Snöslunga i Finland (Fordon: allmänt)

av Ove, Saturday, June 18, 2016, 20:29 (2861 dagar sedan)

Har noen her opplysninger om snöslungor i Finland?

Dette likner veldig på de som Nohab leverte til Tyrkia på 30-tallet.

Haapamäki

Jeg la inn teksten nede i innlegget i Google translate, og det kan se ut som dette er et helfinsk produkt?

Mvh
Ove Tovås

Snöslunga i Finland

av Peter Verschelden, Saturday, June 18, 2016, 22:25 (2861 dagar sedan) @ Ove

This Bucyrus is not a rotary snowplow or snöslunga, but a steamshovel.
Look in vaunut.org for photographs 104157 and 104280 to get a picture
of the complete machine.
Bucyrus was based in Ohio, USA.

The history of this steamshovel is obscure.

It still exists, but I have never seen it complete with the arms and bucket.

As far as I know, Finland has never had any big rotary snowplows.

Peter

Snöslunga i Finland

av Svante Andersson, Saturday, June 18, 2016, 22:58 (2861 dagar sedan) @ Peter Verschelden

This IS a picture of a rotary snowplow in Finland.
If you translate and read all the comments on the picture you will learn that it was built in Finland in the forties. Could have been built on a license from NOHAB as it is very similar to the last units built by that firm.

Where the name Bucyrus crept in I have no idea... but as a company Bucyrus made other heavy equipment than steam-showels just like other big manufacturers in Europe and USA.

SA

Snöslunga i Finland

av Jan Langstrom, Sunday, June 19, 2016, 10:54 (2861 dagar sedan) @ Ove

Haapamäki

Är det ett linhjul man ser med sotskåpet som bakgrund? Vad gör i så fall ett linhjul i en snöslunga?

Snöslunga i Finland

av Svante Andersson, Sunday, June 19, 2016, 11:48 (2861 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Är det ett linhjul man ser med sotskåpet som bakgrund? Vad gör i så fall ett linhjul i en snöslunga?

Skulle tro att det är ett svänghjul på ångmaskinen som drev slungans rotor.

SA

Ångkran i Finland

av Jan Langstrom, Sunday, June 19, 2016, 14:49 (2861 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är det ett linhjul man ser med sotskåpet som bakgrund? Vad gör i så fall ett linhjul i en snöslunga?


Skulle tro att det är ett svänghjul på ångmaskinen som drev slungans rotor.

SA

Jag tvivlar på det. Det ser inte ut som ett typiskt svänghjul. Periferin är rostig medan sidorna är målade. Det ser också ut som om hjulet har flänsar, vilket talar för att det är ett linhjul. Resten av maskineriet som hjulet sitter på ser ut att vara alldeles för klent för att passa i en snöslunga. Jämför med ritningen på SJ:s snöslungor A1 och A2 med den av Citroën tillverkade vinkelväxeln.

Och vad skulle det finnas för behov av ett svänghjul i en snöslunga? Med de dimensioner som hjulet har, krävs det större varvtal än vad de roterande delarna i en kolvmaskinsdriven snöslunga har för att lagra någon energi av betydelse.

I den här filmen om en Bucyrus-kran ser man klart behovet av ett linhjul eller snarare en trumma att linda upp vajern på för att höja skopan.

Jag är dålig på finska och Google är inte mycket bättre, men kommentarerna till den aktuella bilden tycks handla enbart om ekipagets boggier och inte funktionen hos fordonet.

Ångkran i Finland

av Svante Andersson, Sunday, June 19, 2016, 15:04 (2861 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Nej, kommentarerna talar om var den är tillvekad och när den levererades.

Googleengelska:
It has a steam snow blower or viskuriaura, which started planning in 1943 and the first run was in Rovaniemi in early spring 1952. The hull was manufactured at Pasila engineering, machinery Finlay, final assembly shop in Helsinki.

Låter som om man snackar om en snöslunga...

Om du dessutom studerar en Bucyrusgrävare så sitter den svängbara armen lagrad mitt över boggien... där sitter det en ångmaskin på den diskuterade apparaten och man hade inte heller några väggar på sidorna där grävarmen satt.

Här har du en bild på en svensk grämaskin av den typ du far efter... inte stora likheter med den visade saken.
[image]

En annan teori kan vara att den fd snöslungan har fått sitt ordinarie maskineri avlägsnat och den på bilden visade ångmaskinsliknande apparaten helt enkelt är något man i efterhand plockat dit för att driva någon fast anläggning typ såg eller liknade. Finns ju liksom en fungerande panna...

SA

SA

Snöslunga

av Ove, Sunday, June 19, 2016, 21:09 (2860 dagar sedan) @ Svante Andersson

Takk for alle kommentarer.

Jeg tror at Bucyrus er et blindspor. Av bildene som ligger på internett, så ser jeg ingen hvor ångkranen har tender. Og som det blir påpekt, hvor skulle den svingbare armen være festet?

Den vertikale platen foran, som er formet nesten som en halvsirkel, passer med størrelsen på skovlhjulet på en roterende snøplog. Maskineriet kan ha stått foran røykskapet, men må være demontert da bildet ble tatt.

Kan maskineriet med svinghjulet være for framdrift? En av de norske roterende snøplogene hadde framdriftsmaskineri for rangering, men det var av en annen type.

Jeg slår fast at dette ikke er et Nohab-produkt, og neste steg må være å ta kontakt med det finske jernbanemuseet.

Mvh
Ove

Snöslunga

av eljaspolho, Sunday, June 19, 2016, 21:40 (2860 dagar sedan) @ Ove

Bilden visar en snöslunga. Planeringen började 1943, men slungan byggdes först i början av 1952. Underredet kom från VR Fredriksbergs verkstad (Pasilan konepaja), maskineriet kom från Lokomo Oy i Tammerfors, och slutmonteringen skedde vid VR Helsingfors verkstad. Snöslungan provkördes i Rovaniemi och placerades vid bs 14 (Tornio/Torneå). Den sändes 1970 till Haapamäki för skrotning. Vid den tiden den hade tender från Tv1 och en äldre panna från 1908 (pann-nr 0825).

Snöslunga eller Ångkran?

av bummelzug, Sunday, June 19, 2016, 21:51 (2860 dagar sedan) @ Ove

I don't think it's a crane as for balance reason the base of the beam must be right over centre of the front bogie/truck (or even behind it).
By the way Bucyrus built at least two Leslie system steam rotary snow shovels:
- Bucyrus no. 601 in 1908 for Gilmore & Pittsburgh Rail Road USA, G&P 02, scrapped after closure of the line in 1940
- a similar one for Grand Trunk Pacific No. 385075. GTP was nationalized in 1919 and merged into Canadian Railways. Unfortunately the only thing I know about it is a picture from a 1910 Bucyrus catalogue which actually shows many a good picture of their production.
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=nyp.33433090912761;view=1up;seq=103

Greetings from Switzerland

martin