Plattformsvagnar (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, June 20, 2016, 10:12 (2838 dagar sedan)

Var dessa gråmålade innan de blev orangefärgade?
När skedde färgskiftet?

Plattformsvagnar

av Kurt G Möller, Monday, June 20, 2016, 13:15 (2838 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Med plf-vagnar förmodar jag att du menar (bl a) fyrhjuliga bagagevagnar. Dessa var förr ganska mörkt grå eller ibland mörkt vinröda. Och postens förstås gula. Jag minns inte när de förra blev orange, liksom div. truckar och annat - kanske omkring 1965?

Om SJ och vissa EJ hade olika idéer här, är ju fullt möjligt...

Plattformsvagnar. Rödbruna?

av Leif B, Monday, June 20, 2016, 15:19 (2838 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Med plf-vagnar förmodar jag att du menar (bl a) fyrhjuliga bagagevagnar. Dessa var förr ganska mörkt grå eller ibland mörkt vinröda. Och postens förstås gula. Jag minns inte när de förra blev orange, liksom div. truckar och annat - kanske omkring 1965?

Om SJ och vissa EJ hade olika idéer här, är ju fullt möjligt...

Jag har för mig att jag sett ett foto på en plattformstruck av lite äldre typ som föreföll at vara rödbrun ("SJ brun"). Kan det stämma? I så fall kan väl även vagnarna till den haft samma färg (på metalldelarna, trävirketet var nog ommålat).

Plattformsvagnar. Rödbruna?

av Kurt G Möller, Monday, June 20, 2016, 15:36 (2838 dagar sedan) @ Leif B

Tack, LB. Flera varianter på temat har säkert funnits. Jag minns att flera små "hand-fordon" i gamla risiga Tomtebodahallen ca 1950 gick i rödbrunaktiga nyanser...

Plattformsvagnar. Rödbruna?

av lars t, Monday, June 20, 2016, 16:40 (2838 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Om jag minns rätt, var de flesta utom postens, "rödbruna".

Lars

Plattformsvagnar. Rödbruna? Troligen.

av HJP, Monday, June 20, 2016, 20:49 (2838 dagar sedan) @ lars t

Om jag minns rätt, var de flesta utom postens, "rödbruna".

Lars

****
Det är min minnesbild också. Troligen "SJ Röd 92" - samma som på lok och vagnar.
Postens var gula med svart underrede.

Plattformsvagnar. Rödbruna? Troligen.

av Svempa, Tuesday, June 21, 2016, 11:33 (2837 dagar sedan) @ HJP

Jag vill minnas den truck och 2 vagnar vi hade i Örebro som Orange ( 1980 talet)

Plattformsvagnar. Rödbruna? Troligen. Men innan de blev orange?

av Leif B, Tuesday, June 21, 2016, 11:54 (2837 dagar sedan) @ Svempa

Jag vill minnas den truck och 2 vagnar vi hade i Örebro som Orange ( 1980 talet)

Absolut, och som jag minns det från 70-talet så var de orange. Postens var gula. Möjligen hade Trafikrestauranger blå - eller var det senare?

Men [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=183503]"mormorsgruvans" fråga[/link] var vilken färg de hade innan de blev orange?

Plattformsvagnar. Rödbruna? Troligen. Men innan de blev orange?

av HJP, Tuesday, June 21, 2016, 15:30 (2837 dagar sedan) @ Leif B

Jag vill minnas den truck och 2 vagnar vi hade i Örebro som Orange ( 1980 talet)


Absolut, och som jag minns det från 70-talet så var de orange. Postens var gula. Möjligen hade Trafikrestauranger blå - eller var det senare?

Men [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=183503]"mormorsgruvans" fråga[/link] var vilken färg de hade innan de blev orange?

****
När man hänger upp saker på minnesbilder, spretar det lätt åt olika håll. Jag tror att alla SJs truckar blev orange, men att de var bruna dessförinnan. [i]När[/i] de blev orange, kan jag inte säga, men det bör ha varit under en längre övergångsperiod.
TRs truckar var blå.

Plattformsvagnar tvåhjuliga

av mormorsgruvan, Wednesday, June 22, 2016, 16:13 (2836 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det fanns ävan tvåhjuliga med flaket i vinkel.
Finns någon sådan bevarad?

Plattformsvagnar tvåhjuliga

av Kurt G Möller, Wednesday, June 22, 2016, 16:57 (2836 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Bra pepåk - dem hade jag glömt.

Grejen med dem var att lära sig lasta precis bara LITE mer åt ena sidan, så att de stod stadigt!! Sen var de mycket lättkörda.

Har ULJ ngn sådan på Uppsala Östra? Jag TROR nån vänlig själ skänkte bort en till Uöa för längelängesen...?

Plattformsvagnar tvåhjuliga

av John T, Wednesday, June 22, 2016, 18:39 (2836 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bra pepåk - dem hade jag glömt.

Grejen med dem var att lära sig lasta precis bara LITE mer åt ena sidan, så att de stod stadigt!! Sen var de mycket lättkörda.

Har ULJ ngn sådan på Uppsala Östra? Jag TROR nån vänlig själ skänkte bort en till Uöa för längelängesen...?

Skänktes det en sådan är det stor risk att den kom på avvägar i så fall.

På ULJ har vi, mig veterligen, bara ett par stycken av den (SJ-)typ som liknar vad som brukar kallas "säckkärra" (eller "pirra" häromkring) med orange kulör. Alltså en mindre lättare sort, med 90 graders vinkel.

Den lite större varianten med typ 45 graders vinkel på flaket vore nog önskvärd (väldigt vanlig på 50-60-talsbilder från t.ex. norra Roslagsbanan), men någon sådan har vi vad jag vet inte.

Plattformsvagnar tvåhjuliga

av LOK, Friday, June 24, 2016, 10:41 (2834 dagar sedan) @ John T

En "vinklad" plattformsvagn sågs senast förra veckan under IB16-turen vid Arvidsjaurs station.

Plattformsvagnar tvåhjuliga

av Kurt G Möller, Monday, June 27, 2016, 16:41 (2831 dagar sedan) @ LOK

Oj - har Jvm fått reda på detta??? Borde vara ett viktigt tillskott till avd. plattformsrekvisita!!

(Har haft datorschabbel i några dagar...)