålla gammla järnvägsfordon.

Jag begär inte att Du ska veta exakt hur mycket jobb det ligger bakom men det är enkelt att förstå att det är mycket arbete, jag råkar veta i just detta fall att det är mycket.

Kan Du inte uppskatta det och svara som folk så avhåll Dig från att skriva överhuvudtaget. Och ska antalet B-lok kontra J-lok diskuteras så bör det göras i en egen tråd och inte som ett surmagat svar på någon annans arbetsinsats.

Jag kan väl i någon mån tycka att 53 Wadsten har rätt. Museijärvägssverige är (över)befolkat av B- och E/E2-maskiner. Och det finns ju skäl till det, det var dom loktyperna som var vanligast och det var ju smart att bevara så få loktyper som möjligt som beredskapslok. Men - har man sett och hört ett B-lok har man sett och hört alla. Samma med E/E2. Så det vore ju inte så dumt om det nu, i mån av tillgång, restaurerades några lok av andra typer. Eller är jag fel ute?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Peter Flink, Sunday, May 29, 2016, 18:14 (2861 dagar sedan) @ Lars Stegenius

För många B och för få J i drift:-(


Det är ganska uppseendeväckande Gustaf att Du som är så upptagen med hur Du blir bemött av andra och feltolkar helt vanliga svar kan vara så tanklös och svara på detta negativa sätt över folk som lägger många frivilliga timmar på att behålla/rusta upp/undehålla gammla järnvägsfordon.

Jag begär inte att Du ska veta exakt hur mycket jobb det ligger bakom men det är enkelt att förstå att det är mycket arbete, jag råkar veta i just detta fall att det är mycket.

Kan Du inte uppskatta det och svara som folk så avhåll Dig från att skriva överhuvudtaget. Och ska antalet B-lok kontra J-lok diskuteras så bör det göras i en egen tråd och inte som ett surmagat svar på någon annans arbetsinsats.


Jag kan väl i någon mån tycka att 53 Wadsten har rätt. Museijärvägssverige är (över)befolkat av B- och E/E2-maskiner. Och det finns ju skäl till det, det var dom loktyperna som var vanligast och det var ju smart att bevara så få loktyper som möjligt som beredskapslok. Men - har man sett och hört ett B-lok har man sett och hört alla. Samma med E/E2. Så det vore ju inte så dumt om det nu, i mån av tillgång, restaurerades några lok av andra typer. Eller är jag fel ute?

Javisst, jag nekar ingen att säga sina åsikter men det finns rätt och fel tillfällen att att göra eller i detta fall plats. Man startar en egen tråd helt enkelt men vanlig nätetikett ligger nog långt borta.
Lite finkänslighet är på sin plats och den varan besitter inte Gustav även om själv kräver det av andra.......

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Hans D, Sunday, May 29, 2016, 19:18 (2861 dagar sedan) @ Peter Flink

Hej!
Kommer inte att ge mig in i diskussionen om vilka lok som bevaras, är däremot väldigt glad att ytterligare ett ånglok är i körbart skick. Jag har inte haft möjligheten att se speciellt många lok under ånga så det här tycker jag är väldigt glädjande.

Mvh Hans D
Föreningen Järnvägs Historia i Dalsland
www.fjid.org
www.mellerudsmodelljarnvagsklubb.com

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Stefan Skoglund, Sunday, May 29, 2016, 19:59 (2861 dagar sedan) @ Lars Stegenius


Jag kan väl i någon mån tycka att 53 Wadsten har rätt. Museijärvägssverige är (över)befolkat av B- och E/E2-maskiner. Och det finns ju skäl till det, det var dom loktyperna som var vanligast och det var ju smart att bevara så få loktyper som möjligt som beredskapslok. Men - har man sett och hört ett B-lok har man sett och hört alla. Samma med E/E2. Så det vore ju inte så dumt om det nu, i mån av tillgång, restaurerades några lok av andra typer. Eller är jag fel ute?

