Imponerande, (ännu) ett projekt i hamn!
Men, hur ser de kommande åren ut, finns uthållighet att underhålla maskinen och hålla henne trafikklar. Jag kan för litet om föreningen, finns t.ex. trafiktillstånd?
Vilka planer finns för användning, finns det lämpliga vagnar, eller bygger det på samarrangemang med förening som saknar B-lok?
Intressanta frågor du ställer. Föreningen Västergötlands Ånglokssällskap bildades I november månad 2015. Men verksamheten vid lokstallet I Herrljunga har funnits i 10 år nu.
Det var ett privat initiativ från början att få igång någon form av ångloksverksamhet när Banverket lämnade lokstallet. I detta läget tog man kontakt med Sveriges järnvägsmuseum I Gävle.
Vi avsåg från början driftsätta ångloket SJ B 1038 inför järnvägens 150 års jubileum.
Sagt och gjort...efter att transporterat ner loket till Herrljunga stod detta lokomotiv driftklart 7 månader senare. Efter denna framgång kom vår verksamhet att uppgå i järnvägsmusei vänner. Ytterligare ett ånglok SJ E 902 kom att ångprovas i Herrljunga med gott resultat. Sedermera kom även SJ E2 1092 (som stod i Oleby/Värmland) att driftsättas vid Herrljunga lokstall och stod efter ett års arbete klart att gå för egen maskin 16 juni 2013. (Således är SJ B 1267 det fjärde ångloket som på en 10 årsperiod nu är driftsatt hos oss.)
De första åren av vår verksamhet kom järnvägsmusei vänner i Herrljunga förse Sveriges järnvägsmuseum/Ängelholm med hjälp och ånglok i samband med de årliga ångtågskörningar över Hallandsåsen.
Nu hade vi i Herrljunga defenitivt fått en bra grund att stå på. Vi hade inriktat oss på ånglok inget annat...vilket visade sig vara rätt väg att gå.
Vi har hela tiden haft samma inriktning och kommer så att ha även i framtiden...vi har ingen avsikt att vara en utfärdsförening med en massa fordon...utan kommer begränsa oss till ångloken och försöka vidmakthålla/utveckla kompetensen kring de gamla järnhästarna. Likaså erbjuda andra föreningar att hyra in ånglok och med tillhörande godkänd personal. Vi kommer att vara ett alternativ för de föreningar som vill anordna ångtågskörningar men inte har ånglok eller godkänd lokpersonal för ånglok.
Ja just det...vi har en stallplats över...nu ska vi se om vi kan sätta tänderna i något nytt ångloksprojekt...