SJ Litt Ke/K3 nr 720 (Fordon: lok)

av MN, Friday, February 08, 2008, 08:45 (5915 dagar sedan)

Någon som har bild eller fakta om detta lok?

SJ Litt Ke/K3 nr 720

av BD, Friday, February 08, 2008, 16:07 (5915 dagar sedan) @ MN

[image]
.
[image]

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - Data

av Conny Sernfalk, Friday, February 08, 2008, 19:13 (5915 dagar sedan) @ BD

Här kommer lite data på ett av de sista våtångloken vid SJ. Frågor:
1. När och av vem är din (BD) trevliga bild tagen? Är det Stig Nybergs foto som försåldes i Tåg 10 1997?
2. I foto från S.O Lundberg har loket "torvhäck" och skorsten för torveldade lok. Någon som kan kolla Str 77 om och när loket ev. var torveldat?
3. På Gunnar Ekevings utmärkta databas anges Stig Nybergs foto på loket vara taget 1960 i Nässjö??? Enligt SJK bok 13 skrotades loket i Malmö 1958. Vad är korrekt?

Komplettera / korrigera gärna uppgifter nedan:

K3 720 Motala V 286 1902

1902
Lev som litt Ke SJK 13
1915-01
I jan 1915 var följande lok stationerade i Malmö Ke 720, 765, 766, 775, 776, 787, 866, 867, 868, 869, 874, 875, 913, 921, 961, 1068, 1115, 1211, 1213, 1214, 1264Källa Järnvägshistoriskt forum 2007-08-26 / Thomas Tell TT
1923-04
På 7ms i april 1923 Ke 720, 765, 766, 775, 776, 787, 866, 867, 768, 869, 874, 875, 913, 914, 915, 919, 921, 961, 1068, 1069, 1115, 1117, 1118, 1211, 1213, 1214, 1215, 1264Källa Järnvägshistoriskt forum 2007-08-26 / Thomas Tell TT
1926
Såld till Landskrona & Helsingborgs Järnväg (L&HJ) som lok 21 SJK13
1940-07-01
Åter SJ och erhöll litt Ke SJK57
1942
Omlitt från Ke till K3 SJK 13
1944
1944 Hälsingborg: K3 720, 1547, K4 793, 1077Källa Järnvägshistoriskt forum 2007-08-26 / Thomas Tell TT
1944-05
I maj 1944 anmälde 10 ms (Malmö, Lund, Eslöv, Hässleholm) reparationsbehov vid huvudverkstad av:K3 720, med senaste rev 16/3 1939, för rep kl IIIA, kan ej insändas förrän N 1169 erhållit rep.Källa Järnvägshistoriskt forum 2007-08-26 /Stig Lundin SL
1950-01-01
Tillhörande III Distriktet. Loket utrustat med hävstånsbroms, ångbroms, apparater för knorrbroms, 11 kg/cm2 ångtryck, Våtånga och standard AGA gasbelysning. Str 77
1951-03-04-20
Uthyrd till MLJ. WS
1953-05-01
I tjänst III Distriktet SJ
1958-01-01
Ej upptagen i Str 77 Str 77
1958-01-25
Brev från Försvarsbyrån, byråchefen till Verkstadsdirektören
Beredskapslok
’Av beredskapslok, som ännu inte beordrats till reparation finns följande, vilka kräver beredskapsreparation snarast möjligt.’.................................K3 720 Tillhörande 10 Ms..............................
J. Alstermark Fsbr
1958-09-29
Slopad för skrotning i Y eller Vs inkl. panna 1801 SJ/AFB
1958
Skrotad i Malmö SJK13

Panndata

1902-xx-1912-08
Lev med panna SJ 724 Motala 286 1902. Uttagen 1912-08 SL
1912-08-1921-12
Panna SJ 793 Atlas 1060 1903 ilagd. Uttagen 1921-12 SL
1921-12-
Panna SJ 800 Ljunggren 331 1903 ilagd. SL
1958-09-29
Loket slopad för skrotning i Y eller Vs inkl. panna 1801 SJ/AFB

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans
724 Motala 286 1902 1902

1902
Lev i lok Ke 720
1912-08
Uttagen SL
1913-04
Ilagd lok K 721
1926-02 Uttagen SL
1926-07-
Ilagd lok 766 SL

Övrigt

Artiklar mm i TÅG, SJK meddelanden och Järnvägsteknik
FOTO : SJ-468 ÅNGLOK SJ 720 K3 MV 286 1902 0C Nässjö -60 T10/97
http://www.ekeving.se/

SJ Litt Ke/K3 nr 720

av MN, Friday, February 08, 2008, 19:58 (5915 dagar sedan) @ BD

På Ke 720 ser det ut som en smörjpress som sitter på gångbordet,stämmer det?