B-maskinen har flera fördelar:
[list]
[*]det finns ett antal att ta av och de är i hyfsat skick (det där med lättplockad frukt.)
[*]de har effekten och fartresurserna som behövs för att rullande på en stambana inte bli
så mycket i vägen. H3:or har fartresurserna men kanske inte riktigt effekten i pannan.
[/list]

Sedan att B-maskinen har nackdelar jämfört med E2/E och en H3 är en annan sak.

H3:or har nackdelar:
[list]
[*]begränsat antal
[*]nästan allihop har krämpor i panna eller maskineri som hindrar de från att användas (de är inte längre lättplockad frukt.)
[/list]

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kristoffer Johansson, Sunday, May 29, 2016, 21:31 (2861 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

DJ H3 10 finns i gott drift skick i Åmål även om inte loket just nu är i drift. H3 är min favorit, någon gång kanske man även kan få åka på en H3s. Men när det kommer till B lok så är det väldigt bra lok, urstarka och snabba. Hoppas på att få åka på B 1267 någon gång:)

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Danne J, Sunday, May 29, 2016, 17:30 (2861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För många B och för få J i drift:-(

Först, ett stort Grattis till P-Å Lampemo och hans gäng till ännu en fin insats för en LEVANDE ångloksbransch i Sverige. Med herr Wadstens resonemang, torde antalet lok under ånga för trafik vara högst försumbar. Antalet bevarade J-lok är 6, varav ett, 1338, är körbart. JVM:s båda Atlas-byggen är, som framgår av annan tråd, en bra bit bort i renoveringskön, varav kanske det ena blir reservdelslok?? Sen återstår 3. J 1398, 1237 och 1393. Status för dessa får resp. förening svara för.

Övriga "ej standard" lok då?? Som sagt tidigare: Vad ska vi köra med eftersom många f.d. privatbanelok står avställda i väntan på tubsatser, maskinell bearbetning eller annat?? Det är just det att det finns MÅNGA körbara exemplar av standardtyperna bevarade som gör att det finns ångloksdragna museitåg över huvud taget.

Personligen skulle jag gärna se alla bevarade J-lok i drift, mycket trevliga lok att elda och köra. Små förråd och begränsad dragkraft gör dock att de inte passar alla sträckor och tågvikter.

Hela musei Sverige vet sedan urminnes tider att herr Wadsten föredrar J-lok framföra alla andra typer. Därför kan vi vara utan såna här inlägg.

// Danne J

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kent Lillfors, Sunday, May 29, 2016, 19:42 (2861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För många B och för få J i drift:-(

Men.....

Varje bevarat ånglok är väl en bevarad
pärla till eftervärlden ;-)
Dessutom handlar det om tillgången på
lok som går att få funktionsdugliga :-(

Vad gäller B-lok så tillverkades det
faktiskt 99 st... ett hyfsat gäng finns
ju då kvar med så många tillverkade :-D

I Herrljunga lokstall har det färdigställts
ett gäng ånglok.

Vi heter ju numera VÅS men vi är samma glada
gäng, med en hel del nya ansikten

Kent Lillfors stolt medlem

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Tobias B, Monday, May 30, 2016, 09:28 (2860 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För många B och för få J i drift:-(

Om 20 år så tror jag att vi längtansfullt kommer att titta tillbaka på den tid då det fortfarande fanns relativt många normalspåriga ånglok i trafik, oavsett littera och årgång.

Tiden springer ifrån oss; var glad för det vi har och stötta alla som arbetar för att vi ska ha det även framöver.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Anders Sandgren, Monday, May 30, 2016, 10:14 (2860 dagar sedan) @ Tobias B

