Postkupén Södervärn-Falsterbo (Fordon: allmänt)

av 53 Wadsten, Tuesday, June 21, 2016, 05:31 (2864 dagar sedan)

Har litet funderingar om den bemannade postvagnen mellan Södervärn och Falsterbo PKP 163 tror jag den hette som gick to.m 1965. Hur var det på Södervärn, lastades posten om på bil mot Malmö Ban eller gick rälsbussvagnen med personal till och från Malmö C. Brevbäraren Ragnar Karlsson i Falsterbo kom till stationen mitt över gatan med sin handdragna postkärra och hämtade säckarna, samma procedur på kvällen.

Postkupén Södervärn-Falsterbo

av yngve nilsson, Wednesday, June 22, 2016, 10:52 (2862 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej
Trots att jag inte har svar på din fråga försöker jag med en gissning. Posten lastades och lossades med största sannolikhet i Södervärn dit den kom/sändes med bil. Orsaken till min tro är att det tog ganska lång tid att köra tåget över Hindby-Lundavägen till o från Malmö C

Postkupén Södervärn-Falsterbo

av 53 Wadsten, Thursday, June 23, 2016, 02:54 (2862 dagar sedan) @ yngve nilsson

däreftter, 1966 och framåt placerades een plåtlåda på perrongerna i falsterbo, skanör, höllviksnäs och vellinge, fastkättrade i en stolpe, sedan kördes de tll och från södervärn med rälsbussarna, även på lördagarna.