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Bertil Bengtsson, Monday, February 11, 2008, 18:48 (5912 dagar sedan) @ BD

Notera att fotot på 715 är äldre, loket har exempelvis inte tryckluftbroms. 720 har sådan (slangar finns och pumpen skymtar på sotskåpets vänstra sida), så det fotot är avsevärt nyare (se tex SJ-märkningen).
Berra

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Anders Sandgren, Wednesday, February 13, 2008, 11:05 (5910 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

715 har dessutom gamla SJ-loggan samt fotogenbelysning, 720 har nya loggan och acetylen.
Skulle tro att 715-bilden är från före 1920 medan bilden på 720 är efter återkomsten till SJ.
Hur vanligt var det att man satte dit smörjpress på våtånglok, Ke hade väl lubrikator som original. Eller var 720 överhettat under någon period men fick våtångpanna (nr 1801) senare.
Är panna 1801 byggd åt SJ eller byttes det panna under tiden loket inte var hos SJ?

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Peter K, Hudiksvall, Wednesday, February 13, 2008, 11:49 (5910 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Skulle tro att 715-bilden är från före 1920 medan bilden på 720 är efter återkomsten till SJ.

Nummerskylten på 720 ser heller inte ut att vara den ursprungliga.
/Peter K

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Anders Sandgren, Wednesday, February 13, 2008, 13:39 (5910 dagar sedan) @ Peter K

Det står ju klart "Sveriges Statsbanor" på 715 medan man kan tyda fram Statens Järnvägar på 720. Enligt en annan tråd torde 720 varit märkt SvStb vid leverans. Om inte loken varit inblandat i något händelse som skadat skylten kan man nog anta att originalskylten sat kvar tills att loket såldes till L&HJ 1926. När loket återkom 1940 fanns nog inte originalskyltarna skyltarna kvar.
Det framgår inte när 720 fick tryckluftsapparater och d:o sandning (syns på sanddomen), det torde ha varit under tiden 1926-40.
Jag tycker att rökskåpet och kåpan ner mot cylindrarna pekar på överhettning, men man kan ju ha bytt rökskåp vid ett tidigare pannbyte (t.ex 1921) utan att loket fick överhettning, Ke byggdes väl inte om till Kh förrän under slutet av 20-talet och framgent. Man kan gissa att panna nr 800 låg i 1926, men byttes senare till det som blev panna nr 1801.
Det verkar som att ett flertal lok som togs över av SJ under 40-talet var i behov av pannbyten, och då behovet av dragkraft fanns så rustades modernare och standardiserade typer (gärna lok av SJ-typer) upp. Åtminstone ett av de Kh (eller Ke?) som NOJ haft fick pannbyte direkt efter förstatligandet. EJ-banorna hade väl inte så gott om pannor medan SJ hade reservpannor och kunde byta.

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Kurt Möller, Wednesday, February 13, 2008, 15:58 (5910 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ang. cylindersmörjning: Jag tror inte du/vi kan dra några bestämda slutsatser av sambandet mellan typ av cylindersmörjning och överhettning/icke överh. ...

Varje förvaltning/miö/konstruktör/motsv. tycks ha haft sina egna idéer om just detta, mer eller mindre. Jänkarna körde länge med ånglubrikatorer just till cylindrarna, trots stigande tryck o överhettningar... T ex Southern Pacifics stora 4-10-2-trillinglok från 1926 (var med o renoveringsjobbade på ett sånt 1961-62) hade 16 kg-pannor och lubrikatorer för dom tre slidskåpen; i övrigt ett antal smörjpumpar för allt möjligt övrigt, bl a hornblocken...

Vore kul att få veta hur supertrycksloken var smorda = NYC Niagara, HIAWATHA-loken, BIG BOY etc.