Att så många B/E-lok finns kvar beror ju på att de (samt E10-loken) fanns kvar som beredskapslok fram till 90-talet. Övriga slopades under 60/70-talet, däri inräknat J-loken. Den talrikaste typen var ju annars Kd-loken med 139st och då inräknas inte föregångarna Ka/Kb/Kc. Men det var ytterst få kvar av dem på 60-talet och endast två överlevde. Stor heder att man lade resurser att på det ena körklart.
Fördelen med B/E är ju att de slopades i körbart skick i början av 90-talet, en tidpunkt då normalspårsföreningarna var starka och många nog att ta sig an dem. När den övriga lokparken slopades i samband med förändringen av konserveringen fanns inte resurser att ta hand om dem. Därför blev bara enstaka lok kvar av typerna S, J mfl. Vissa relativt talrika typer försvann helt, t.ex L men även många fd privatbanelok.
B/E är dessutom för användbara för den typ av trafik som kan dra in pengar till föreningen och det stora antalet gör att man inte behöver vara rädd om dem. Man kan helt enkelt 'köra skiten' ur några utan att det är något historiskt problem även om det alltid finns någon som värnar om just en viss lokindivid och blir ledsna när favoritloket blir reservdelslok eller ännu värre.
J-loken är inte lika användbara som B/E och då de slopades för länge sedan så är skicket sämre. 1237 var i Hybo som skrotbeslutat och vände innan det skickades till Nässjö kan avara ett bra exempel då det gjorde många års tjänst för SSBms/NJ men till slut var slutkört och behövde omfattande upprustning, något som NJ inte ville göra varför loket hamnade hos NJM i Nynäsgård. NJ hade ju även ändrat verksamhet från ett rullande museum (där 1237 var dragare) till ett stationärt med mer långväga utfärdståg där nog inte ett J-lok räckte till. De K4 & N-lok som fanns i drift tidigare har ju också hamnat långt bak i renoveringskön då den trafiktjänst de en gång kunde användas till (t.ex på slakthusbanan) inte längre finns. N 1169 & MaWJ 1 hos NJM är säkert intressant renoveringsobjekt men med liten användning varför andra lok är viktigare. När E 1189 & B 1136 är körklara så kan säkert J 1237 vara ett intressant objekt, men det är långt dit och N-typen har större koppling till Nynäsbanan även om det fär 'fel' individ så det kan alltid diskuteras.
SvJM skulle däremot hitta använding för en J-maskin för trafiken runt muséet men det finns gott om objekt som är fullgoda alternativ.

Stort grattis till Herrljungagänget för att man fått 1267 körklart och därmed har ett lok som kan ge resurser för framtida utmaningar. Tb 864 vore trevligt att se under ånga men det finns andra intressanta alternativ som nog ligger närmare till. Varför inte en E4 eller K4?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga (Bild).

av Kent Lillfors, Sunday, May 29, 2016, 18:15 (2861 dagar sedan) @ ak44

Någon ville ha en bild på den gamla damen
som nu är nybesiktigad med beröm godkänd :-D

Bilden är tagen 160528 av mig :-)
Är just nu mindre kompis med uppladdningen
av bilder :-( Så det blir bara denna nu ;-)

[img]http://i1206.photobucket.com/albums/bb443/KentLillfors/PICT0405.jpg[/img]

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Bild 2)

av Kent Lillfors, Sunday, May 29, 2016, 18:58 (2861 dagar sedan) @ ak44

En bild till ;-)

Är inte kompis med uppladdningen :-(

Kent Lillfors stolt medlem i VÅS

När blir du medlem?


[image]

Bilden tagen i Herrljunga 160528

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Bild 2)

av Jonny Goude, Thursday, June 02, 2016, 22:44 (2857 dagar sedan) @ Kent Lillfors

En bild till ;-)

Är inte kompis med uppladdningen :-(

Kent Lillfors stolt medlem i VÅS

När blir du medlem?


[img]http://i1206.photobucket.com/albums/bb443/KentLillfors/PICT0407.jpg[/img]

Bilden tagen i Herrljunga 160528

Bild från ett uppehåll i Röstbo i samband med hämtningen av tre lok vid Sandträsk 2008.
[img] http://imageshack.com/a/img924/4539/QpX1DC.jpg [/img]
1267.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Bild 2)

av Kent Lillfors, Friday, June 03, 2016, 00:24 (2857 dagar sedan) @ Jonny Goude

Jonny

Har sett detta på BJ:s hemsida ;-)

