Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred (Signaler/säkerhet)

av Hugo K, Thursday, June 09, 2016, 11:14 (2849 dagar sedan)

Nu i dagarna så har en tablåsignal för kontroll av fjäderväxlarna i Hultsfred åter monterats upp. Jag tänkte skriva en artikel (eller notis) om den och skulle behöva lite information. Den är troligtvis monterad någon gång under 1975 när SJ började samtrafikera de f.d. privatbanorna NVHJ och VÅHJ, men någon som vet ett mer exakt datum? En källa säger att detta kan ha varit de första signalerna på SJ som använt sig utav lysdioder, kan det verkligen stämma? Hur vanligt var det dessutom med tablåsignaler på svenska smalspår? Det verkar som att Stockholm Östra fick tablåsignaler som avgångssignaler, men var de tidigare än de i Hultsfred? Sedan tror jag att det var så att Hultsfred var det enda stället i Sverige där fjäderväxlar lades i tågspår på smalspår. Kan det stämma?

För att inte bara ställa frågor så slänger jag upp en bild på tablåsignalen också! ;-)

[image]

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av John T, Thursday, June 09, 2016, 12:05 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

Sedan tror jag att det var så att Hultsfred var det enda stället i Sverige där fjäderväxlar lades i tågspår på smalspår. Kan det stämma?

I Altorp på Näsbyparkslinjen på Roslagsbanan låg det länge fjäderväxlar som tågvägsskiljande växlar.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 12:07 (2849 dagar sedan) @ John T

Hur var det på de båda Lidingöbanorna?

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Gunnar Lilienberg, Thursday, June 09, 2016, 15:07 (2849 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur var det på de båda Lidingöbanorna?

Nu gällde ju ursprungsfrågan smalspår. Jag vet inte om fjäderväxlar fanns på Lidingöbanorna. Däremot observerade jag fjäderväxlar 1983 på den gamla stationen i Strängnäs. Troligtvis låg de där för att underlätta rundgång med lok.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Sven Block, Thursday, June 09, 2016, 16:56 (2849 dagar sedan) @ John T

Även Näsby park hade fjäderväxlar för rundgångarnas skull.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av 53 Wadsten, Thursday, June 09, 2016, 18:18 (2849 dagar sedan) @ John T

Samma i Näsbypark och Österskär, sedemera km det upp tablåsignaler där.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av mamma Ulla, Thursday, June 09, 2016, 18:40 (2849 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Samma i Näsbypark och Österskär, sedemera km det upp tablåsignaler där.

Och Rimbo också, ena växeln om jag minns rätt. Den kontrollerades med en dvärgsignal.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av 53 Wadsten, Friday, June 10, 2016, 06:38 (2849 dagar sedan) @ mamma Ulla

I söder satt mycket riktigt en fjäderväxel, gäller Rimbo.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av LHL, Friday, June 10, 2016, 09:45 (2848 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För att komplettera listan med fjäderväxlar: Fjäderväxlar fanns även vid Djursholms Sveavägen, Eddavägen och vid Stockholms östra där spår 6 gick samman med spår 7.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av mamma Ulla, Thursday, June 09, 2016, 12:13 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

Det fanns en tablåsignal vid södra infarten till Djursholms Ösby, med en högerpil för att visa när tågvägen var ställd mot Näsbypark. Det var lite förargligt att råka åka fel ibland...

Tidigare visade infarten 1, 2 eller 3 gröna beroende på tågväg, enligt äldre princip.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Kjell Aghult, Thursday, June 09, 2016, 16:05 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

,,,. Den är troligtvis monterad någon gång under 1975 när SJ började samtrafikera de f.d. privatbanorna NVHJ och VÅHJ, men någon som vet ett mer exakt datum?

Enligt mina noteringar september 1975, följt av genomgående tåg Västervik-Växjö 1 oktober.

En källa säger att detta kan ha varit de första signalerna på SJ som använt sig utav lysdioder, kan det verkligen stämma?

Ja, enligt min gamle mentor Walter Sköldhammar vid SJ centrala trafiksäkerhetsenhet. Han stod välvilligt ut med alla mina frågor.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred. Lysdioder?

av Leif B, Thursday, June 09, 2016, 21:07 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

Nu i dagarna så har en tablåsignal för kontroll av fjäderväxlarna i Hultsfred åter monterats upp. Jag tänkte skriva en artikel (eller notis) om den och skulle behöva lite information. Den är troligtvis monterad någon gång under 1975 när SJ började samtrafikera de f.d. privatbanorna NVHJ och VÅHJ, men någon som vet ett mer exakt datum? En källa säger att detta kan ha varit de första signalerna på SJ som använt sig utav lysdioder, kan det verkligen stämma? Hur vanligt var det dessutom med tablåsignaler på svenska smalspår? Det verkar som att Stockholm Östra fick tablåsignaler som avgångssignaler, men var de tidigare än de i Hultsfred? Sedan tror jag att det var så att Hultsfred var det enda stället i Sverige där fjäderväxlar lades i tågspår på smalspår. Kan det stämma?

För att inte bara ställa frågor så slänger jag upp en bild på tablåsignalen också! ;-)

[image]

Det kan omöjligt varit lysdiodsignaler 1975, då fanns bara röda, gröna och möjligen gula lysdioder och de vara för små och svaga för att kunna ses i solsken. 1984 när SJ slutade köra på Smalspåret fanns det starkare och billigare lysdioder men inte så att de vara användbara i ljussignaler.

