En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Monday, June 20, 2016, 23:46 (2859 dagar sedan)

Denna bild från samlingsportalen visar HNJ 34 (i bildtexten felaktigt döpt till "Vanadis", det var SJ A 34 som hade detta namn).
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA02771&Imgnr=1[/img]
Samlingsportalen [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA02771]Jvm,KDAA02771[/link]
Men vad är det för drivhjulspar utan hjulringar som ligger i förgrunden?
Det synes vara till ett yttercylindrat lok med invändig Stephenson eller Allan och det verkar vara 9 ekrar.
Mitt tips är något av loken HNJ 3-4 "Åtterås" resp "Värnamo" (Fox Walker 292-293/1876) 1917 omnumrerade 20-21. Sharp-loken 1-2,5-6 har drivtappen i ekern istället för mellan. Chapman & Furneaux-loken som köptes av SOEJ har annorlunda motvikter. Övriga HNJ-lok har antingen helt invändigt eller helt utvändigt maskineri vad jag minns.

Bättre förslag?

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Olof W, Tuesday, June 21, 2016, 08:11 (2858 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu vet jag inte när fotot är taget men bara för att kompletera din lista så hade väll HNJ också ett par före detta SJ K-tankar för växling i Halmstads hamn.

Olof

Annan banas hjulsats?

av BD, Tuesday, June 21, 2016, 08:53 (2858 dagar sedan) @ Olof W

Nu vet jag inte när fotot är taget men bara för att kompletera din lista så hade väll HNJ också ett par före detta SJ K-tankar för växling i Halmstads hamn.

Olof

Möjligt är även att en annan bana i närheten med begränsade verkstadsresurser anlitade HNJ verkstad för arbeten på hjulsatser. Även SJ verkstad i Malmö anlitades av privatbanor.

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Anders Sandgren, Tuesday, June 21, 2016, 09:55 (2858 dagar sedan) @ Olof W

Jag tror att bilden är äldre. Jag har inte exakt år men HNJ 34 ombyggdes till tanklok ca 1933 och Kh-loken togs över 1937 i samband med VKB's elektrifiering.
Dessutom stämmer inte motvikterna med Ke/Kh-loken.
Jämför med denna bild av lok 3 från BD's samlingar.
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/HNJ/03/1.jpg[/img]

Loken 1-2,5-6 är också möjliga men jag tycker att det verkar vara 9 ekrar på hjulen och Sharp-loken har till synes 10.
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/HNJ/01/1.jpg[/img]
(likaledes från BD's samlingar)

Lok 34 levererades som tenderlok av Atlas 1905 (VCJ 34) och blev så småningom SJ K22 1764.

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Bertil Bengtsson, Tuesday, June 21, 2016, 17:07 (2858 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bakom hjulsatsen syns vad som ser ut som en traktionsmotor. Månne det kan hjälpa till med "årtalsanalysen".
Berra

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Lennart Fransson, Tuesday, June 21, 2016, 17:51 (2858 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Bakom hjulsatsen syns vad som ser ut som en traktionsmotor. Månne det kan hjälpa till med "årtalsanalysen".
Berra

Vad är det till vänster? En av HNJ:s Deva-vagnar?

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Anders Sandgren, Tuesday, June 21, 2016, 18:56 (2858 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det har du nog alldeles rätt i. Troligen nr 1 från 1914 då det var den enda som hade dubbeldörrar i fronten. Det var också den enda DEVA'n med passageraravdelning. Den fanns kvar till 1937 när rälsbussarna levererats.
Den senaste tidpunkten är 1933 då nr 34 ombyggdes till tanklok, och det kan vara det som påbörjas. Men det kan också vara tidigare, kanske 20-tal. 34 har inte ledskenegnistsläckare vilket det har på de bilder jag sett, såväl som tenderlok som tanklok. Månne levererades det utan dylik och fick det senare, kanske på 20-talet. 35-37 (ur samma serie) fick Anderbergs överhettare någon gång på 20-talet och slutade sina dagar hos SSA.
Loken 3-4 fanns kvar länge, omnumrerades till 20-21 1917 men slopades inte förrän 1936 resp 1941, det senare såldes då till Domnarvet medan det förra skrotades. Om det nu är en drivaxel därifrån.

En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar

av Stefan Skoglund, Tuesday, June 21, 2016, 18:21 (2858 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Denna bild från samlingsportalen visar HNJ 34 (i bildtexten felaktigt döpt till "Vanadis", det var SJ A 34 som hade detta namn).
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA02771&Imgnr=1[/img]
Samlingsportalen [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA02771]Jvm,KDAA02771[/link]
Men vad är det för drivhjulspar utan hjulringar som ligger i förgrunden?
Det synes vara till ett yttercylindrat lok med invändig Stephenson eller Allan och det verkar vara 9 ekrar.
Mitt tips är något av loken HNJ 3-4 "Åtterås" resp "Värnamo" (Fox Walker 292-293/1876) 1917 omnumrerade 20-21. Sharp-loken 1-2,5-6 har drivtappen i ekern istället för mellan. Chapman & Furneaux-loken som köptes av SOEJ har annorlunda motvikter. Övriga HNJ-lok har antingen helt invändigt eller helt utvändigt maskineri vad jag minns.

Bättre förslag?

Jag ser en detalj som är lite intressant:
urtagen/facken på gaveln av arbetsbänken, kan bänken vara fixad för lyftning med kranen eller de här tagen (?) avsett för något annat ?