All tecktyl syns inte :-(

Men tack för bilden för
bildnings skull :-P

Kenta stolt medlem i VÅS

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Ted S, Sunday, May 29, 2016, 14:52 (2861 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Imponerande, (ännu) ett projekt i hamn!
Men, hur ser de kommande åren ut, finns uthållighet att underhålla maskinen och hålla henne trafikklar. Jag kan för litet om föreningen, finns t.ex. trafiktillstånd?
Vilka planer finns för användning, finns det lämpliga vagnar, eller bygger det på samarrangemang med förening som saknar B-lok?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Per-Åke Lampemo, Sunday, May 29, 2016, 15:44 (2861 dagar sedan) @ Ted S

Imponerande, (ännu) ett projekt i hamn!
Men, hur ser de kommande åren ut, finns uthållighet att underhålla maskinen och hålla henne trafikklar. Jag kan för litet om föreningen, finns t.ex. trafiktillstånd?
Vilka planer finns för användning, finns det lämpliga vagnar, eller bygger det på samarrangemang med förening som saknar B-lok?


Intressanta frågor du ställer. Föreningen Västergötlands Ånglokssällskap bildades I november månad 2015. Men verksamheten vid lokstallet I Herrljunga har funnits i 10 år nu.

Det var ett privat initiativ från början att få igång någon form av ångloksverksamhet när Banverket lämnade lokstallet. I detta läget tog man kontakt med Sveriges järnvägsmuseum I Gävle.
Vi avsåg från början driftsätta ångloket SJ B 1038 inför järnvägens 150 års jubileum.

Sagt och gjort...efter att transporterat ner loket till Herrljunga stod detta lokomotiv driftklart 7 månader senare. Efter denna framgång kom vår verksamhet att uppgå i järnvägsmusei vänner. Ytterligare ett ånglok SJ E 902 kom att ångprovas i Herrljunga med gott resultat. Sedermera kom även SJ E2 1092 (som stod i Oleby/Värmland) att driftsättas vid Herrljunga lokstall och stod efter ett års arbete klart att gå för egen maskin 16 juni 2013. (Således är SJ B 1267 det fjärde ångloket som på en 10 årsperiod nu är driftsatt hos oss.)

De första åren av vår verksamhet kom järnvägsmusei vänner i Herrljunga förse Sveriges järnvägsmuseum/Ängelholm med hjälp och ånglok i samband med de årliga ångtågskörningar över Hallandsåsen.
Nu hade vi i Herrljunga defenitivt fått en bra grund att stå på. Vi hade inriktat oss på ånglok inget annat...vilket visade sig vara rätt väg att gå.

Vi har hela tiden haft samma inriktning och kommer så att ha även i framtiden...vi har ingen avsikt att vara en utfärdsförening med en massa fordon...utan kommer begränsa oss till ångloken och försöka vidmakthålla/utveckla kompetensen kring de gamla järnhästarna. Likaså erbjuda andra föreningar att hyra in ånglok och med tillhörande godkänd personal. Vi kommer att vara ett alternativ för de föreningar som vill anordna ångtågskörningar men inte har ånglok eller godkänd lokpersonal för ånglok.

Ja just det...vi har en stallplats över...nu ska vi se om vi kan sätta tänderna i något nytt ångloksprojekt...

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Micke Carlsson, Sunday, May 29, 2016, 15:51 (2861 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag hade nöjet att få titta förbi när det rykte och pyste igår, väldigt fint lok maskinellt, en helt riktig satsning på "rätt" lok tror jag.

Och det är en spännande verksamhetsform att koncentrera sig på en sak, loket. Det är lätt för en förening att gå på knäna under alla krav och skyldigheter som blir följden av allt man måste ha för att kunna producera ett tåg. Här kan man koncentrera sig på en sak. Hoppas att många nu får upp ögonen för möjligheten att samarbeta med VÅS och att ta in dem i situationer när ett ånglok i tåget blir pricken över i.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, June 01, 2016, 07:52 (2858 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag hade nöjet att få titta förbi när det rykte och pyste igår, väldigt fint lok maskinellt, en helt riktig satsning på "rätt" lok tror jag.

