Spårspärr växelklot (Signaler/säkerhet)
Vilken färg är uppåt röd eller gul?
Har det alltid varit så?
av mormorsgruvan, Monday, June 20, 2016, 10:13 (2860 dagar sedan)
Vilken färg är uppåt röd eller gul?
Har det alltid varit så?
av Granis, Monday, June 20, 2016, 10:36 (2860 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilken färg är uppåt röd eller gul?
På ett växelklot till en växel är gula sidan huvud- och röda sidan sidotågväg. Vid en spårspärr helt enkelt "av" och "på", d v s "stopp" när den visar rött uppåt.
Har det alltid varit så?
Nej. Från början var de vita och röda. Detta ändrades på 1920-talet (för att synas bättre när det var snö. Samma sak gällde f ö semaforer och hinderpålar exempelvis). Men var det så på alla banor?
/ L G
av Thomas Tell, Monday, June 20, 2016, 11:11 (2860 dagar sedan) @ Granis
Vilken färg är uppåt röd eller gul?
På ett växelklot till en växel är gula sidan huvud- och röda sidan sidotågväg. Vid en spårspärr helt enkelt "av" och "på", d v s "stopp" när den visar rött uppåt.
/ L G
Gula sidan upp vid normalläge dvs som växeln ligger normalt vilket kan vara till kurvspåret.
/tell
av Ulf Pålsson, Monday, June 20, 2016, 12:55 (2859 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Sammanfattning:
För en växel ska den gula sidan på klotet vara uppåt när växeln är i normalläge (= plusläge) och den röda sidan uppåt när den är i omlagt läge (= minusläge). (Normalläge är oftast rakläget, men det kan man inte lita på; det förekommer ganska många växlar med kurvläget som normalläge.)
För en spårspärr ska den gula sidan på klotet vara uppåt när spårspärren är i avläge och den röda sidan uppåt när den är i påläge. Alltså oberoende av spårspärrens normalläge (som vanligtvis är påläget).
Gul och röd färgställning infördes i trafikreglerna (Säo) vid 1941. Dessförinnan var färgställningen vid SJ i stället vit och röd. Regler om vit sida upp vid växel i normalläge och spårspärr i avläge, de infördes i SJ:s säo 1924. Okänt för mig när systemet infördes i praktiken, man det var förmodligen tidigare.
I 1936 års kombinerade SJ- och EJ-Säo angavs att färgställningen på växelklot vid enskilda järnvägar (EJ) kunde vara vit och svart. Detta gällde till 1941. Det är okänt om vitt och svart vid EJ användes på samma sätt som vitt och rött vid SJ, och det är också oklart om vissa EJ använde SJ:s vit-röda målning på kloten.
/up
av 53 Wadsten, Tuesday, June 21, 2016, 05:08 (2859 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Vid en del spårspärrar fanns to.m en skärm som visade om spärren var av eller på, så var det på spår I (magasinspåret) i Lindholmen.
Falsterbo hade träbom medelst hänglås, vilka byttes ut mot spårspärrar 1966.
av Klas Blomberg, Monday, June 20, 2016, 18:06 (2859 dagar sedan) @ mormorsgruvan
En variant från äldre tider - här är det inte uppåt eller nedåt, utan vilken sida som vetter mot spåret som spelar roll:
vitt på den halva som vetter mot spåret när växeln ligger i normalläge, rött när växeln ligger i omlagt läge
Köping cirka 1920
av Granis, Monday, June 20, 2016, 19:40 (2859 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Knappast 1920 väl? Med dom fordonen...
/ L G
av Klas Blomberg, Monday, June 20, 2016, 19:53 (2859 dagar sedan) @ Granis
Inte nog med att jag bara skriver av - jag skriver dessutom fel.....:-(
av Kurt G Möller, Monday, June 20, 2016, 20:12 (2859 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Intressant, hursomhelst!!
På hvilken af de berörda banorne?
Enda avvikande undantag i hela landet??
av Svante Andersson, Monday, June 20, 2016, 20:40 (2859 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Med tanke på att Köpnig borde ha tillhört ÖKJ som var först på platsen...
