Ursprung för några TGOJ-vagnar (Fordon: vagnar)

av Hans B Keller, Wednesday, June 01, 2016, 03:12 (2879 dagar sedan)

Under årens lopp har en och annan TGOJ-vagn hamnat i mina anteckningsböcker.
Det vore ju intressant att utreda vagnarnas ursprung. Jag har därför med hjälp av den nyligen utgivna TGOJ-boken försökt göra detta. Dock inte helt lätt!

Åmål 20 feb 1965:

SJ Gm 10048. KHJ verkstad 1897. Lev som KHJ G1 109. Till SJ via ÖrSJ (ommärkt vid ÖrSJ?).

TGOJ Bo-LÅ 22 (delvis brandskadad). OFWJ verkstad 1900. Lev som OFWJ BCo 7, till TGOJ BCo 7 1931, omb till TGOJ Co 22 1930-talet (ny korg?).

Hällekis 10 aug 1966:

SCG Bgv Vänern 5. Saknade tv-skyltar eller märken efter dylika, ramstans "TGOJ 345". Lev Metropolitan 1868 som KHJ I 85, omnumrerad 1891 till IK 200, omnumrerad 1897 till I 188, till TGOJ P4 345 1931, sista litt TGOJ Pm. Ursprungligt ramverk av trä ersatt av stålbalkar (när?). Vagnen har varit föremål för tråd på forumet förra året.

Magnor (Norge) 2 okt 1965:

TGOJ Ou 8676. ASJ Falun 1956. Fick den UIC-nummer?

Vagnen växlades in på lastspåret av loket NSB El-5a 2041. Samma dag var två ånglok under ånga i Kongsvinger (Solörbanen), nämligen NSB 21c 377 och 27a 296.

Karlstad C 22 jan 1966:

Hela tre TGOJ Gre, 11026, 11101, 11136. Lev 200 st. Vilka UIC-nummer fick dessa?

Karlstad C 23 jan 1966:

TGOJ Gs 656. V&M 1913. Lev som vad?

Karlstad hamn 20 april 1966:

TGOJ Ge 911. ASJ Falun 1956. Fick den UIC-nummer?

Karlstad C 3 juni 1966:

Denna dag fanns tre TGOJ-fordon på Ks. Hg 205, ABo7b 5 och Os 1673. Hg 205 visade sig också på Ks den 8 mars!

Ja, vi kan ju börja med att utreda ovanstående. Jag har fler under åren som kom!/HK