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar, smörjn.; forts.

av Kurt Möller, Wednesday, February 13, 2008, 16:07 (5910 dagar sedan) @ Kurt Möller

Dessutom har du problemet att åsikterna går isär om vad som är

1) en "lubrikator"

2) en "smörjpress" och

3) en smörjpump.

Själv anser jag att

1) är den ångdrivna, slutna, som droppar fram olja (i vattenbad) via synglas,
2) är den pump som har EN enda stor kolv o långsamt trycker fram olja, mekaniskt, samt att
3) är den pump som trycker fram olja mekaniskt m h a ett antal småkolvar, en för vardera av ett flertal smörjrör.

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar, smörjn.; forts.

av Anders Sandgren, Wednesday, February 13, 2008, 17:41 (5910 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag delar nog din uppfattning om nomenklaturen.
Från något bokverk vill jag minnas att det var just cylindersmörjningen som gjorde att man inte byggde om lok med planslider till överhettning. Bland de som tidigt byggdes om till överhettning så var de antingen redan utrustade med kolvslider (SJ litt L t.ex) eller så byggdes de om till detta, i det senare fallet inte så sällan genom att de byggdes om från kompound till tvilling varför cylinderblocken ändå skulle bytas. Cc-loken var nog bland de tidigaste loken med kombination överhettning och bibehållna planslider. Kd, Ke mfl tillkom senare.
Men inget förhindrar väl att man gör om smörjningen utan att göra loket överhettat vilket då 720 skulle vara ett exempel på.
Man kan undra om de Tb-lok som hade ångtork fick annan smörjning eller om det gick bra ändå med den relativt låga överhettning det var frågan om. Jag vill minnas att Tb 864 har lubrikator, men jag tror inte att 864 hade ångtork utan denna togs bort innan pannan lades in där.

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Thomas Tell, Wednesday, February 13, 2008, 21:00 (5910 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Skulle tro att 715-bilden är från före 1920 medan bilden på 720 är efter återkomsten till SJ.

Ke 715 är enligt Stig Nyberg fotograferad i Uppsala 1933 och K3 720 i Nässjö ca 1960.
/tell

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Anders Sandgren, Wednesday, February 13, 2008, 22:50 (5910 dagar sedan) @ Thomas Tell

När det gäller 715 och 1933 i Uppsala kan man undra:
- var fotogenlyktorna kvar så länge, iofs ett växellok, men ändå. Jag trodde att bytet gick fortare på driftsloken.
- loket borde vid denna tid fått tryckluftsbromsapparater
- borde man inte vid den här tiden satt upp varningsskyltar för kontaktledning på loken in ID då det redan var elektrifierat i Stockholm och Uppsala var elektrifierat 12/12 1934.

Näre det gäller bilden på 720 stämmer det säkert med Nässjö, men kanske tidigare under 50-talet. Det ligger en stor trave slipers i bakgrunden, samt att man skymtar en tender med kol. Jag tror att 720 står på ett av uppställningsspåren från 18m vändskivan, hitom loket fanns ett förbindelspår mellan skivorna (ett spår som nog gick genom gamla stallet när den delen fanns).

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Thomas Tell, Wednesday, February 13, 2008, 23:44 (5910 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När det gäller 715 och 1933 i Uppsala kan man undra:
- var fotogenlyktorna kvar så länge, iofs ett växellok, men ändå. Jag trodde att bytet gick fortare på driftsloken.
- loket borde vid denna tid fått tryckluftsbromsapparater
- borde man inte vid den här tiden satt upp varningsskyltar för kontaktledning på loken in ID då det redan var elektrifierat i Stockholm och Uppsala var elektrifierat 12/12 1934.

Den enda modernisering loket fick var förenklad AGA-belysning 1918. Då byggdes fotogenlyktorna om till gaslyktor.
Jo man borde mycket men loket gick ju som växellok och behövde ingen tryckluftbroms.
Åskviggarna kanske satt på hyttgavlarna?
/tell

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar

av Anders Sandgren, Thursday, February 14, 2008, 00:23 (5910 dagar sedan) @ Thomas Tell

Alla lok fick ju inte tryckluftsapparater, och just 715 fick väl aldrig det. Jag visste inte i vilken omfattning som man återanvände lyktorna. Och vad gäller åskviggarna så är det ju ett år kvar innan Uppsala elektrifierades.
Man kan notera att sotskåpen ser olika ut på bilderna. Detta kan nog förklaras med att 715 hade Kc5-panna från 1913 till skrotningen. Tittar man på leveransfotot av 715 (hos Stig L) så ser sotskåpet där ut som på 720 på 50-talet bortsett från skorstenen. På bilden från Uppsala är det annorlunda.
Kc5 och Ke-pannorna var väl tämligen lika och utbyte förekom.