SA
av Kurt G Möller, Monday, June 20, 2016, 21:54 (2859 dagar sedan) @ Svante Andersson
Tack!
av 53 Wadsten, Tuesday, June 21, 2016, 05:13 (2859 dagar sedan) @ Klas Blomberg
du är inte ensam om det, vi sitter i samma båt.
av Rogga, Tuesday, June 21, 2016, 06:05 (2859 dagar sedan) @ 53 Wadsten
HFJ hade samma målning på sina klot som på bilden fr Köping..;-)
av LYR, Tuesday, June 21, 2016, 09:03 (2859 dagar sedan) @ Rogga
av Klas Blomberg, Tuesday, June 21, 2016, 09:30 (2859 dagar sedan) @ Rogga
Stämmer fint det!
Dessutom i kombination med röd-gul målning
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAG00188
av Kurt G Möller, Tuesday, June 21, 2016, 12:32 (2858 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Det var som...! Jag besökte Hällefors första gången -58 och noterade inte detta - man hade huvudet fullt av nya intryck! Mckt var liksom lite annorlunda här mot andra banor...
Var "principen" densamma över hela banan, konsekvent?
av jhje, Tuesday, June 21, 2016, 15:43 (2858 dagar sedan) @ Klas Blomberg
HFJ gick upp till Neva, var det skillnad på IBAB/Sj och HFJ
av Kurt G Möller, Tuesday, June 21, 2016, 15:54 (2858 dagar sedan) @ jhje
Syns det ngt i boken "De sista sv Ångloken", långt bak!?
av Klas Blomberg, Tuesday, June 21, 2016, 15:57 (2858 dagar sedan) @ jhje
HFJ gick upp till Neva, var det skillnad på IBAB/Sj och HFJ
Inget svar på frågan - men här ser vi en spårspärr i Neva.
Spåret är inte spärrat, och den gula sidan är vänd mot spåret.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ09829
av jhje, Tuesday, June 21, 2016, 16:35 (2858 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Det däringa loket var väl oljeeldat.
Min resa mellan Fredriksberg och Neva var en kall februari dag 1963, en resdag på loket. Fick en biljett för resan . Uppe i Neva var det massor av snö, så man letade inte efter växelklot
På resan tillbaka så fyllde vi vatten via ejektorn med en slang till älven vid Tyfors
av Klas Blomberg, Tuesday, June 21, 2016, 17:56 (2858 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det finns två roliga bilder i Samlingsportalen där man har en skärm i anslutning till spårspärrklotet.
Någon som kan berätta mer?
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN00912
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA11401
av Ulf Pålsson, Tuesday, June 21, 2016, 18:22 (2858 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Det finns två roliga bilder i Samlingsportalen där man har en skärm i anslutning till spårspärrklotet.
Någon som kan berätta mer?
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN00912
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA11401
Det är en spårspärrskärm som fanns i trafikreglerna (Säo) från 1924 och faktiskt ända fram till 2009. Svart streck på vit botten betyder "stopp". Om strecket är vågrätt gäller signalen spår på båda sidorna. Om strecket lutar, som här, gäller den det spår som den lutar mot. När spårspärren är i avläge, visas ingen signalbild (skärmen vrids 90 grader och blir "osynlig" ).
Från 1941 infördes i trafikreglerna (Säo) den modell av spårspärrskärm som hade utseendet som en spårspärrlykta och som fortfarande finns i form av dagens spårspärrsignal, alltså en skärm som dels har ett kvadratiskt svart fält omkring den vita cirkeln och som dels visar signalbild 'vit rektangel' (med svart kantrand) när spårspärren är i avläge och skärmen vrids 90 grader. Jag skulle tro att det innebar att man inte längre satte upp några nya spårspärrskärmar i form av bildernas ursprungliga modell med endast en rund vit cirkel med svart tvärstreck.
Jag vet inte hur länge den ursprungliga modellen användes i praktiken. I början av 1990-talet såg jag enstaka exemplar på Inlandsbanan. Som sagt, i säo fanns den till 2009.
/up