Och det är en spännande verksamhetsform att koncentrera sig på en sak, loket. Det är lätt för en förening att gå på knäna under alla krav och skyldigheter som blir följden av allt man måste ha för att kunna producera ett tåg. Här kan man koncentrera sig på en sak. Hoppas att många nu får upp ögonen för möjligheten att samarbeta med VÅS och att ta in dem i situationer när ett ånglok i tåget blir pricken över i.

Ja, nu är vi i princip färdiga och beredda att hyra ut ångloket SJ B 1267 till olika normalspåriga föreningar. Så här långt har det börjat komma in förfrågningar från lite olika håll.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Lennart Petersen, Wednesday, June 01, 2016, 20:28 (2858 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag hade nöjet att få titta förbi när det rykte och pyste igår, väldigt fint lok maskinellt, en helt riktig satsning på "rätt" lok tror jag.

Och det är en spännande verksamhetsform att koncentrera sig på en sak, loket. Det är lätt för en förening att gå på knäna under alla krav och skyldigheter som blir följden av allt man måste ha för att kunna producera ett tåg. Här kan man koncentrera sig på en sak. Hoppas att många nu får upp ögonen för möjligheten att samarbeta med VÅS och att ta in dem i situationer när ett ånglok i tåget blir pricken över i.


Ja, nu är vi i princip färdiga och beredda att hyra ut ångloket SJ B 1267 till olika normalspåriga föreningar. Så här långt har det börjat komma in förfrågningar från lite olika håll.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap.

Om det finns efterfrågan så är det ju verkligen att grattulera och ni har uppenbarligen hittat ett nytt intressant koncept och en nisch.
Ingen behöver fundera över vem som ska städa vagnar, sköta serveringen marknadsföring med bokning o.s.v

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Per-Åke Lampemo, Thursday, June 02, 2016, 00:31 (2858 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag hade nöjet att få titta förbi när det rykte och pyste igår, väldigt fint lok maskinellt, en helt riktig satsning på "rätt" lok tror jag.

Och det är en spännande verksamhetsform att koncentrera sig på en sak, loket. Det är lätt för en förening att gå på knäna under alla krav och skyldigheter som blir följden av allt man måste ha för att kunna producera ett tåg. Här kan man koncentrera sig på en sak. Hoppas att många nu får upp ögonen för möjligheten att samarbeta med VÅS och att ta in dem i situationer när ett ånglok i tåget blir pricken över i.


Ja, nu är vi i princip färdiga och beredda att hyra ut ångloket SJ B 1267 till olika normalspåriga föreningar. Så här långt har det börjat komma in förfrågningar från lite olika håll.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap.


Om det finns efterfrågan så är det ju verkligen att grattulera och ni har uppenbarligen hittat ett nytt intressant koncept och en nisch.
Ingen behöver fundera över vem som ska städa vagnar, sköta serveringen marknadsföring med bokning o.s.v

Tanken vid Herrljunga lokstall med att hyra/låna ut lok och lokpersonal är egentligen inget nytt.
Tidigt var vi en resurs att räkna med...SJVM använde oss i Ängelholm...BJs hyrde in lok SJ B 1038 och personal från oss inför sin första parallellkörning på västkustbanan och västra stambanan körning Töreboda-Laxå år 2006 via Sveriges järnvägsmuseum. Året efter 2007 fick vi en mängd ångloksuppdrag av Nässjö järnvägsmuseum även detta via SJVM...och så fortsatte det..och nu året 2016 så fortsätter vi på ett väl inarbetat koncept.

Ja faktum är att idag lider ett flertal normalspåriga föreningar av att man antingen inte har ånglok som fungerar eller där ångloken nu börjar bli i ett dåligt tubskick...eller vad värre är man saknar helt eller delvis personal som kan framföra och elda ett ånglok...kompetensen på detta område tunnas tyvärr ut allt mer bland de normalspåriga föreningarna.

