NJA lok 110 (10) i Drehscheibe (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, June 21, 2016, 08:45 (2838 dagar sedan)

Normalspåriga loket NJA nr 110 (10) diskuteras och bild som smalspårigt visas.
Banmotorerna måste ha varit väldigt korta.

[size=large][b][link=http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7858149]Länk[/link][/b][/size]

[img]https://abload.de/img/3829_a588_31_3005kpn7.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/diesel/NJA/1.jpg[/img]

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Granis, Tuesday, June 21, 2016, 09:29 (2838 dagar sedan) @ BD

Trevligt. [i]Hur[/i] smalspårigt var det innan ombyggnaden? Av bilderna att döma verkar inga större ombyggnader av underredet gjorts. Endast buffertarna skvallrar om ombyggnaden, som det ser ut.

/ L G

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Kurt G Möller, Tuesday, June 21, 2016, 12:41 (2838 dagar sedan) @ Granis

Fler frågor: Vad är de snedställda burkarna utanpå underredet? Oljelådor eller sandlådor eller VAD??

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Svante Andersson, Tuesday, June 21, 2016, 14:54 (2838 dagar sedan) @ Kurt G Möller

På bilden i ombyggt skick ses sandröret tydligt på axeln längs till höger.

SA

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Kurt G Möller, Tuesday, June 21, 2016, 15:00 (2838 dagar sedan) @ Svante Andersson

Javisstja - tack!

Finns bara ett ord för detta lok:

En KLUNS!

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Svante Andersson, Tuesday, June 21, 2016, 15:23 (2838 dagar sedan) @ Granis

Läser man den tyska texten och studerar bilderna med den som grund kommer ett tydligt scenario fram.

Loket var smalspårigt från början med bärfjädrarna innanför rambalkarna.
Vid ombyggnaden till normalspårigt krävde de längre ut sitande hjulen att fjädrarna flyttades utanför rambalkarna. Kanske var detta en universalkonstruktion fråm Henschel där möjligheten till spårviddsändring var inbyggd från början med olika hjullägen på axeln för olika spårvidder.

SA

NJA lok 110 (10) i Drehscheibe

av Kurt G Möller, Tuesday, June 21, 2016, 15:51 (2838 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack. Div. bastanta smalspårslok fanns i mängder i Tyskland - inte minst spv 800 och 900!!