Service eller rolig grej - ånyo! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kurt G Möller, Wednesday, June 22, 2016, 15:31 (2836 dagar sedan)

Service eller rolig grej? (Historiskt material)

av Kurt G Möller @, söndag 6 maj 2012, 21:49 @ Harald

Priset varierade nog med tiden. Det jag minns är 25 öre, men jag vet också att jag har vägt mig på en sådan våg i Kristianstad så sent som omkring 1997-98. Vid det laget var väl 25-öringarna avskaffade, så det måste ha kostat 50 öre eller en krona. Avsikten med vågarna var nog, i var fall ursprungligen, att ge intäkter till innehavaren. Efterfrågan på tjänsten fanns nog, för det var mycket ovanligt att man hade en våg hemma. De små, billiga badrumsvågar vi har nu fanns inte, utan personvågar var stora otympliga och dyra saker.

Visst var/är det så!!

Den som är lagd åt lite finmekanik och vill ha en knepig uppgift att tackla är välkommen till oss på ÖSLJ i Mariefred. Vi har nämligen i väntsalen en avgiftsvåg av samma typ som på bilden (vår är helt mekanisk) - men denna har upphört att fungera, och jag är inte människa att få i gång den igen... Nya friska tankar behövs!! Hör gärna av dej till kurtgmoller@gmail.com och stort tack på förhand!!!

Denna notis var införd för drygt fyra år sedan här.

Ingen nappade på den tråden!

Känner någon sig manad DENNA gång??

Service eller rolig grej - ånyo! Med bild

av BD, Wednesday, June 22, 2016, 16:22 (2836 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Trådstarten då.

HEJ HEJ

Vid ett besök idag på Tekniska Kvarnen i Örebro (Karlslund) så finns det att beskåda dels en modelljärnväg föreställande några hållpunkter (stationer) i Mälardalen, dels en del järnvägshistoriska föremål.

Här är funderingen - jag kommer ihåg dessa automater, dvs. man skulle väga sig och sen fick man en biljett genom att betala. Men varför vikt? Varför väga? Känns obegripligt idag....

Våga väg dig för att få biljett?
[image]

Förra tråden