Undantag finns givetvis...men i ett större perspektiv är utvecklingen oroande...men det är här vi i Västergötlands Ånglokssällskap kommer in i bilden...vår ide är att bistå/hyra ut lok och godkänd lokpersonal till de som får det allt svårare upprätthålla sina ångtågskörningar p.g.a ovan nämnda problem.

Vi har fått en bra respons så här långt och hoppas kunna påbörja en del ångtågskörningar där vi ställer upp med ånglok (SJ B 1267) och lokpersonal med inom den närmaste tiden.

Vill fler ha vår hjälp under kommande ångtågssäsong går det självklart bra att höra av sig.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Staffan Myrenberg, Wednesday, June 01, 2016, 22:58 (2858 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hur mycket resurser har ni? Hur mycket pannjobb klarar ni i Herrljunga? Kan ni sätta KlRJ 1 i drift?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Per-Åke Lampemo, Thursday, June 02, 2016, 13:56 (2857 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Hur mycket resurser har ni? Hur mycket pannjobb klarar ni i Herrljunga? Kan ni sätta KlRJ 1 i drift?

Jag vet inte i nuläget hur mycket jobb det är för att driftsätta KlRJ 1...vi skulle mycket väl kunna utföra exempelvis en omtubning. Vi startade omtubningen av SJ B 1135 på uppdrag av Sveriges järnvägsmuseum...men denna avbröts efter att alla småtuber tagits ut...vi kunde då konstatera att lokets allmänna status inte var riktigt så bra som vi hoppats på

Vi har inte direkta lyftmöjligheter och saknar tyngre verkstadsmaskiner såsom svarvar och fräsar...vi har löst detta genom lokala välvilliga verkstadsföretag och genom kunniga medlemmars möjligheter att låna maskiner för dylika jobb.

Per-Åke Lampemo

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kurt G Möller, Thursday, June 02, 2016, 14:19 (2857 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vi har inte direkta lyftmöjligheter och saknar tyngre verkstadsmaskiner såsom svarvar och fräsar...vi har löst detta genom lokala välvilliga verkstadsföretag och genom kunniga medlemmars möjligheter att låna maskiner för dylika jobb.


Bl a grattis till att ni har förstånd att begränsa era åtaganden!!

Ni har naturligtvis redan garderat er med en saftig ansvarsförsäkring...

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kent Lillfors, Friday, June 03, 2016, 00:42 (2857 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Kurt!

Kan du tänka vad vi gjort
och gör ;-)

Den "lilla" men ändå stora förening
vi är..... vi har väl satt fotspår?

Kenta stolt medlem i VÅS

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Mattias Jansson, Sunday, May 29, 2016, 16:10 (2861 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja just det...vi har en stallplats över...nu ska vi se om vi kan sätta tänderna i något nytt ångloksprojekt...

Det är förstås allt annat än enkelt, men en riktig dröm för mig har i åratal varit att få se Tb 864 under ånga. :)

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Nils-Eric Sääf, Sunday, May 29, 2016, 17:46 (2861 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hade inte skrotningsivern varit så total så skulle JAG ha önskat ett körbart L-lok. Jag tillbringade ett stort antal timmar i hytten på sådana slutet av 40 och början av 50 talet på ÖCJ. Det fanns att välja på 799.808.810.812. och969. Plus 1595-1596 1658.också Men de var ju inte L förstås.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kurt G Möller, Thursday, June 02, 2016, 14:21 (2857 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Var det 1658 som fortfarande stod kall i Lp när SJK premiäråkte i maj -58?

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Nils-Eric Sääf, Thursday, June 02, 2016, 18:15 (2857 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Till 99 % säkerhet var det nog 1658. Det loket användes mellan Mjölby- Hästholmen men det vet jag inte exakt när.

Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga.

av Kurt G Möller, Thursday, June 02, 2016, 21:19 (2857 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Till 99 % säkerhet var det nog 1658. Det loket användes mellan Mjölby- Hästholmen men det vet jag inte exakt när.

Tack. Lustigt val av L-loktyp för denna tjg... Hade 1658 extra lågt axeltryck, kanske...??