Ånglok - åskviggar

av Ola Almquist, Thursday, February 14, 2008, 21:41 (5909 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När kom åskviggarna? Jag har för mig att det diskuterades på gamla forumet. Det fanns ju en stor skylt "VARNING" och så någonting om den elektriska kontaktledningen på lok under 1930-talet. Se boken "Normalspåriga ånglok..." som jag inte äger själv, men vad jag minns finns det en del bilder på f.d. NrSlJ-lok med dylika skyltar.

Tack på förhand!
Ola

Ånglok - åskviggar

av Kurt Möller, Thursday, February 14, 2008, 23:02 (5909 dagar sedan) @ Ola Almquist

Året torde vara 1935 eller eventuellt 1936. Bilderna på NrSlJ-ångloken visar dessa nyavställda i Eskilstuna - och banan hade just elektrifierats klart i november 1936.

Ånglok - åskviggar

av Thomas Tell, Thursday, February 14, 2008, 23:49 (5909 dagar sedan) @ Kurt Möller

De stora skyltarna finns på ritning från 1919.
[image]

VARNING
DE ELEKTRISKA LEDNINGARNA
FÖR BANDRIFTEN ÄRO LIVSFARLIGA

...löd texten på dem.

16 juli 1931 kom str 164 med föreskrifter om att sätta upp "åskvigg" som varning
/tell

Ånglok - åskviggar

av Kurt Möller, Friday, February 15, 2008, 12:11 (5908 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack, Thomas - utmärkt! Just NrSlJ-loken kan ju ha fått varningsskyltarna betydligt tidigare oxå. Eller... vänta nu, blev gamla Saltskog stn i Södertäljeänden aldrig elektrifierad?? Mycket att hålla reda på här...

SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar och frågetecken

av Conny Sernfalk, Thursday, February 14, 2008, 10:08 (5909 dagar sedan) @ Thomas Tell

Återgår till mina grundfrågor:

1. När och av vem är din (BD) trevliga bild tagen? Är det Stig Nybergs foto som försåldes i Tåg 10 1997?

- Verkar som om de skrivande i tråden är överens att BD:s bild är samma som ovan

2. I foto från S.O Lundberg har loket "torvhäck" och skorsten för torveldade lok. Någon som kan kolla Str 77 om och när loket ev. var torveldat?

- Obesvarat. Finns det angivet i Str 77 att loket var torveldat efter att det återkommit till SJ? Jag har tyvärr inte tillgång till Str 77 och kan titta själv.

3. På Gunnar Ekevings utmärkta databas anges Stig Nybergs foto på loket vara taget 1960 i Nässjö??? Enligt SJK bok 13 skrotades loket i Malmö 1958. Vad är korrekt?

- Fortfarande obesvarat. Vem har fel? SJK 13:s skrotningsår eller Stig Nybergs angivelse av fotoår. Anders var inne på att bilden kunde vara tagen i Nässjö under femtiotalet........, men det har ju visat sig att SJK 13 ibland har haft felaktigheter.......

/ Conny

SJ Litt Ke/K3 nr 720 och 715 fakta

av Thomas Tell, Thursday, February 14, 2008, 17:40 (5909 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

715Ke

Levererat till I D
1902 foto Norra station ?
1906 30/12 från Maskinavdelningens berättelser Norra station olycka.
Under vagnväxling erhöll eldaren som stod på lokomotivets fotsteg ett slag af en elektrisk ledningsstolpe så att han nedföll å banan och svårt skadades
1916 till IV D
1918 förenklad AGA-belysning uppsatt
1930.10 14ms inbeordrat för IIIA Ös
1931 till I D
1936.12 1ms avställt oreparerat
1937-04-05 skrivelse om att följande lok slopas och lok litt Ke o pannor utbj t försäljn lok litt Tb sändes till Vislanda
bl.a. Ke 715 p 701 uppställt i Katrineholm
1937-06-09 Ke-loken skrotbeslutade
1937 borta ur str 77
1938 enlig Bo Hasselqvist ett lok av loken som gått i Uppsala

