Ursprung för några TGOJ-vagnar (Fordon: vagnar)
Under årens lopp har en och annan TGOJ-vagn hamnat i mina anteckningsböcker.
Det vore ju intressant att utreda vagnarnas ursprung. Jag har därför med hjälp av den nyligen utgivna TGOJ-boken försökt göra detta. Dock inte helt lätt!
Åmål 20 feb 1965:
SJ Gm 10048. KHJ verkstad 1897. Lev som KHJ G1 109. Till SJ via ÖrSJ (ommärkt vid ÖrSJ?).
TGOJ Bo-LÅ 22 (delvis brandskadad). OFWJ verkstad 1900. Lev som OFWJ BCo 7, till TGOJ BCo 7 1931, omb till TGOJ Co 22 1930-talet (ny korg?).
Hällekis 10 aug 1966:
SCG Bgv Vänern 5. Saknade tv-skyltar eller märken efter dylika, ramstans "TGOJ 345". Lev Metropolitan 1868 som KHJ I 85, omnumrerad 1891 till IK 200, omnumrerad 1897 till I 188, till TGOJ P4 345 1931, sista litt TGOJ Pm. Ursprungligt ramverk av trä ersatt av stålbalkar (när?). Vagnen har varit föremål för tråd på forumet förra året.
Magnor (Norge) 2 okt 1965:
TGOJ Ou 8676. ASJ Falun 1956. Fick den UIC-nummer?
Vagnen växlades in på lastspåret av loket NSB El-5a 2041. Samma dag var två ånglok under ånga i Kongsvinger (Solörbanen), nämligen NSB 21c 377 och 27a 296.
Karlstad C 22 jan 1966:
Hela tre TGOJ Gre, 11026, 11101, 11136. Lev 200 st. Vilka UIC-nummer fick dessa?
Karlstad C 23 jan 1966:
TGOJ Gs 656. V&M 1913. Lev som vad?
Karlstad hamn 20 april 1966:
TGOJ Ge 911. ASJ Falun 1956. Fick den UIC-nummer?
Karlstad C 3 juni 1966:
Denna dag fanns tre TGOJ-fordon på Ks. Hg 205, ABo7b 5 och Os 1673. Hg 205 visade sig också på Ks den 8 mars!
Ja, vi kan ju börja med att utreda ovanstående. Jag har fler under åren som kom!/HK