Så fanns dessa tablåsignaler på SJ-tiden, måste de haft glödlampor.

PS. Tablåsignaler (med glödlampor) fanns ju också på visa huvudsignaler för att visa "Kör 70".

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred. Lysdioder?

av Kjell Aghult, Friday, June 10, 2016, 08:04 (2848 dagar sedan) @ Leif B

Det kan omöjligt varit lysdiodsignaler 1975, då fanns bara röda, gröna och möjligen gula lysdioder och de vara för små och svaga för att kunna ses i solsken. 1984 när SJ slutade köra på Smalspåret fanns det starkare och billigare lysdioder men inte så att de vara användbara i ljussignaler.

Så fanns dessa tablåsignaler på SJ-tiden, måste de haft glödlampor.

Som icke-elexpert har jag förstås förväxlat begreppen. Jag har nu letat fram
dokumentet Walter sände mig, SJFT 544.1:4.1.2 av 1982-12-01 (Oh, dessa dokumentstyrningssystem!). Andra utgåvan. Rätt begrepp skall vara "Tablåsignal med FIBEROPTIK".

Ljuset togs från en halogenlampa för varje signalbild, gemensam för alla "punkterna" i symbolen. De "tändes" via fiberledare. Det fanns 5 x 7 punkter att konfigurera och plats för sex lampor.

Tablåsignalen kunde kopplas som:
1) Rangersignal (F, B etc)
2) A-signal och mötessignal (A, M, stopp)
3) Hastighetssignal (´Tablåsjua´)
4) Bromsprovningssignal (T, L, K)
5) Växeltavla (Hultsfred)

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred. Lysdioder? Fiberoptik!

av Leif B, Friday, June 10, 2016, 20:31 (2848 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det kan omöjligt varit lysdiodsignaler 1975, då fanns bara röda, gröna och möjligen gula lysdioder och de vara för små och svaga för att kunna ses i solsken. 1984 när SJ slutade köra på Smalspåret fanns det starkare och billigare lysdioder men inte så att de vara användbara i ljussignaler.

Så fanns dessa tablåsignaler på SJ-tiden, måste de haft glödlampor.


Som icke-elexpert har jag förstås förväxlat begreppen. Jag har nu letat fram
dokumentet Walter sände mig, SJFT 544.1:4.1.2 av 1982-12-01 (Oh, dessa dokumentstyrningssystem!). Andra utgåvan. Rätt begrepp skall vara "Tablåsignal med FIBEROPTIK".

Ljuset togs från en halogenlampa för varje signalbild, gemensam för alla "punkterna" i symbolen. De "tändes" via fiberledare. Det fanns 5 x 7 punkter att konfigurera och plats för sex lampor.

Tablåsignalen kunde kopplas som:
1) Rangersignal (F, B etc)
2) A-signal och mötessignal (A, M, stopp)
3) Hastighetssignal (´Tablåsjua´)
4) Bromsprovningssignal (T, L, K)
5) Växeltavla (Hultsfred)

Så intressant! Den lösningen med en lampa och flera fiberledare var ju ett smart sett att garantera att signalen inte visa en felaktig signalbild om några lampor gick sönder. T ex om några lampor gick sönder i en rangersignal skulle ju "B" kunna bli "F" med förödande följder. Med den här lösningen kunde man ju garantera rätt signalbild eller ingen signalbild. Smart!

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av danielb987, Thursday, June 09, 2016, 23:39 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

[image]

Vilka signalbilder kan signalen visa och vad betyder de?

Med vänlig hälsning
Daniel

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 23:53 (2849 dagar sedan) @ danielb987

Höger resp. vänster enbart för växeln.

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Jan Frelin, Friday, June 10, 2016, 20:23 (2848 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Höger resp. vänster enbart för växeln.

Så den motsvarar i princip en växellykta?

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Stefan Isaksson, Friday, June 10, 2016, 21:26 (2848 dagar sedan) @ Jan Frelin

Inte riktigt: växellyktan garanterar ju aldrig att växeln sluter. Det kan en tablåsignal som även har en stoppsignal göra.

SI

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Hugo K, Friday, June 10, 2016, 00:25 (2849 dagar sedan) @ danielb987

Den aktuella signalen kan visa 3 av dessa signalbilder. "Rakläge", "kurvläge, vänsterläge" samt "stopp". Rakläge visar den om växeln är omlagd till rakläge och stopp visar den då växeln körs upp eller då den inte sluter. I vid den andra växeln ska det sitta en spegelvänd signal med samma signalbilder, bortsett från att den istället för "kurvläge, vänsterläge" visar "kurvläge, högerläge".

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Nils-Eric Sääf, Friday, June 10, 2016, 06:59 (2848 dagar sedan) @ Hugo K

Om du med den ANDRA växeln menar den från Virserums hållet visar HÖGERLÄGE då kan du räkna med att det smäller. Visserligen kommer det inga tåg därifrån nu. Men om?

Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred

av Hugo K, Friday, June 10, 2016, 09:28 (2848 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Nja, det var mer menat att signalen i fråga var spegelvänd och istället för att kunna visa "kurvläge, vänsterläge" kan den visa "kurvläge, högerläge". För tillfället visar den dock ingenting eftersom den varken är i uppmonterad eller i Hultsfred.