720Ke
[image]
Nässjö Här syns resterna efter torveldningen väl. Fotot kanske taget vid samma tillfälle som BDs bild.

levererat ill III D
1915 jan Malmö
1919 dec stationerat 7/8 ms
1922 förenklad AGA-belysning uppsatt
1923 april stationerat 7 ms
1923-08-31 klass II rep = pannbyte
1926 till L&HJ loket fick under denna tid standard AGA-belysning samt apparater för Knorrbroms
1939-03-15 klass IIIA
1940 III D
1940 i rullorna för 10ms Hälsingborg stationerat Hbc ’enmanslok’ med panna 1237 i tjänst fr.o.m. juli 1940 pannrep 15/10-16/11 [ loket avställt 31/9 avsänt Örebro för IIA o omb till Kh 16/9-41 panna 1801 (stämmer inte)]
1941 10 ms Nässjö
1941-01-22-03-31 klass C Örebro
1941-02-20 förfrågan från Avseta Järnverk om förhyrning av Ke-lok som avböjdes från Mbr då SJ hade högtrafik.
1941-03 10 ms inbeordrad till klass IIA Ör
1941-04-05 10 ms inbeordrad till klass IIA Ör omb till Kh
1941-04-16-07-08 klass IIB Örebro därefter utlånat till Avesta Järnverk åter 3/10-41
1941-06-04 skrivelse till Avesta Järnverk där det bekräftas att Ke 720 kan uthyras till Eder omkring 5-10 juli 1941 för 35 kronor per dygn. Revisionsfristen på pannan är utlupen och loket kan ej användas på SJ. Om nyreviderad panna 45 kronor per dygn.
1941 till VI D i Avesta?
1942 till III D
1942 10 ms Malmö
1942-11 ombyggt i Hälsingborg till torveldning enligt skrivelse från Mbr 12 juni 1942 (K4 871 fick vid denna ombyggnad 1944 bakre buffertplankan flyttad enligt ritning 20259)
1943 10 ms Hälsingborg
1944 10 ms Hälsingborg ’kol’
1944-04-07 10 ms inbeordras ej
1944-08 10 ms inbeordrad till klass IIIA Bs
1944-08-16 till Borås för klass IIIA åter 1944-09-14 loket fick nu ’taggade’ kanter på fotstegen
1945 10 ms Malmö uthyrt till MLJ periodvis samanlagt 55 dagar mellan 21/1 och 10/10
1948-11-29 klass IIIA Bs enligt fotot ovan
1959 borta ur str 77


Skrivelse till Verkstadsföreståndaren Malmö 29.9.58
Skrotning av ånglok litt K3 nr 720
Rubr lok har undersökts för att upprustas som beredskapslok. Då loket är i dåligt skick och dessutom saknar överhettningsanordning, bestämmer styrelsen, att loket skall skrotas. Om skrotning ej kan ske vid verkstaden i Ystad, skall loket sändas till Vislanda.

Vykort från Järnvägstationen Malmö

av Thomas Tell, Thursday, February 14, 2008, 20:03 (5909 dagar sedan) @ Thomas Tell

Foto från ca 1905.
[image]

/tell

Vykort från Järnvägstationen Malmö

av Anders Sandgren, Thursday, February 14, 2008, 22:43 (5909 dagar sedan) @ Thomas Tell

Uppgiften om panna 1237 förbryllar litet. Enligt andra uppgifter låg den fram till 1941-07 i Ke 716 som dock anges som skrotat 1935! Kan det möjligen vara så att 716 skrotades och pannan såldes (liksom pannan i 715 utbjöds till försäljning) till L&HJ så att 720 vid återkomsten hade panna 1237...
Varifrån kom panna 1801, var det nybyggd 1941-42 eller kom den med något övertagit lok? Eller är panna 1801 egentligen panna 1237 som fått nytt nummer vid återkomsten?
Fin bild på stora vändskivan, man ser manöverpulpeten t.h. och tekla på spår 2. Förlängningen av bakre förråd och buffertplanka syns tydligt. Troligt är att bilden är samtida med den andra bilden. Kan det vara så att loket kom till Nässjö efter besöket i Åhaga 1948 och sedan blev kvar till slutet, i så fall blir det ca 10 år i Nässjö. Skicket pekar möjligen på de tidigare åren.

