Spårspärr som kompletterar infartssignal? (Signaler/säkerhet)

av Baloo, Thursday, June 09, 2016, 06:54 (2850 dagar sedan)

Hörde berättas om en incident vid ATC:s införande då en spårspärr spelade en central roll. Den skulle ha varit placerad vid infartssignalen till Vagnhärad om jag inte minns historien fel. Stämmer det att man skyddade linjen på vissa stationer med spårspärr? Var detta något som förekom på många stationer?

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av jonas.k, Thursday, June 09, 2016, 08:59 (2850 dagar sedan) @ Baloo

Jodå det stämmer, kommer inte ihåg exakt men ett par platser på sträckan Åby-Järna hade ett sådant arrangemang, spårspärren låg vid infartssignalen och fälldes upp då stationen var lokalfrigiven som skydd då bangården lutar mot linjen, finns säkert nån här som vet mer.

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av Krister P, Thursday, June 09, 2016, 11:56 (2850 dagar sedan) @ jonas.k

Enstaberga hade det.

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av Baloo, Thursday, June 09, 2016, 19:41 (2850 dagar sedan) @ jonas.k

Tack för svar!

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av Pelle Björkman, Friday, June 10, 2016, 18:59 (2849 dagar sedan) @ jonas.k

Jodå det stämmer, kommer inte ihåg exakt men ett par platser på sträckan Åby-Järna hade ett sådant arrangemang, spårspärren låg vid infartssignalen och fälldes upp då stationen var lokalfrigiven som skydd då bangården lutar mot linjen, finns säkert nån här som vet mer.

Som en billigare variant till en skyddsväxel?
Här i trakterna av Långsele hade Selsjön, Forsmo, Bispgården och skyddsväxlar för att förhindra att löpvilliga vagnar vid växling inte skulle kunna "rymma" iväg alltför långt.
Alla dessa växlar är nu bortplockade.
Pelle Björkman

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av Jan Frelin, Friday, June 10, 2016, 20:30 (2849 dagar sedan) @ jonas.k

Lustigt, enligt gamla "Banlära" används inte spårspärrar i tågspår.

Spårspärr som kompletterar infartssignal?

av Kjell Aghult, Saturday, June 11, 2016, 12:01 (2848 dagar sedan) @ Jan Frelin

Lustigt, enligt gamla "Banlära" används inte spårspärrar i tågspår.

Det fanns ibland undantag från detta. I t ex Degerfors skulle växling t/fr
järnverket kunna ske från spår 5 parallellt med tågfärder på sp 3-4 ("lilla lokala" ges av fjtkl). Växlingen stängdes då in på sp 5 med skyddsväxel i
svartåänden. Men i strömtorpsänden ansågs sådan olämplig, då ett säkerhetsspår
skulle ha lett till brinken av Letälven. I stället valdes i stället en s k tung spårspärr (´garanterar urspåring´). Givetvis kontrollerad i signalgivningen för sp 5 och ingen fann saken anmärkningsvärd. Alla visste att den fanns där och från min Säo-aktiva tid (slut 1988) kan jag inte minnas att den påkördes en enda gång.