Ke 720 Vykort från Järnvägstationen Malmö

av Conny Sernfalk, Friday, February 15, 2008, 12:36 (5908 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack Thomas för uppgifterna och bilderna. Härlig bild den från Malmö.
Har inte tillgång till handlingarna just nu, men ska ta mig en titt senare och återkommer om jag hittar något kring pannorna 1237 och 1801.
Tyvärr saknar jag f.n utläggningsmöjligheter för bilder här annars skulle jag bidragit med bilden där loket har torvhäck och torvskorsten. Bilden anges ha S.O Lundberg som fotograf, men Lundberg var väl själv inte fotografen för många av hans bilder som spritts genom åren?

Ke 720 - panna 1237

av Thomas Tell, Saturday, February 16, 2008, 14:48 (5907 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Lokstationen i Hälsingborg har skrivit panna 1237 flera år. Kan de ha skrivit fel flera gånger?
/tell

Ke 720 - panna 1237

av Conny Sernfalk, Sunday, February 17, 2008, 12:15 (5906 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fann inga uppgifter som skingrar frågetecknen.

1) att panna 1237 anges (av två olika källor) varit ilagd 716 t.o.m 1941-07 samtidigt som loket anges vara skrotat 1935. Därefter ilagd lok 1213. 1213 ombyggdes även i tidigt skede till överhettning
En teori är den som Anders lanserat att panna 1237 sålts till L&HJ för t.ex ersätta den gamla ilagda panna 800 och sedan vid förstatliagndet 1940 fått nytt inventarie nr (1801) vid SJ. Men då stämmer inte TT handlingar från hälsingborg där det anges att pannan 1237 varit ilagd.

2) Frågetecknen för panna 1801 (nytillverkad ca 1940 eller övertagen från privatbanelok) och när pannan skulle ha ilagts lok 720. Pannan anges i Mbr skrivelser 1958-09-29 vara ilagd K3 720 och skall skrotas med lok i Ystad eller vislanda. Enligt SJK 13 blev skrotningen utförd i Malmö.

Vilka år anges lok 720 ha panna 1237 ilagd? 720 verkar ha varit trogen Skåne (Hälsingborg?) fram tills slopning. Verkar osannolikt att man gjort pannbyte på sen tid och behållt våtånga......
F.ö fanns en hel del motstridiga uppgifter (dina uppgifter TT)om lokets beordringar till revision 1941.
Enligt SJK 13 fannas 12 våtånglok litt K3 kvar 1942. 9 av dessa byggdes om till överhettning isamband med revision. Varför blev 720 (och 1161, 1547) kvar så länge som våtånglok?

Ke 720 - panna 1237 - detalj bara:

av Kurt Möller, Sunday, February 17, 2008, 16:28 (5906 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

...Varför blev 720 (och 1161, 1547) kvar så länge som våtånglok?

Kanske värmelok nånstans - vid sockerbruk e d = extra panncentral under kampanjerna, kanske...? Eller uthyrt på ngn sorts specialkontrakt till SSA som "extra beredskap, ständig reserv - både vxl & värme"...?? Med kontraktet slutet på distriktsnivå, varvid uppgifter om saken kanske aldrig kom fram till centrala ma...!!!!! SJ-skåningarna lär ju f ö ha varit pigga på att hävda sin självständighet närhelst dom kunde.

Ke 720 - panna 1237 - panna 1801

av Anders Sandgren, Sunday, February 17, 2008, 17:49 (5906 dagar sedan) @ Kurt Möller

Om man tittar på pann-nummer kontra loknummer kan det tänkas att panna 1801 kommer från K3 1547, dvs HHJ 9. Någon som här bättre tillgång till register kan kolla. Detta lok fick nu panna (Ke/K3 1145) 4102 varför dess panna efter upprustning var tillgänglig. Det är ju inte helt otroligt att båda 720 och 1547 vid SJ-övertagandet hade nedgångna pannor och då det fann behov av loken rustade man upp dem. Om det inte fanns tillgänglig K4-panna eller tid att bygga om tog väl man en K3-panna. På växellok med korta pass är ju inte nyttan överhettning lika stor.
Panna 1237 kan ha legat i 720 då (kan vara inköpt 1935 ca). Och 4204 var den klar för ett nytt lok (1213), och då ombyggd till K4 om inte tidigare.
Undran då är ju om 1237 var K3 eller K4-panna. Då 716 skrotades 1935 pekan väl mycket på att den inte var det, däremot kanske den blev det till 4204. Däremot 1801 var nog kvar som K3 av någon dunkel anledning. Men varför smörjpress/pump?

Ke 720 - panna 1237

av Thomas Tell, Monday, February 18, 2008, 00:17 (5906 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Fann inga uppgifter som skingrar frågetecknen.

1) att panna 1237 anges (av två olika källor) varit ilagd 716 t.o.m 1941-07 samtidigt som loket anges vara skrotat 1935. Därefter ilagd lok 1213. 1213 ombyggdes även i tidigt skede till överhettning
En teori är den som Anders lanserat att panna 1237 sålts till L&HJ för t.ex ersätta den gamla ilagda panna 800 och sedan vid förstatliagndet 1940 fått nytt inventarie nr (1801) vid SJ. Men då stämmer inte TT handlingar från hälsingborg där det anges att pannan 1237 varit ilagd.

2) Frågetecknen för panna 1801 (nytillverkad ca 1940 eller övertagen från privatbanelok) och när pannan skulle ha ilagts lok 720. Pannan anges i Mbr skrivelser 1958-09-29 vara ilagd K3 720 och skall skrotas med lok i Ystad eller vislanda. Enligt SJK 13 blev skrotningen utförd i Malmö.

Vilka år anges lok 720 ha panna 1237 ilagd?

1940 o 1941 i boken 1942 är 1273 överstruket och ersatt med 1801.

720 verkar ha varit trogen Skåne (Hälsingborg?) fram tills slopning. Verkar osannolikt att man gjort pannbyte på sen tid och behållt våtånga......
F.ö fanns en hel del motstridiga uppgifter (dina uppgifter TT)om lokets beordringar till revision 1941.

720 inbeordrades i mars 1941 för klass IIA men i april och maj anges dessutom ombyggnad till Kh vilket aldrig utfördes. Hälsingborgsboken "statliga bolagen 1940-41" anger ju loket avsänt för klass IIA den 16/4 1941. Men andra boken 1941 anger ju bara klass IIB 16/4-8/7 1941 och fortfarande Ke.

Panna 1801 Hb 248 1916 låg i Ke/3 720 8/6-41 till 10.58

HHJ 9 hade enlig Hälsingborgsboken 1941 panna 248 = tillverkningsnummer.
Loket skulle enligt inbeordringen september 1940 10ms efter fullslitning avställas oreparerad på 10ms.

Enligt Hälsingborgsboken "statliga bolagen 1940-41" var HHJ 9 på Örebro 19/11 1-40 till 8/2 1941 för en klass IIA "Rd Ör 5/2 1941". Loket fick då pannan 1145 som var klassad II i Hälsingborg 18/6-40.

Då blev pannan "248"/1801 ledig för att revideras och läggas i Ke 720 8/6-41.
/tell

Ke 720 - panna 1237 - Nässjö

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2008, 09:27 (5905 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om man ser till tillverkningsår så är det inte omöjligt att 1801 var originalpanna i HHJ 9. Antagligen hade man olika nummerserier för lok och pannor.
Det enda frågetecknet är då hur panna 1237 hamnade i lok 720, men antagligen så var 720 under L&HJ-tiden på revision och fick då en panna köpt från SJ.
Frågan om huruvida loket var troget Hälsingborg, bilden är onekligen från Nässjö. Den är helt klart från efter 1944 då det har torvpåbyggnaden men är koleldat. Antagligen är bilden från efter revionen i Åhaga 1948. Kanske 1950 så är det bara en siffra fel i årtalet... Det ser ganska välhållet ut på bilden.

SJ Litt Ke/K3 nr 720

av MN, Sunday, February 17, 2008, 09:28 (5906 dagar sedan) @ MN

Brukar det inte gå ett rör från luftpumpen in till hytten?